DISKUZE K ČLÁNKU Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO
Ředitel závodů Formule 1 Charlie Whiting vyjádřil svůj názor na kolizi o kolo zpět jedoucího Estebana Ocona s průběžným lídrem Velké ceny Brazílie Maxem Verstappenem. Podle něj byl manévr pilota Force Indie zcela nepřijatelný.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
Mr.B
07:56 13.11.2018 188.92.14.XXX1. Ocon byl rychlejší cca o 1s/kolo, už dvě kola před tím incidentem, protože měl nové pneumatiky. Z toho samého důvodu by ho Max nepředjel. Ocon by mu normálně v pohodě odjel.
2. Max to nemusel zavírat, toť vše. Mohl ho prostě nechat projet. Naopak by se, za v tu chvíli rychlejšího Ocona, mohl na následující rovince zavěsit a něco dokonce získat.
3. Lewis to vystihl naprosto přesně, byl to Max, kdo mohl ztratit. Pokud nepochopí, že jsou situace, kdy nemusí za každou cenu vyhrát, tak titul nezíská. Teď to byl Ocon, příště to může být někdo úplně jíný. Paradoxem je, že je to Verstappen, kdo naopak většinou ohrožuje ostatní jezdce.-
Hwrychlik H.
08:04 13.11.2018 46.234.161.XXXKrásně napsané. Jen bych upřesnil "že jsou situace, kdy nemusí za každou cenu vyhrát", v této situaci dokonce nešlo o vítězství jako takové, ale jen o to že by ho předjel kluk o kolo zpět. To jak už na rovince najel obrannou stopu a jak ho sprostě zavřel v druhé zatáčce jasně svědčí, že to nepřenesl přes své ego. Že by protože Ocon?
-
-
-
Fanda.LH
20:33 12.11.2018 95.82.135.XXXVšichni se oháníte pravidly, ale nevěřím, že je někdo četl... Co mě zaráží je, že zdá se spousta lidí neuvažuje logicky => Nechápe, že žádný jezdec nemůže být trestán pro nic a za nic... Jednoduchá otázka, proč nikdo neprotestuje ?
Ocon formálně žádné pravidlo neporušil... Potrestali ho neprávem ? Ne... Protože on nebyl potrestán, za to, že se Verstapena pokusil předjet, ale za tu kolizi...
A když dojde ke kolizi, tak komisaři rozhodují o tom, kdo je viníkem a následně jak ho potrestají... Existují nějaké zvyklosti jak jezdit, závodit, ale přesně popsat se to nedá a taky by to byl nesmysl... Situací, které můžou nastat je nekonečně mnoho...
A pak je skutečně možné, že Charlie např. řekne: "Samozřejmě očekáváte, že to udělá bezpečně. Ale k věci: myslím si, že by to mělo být provedeno čistě a absolutně bez boje.". Je to v pravidlech? Ne. V pravidlech je, že komisaři rozhodují o viníkovi kolize a jeho potrestání tečka...
38) INCIDENTS DURING THE RACE
38.1 The race director may report any on-track incident or suspected breach of these Sporting
Regulations or the Code (an “Incident”) to the stewards. After review it shall be at the
discretion of the stewards to decide whether or not to proceed with an investigation.
The stewards may also investigate an Incident noted by themselves.
38.2 a) It shall be at the discretion of the stewards to decide if any driver involved in an Incident
should be penalised.
Unless it is clear to the stewards that a driver was wholly or predominantly to blame for
an Incident no penalty will be imposed.
-
GRAHAM
21:08 12.11.2018 77.236.218.XXXKonečně někdo rozumnej. Taky jsem to hledal... Juras a Airvér alias TOM... tady dělají rozbory, elektronická tužka ještě chybí a teď si jim rozbil bábovičku. Pravidla maj kluci načtený.
Nemám obavu že to budou zase rozporovat, takže přijde kejhání... ..-
Fanda.LH
21:29 12.11.2018 95.82.135.XXXJá svůj subjektivní názor psal i pod předchozí článek. Tak nějaký mínus jsem schytal... Samozřejmě mi to nedalo a vydal se hledat... Hledal jsem podle klíčových slov, různých spojení a nic... Až jsem narazil na jednoduché "Incidents" a bylo to jasné... Není co rozporovat... Můžou si to sami přečíst...
PS: Děsně mě štve, když někdo nepřemýšlí a mudruje tak, že mě donutí ztrácet čas a hledat za informace za něj... Zpravidla to bývá jak říkáš... Zas nějaká stupidní reakce nebo mínus, která nemá oporu v ničem, přesto není problém se zaklínat slovem pravidla...-
GRAHAM
21:44 12.11.2018 77.236.218.XXXSnažit se být spravedlivej, je základ. Je jasný že někdy ani pravidlo nepomůže... paragrafy jsou klikatý a jde rozprovat skoro vše a vyhrát zcela jasnou věc.
Ovšem tohle uvažovaní, když Ocon jednoznačně zničil závod Verstapenovi, každej to viděl a oni jsou to schopni otočit a ještě napadat Verstappena, tak to je fakt dílo hraničící s nesvéprávností.-
Fanda.LH
22:12 12.11.2018 95.82.135.XXXSituací je mnoho, rozhodně nelze podchytit vše... Zkusme se zamyslet nad tím, kdyby tam byla fráze: Jezdec o kolo zpátky může předjet jezdce o kolo vpřed, ale musí to udělat tak, aby ho neohrozil... To by pak komisaři museli posuzovat, zda ten manévr byl nebezpečný, ačkoli by se nic nestalo... Takhle to neřeší do doby, než nastane kolize... -
Situs
22:28 12.11.2018 85.70.164.XXXTakže kluci, já jsem napsal že s Charliem souhlasím, přesto mu vytýkám jeho postoj kde vysvětluje něco co by měl podložit pravidly. Já než jsem napsal můj příspěvek zde jsem si vyhledal konkrétní list od FIA k potrestání Ocona, našel jsem si nejen to co jste tady dali ale i konkrétní odůvodnění daného potrestání, a mě to na rozdíl od Vás nestačí. Je pěkné že napsali že Ocon způsobil kolizi s Verstappenem když se snažil vrátit do stejného kola, ale to co přesně způsobil špatně, teda asi to že při snaze dostat se do stejného kola příliš omezil jezdce o kolo napřed, to se jednoduše v pravidlech nepíše a já se ptám proč? Proč se tam třeba píše že jezdec se může vrátit na trať jen tak že to bude bezpečně a nikoho neohrozí, což lze pak jednoduše trestat při kolizi při návratu na trať, kdežto to že nemá ohrozit jezdce když se snaží dostat před jezdce o kolo vpřed? Zvyklosti a nepsaná pravidla jsou kluci krásná věc, ale pak přijde Verstappen a začnou se sesmolovat nová pravidla na papír Napsal jsem že dle mě Ocon chybu udělal a neměl by při "souboji" o návrat do stejného kola nikoho ohrozit a měl by to udělat s velkou opatrností, ale v pravidlech to není. Stejně jako tam budete jen špatně hledat kdy je na trest někoho vytlačit v zatáčce, ale občas je za to někdo potrestán a většinou ne, je to o tom co Charlie zrovna vypustí a to je jediné s čím mohu argumentovat, ale to je málo, protože Charlieho slova nic neznamenaj z pohledu psaných pravidel a zítra klidně řekne něco jiného. Kdyby se Ocon opravdu odvolal, já si nejsem jist jestli by nevyhrál, a to není dobře. Charlie by klidně mohl říci to co řekl Hamilton, měl si dát Verstappen prostě pozor. Klidně to mohlo dopadnout jako že kolizi způsobil Verstappen který nenechal Oconovi dost místa a že to byl legitimní souboj. Pravidla jsou důležitá, a já bych je rád při posuzování viny viděl, a jezdci také, chudáci se pak ptaj můžeme ho tady vytlačit? Jak to že tady to jde a tady ne? A proč se nadává na nekonzistentnost? Není to proto že pravidla jsou neskutečně vágní a komisaři maj velkou moc svévole? Podle mě to je k zamyšlení, a zrovna toto pravidlo o vracení se do stejného kola by tam klidně mohlo být a všichni budou vědět. Žádné ohrožení a co nejmenší omezení, nejlépe na rovince. Hotovo.-
Fanda.LH
22:43 12.11.2018 95.82.135.XXXV pravidlech je, že rozhodují komisaři, kteří posuzují všechno možné... A že ti to nestačí... Psal jsem to několikrát v pravidlech nemůžeš popsat každou situaci, ale vše co tam napíšeš by se mělo brát v potaz... Kdyby v pravidlech bylo, že můžeš předjet, ale nemůžeš ohrozit, tak se bude řešit, že je to nesmysl, protože nemůžeš předjet, aby jsi neohrozil... A kde je ta míra ohrožení, která je přípustná...? Stejně jako to, že by nebylo dobré vinu za všech okolností házet na jezdce o kolo zpět... Přineslo by to jen zmatky... Za současného stavu, trestají jen když se něco stane...
To máš jako ve fotbale... Někdy je za zákrok žlutá, jindy červená, jindy jen standardní situace... Rozhoduje rozhodčí... Něco popsáno je, ale definitivní rozhodnutí je na něm... Stejně jako v životě může být brutální napadení výtržnost, stejně tak pokus o vraždu... Rozhoduje soudce... A ano vede to k nekonzistencím...
Obecně platí, že se bez komisařů / soudců neobejdeme... V životě jen v minimu případů platí, že máš jasně nastavený limit a ten když překročíš, tak následuje takový a takový trest... Proto jen mlátíte prázdnou slámu, když voláte po něčem, co není běžné, ani možné...-
Situs
22:55 12.11.2018 85.70.164.XXXA proč dali do pravidel že se musíš vrátit na trať jen bezpečně a aby jsi neohrozil jiné jezdce? Vždyť tady je to také jasné, když dojde ke kontaktu jsi vinen, takže pravdou je že nesmíš nikoho ohrozit a hotovo. Tohle není prázdná sláma, to jsou pravidla a když se láme chleba tak na těch jediných záleží a s těma jedinýma můžeš pracovat. Až se příště stane něco podobného a ono mu to projde, tak možná pochopíš proč já bych to v těch pravidlech chtěl-
Fanda.LH
23:12 12.11.2018 95.82.135.XXXTohle srovnání je úplně mimo... Jestli jsi ty pravidla četl, tak víš, že oni se snaží vymezit co se dá... Spousta bodů je věnována SC, který bych řekl je minoritní záležitost... Ale je to jasně definovaný limit... Je na trati nemůžeš předjíždět, všichni musí jet omezenou rychlostí atd. atd.... Resp. můžeš za takových a takových okolností... Stejné je to když jsi mimo trať... Limitům tratě je taky věnováno taky spousta bodů... Jsi mimo trať, tj jasně vyznačeno a tak platí tohle a tohle... Jenže problém je definovat co se má dít za běžných podmínek na trati... To nemáš šanci obsáhnout ze 100%... Proč si myslím, že tam není to o tom ohrožení si myslím jsem popsal jasně... Pokud to nechápeš, tak víc už ti k tomu neřeknu...-
Situs
23:36 12.11.2018 85.70.164.XXXJá chápu, a proto je rozhodování komisařů často děravé jak řešeto. Jestli nejsi schopen připustit můj poznatek k věci tak debata opravdu nemá smysl. Posuzovat musíš mít dle čeho. Vždy budou případy na hraně či sporné, no to neznamená že tam kde mám nějaké odůvodnění které je použitelné na podobné případy tak to nešoupnu konkrétně do pravidel. Ocon tam neměl právo být protože nebyl s Verstappenem ve stejném kole a omezil jízdu Verstappenovi v zatáčce, jiné vysvětlení nemám. Pravidla souboje se na to nevztahují a Ocon tam neměl bojovat. Není to snad tak? Proč to nemít v pravidlech aby to věděl i Albon až tam přijde to teda fakt nevím. Kdo to má vlastně Albonovi říci nebo kde se to má dočíst? Ocon věděl že může bojovat o to vrátit se zpět do stejného kola, kde se měl dočíst že nemůže Verstappenovi nijak zaclánět v cestě nevím. Vettel ví že může předjíždět i pod SC v nájezdu na PITLANE, podle mě to může vědět jen tak že to v pravidlech není zakázáno. Bez pravidel je to svévůle, nic víc.
-
-
-
-
-
juras
22:43 12.11.2018 90.177.218.XXXSpravedivej je sotva kazdej druhej verdikt sportovnich komisaru...protoze casto se situace vyhroti tak ze jsou dva priblizne stejne velke tabory ktere jsou rozdilneho nazoru. Tak kdyz mi vysvetlis jak poznas jestli ma pravdu jeden nebo druhy tabor...tak budes borec.
Na rozporuplne rozhodovani sportovnich komisaru si ale stezuji fanousci napric fanouskovskym spektrem, to je jediny a holy fakt.
Takze reci o spravednosti ted zneji jako pokrytecky vyrok....
Nikdo nerika ze Verstappen nebyl poskozenej...vzdyt jsem psal ze Ocon se choval nesmyslne. Ale Verstappen to mel ve svych rukou, mohl tomu predejit...presne tak jak to rekl Hamilton.
Verstappen je velkej talent a F1 z nej profituje...jenze na druhou stranu je to arogantni blbec...a klidne se muze stat ze ho to bude stat karieru. Ono tech monopostu v kterych se da vyhrat titul je strasne malo.
-
-
-
juras
22:19 12.11.2018 90.177.218.XXXTo uz jsem si zvykl...ty umis jen napsat nejakou hlasku...bohuzel casto trapnou (kdyz to napisu slusne).
Ale v zaveru jsi se strefil...kejhajici husa...to jsi presne ty.
Copak McLaren? Kdepak mas to nejlepsi sasko? Loni jsi mel plnou pusu reci...ale skutek utek, co?
-
-
juras
22:32 12.11.2018 90.177.218.XXXNo ted nevim co jsi vlastne chtel rict?
Ocon tedy zpusobi havarii? To jako tim ze mu Verstappen nenechal misto? Mas to trochu popletene...myslim ze Charlie resil spis tu logiku...proc se tam Ocon hnal...kdyz stejne jezdil mimo body a rychlejsi od Verstappena nebyl zas o tolik. Proto to oduvodnil ze to bylo neakceptovatelne...
Ale Verstappen se zachoval nedisciplinovane...proto jsem zminoval diskuzi primo po zavode.
Mimochodem...Maxuv tatik presne v Brasilii pred hodne lety pripravil o vitezstvi Montoyu...a to mnohem kontroverznejsim manevrem.
A porovname-li reakci a chovani "horkokrevneho" JPM s mladym Verstappenem...zas z toho vyjde zajimave srovnani.
Verstappen prisel v nedeli o vitezstvi, Montoya tehdy o celej zavod...ale kolumbijec nenadaval do idiotu a nestrkal tehdy do staryho Verstappena. -
airwar1939
09:23 13.11.2018 176.74.141.XXXDěkuji tuhle formulaci znám... nejen z těchto pravidel, ale třeba z dějepisu. Za feudalismu bych to že má někdo neomezenou moc, a může rozhodovat jak se mu zachce čekal. Ale ve 21 století a v profesionálním sportu? Opravdu považuješ za strávné to, že o vině rozhoduje komisař na základě vlastního uvážení? A jak se podle tebe mají jezdci jezdící ve vozech rychlostí až 350 km vlastně chovat, když až po té co se něco semele, komisaři namalují lajny a rozhodnou kdo je vinen. Jak se má jezdec chovat, když předem nevéí co mu u kterého komisaře projde a co ne?
-
-
juras
18:03 12.11.2018 90.177.218.XXXCharlie si dela zas pr del...
Z pohledu zavodniho incidentu byla rozhodujici vina u Verstappena...to on Ocona zavrel a nenechal mu misto tak jak je pravodly dano.
To ze byl o kolo zpet a vracel se do stejneho kola s vedoucim pilotem...kde je v pravidlech napsano neco co Ocon porusil?
Charlie rekl ze mel Verstappena objet a nemel s nim bojovat...ale kde je to napsano?
Kdyby byla situace obracene...a Ocon by byl tim kde nenechal prostor a zavrel...bylo by mozne podle meho nazoru uvazovat i o jeho diskvalifikaci ze zavodu.
Z pohledu logiky je vina na strane Ocona...rychlost oproti Verstappenovi nebyla o tolik vyssi a byl v pozici kdy byl mimo body...a sance na body byla velmi mala...takze cpat se pred vedouciho pilota nemelo vlastne zadny smysl.
Naproti tomu Verstappen mohl byt proziravejsi a nemusel kdyz videl ze se ho snazi Ocon predjet bojovat jako kdyby slo o souboj o vedouci pozici. Zjevne jeho ego patri mezi ty ktere bytostne ohrozuje kazde predjeti od soupere. Jako diametralne odlisne uvazovani uvedu dva velke piloty z minulosti...Alaina Prosta a Nikiho Laudu...ti byli skveli zavodnici, ale soucasne pouzivali hlavu a tahle symbioza znamena ze dohromady maji 7 titulu.
Myslim ze svym zpusobem se Verstappenovi vratilo to jak bezohledne se v soubojich na trati chova on sam. -
Aktuálně
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek