DISKUZE K ČLÁNKU Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO
Ředitel závodů Formule 1 Charlie Whiting vyjádřil svůj názor na kolizi o kolo zpět jedoucího Estebana Ocona s průběžným lídrem Velké ceny Brazílie Maxem Verstappenem. Podle něj byl manévr pilota Force Indie zcela nepřijatelný.
zpět na článek přehled všech diskuzíDiskuze: Whiting se vyjádřil k incidentu Ocona s Verstappenem. Kdo je na vině? +VIDEO
Přidejte svůj názorMístní přihlášení
Přihlášení sociálními sítěmi
Nejlepší názory
Zobrazit příspěvky: Podle vláken Podle času
-
-
-
-
Situs
07:09 13.11.2018 85.70.164.XXXJak nic uchopitelného, naopak je to docela jasné, stejně jako s tím vracením se na trať. Ocon nemůže prakticky nic a když se něco semele je vinen a tak se na to dle textu Charlieho pohlíží ne? Ocon by se bránit mohl ale těžko by uspěl, protože udělat maximum neznamená stát Maxovi v jeho ideální linii a tím došlo k incidentu. Ale je zajímavé jak říkáš že by se proti mému laickému textu mohl bránit když teď se může bránit mnohem víc, protože v pravidlech podle mě o tom co udělal teď špatně není opora žádná.-
Fanda.LH
07:26 13.11.2018 95.82.135.XXXTvůj text nic nemění... Definuj nejvyšší opatrnost... Tj v každé situaci něco jiného, stejně by to museli komisaři posuzovat... Nicméně... Kdyby to tam bylo, tak by se na to mohl Ocon odvolávat a požadovat, ať mu dokáží, že neudělal maximum = Mohl by se bránit. Teď se bránit nemůže = O vině rozhodují komisaři, proti penalizaci se nelze odvolat a ani se nemá na co odvolat...
Něco jiného by bylo, kdyby tam bylo napsáno... Může předjet, ale v případě kolize je vinen jezdec o kolo zpátky... Tj jasné a nezpochybnitelné jenže... Představ si, že se něco semele, jezdec z top týmu jedoucí o titul se propadne hluboko polem... Závod nevzdá, ale koliduje při předjíždění vozu o kolo vpřed, který mu evidentně zkřížil cestu, aby pomohl svému spřízněnému týmu (Což teď taky pěkně smrdělo)...-
Situs
07:42 13.11.2018 85.70.164.XXXKomisaři budou rozhodovat nadále, ale na rozdíl od současné situace budou mít alespoň nějakou oporu v pravidlech, jejich rozhodnutí nebude na vodě Nebo čím je teda Ocon vinen?! Já tomu chci dát alespoň nějakou formu a řád. Ptal jsem se tě jak Albon může vědět co teda může při takovém předjíždění dělat a kdo mu to má vlastně říci. Jak to měl vědět Ocon že nemá nárok na prostor v té zatáčce s Verstappenem? Proč se může předjíždět pod SC v tom nájezdu do boxů? Kde teda zjistím co je zakázáno a co dovoleno?-
Hwrychlik H.
07:58 13.11.2018 46.234.161.XXXBohužel pravidla jsou taková jaká jsou, možná úmyslně. Úplně stejně jako ve fotbale, taková že si komisař (rozhodčí) obhájí to svoje.
Pravidla by měla být taková, aby pokryly naprosto jasně většinu základních situací které nastávají. Jednou z nich je předjíždění kde není vůbec nijak ošetřeno dnes oblíbené zavření soupeře a defenzivní stopa s následným vyvezením soupeře.
Pokud toto není, tak se pak rozhoduje tak jak se rozhoduje.
A v tomto případě vlastně Verstappen mohl před Oconem kličkovat jak králík, vyvážet ho mimo trať, blokovat a nakonec zavřít, vždyť byl přeci o kolo zpět a vrátit se mohl jen bezpečně. Ale na to musí být dva, ne jeden bezmozek, druhý možná trochu taky, ale ten to řešil alespoň s týmem, který mu řekl předjeď ho.-
Situs
08:09 13.11.2018 85.70.164.XXXPřesně tak, pravidla nikdy nebudou 100%, to neznamená že se nesnažím podchytit většinu. Já myslím že takto je to opravdu záměrně, téměř neomezený prostor posuzování má spoustu výhod, především v moci a možné manipulaci. A vede to pochopitelně k nekonzistenci.
-
-
Fanda.LH
08:10 13.11.2018 95.82.135.XXXA já ti zase říkám, že to striktně vymezit nejde... Ocon je vinen tím, že byl určen viníkem kolize a vysvětleno je to Charliem... Ale jeho vysvětlení nemá oporu v pravidlech, ani nevytváří precedent. Každá situace je posuzovaná zvlášť...
Další věc je, že kdyby byly nějakým způsobem definovány pravidla, kdy smíš předjíždět, nesmíš... Kdy můžeš pokračovat v manévru, kdy se musíš stáhnout... Tak zda je v lidských silách rozpoznat, zda se v nich v danou chvíli pohybuji v limitech či nikoli... Což si myslím, že vždy za všech okolností nelze => Jezdci se stejně musí řídit instinkty => Mohl bys je soudit spravedlivě, ale za věci, které nemohli vyhodnotit 100% správně... Tj. jako bys v autě neměl tachometr cca víš jak vypadá, když jedeš 50, 90, 130, ale se 100% jistý si nebudeš... Pak by tě trestali za něco co je dané, ale tys objektivně nemohl vědět, že to porušuješ...
Když se podíváš co vidí jezdec z kokpitu, tak obvykle velké h... Proto je žádoucí, aby mezi komisaři byl závodník, který do toho je schopný zapojit ten instinkt a rozhodnout, na čí straně je vina... Jenže to logicky vede k tom, že jednou je zavření na vnitřku penalizace pro toho, podruhé pro toho... Vytlačení z trati jednou pro toho a podruhé pro toho... Není to ideální, ale funguje to asi lépe, než kdyby bylo x stran papíru o tom co můžeš, co už ne, pravděpodobně by si to vzájemně odporovalo a nakonec se tu stejně hádali o tom, že jezdec x nemohl vědět, že v dané situaci měl být o 0,5m více vpředu => Takže je to stejně blbý pravidlo a chybí tomu lidskost...-
Situs
08:46 13.11.2018 85.70.164.XXXNa to aby jsi byl určen viníkem kolize ale potřebuješ pravidla. Někdy to není černobílé, ale tady z toho černobílej scénář dělaj, tak nevím proč to nehodit na papír. Soudce tě jen těžko odsoudí k trestu bez daného zákona, komisař by tě měl jen těžko potrestat bez nějakého pravidla, a ty bys měl mít nárok ty pravidla znát, stejně jako zákony. Ano, i v zákoně máš spoustu nedostatků které se zadělávají, upravují a vznikají nová práva a povinnosti, to je věčný proces. Já ve sportu nepožaduji takové extrémní detaily jako v trestním právu, ale svévoli komisařů bez podložení pravidly smrdí až na půdu. Hrubé hlavní rysy počínání jezdce na trati by měly existovat, a jezdec by měl mít hlavní představu jak se při jízdě neprovinit. Oconova vina v pravidlech oporu nemá asi vůbec žádnou, podle mě je to škoda a možný prostor k nespravedlnosti a nekonzistenci. Pro tebe je to ok protože komisař a jeho rozhodnutí je zákon. Já bych ten prostor pro svévoli chtěl minimalizovat, proto jsem se pozastavil nad vysvětlením Charlieho s kterým souhlasím, ale z hlediska pravidel tam nevidím nic.-
badys
08:52 13.11.2018 46.13.68.XXXNaprosto souhlasím ....... jenom dodám, že Ocon se před předjetím ptal týmu jestli může Verstappena předjet -dostal souhlas . A Verstappen před manévrem Ocona dostal informaci , že je zaním Ocon na nových rychlejších gumách a zajíždí rychlejší časy než Verstappen. -
Fanda.LH
09:19 13.11.2018 95.82.135.XXXJe vcelku vtipné že uvádíš trestní právo jako příklad... Tam bych řekl, že existuje tolik rozporuplných rozsudků, že z toho zůstává rozum stát a to jde doslova o život...
Takové napadení může být jen výtržnost s podmínkou, zrovna tak pokus o vraždou s odsouzením na 10+let... Vem si jaké jsou zmatky v přiměřené obraně... V tomhle už se motáme v kruhu, to jsem zmínil v jednom z předchozích příspěvků... Ty chceš něco co je v praxi spíše vzácnost...
-
-
-
-
-
-
-
airwar1939
09:10 13.11.2018 176.74.141.XXXA ta věta v uvozovkách na začátku příspěvku je znění pravidel? Mě to spíše příjde jako slohového cvičení žáka páté třídy.
-
-
-
Duncan66
22:21 12.11.2018 89.29.32.XXXOsobne vyjadreni CHW nerozumim. Rika, ze ten vyse trestu nemela vliv na to, v jake situaci se to stalo, ale presto za takovy zavodni incident, jaky vidime bezne skoro kazdy zavod, dostane krome diskvalifikace ten nejprisnejsi mozny trest, ikdyz se to v drtive vetsine pripadu resi max. 5 sekundovou penalizaci?
Nejak to do sebe nepasuje.-
badys
22:59 12.11.2018 46.13.68.XXXJá tomu taky nerozumím. Být ten incident mezi 1a2 nebo 3a4 nebo 2a3 , tak by dle posuzování letošních kolizí či dřívějších , si myslím komisaři konstatovali -závodní incident. Ale protože to došlo mezi jezdcem o kolo zpět s vedoucím , tak je trest. Důvod CH.W říka . že pilot o kolo zpět -může předjet , ale nesmí o pozici bojovat. Tak nevím v F1 při těchto rychlostech je každé předjíždění více méně nebezpečné. Potažmo když předjížděný nechce být předjet že. Bezpečně leda tak ve spolupráci obou dvou no ale závody o tom asi nejsou.
Je pravda , že od Ocona to bylo zbytečné. Přesto to Verstappen mohl vyřešit s klidem a vyhrát. Takhle může byt rád že dojel aspon druhý.
-
Zix.
21:25 12.11.2018 78.102.247.XXXKdyby byl Ocon rychlejší, tak ho v pohodě předjel. Evidetně nebyl a proto byl maximálně na úrovni Verstappena. Nebo co měl jako Max dělat? Zastavit, zdržet se kvůli jezdci který byl trochu mimo? I kdyby ho náhodou předjel, tak by ho stejně Max hned dojel a správně ho mohl v pohodě předjet na modrou vlajku - pokud ne, tak je rovnou můžou zrušit.
A to nemluvím o nepsaným pravidlu, že jezdci o kolo zpátky nezdržujou a neohrožujou jezdce se kterýma nebojujou o pozici. Nedivím se Maxovi, že tohle nečekal.
Je dobře, že Ocon mizí z F1, kdyby nebylo rozhodnuto o titulu, tak ho mohl docela slušně ovlivnit - což by se mělo taky brát v úvahu, hlavně když je předposlední závod.-
-
-
-
mi88ki
10:23 13.11.2018 165.225.72.XXXUž to, že by mu uhýbal, tak by ztratil čas. Samotný souboj mu určitě taky čas vzal. A kde je psáno, že by mu Ocon definitivně ujel? Dost možná, by Ocon taky musel zvolnit, aby si nezničil gumy a Max by jezdil v úplavu a pak je otázka jak by Ocon případně reagoval na modrou vlajku. nesmíme zapomínat, že Ocon za normálních okolností je o dvě sekundy pomalejší než TOP6 a to by se taky mohlo promítnout. on mohl být Max pomalejší taky z důvodu, že při souboji s Hamiltonem spotřeboval více paliva a potřeboval trochu šetřit a na rovince, byl pak Ocon s nesmyslným DRS výrazně rychlejší. Pak ale měl předjet Maxe už na rovince a ne na brzdy a následně bojovat o ideální stopu.
Další trapárnou je, že jezdec okolo zpět má k dispozici DRS, aby s ním mohl útočit na jezdce s výrazně lepší aktuální pozicí a hlavně v jiném kole. To je snad vtip?
Všeobecně se mi nelíbí, když jezdci jako Max, Magnussen i jiní, při obraně zavírají zatáčky, jako by vedle nikdo nebyl, přestože jsou třeba jen o metr vepředu, což byl i tento případ. Ale prostě souboj mezi jezdci, kteří jsou každý v jiném kole není soubojem o pozici v závodě a v tom vidím zásadní rozdíl, což hodně lidí tady nebere v potaz a soudí jezdce, jako by proti sobě v tu chvíli závodili dva jezdci v rovnoprávným postavení.
Odvolávají se na to, že striktně v pravidlech nic takého není, ale pokud bychom to brali striktně dle pravidel, tak okamžitě po předjetí Maxe by měl dle pravidel Ocon uvolnit Maxovi cestu, protože by byl v bezprostřední blízkosti Maxe a jako jezdec s nižším počtem odjetých kol, je to jeho povinností.
-
-
airwar1939
09:15 13.11.2018 176.74.141.XXXMax to nečekal: A proč tedy na konci rovinky šel do defenzivní stopy, a proč brzdil až na poslední chvíli? Právě podle toho očekávám, že o tom, že je předjížděn věděl, jinak by do první zatáčky najížděl jinak.
Mě se to rozhodnutí komisařů příčí, protože si myslím že to podělal Max. Ale spravedlnost nakonec zapracovala, Ocon sice dostal dle mě nesmyslný trest, ale stejně by asi víc než bod neurval, takže pro něj žádná tragedie. Max sice formálně za to žádný trest nedostal, ale podělal si vlastní blbostí závod, a připravil se o celkem jisté vítězství. Doufám že si jich takto podělá víc, "chytrej" je na to dost.
-
-
Aktuálně
Nadcházející závod 24.11.2024
GP Las Vegas50 kol (309.958 km)
Las Vegas
-
Pátek
-
Sobota
-
Neděle
- Závod (7:00)
Průběžné pořadí šampionátu:
1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí
dní | hod | min | sek