Lewis Hamilton

Daniel Šupa, 30. srpna 2007, 15:10 Google+

Formuli 1 zasáhla kometa. Na konci sezony 2006 se o její velikosti a síle vedly úvahy. V úvodu další však pochyboval už jen málo kdo. Z britského mladíka se stal téměř přes noc nejen nejsledovanější sportovec Velké Británie, ale jeho kariéru nyní sleduje doslova celý svět.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Hamilton, Lewis

Hamilton, Lewis | foto: McLaren

Sdílejte článek

„Lewis je kvalitním pilotem, velmi silným, a to už ve svých šestnácti letech. Jestli bude pokračovat jako dosud, jsem si jistý, že bude jezdit ve Formuli 1."
          Michael Schumacher (2001)

Prarodiče historicky prvního pilota Formule 1 tmavé pleti opustili rodnou Granadu v padesátých letech dvacátého století. Jméno Lewis dostal od rodičů Anthonyho a Carmen po slavném americkém atletovi Carlu Lewisovi, jenž oslnil svět ve sprintu na olympijských hrách. Rodiče se však za dva roky rozvedli a Lewis vyrůstal do deseti let s matkou, následně s otcem.

Přestože britský pilot tvrdí že snil o Formuli 1 od útlého mládí, je nutné dodat, že zprvu usedal do motokár jen pro čirou zábavu. Události však brzy nabraly rychlý spád. Otec ho od začátku plně podporoval a kvůli finančním prostředkům pracoval ve třech zaměstnáních současně. V rodném Stevenage získal Lewis v osmi letech první závodní zkušenosti a následovaly starty v oblastních a národních závodech. Už v deseti letech byl korunován historicky nejmladším britským šampionem třídy Cadet.

Postupem času získával Lewis skalpy svých vrstevníků i starších soupeřů a jeho rychlosti, odvahy, vyrovnanosti a jezdeckého stylu si mezi prvními povšiml i Ron Dennis, šéf renomované stáje Formule 1 McLaren. V roce 1998 mu nabídl pomocnou ruku a místo v juniorském programu týmu. Víra Rona Dennise v Lewisovy schopnosti rostla do té míry, že už ve třináctém roce života měl smlouvu, do které si dal McLaren opci na jeho služby, pokud by vstoupil do světa závodů Grand Prix Formule 1!

Podpora McLarenu přinesla Lewisovi nejen sebevědomí, ale i důležité finanční zázemí a konkurenceschopný materiál. Výsledkem bylo vítězné tažení po evropských motokárových kolbištích. Logickým krokem byl po roční účasti ve světové nejvyšší třídě motokár vstup do světa monopostů a debut připadl na vyrovnaný britský šampionát Formule Renault v roce 2002. Obavy, zda zvládne takový rozdíl koňských sil výkonu bez úhony, se staly brzy lichými. V první sezoně skončil třetí, ale o rok později odešel s titulem, deseti vítězstvími a jedenácti pole position.

Přestup do Formule 3 Euroseries nebyl tak snadný a přímý. Po až pátém místě v první sezoně však spolu se špičkovým týmem ASM naprosto zastínil konkurenci, vyhrál patnáct závodů a titul šampiona 2005. Následoval přestup do předsíně Formule 1, šampionátu GP2. V týmu ART Grand Prix nastoupil na místo uvolněné předchozím šampionem Nico Rosbergem a od prvních testů sezony 2006 bylo jisté, že je potřeba s mladým Britem tmavé pleti počítat. Chyb se nevyvaroval, ale vždy je dokázal napravit. Svého staršího a zkušenějšího týmového kolegu Premata předčil ve všech směrech a rozhodl pro sebe i duel s Nelsonem Piquetem Jr. o celkové vítězství. Vzhledem k tomu, že se závody GP2 jezdí v rámci víkendu Grand Prix F1, neunikly jeho výkony světové pozornosti.

Úspěšná mise Lewise Hamiltona přinesla jednu zásadní a nečekanou změnu i ve Formuli 1. Tradičně konzervativní stáj McLaren začala zvažovat angažmá jezdce bez patřičných zkušeností. Spekulovalo se o tom, že dostane Lewis příležitost nejprve testovat a v polovině sezony by mohl nahradit zkušeného Pedra de la Rosu. McLaren oddaloval oznámení druhého jezdce k dvojnásobnému šampionovi Alonsovi velmi dlouho, mezitím Lewis testoval monopost, učil se technické aspekty a pracoval na fyzické kondici velice intenzivně a tvrdě. Woking následně všechny šokoval, Hamilton byl pro sezonu 2007 potvrzen závodním pilotem.

Sezoně 2007 předcházely tradiční testy, při kterých získával mladý Brit respekt soupeřů a cenné zkušenosti přímo na dráze. Předchozí příprava na špičkovém simulátoru stáje McLaren se ukázala výbornou a po jediné vážnější havárii vstoupil do prvního závodu v Austrálii plně připraven. Ve svých prvních devíti startech vždy skončil na stupních vítězů. Před závěrečnou částí sezony získal tři vítězství v Kanadě, USA i Maďarsku a vedl šampionát jezdců, čímž se nejen zapsal do historie, ale stal se i horkým kandidátem na zisk titulu mistra světa.


Statistické údaje:

Národnost:   britská
Datum narození:  7. ledna 1985
Místo narození:  Stevenage (Velká Británie)
Bydliště:   Velká Británie
Výška:    174 cm
Váha:    68 kg
Osobní www stránky:  www.lewishamilton.com
Počet startů:   12
Počet bodů:   84
Počet vítězství:  3
Pole Position:   2
Nejrychlejší kola:  1
Stupně vítězů:   10
Debut v F1:   GP Austrálie 2007
První vítězství:  GP Kanady 2007
Počet titulů mistra světa: 0


Kariéra chronologicky:

2000 evropská A třída motokár, šampion
2001 světová super A třída motokár, 15. místo celkově
2002 britská Formule Renault – Manor motorsport, 3. místo celkově
2003 britská Formule Renault – Manor motorsport, šampion
2004 evropská Formule 3 – Manor motorsport, 5. místo celkově
2005 evropská Formule 3 – ASM F3, šampion
2006 GP2 – ART Grand Prix, šampion


* Aktualizace 30. srpna 2007


 

Vytisknout

Diskuze: Lewis Hamilton

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Toyota

Toyota přiznala zájem o Alonsa

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

  6. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud