DISKUZE K ČLÁNKU "Selhání s McLarenem pro nás bylo tou největší lekcí," uznává šéf Hondy
Sportovní šéf Hondy Masaši Jamamoto promluvil o vztahu s McLarenem, který před 2 roky zkrachoval. Podle něj šlo o tu největší lekci, kterou japonská automobilka po svém návratu do Formule 1 dostala.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: "Selhání s McLarenem pro nás bylo tou největší lekcí," uznává šéf Hondy
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
» Petr Hloušek
(Hlasovali 5 lidé)
29.05.2019 13:02
Partnerství s McL jim uštědřilo lekci a ty v tom… »
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
GRAHAM
11:52 03.06.2019 77.236.218.XXX
Co ta časová osa ? tam jseš sticha....protože jsi v tomtpo z logiky věci "mimo" a to o tom nemusím vědět nic. Jezdily s tím rok a hned v březnu 2016 vyvoj jiného konceptu. Takže asi Mclaren tlačit z logiky věci na aero motor nemohl. Oni nemohli dělat jinak, když 2015 byl začatek.
A že Mclaren nebyl dokonalej je jasné a hlavně díky motoru ani lepší být nemohl, když měníš motory a nejezdíš.....a jak to bylo v roce 2018 s tím zase tak nesouvisí.
A že Mclaren nebyl dokonalej je jasné a hlavně díky motoru ani lepší být nemohl, když měníš motory a nejezdíš.....a jak to bylo v roce 2018 s tím zase tak nesouvisí.
Poky
18:58 01.06.2019 46.254.64.XXX
Ano, a myslíš, že by MCL měl ty data co má redbul od TRS? A nebo že by ty data měla Honda a RB??
Ano je pravda, že Honda chtěla druhý tým a MCL ho zavrhl. Ale ono to bylo kupodivu v době co MCl už s hondou měl jezdit. Takže neměl možnost aby mu někdo motor ozkoušel a dal mu data o motoru dřív než ho začne používat. A pro MCL by to stejně nemělo ten přínos co to mělo teďkom pro RB. Nikdy by nedostával data od TR
Ano je pravda, že Honda chtěla druhý tým a MCL ho zavrhl. Ale ono to bylo kupodivu v době co MCl už s hondou měl jezdit. Takže neměl možnost aby mu někdo motor ozkoušel a dal mu data o motoru dřív než ho začne používat. A pro MCL by to stejně nemělo ten přínos co to mělo teďkom pro RB. Nikdy by nedostával data od TR
jon
19:27 30.05.2019 90.176.154.XXX
Ten nový předpis to měl zakázat. Je tam povolená jen běžná tolerance, která je minimální a nemá vliv na výkonnost. Restrikce by byla pouze omezením předchozího stavu. Ten byl shledán jako porušující celkovou myšlenku motorů s nižší spotřebou paliva. Ale jasně, je tam stále povolené minimum, jen z toho nikdo nic nevytěží.
Jinak co se týká toho zavěšení, tak to už Mercedes používal před lety. Jmenovalo se to systém FRIC a bylo to v aktivní formě zakázáno. Jestli to nějak vyřešili pasivně, je to v souladu s pravidly. Chytré řešení nemusí být nelegální. To bych nechal na komisařích.
Stejnou logikou bych mohl podezřívat McLaren, že musí mít něco nelegálního, když meziročně o tolik zrychlil na úkor továrního Renaultu. Nedělám to, protože je to též holý nesmysl. A jestli přišli na něco chytrého, čím se dostali Renaultu na kobylku, tak super, ne? Jen ať jim to vydrží.
Co se týká penalizace. Koukali jsme na stejný závod? Myslíš to zkrácení, které přišlo po nárazu do jeho zadního kola, kdy to Max zkoušel s přehnanou dávkou optimizmu. Pokud to chceš přirovnat k pentli pro Magnuma, tak ten měl Péra vedle sebe, to bylo něco trochu jiného. Lewis navíc tím zkrácením nezískal žádnou výhodu, zabránil tím kolizi s Maxem.
Jinak co se týká toho zavěšení, tak to už Mercedes používal před lety. Jmenovalo se to systém FRIC a bylo to v aktivní formě zakázáno. Jestli to nějak vyřešili pasivně, je to v souladu s pravidly. Chytré řešení nemusí být nelegální. To bych nechal na komisařích.
Stejnou logikou bych mohl podezřívat McLaren, že musí mít něco nelegálního, když meziročně o tolik zrychlil na úkor továrního Renaultu. Nedělám to, protože je to též holý nesmysl. A jestli přišli na něco chytrého, čím se dostali Renaultu na kobylku, tak super, ne? Jen ať jim to vydrží.
Co se týká penalizace. Koukali jsme na stejný závod? Myslíš to zkrácení, které přišlo po nárazu do jeho zadního kola, kdy to Max zkoušel s přehnanou dávkou optimizmu. Pokud to chceš přirovnat k pentli pro Magnuma, tak ten měl Péra vedle sebe, to bylo něco trochu jiného. Lewis navíc tím zkrácením nezískal žádnou výhodu, zabránil tím kolizi s Maxem.
jon
18:02 30.05.2019 90.176.154.XXX
Standardizace je špatná. Teda ta nařízená pravidly.
Osobně jsem pro rozpočtové stropy. Pokud někdo (fabriky) pojede levou přes dceřinky, budou mít povinnost ten díl za ty peníze prodat komukoli. A to doslova i mimo F1 (např. fanouškům) - proč si nekoupit za např. za 5.000 USD celé přední křídlo aktuálního modelu. Motory se již srovnávají. Mohli by udělat po vzoru WRC restrikci výkonu a nechat na motorářích hru s položením výkonu a ovladatelností motoru.
Ono by to ve finále fungovalo. Ferrari by potom mohlo mít historický bonus třeba 10-20 milionů a zbytek peněz by se mohl použít pro nezávislého motoráře, který by měl daleko lehčí práci. Ten motor by třeba neměl takovou ovladatelnost a maximální výkon po široké škále křivky, ale byl by za pár šušňů a kromě Williamsu by to třeba přilákalo další stáje, které by si chtěli zazávodit za nízké náklady, ale s možností prize money i za pořadí PK v druhé desítce.
Osobně jsem pro rozpočtové stropy. Pokud někdo (fabriky) pojede levou přes dceřinky, budou mít povinnost ten díl za ty peníze prodat komukoli. A to doslova i mimo F1 (např. fanouškům) - proč si nekoupit za např. za 5.000 USD celé přední křídlo aktuálního modelu. Motory se již srovnávají. Mohli by udělat po vzoru WRC restrikci výkonu a nechat na motorářích hru s položením výkonu a ovladatelností motoru.
Ono by to ve finále fungovalo. Ferrari by potom mohlo mít historický bonus třeba 10-20 milionů a zbytek peněz by se mohl použít pro nezávislého motoráře, který by měl daleko lehčí práci. Ten motor by třeba neměl takovou ovladatelnost a maximální výkon po široké škále křivky, ale byl by za pár šušňů a kromě Williamsu by to třeba přilákalo další stáje, které by si chtěli zazávodit za nízké náklady, ale s možností prize money i za pořadí PK v druhé desítce.
jon
17:54 30.05.2019 90.176.154.XXX
Grahame, snad si nemyslíš, že Honda ty motory dělala v infrastruktuře typu "chiptunerská garáž". Jestli myslíš, že to jsou vše teorie, tak o tom nemusíme dál diskutovat, protože to bereš zaujatě. Jsem ten poslední, koho těšila ta forma McLarenu a nikdy jsem tu Hondu fanaticky nechválil. Spíš jsem je častoval jmény typu amatéři, komedianti a podobnými.
Jenže na druhou stranu mi vadilo, jak si McLaren hřál polévku a motor Honda se stal obecnou omluvou. A ve finále ještě ta spousta lží po přechodu na Renault, kdy se projevila bídná úroveň jejich šasí. A že to bylo jen změnou motoru byl holý nesmysl. Vím k tomu hodně zákulisních detailů, které zde nebudu šířit. Doraz příští rok na sraz.
Jenže na druhou stranu mi vadilo, jak si McLaren hřál polévku a motor Honda se stal obecnou omluvou. A ve finále ještě ta spousta lží po přechodu na Renault, kdy se projevila bídná úroveň jejich šasí. A že to bylo jen změnou motoru byl holý nesmysl. Vím k tomu hodně zákulisních detailů, které zde nebudu šířit. Doraz příští rok na sraz.
jon
17:38 30.05.2019 90.176.154.XXX
Já to vzal přitažené za vlasy z druhé strany. Nikdy jsem nevyzdvihoval Hondu, od začátku jsem si z nich i dělal srandu (stejně jako z Renaultu). Obě tyto automobilky totiž předvedli velkou dávku amaterismu, což se do F1 úplně nehodí - myšleno dopadem na jméno značky, já jsem za každého dalšího motoráře nebo konstruktéra rád.
Stejně tak mi ale vždy vadila tvrzení typu - Alonso jel jako bůh - ale Honda. Šasí je špička, minimálně TOP3 - ale Honda. Neříkám, že tehdy někdo lhal. Jen to nebylo úplně přesné. Když mi někdo dá tretry, které jsou nezvykle efektivní a jsem v nich schopen zaběhnout zatáčku na atletickém oválu podobně rychle jako Bolt, jen budu muset každý druhý závod na operaci, bude to v pořádku? Že nepoběžím rychle na rovině, protože mě ty nohy budou bolet z těch treter bude taky v pořádku? A nakonec když potom výrobce treter přijde z daty, kde bude vidět, že jsem v zatáčce běžel rychle jako Bolt, takže to jasně dokazuje, že jsem opravdu špatný běžec, ale ty tretry jsou top ... to je také v pořádku?
Z tohoto důvodu jsem na McLaren v tomto období docela zasednutý. Vedení stáje v čele s tím troubou Brojlerem užívali Hondu jako věčné alibi. Výjimečně jsem je slyšel mluvit o nějakém jejich pochybení. Tedy pokud nebyla řeč o pochybení spojením sil s Hondou.
Rád bych dodal něco k RB. RB měl platnou smlouvu s Renaultem. V klidu by z ní vyplatili STR a nechali je rok nebo dva testovat. Pochybuji, že Honda neuměla udělat motor o 150 koní slabší, který by byl spolehlivý a neměl vysokou spotřebu. Během roku by se dostali o cca 50-70 koní nahoru, což by o chlup stáhlo konkurenci. Koncem dalšího roku už by byli cca 50-60 koní za špičkou a s tím už by se dalo pracovat, pokud to mělo spolehlivost.
Ale ať to nezní, že RB by něco dělal lépe. Mateřský RB by si také nemohl dovolit průšvih alá McL 2015. McLaren to tehdy podělal s Manorem, který měl převzít a testovat s ním. Vzhledem k tomu průšvihu se vsadím, že by účty Honda komplet zaplatila. McLaren jako takový si nemohl dovolit testovat nějaký podprůměrný motor a plácat se s ním někde vzadu. Oni se tam stejně plácali, ale Honda byla kvůli jménu McLaren ve velkém tlaku a závod co závod dělali tu samou chybu a to, že věřili v zázrak a že se tam ten výkon někde objevil a že to ten motor ustojí.
Stejně tak mi ale vždy vadila tvrzení typu - Alonso jel jako bůh - ale Honda. Šasí je špička, minimálně TOP3 - ale Honda. Neříkám, že tehdy někdo lhal. Jen to nebylo úplně přesné. Když mi někdo dá tretry, které jsou nezvykle efektivní a jsem v nich schopen zaběhnout zatáčku na atletickém oválu podobně rychle jako Bolt, jen budu muset každý druhý závod na operaci, bude to v pořádku? Že nepoběžím rychle na rovině, protože mě ty nohy budou bolet z těch treter bude taky v pořádku? A nakonec když potom výrobce treter přijde z daty, kde bude vidět, že jsem v zatáčce běžel rychle jako Bolt, takže to jasně dokazuje, že jsem opravdu špatný běžec, ale ty tretry jsou top ... to je také v pořádku?
Z tohoto důvodu jsem na McLaren v tomto období docela zasednutý. Vedení stáje v čele s tím troubou Brojlerem užívali Hondu jako věčné alibi. Výjimečně jsem je slyšel mluvit o nějakém jejich pochybení. Tedy pokud nebyla řeč o pochybení spojením sil s Hondou.
Rád bych dodal něco k RB. RB měl platnou smlouvu s Renaultem. V klidu by z ní vyplatili STR a nechali je rok nebo dva testovat. Pochybuji, že Honda neuměla udělat motor o 150 koní slabší, který by byl spolehlivý a neměl vysokou spotřebu. Během roku by se dostali o cca 50-70 koní nahoru, což by o chlup stáhlo konkurenci. Koncem dalšího roku už by byli cca 50-60 koní za špičkou a s tím už by se dalo pracovat, pokud to mělo spolehlivost.
Ale ať to nezní, že RB by něco dělal lépe. Mateřský RB by si také nemohl dovolit průšvih alá McL 2015. McLaren to tehdy podělal s Manorem, který měl převzít a testovat s ním. Vzhledem k tomu průšvihu se vsadím, že by účty Honda komplet zaplatila. McLaren jako takový si nemohl dovolit testovat nějaký podprůměrný motor a plácat se s ním někde vzadu. Oni se tam stejně plácali, ale Honda byla kvůli jménu McLaren ve velkém tlaku a závod co závod dělali tu samou chybu a to, že věřili v zázrak a že se tam ten výkon někde objevil a že to ten motor ustojí.
jon
17:22 30.05.2019 90.176.154.XXX
Tenkrát jsem to dokázal pochopit, protože to bylo STR. Spíš jsem nepochopil, proč nekoupili Marussii (Manor). Byla k mání zadarmo a měla na McLaren vazby. Mohli to celé udělat po vzoru Haas a i kdyby šasí navrhli študáci, tak by to určitě fungovalo slušně. Stačilo by si ohlídat odpovídající průtoky vzduchu šasím a do sání kvůli počáteční korelaci a dnes mohli být minimálně tam, kde je RB.
jon
17:18 30.05.2019 90.176.154.XXX
Ano, Honda musela testovat na McLarenu. První rok se společně domluvili na nějakém řešení. Honda to viděla optimisticky, McLaren také. Šasí se vcelku povedla, za volanty měli Alonsa s Jensonem, vše se zdálo OK. Až na připravenost Hondy. To nepopírám. Už v první sezónu ovšem začala Honda mluvit o tom, že by byl fajn druhý tým kvůli sběru dat. McLaren to tehdy velice rychle shodit ze stolu. Další rok sice měnili koncept, ale McLaren opět chtěl minimalistické řešení a motor trpěl na nedostatečné chlazení.
Celý problém byl podle mě v tom obrovském očekávání. Holt McLaren ani Honda již dnes nejsou to samé, co byli na konci osmdesátých let. Tehdy ta chemie mezi nimi byla neuvěřitelná. Navíc se to tehdy vše dalo dohnat jinak. Když dnes musí motor vydržet ideálně půl sezóny (kdyby došlo k nečekanému selhání jednoho ze tří kusů), pneumatiky jsou alchymie, spotřeba paliva by byla ideální na úrovni městské malorážky ... Bohužel to nedává moc prostor někde dohnat nedostatek. K tomu přičteme fakt, že tovární stáje mají špičkové šasí a sečteno podtrženo to nedává nikde prostor k zaváhání.
Celý problém byl podle mě v tom obrovském očekávání. Holt McLaren ani Honda již dnes nejsou to samé, co byli na konci osmdesátých let. Tehdy ta chemie mezi nimi byla neuvěřitelná. Navíc se to tehdy vše dalo dohnat jinak. Když dnes musí motor vydržet ideálně půl sezóny (kdyby došlo k nečekanému selhání jednoho ze tří kusů), pneumatiky jsou alchymie, spotřeba paliva by byla ideální na úrovni městské malorážky ... Bohužel to nedává moc prostor někde dohnat nedostatek. K tomu přičteme fakt, že tovární stáje mají špičkové šasí a sečteno podtrženo to nedává nikde prostor k zaváhání.
Petr Hloušek
11:10 30.05.2019 46.135.67.XXX
Aha, nevidíš žádný rozdíl, když jeden platil za PJ ranec a druhý za používání PJ ranec dostával? Opravdu chceš jejich stížnosti porovnávat?
Aktuálně
Nadcházející závod 21.4.2024
GP ?íny56 kol (305.066 km)
Shanghai International Circuit
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (9:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek