DISKUZE K ČLÁNKU Jaké jsou slabiny Hamiltona? Alonso o nich promlouvá
Závodili spolu u McLarenu a ačkoliv už nás od této doby děli třináct let, stále se to zdá být jako včera. Lewis Hamilton a Fernando Alonso jsou nezpochybnitelnými velikány Formule 1. Osmatřicetiletý Španěl nyní svého bývalého týmového souputníka hodnotí
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Jaké jsou slabiny Hamiltona? Alonso o nich promlouvá
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
Miroslav D.
20:00 01.02.2020 217.31.62.XXX
Uživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.
Miroslav D.
19:58 01.02.2020 37.188.243.XXX
Uživateli bylo zakázáno přispívání do diskuzí. Opakovaně porušoval podmínky diskuze.
jon
20:51 30.01.2020 90.176.154.XXX
Já jsem o tom vyprávěl hodně na srazu. Ono to tam tehdy nebylo černobílé a velice dobře se znám s člověkem, který v té době v McLarenu pracoval. Ono tam bylo daleko více zajímavých detailů, které se pak ale hodně překrucovali a Alonso z toho tehdy vyšel s docela pošramocenou pověstí bonzáka a bořiče týmu.
Jak jsi správně uvedl, podělal to tým. Respektive Ron, ten se měl držet svého slova jako správný chlap. Když Alonsa podělal v momentě, kdy Lewis překvapil svojí výkonností a za Alonsem potom přišel s tím, že Lewis se zdá být rychlejší a pojedou na něho, tak se pak člověk nemůže divit jeho reakci. Jasně, Kimi by to asi spolkl a nechal to plavat. A asi by s tímto přístupem Lewise porazil, protože by si jel svoji a Lewis by stejně ten tlak nezvládal. Jenže Alonso se po právu chtěl bránit a tím se to celé zhoršilo, protože se k němu otáčelo zády více a více lidí. Je to opravdu na delší povídání, ale když to zjednoduším, tak Alonsa nejde opravdu z ničeho moc vinit. Zkusil se bránit tím, že podělá přímo Lewise (bojkot sdílení telemetrie) - přišlo varování. Tak ho podělal takticky (boxy Hungároš) - přišel trest. Ron hodně sázel na to, že ve Ferrari mají upsaného Kimiho a Renault šel s výkonností dolů, tak že to Alonso skousne a bude rád za to, že bude dělat stafáž v McLarenu. No, řekněme, že se trochu přepočítal.
Ad Kimi a jeho titul. Já mu ho přál odjakživa. Byl jsem veliký fanda Miky a Kimi pro mě byl jeho nástupce, takže jsem mu fandil jen co přišel do F1. Do příchodu Lewise to byli s Jensonem moji dva největší oblíbenci a jsem opravdu rád, že oba dva mají alespoň po jednom titulu.
Jak jsi správně uvedl, podělal to tým. Respektive Ron, ten se měl držet svého slova jako správný chlap. Když Alonsa podělal v momentě, kdy Lewis překvapil svojí výkonností a za Alonsem potom přišel s tím, že Lewis se zdá být rychlejší a pojedou na něho, tak se pak člověk nemůže divit jeho reakci. Jasně, Kimi by to asi spolkl a nechal to plavat. A asi by s tímto přístupem Lewise porazil, protože by si jel svoji a Lewis by stejně ten tlak nezvládal. Jenže Alonso se po právu chtěl bránit a tím se to celé zhoršilo, protože se k němu otáčelo zády více a více lidí. Je to opravdu na delší povídání, ale když to zjednoduším, tak Alonsa nejde opravdu z ničeho moc vinit. Zkusil se bránit tím, že podělá přímo Lewise (bojkot sdílení telemetrie) - přišlo varování. Tak ho podělal takticky (boxy Hungároš) - přišel trest. Ron hodně sázel na to, že ve Ferrari mají upsaného Kimiho a Renault šel s výkonností dolů, tak že to Alonso skousne a bude rád za to, že bude dělat stafáž v McLarenu. No, řekněme, že se trochu přepočítal.
Ad Kimi a jeho titul. Já mu ho přál odjakživa. Byl jsem veliký fanda Miky a Kimi pro mě byl jeho nástupce, takže jsem mu fandil jen co přišel do F1. Do příchodu Lewise to byli s Jensonem moji dva největší oblíbenci a jsem opravdu rád, že oba dva mají alespoň po jednom titulu.
jon
10:11 30.01.2020 90.176.154.XXX
Já o té sezóně vím hodně i ze zákulisí.
Celý problém byl už prvopočátku. Ron měl jasnou vizi - šampión Lewis. Proto si ho do F1 povolal hned, když to bylo možné. Mercedes by nikdy nedovolil, aby tam jel nováček a nějaká lopata. Původně to plánoval tak, že ho zaučí Kimi. Který by na to byl ideální, přeci jen je to kliďas. To se trochu zkomplikovalo, ale na rok 2007 se naskytla varianta nováček vedle dvojnásobného mistra světa, což se Mercedesu líbilo. Navíc šlo o pilota, na jehož vývoji se aktivně podíleli a Lewise měl hodně rád i Norbert Haug (což tedy pro Alonsa také nebyla dobrá vyhlídka). U podpisu smlouvy s Alonsem mu byl (neoficiálně) přislíben statut týmové jedničky, kdy se vedle něho bude Lewis učit. Alonso nebyl za zelena utržený a moc dobře věděl, že Lewis za to uměl rychle vzít všude, kam přišel. Tak i proto si ten statut jedničky chtěl pojistit. Neměl podle mě obavy o šampionát, ale aby někde zbytečně nepřicházel o body, protože mladej se chtěl ukázat. Další realita je známá věc. Dohoda o učení Lewise běžela dle dohody, preference pilota v závodě začala kulhat už v první třetině sezóny, aby pak ve zbylých dvou třetinách víceméně celý McLaren upřel svůj zrak jen na Lewise.¨
A tehdy to Ron podělal na celé čáře. Narozdíl od Binotta popřel předchozí ústní dohody a deklaroval to, že ani jeden nemá statut jedničky. Což se na jednu stranu může zdát nestranné a fér, ale ve stínu předchozích úmluv to bylo jasné stranění Lewisovi, čímž v očích stáje (kde je drtivá většina lidi Britové jak polena) udělal z Lewise jedničku, protože vedle Lewise byl tou dobou Španěl, ne Jenson nebo jiný Brit. Pak by to asi byla Sophiina volba, ale to nebyl tento případ a víceméně celý McLaren si zvolil svého favorita a k němu tam začali přistupovat.
Bohužel, Lewis byl příliš mladý a ten tlak a očekávání prostě nezvládl. Alonso mu přestal vše ulehčovat a kolikrát dělal to, co potom opakovat Lewis u Nica. Jen dva tréninky s nesmyslným nastavením, které ale v jeho rukách docela fungovalo a v továrně jim to na simulátoru neštimovalo a nemohli z toho připravit alternativní nastavení pro Lewise. Alonso si pak rychle ušil nastavení do třetího tréninku, kdy už nebyl čas to aplikovat i pro Lewise. Nebo prostě nastavení trefil, odjel s tím naoko špatně a pak se k němu později vrátil, aby už zase nebyl čas na druhé straně garáže.
I proto jako fanda Lewise dodnes necítím, že by si McLaren po tom podvádění a chování zasloužil ten titul jezdců. Z PK byli po zásluze vyloučeni a vyšší moc rozhodla o tom, že titul skončil spravedlivě tam, kde měl skončit. Byť bych ho Lewisovi na stokrát přál, ale dodnes by pro mě měl pachuť toho podvodu.
Celý problém byl už prvopočátku. Ron měl jasnou vizi - šampión Lewis. Proto si ho do F1 povolal hned, když to bylo možné. Mercedes by nikdy nedovolil, aby tam jel nováček a nějaká lopata. Původně to plánoval tak, že ho zaučí Kimi. Který by na to byl ideální, přeci jen je to kliďas. To se trochu zkomplikovalo, ale na rok 2007 se naskytla varianta nováček vedle dvojnásobného mistra světa, což se Mercedesu líbilo. Navíc šlo o pilota, na jehož vývoji se aktivně podíleli a Lewise měl hodně rád i Norbert Haug (což tedy pro Alonsa také nebyla dobrá vyhlídka). U podpisu smlouvy s Alonsem mu byl (neoficiálně) přislíben statut týmové jedničky, kdy se vedle něho bude Lewis učit. Alonso nebyl za zelena utržený a moc dobře věděl, že Lewis za to uměl rychle vzít všude, kam přišel. Tak i proto si ten statut jedničky chtěl pojistit. Neměl podle mě obavy o šampionát, ale aby někde zbytečně nepřicházel o body, protože mladej se chtěl ukázat. Další realita je známá věc. Dohoda o učení Lewise běžela dle dohody, preference pilota v závodě začala kulhat už v první třetině sezóny, aby pak ve zbylých dvou třetinách víceméně celý McLaren upřel svůj zrak jen na Lewise.¨
A tehdy to Ron podělal na celé čáře. Narozdíl od Binotta popřel předchozí ústní dohody a deklaroval to, že ani jeden nemá statut jedničky. Což se na jednu stranu může zdát nestranné a fér, ale ve stínu předchozích úmluv to bylo jasné stranění Lewisovi, čímž v očích stáje (kde je drtivá většina lidi Britové jak polena) udělal z Lewise jedničku, protože vedle Lewise byl tou dobou Španěl, ne Jenson nebo jiný Brit. Pak by to asi byla Sophiina volba, ale to nebyl tento případ a víceméně celý McLaren si zvolil svého favorita a k němu tam začali přistupovat.
Bohužel, Lewis byl příliš mladý a ten tlak a očekávání prostě nezvládl. Alonso mu přestal vše ulehčovat a kolikrát dělal to, co potom opakovat Lewis u Nica. Jen dva tréninky s nesmyslným nastavením, které ale v jeho rukách docela fungovalo a v továrně jim to na simulátoru neštimovalo a nemohli z toho připravit alternativní nastavení pro Lewise. Alonso si pak rychle ušil nastavení do třetího tréninku, kdy už nebyl čas to aplikovat i pro Lewise. Nebo prostě nastavení trefil, odjel s tím naoko špatně a pak se k němu později vrátil, aby už zase nebyl čas na druhé straně garáže.
I proto jako fanda Lewise dodnes necítím, že by si McLaren po tom podvádění a chování zasloužil ten titul jezdců. Z PK byli po zásluze vyloučeni a vyšší moc rozhodla o tom, že titul skončil spravedlivě tam, kde měl skončit. Byť bych ho Lewisovi na stokrát přál, ale dodnes by pro mě měl pachuť toho podvodu.
jon
09:51 30.01.2020 217.31.62.XXX
On o tom věděl díky mailům, ve kterých byl často v kopii a pokud si dobře pamatuji, tak se často ptali i na jeho názor atd. Ale byl do toho vtažen. Jestli na něco z toho reagoval nebo ne je už stejně jedno. Jak jsem již uvedl, on nebyl prvotní strůjce toho podvodu.
jon
09:48 30.01.2020 90.176.154.XXX
Alonso nebyl jediný adresát různých e-mailů, ve kterých se to řešilo. Stačí jeden přetažený zaměstnanec. Nebo zaměstnanec, který si bude chtít udělat jméno i u druhé strany a dá jen malý tip.
Podívej se na dieselgate. Tam to je úplně stejný případ. Snad nikdo úplně nevěříme tomu, že nějaké noname Američana napadne jen tak z plezíru vytáhnout Passat s EA189 motorem jen tak na projížďku se svým měřítkem emisí za jízdy a zjistí, že vlastně ten motor má vyšší emise, než vykazuje u měření emisí ve zkušebně při standardním testu.
Alonso to celé jen urychlil. Tehdy jsem na něj měl hroznou pifku, protože jsem si taky říkal, že se to nemuselo provalit a jak hned ochotně spolupracoval. Ale s odstupem času ho chápu a ono by to třeba neprasklo v roce 2007, ale nevěřím, že by se na to jen tak zapomnělo a nikdy se na to nepřišlo. Crashgate se taky otevřela hned potom, co jeden z hlavních aktérů celou věc otevřel. Nebyl by to Piquet, byl by to jiný zaměstnanec stáje, kterého by necitlivě vyrazili. Stejně tak u spygate. Věřím tomu ...
Podívej se na dieselgate. Tam to je úplně stejný případ. Snad nikdo úplně nevěříme tomu, že nějaké noname Američana napadne jen tak z plezíru vytáhnout Passat s EA189 motorem jen tak na projížďku se svým měřítkem emisí za jízdy a zjistí, že vlastně ten motor má vyšší emise, než vykazuje u měření emisí ve zkušebně při standardním testu.
Alonso to celé jen urychlil. Tehdy jsem na něj měl hroznou pifku, protože jsem si taky říkal, že se to nemuselo provalit a jak hned ochotně spolupracoval. Ale s odstupem času ho chápu a ono by to třeba neprasklo v roce 2007, ale nevěřím, že by se na to jen tak zapomnělo a nikdy se na to nepřišlo. Crashgate se taky otevřela hned potom, co jeden z hlavních aktérů celou věc otevřel. Nebyl by to Piquet, byl by to jiný zaměstnanec stáje, kterého by necitlivě vyrazili. Stejně tak u spygate. Věřím tomu ...
jon
09:28 30.01.2020 217.31.62.XXX
Po pravdě, já měl tehdy na Alonsa hroznou pifku za to bonzování. Takže já po pravdě měl radost, že když si to Lewis nakonec nepohlídal a celé se to zbořilo jak domek z karet, tak vyhrál ten, komu jsem to přál už v dobách Mišáka. Když to pak nevyšlo ani v roce 2005, tak jsem si říkal, jestli on tu smůlu někdy prolomí. A prolomila to až smůla jiného. A jsem za to dodnes rád, byť titul v první sezóně by byl hodně veliký historický zápis.
jon
09:18 30.01.2020 90.176.154.XXX
Já tomu odchodu také moc nedávám. Sice je jedna věc, že rozpočtový strop se bude týkat jen stáje a tím pádem kvůli zachování konkurenceschopnosti budou do motorů pořád investovat daleko více, než by tomu bylo jen jako v případě dodavatele.
Další docela drahá položka je Lewis, i když si nemyslím, že by z marketingového hlediska byl tak špatný artikl. Často se účastní promoakcí na okruzích, ale asi by ho chtělo dávat více do reklam, jako to bylo běžné za časů McLaren-Mercedes.
Stáj jako taková by na sebe v pohodě měla vydělat, tedy alespoň za předpokladu, že se nadále budou dostavovat úspěchy. A v tom vidím veliké ale. Nejsem si jist, jestli jsou schopni si dlouhodobě udržet tu vteřinu a půl na zbytek světa. Nalijme si čistého vína, ono když prakticky závodím proti dvěma stájím, ze kterých jen jedna je vážný konkurent v šampionátu, tak se všem v Mercedesu usíná večer snadněji, než kdyby si měli hlídat 5 konkurenčních stájí, které by všechny potenciálně zlobily v šampionátu.
Nakonec mě napadá ještě jeden skrytý důvod. Ten na který jsem narážel již v minulosti. Nejsem si jist, zda tovární stáje rozpočtový strop akceptují v plném rozsahu a budou ho v rámci fair-play dodržovat přesně tak, jak bylo zamýšleno. Jestli už mají plán, jak těch pár set milionů šikovně skrýt. Tam mě napadla varianta, kdy se založí firma, která s továrnou nijak nesouvisí a bude 24/simulovat CFD. Továrna v rámci omezeného provozu potom oficiálně otestuje něco, z čeho velice rychle vyjde to nejlepší možné řešení. Že jim to půjde od ruky bude díky zkušenému personálu, který prostě bude přicházet skoro pokaždé (aby to nebylo tak podezřelé) s naprosto geniálními koncepty, které se během jedné dvou simulací dotáhnou do dokonalého konceptu.
Je to spekulace, ale vzhledem k tomu, jak se v F1 využívají ve všem šedé zóny, by mě to vůbec nepřekvapilo. Navíc v F1 nelze ničemu moc věřit, takže se mi ani nezdá, že by se tovární stáje chtěli vzdát svého náskoku, který ovšem (jak všichni víme) není jen díky dobrému know-how. S tím je to jako s talentem u sportu. Je to dobrý základ, ale bez tréninku (vývoje) to nejde. Trénink stojí většinou hlavně čas a úsilí, vývoj ovšem vždy i peníze.
Každopádně, kdyby o odchodu opravdu uvažovali, tak mi přijde zbytečné veřejně oznamovat, kdy bude schůzka jestli pokračovat ano či ne. Včetně otazníku, jestli nadále počítat s motory Mercedes nebo ne. Podle mě je to celé jen habaďura na Liberty, aby trochu víc pustila kohoutky a více se podělila. A jestli někdy budou chtít odejít, tak za mě je daleko větší pravděpodobnost při změně motorů, kde bude potřeba další miliardy EUR na koncept a vývoj během životního cyklu.
Další docela drahá položka je Lewis, i když si nemyslím, že by z marketingového hlediska byl tak špatný artikl. Často se účastní promoakcí na okruzích, ale asi by ho chtělo dávat více do reklam, jako to bylo běžné za časů McLaren-Mercedes.
Stáj jako taková by na sebe v pohodě měla vydělat, tedy alespoň za předpokladu, že se nadále budou dostavovat úspěchy. A v tom vidím veliké ale. Nejsem si jist, jestli jsou schopni si dlouhodobě udržet tu vteřinu a půl na zbytek světa. Nalijme si čistého vína, ono když prakticky závodím proti dvěma stájím, ze kterých jen jedna je vážný konkurent v šampionátu, tak se všem v Mercedesu usíná večer snadněji, než kdyby si měli hlídat 5 konkurenčních stájí, které by všechny potenciálně zlobily v šampionátu.
Nakonec mě napadá ještě jeden skrytý důvod. Ten na který jsem narážel již v minulosti. Nejsem si jist, zda tovární stáje rozpočtový strop akceptují v plném rozsahu a budou ho v rámci fair-play dodržovat přesně tak, jak bylo zamýšleno. Jestli už mají plán, jak těch pár set milionů šikovně skrýt. Tam mě napadla varianta, kdy se založí firma, která s továrnou nijak nesouvisí a bude 24/simulovat CFD. Továrna v rámci omezeného provozu potom oficiálně otestuje něco, z čeho velice rychle vyjde to nejlepší možné řešení. Že jim to půjde od ruky bude díky zkušenému personálu, který prostě bude přicházet skoro pokaždé (aby to nebylo tak podezřelé) s naprosto geniálními koncepty, které se během jedné dvou simulací dotáhnou do dokonalého konceptu.
Je to spekulace, ale vzhledem k tomu, jak se v F1 využívají ve všem šedé zóny, by mě to vůbec nepřekvapilo. Navíc v F1 nelze ničemu moc věřit, takže se mi ani nezdá, že by se tovární stáje chtěli vzdát svého náskoku, který ovšem (jak všichni víme) není jen díky dobrému know-how. S tím je to jako s talentem u sportu. Je to dobrý základ, ale bez tréninku (vývoje) to nejde. Trénink stojí většinou hlavně čas a úsilí, vývoj ovšem vždy i peníze.
Každopádně, kdyby o odchodu opravdu uvažovali, tak mi přijde zbytečné veřejně oznamovat, kdy bude schůzka jestli pokračovat ano či ne. Včetně otazníku, jestli nadále počítat s motory Mercedes nebo ne. Podle mě je to celé jen habaďura na Liberty, aby trochu víc pustila kohoutky a více se podělila. A jestli někdy budou chtít odejít, tak za mě je daleko větší pravděpodobnost při změně motorů, kde bude potřeba další miliardy EUR na koncept a vývoj během životního cyklu.
Aktuálně
Poslední závod 24.3.2024
GP Austrálie58 kol (306.124 km)
Albert Park
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí
Příští závod 07.04.2024
GP Japonska 53 kol (307.471 km)
Suzuka International Racingdní | hod | min | sek