Stuart Lewis-Evans: zapomenutý talent Velké Británie (2/3)

iM3, 5. září 2012, 08:00 Google+

Druhé pokračování článku o kariéře Stuarta Lewis-Evanse.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 05.09. 13:34) Napište svůj názor

Sdílejte článek

TÝMOVÁ TROJKA
Lewis-Evans do britského týmu zapadl. V pozici nováčka týmu studoval monoposty do nejmenších detailů a od mechaniků vyžadoval preciznost, neboť on sám tímto způsobem přistupoval k práci. Díky tělesné křehkosti, ale drsnému vzhledu, připomínal zápasníka bantamové váhy. Občas na to doplácel. V dobách tříhodinových závodů se jeho fyzické indispozice projevovaly ztrátou výkonnosti – zejména na technicky náročných okruzích typu Nürburgring. Lewis-Evans se ovšem nevzdával, bojoval a nevadilo mu, že u Vanwallu hraje až třetí housle. Jasnou týmovou jedničkou byl Stirling Moss, který si mohl vybírat vozy podle libosti. Druhý v pořadí si vybíral Tony Brooks a na Lewis-Evanse zbyly jen motory – převodovky – vozy, které Moss s Brooksem nechtěli. S nevýhodou druhořadé techniky se dokázal vyrovnat. Psychickou vyrovnaností potlačoval myšlenky handicapu na okraj zájmu.

Prvním Lewis-Evansovým závodem se zajištěnou budoucností byla Grand Prix Velké Británie v Aintree. Ačkoliv pro poruchu nedojel, držel druhé místo za Mossem. Těm, kdo ho dosud podceňovali, nadobro ukázal míru přirozeného talentu. V Nürburgringu nedokázal tým Vanwall vyřešit problém se zavěšením kol a zelený vůz byl pro trojici závodníků noční můrou. V nejhorší pozici se nacházel Lewis-Evans, pro nějž muselo být zápolení na fyzicky náročném okruhu s nevyhovující technikou a křehkým zdravím nadlidským úkonem. On ale neskládal zbraně. S bezedným zápalem pokračoval dál, než mu vytékající olej z převodovky „namazal“ zadní kola a vůz poslal do smyku. Lewis-Evans vyvázl bez zranění, Vanwall dopadl o poznání hůř.


Tři generace rodiny Lewis-Evansů, uprostřed Stuart Lewis-Evans (foto: Lewis Evans family)

Po premiérové havárii ve formuli 1 odcestoval do Pescary na poslední grand prix šampionátu. Nürburgring vyčníval v kategorii nejobtížnějších okruhů roku 1957, ale Pescara mu dýchala na záda. Italský městský okruh měřil 25 kilometrů a jeho profil nápadně připomínal rovnostranný trojúhelník s naprosto rovnými rameny a zkroucenou základnou. Vysokou průměrnou rychlost srážela na konečných 155 km/h právě technická pasáž „základny“ trojúhelníku.

Dostat defekt pneumatiky v rychlosti přes 150 km/h není nic příjemného, Lewis-Evans si tím prošel právě v italské Pescaře. Náhlou krizovou situaci ustál, nicméně defekt se opakoval i po obutí čerstvých obručí a Lewis-Evans s notnou dávkou štěstí nenarazil do řadových domů, lemujících závodní dráhu. Tyto dvě na sebe navazující události vyvolaly u Lewis-Evanse obavy o zdraví a úvahy nad koncem kariéry. Třetím místem v závodu nakonec na nepříjemné zkušenosti zapomněl a myšlenku konce zapudil.

A pokud byl zatím na vážkách, definitivní rozhodnutí učinil v následujícím závodu na Monze. V kvalifikačních trénincích patřil k nejrychlejším. Jezdil s rezervou a věděl, že v závěru může svůj čas ještě překonat. Na dráhu se vydal asi 10 minut před koncem. O pár minut později se vyřítil z Parabolici na plný plyn a projel startovní čárou s pocitem velmi dobrého kola. V tu chvíli motor nezdravě zaskučel a Lewis-Evans setrvačností dojel až k zatáčkám Lesmo. S nepojízdným Vanwallem zastavil u dráhy, odešel stranou a s pocitem zklamání sledoval projíždějícího Mosse, Brookse, Fangia a další, jak ho domněle sesazují z dobré startovní pozice.

Byl to ale Lewis-Evans, který zajel absolutně nejrychlejší čas a v neděli mu náleželo nejvýhodnější postavení startu. Británie našla nového hrdinu, mladou krev mající po boku Mosse, Hawthorna a Brookse vládnout mezinárodním okruhům. Diváci v Monze, pro něž existoval jen rudý vůz Ferrari, se psychicky připravovali na ostudnou podobu první řady – tři zelené vozy Vanwall. Italští pořadatelé proto šibalsky rozšířili první řadu na čtyři vozy a umožnili (alespoň) Maserati narušit britskou blokádu.

Závod probíhal v duchu klasicích bitev v Monze – předjížděcími manévry a bičování motorů k maximálním výkonům. To se projevilo na technice, včetně Lewis-Evansově. Pár kol vedl, ale odstoupil s prasklou hlavou válce.

Další díl již zítra!

Vytisknout

Diskuze: Stuart Lewis-Evans: zapomenutý talent Velké Británie (2/3)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 05.09.2012 13:34 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Průvodce Monzou, jak ji vidí Bruno Senna

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud