Nové éra VW Transporter? I.D. Buzz Cargo slibuje autonomní řízení a dojezd až 550 km

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 24. září 2018, 13:01 Google+

První generace je ze všech Transporterů nejznámější. Volkswagen Užitkové vozy nyní vystavuje ve světové premiéře novou studii I.D. BUZZ CARGO, která by mohla rozšířit nabídku lehkých užitkových vozů o zcela nově vyvinutý model s elektrickým pohonem, inspirovaný první generací Transporteru. A sice jako doplňkový model k bestselleru „T6“. Je přitom pravděpodobné, že by se nejinovativnější Transporter s nulovými emisemi naší doby mohl objevit na trhu již v roce 2021. Alternativní režim zcela automatizované jízdy „I.D. Pilot“ (úroveň 4) otvírá výhled až do první poloviny příštího desetiletí.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Volkswagen I.D. Buzz Cargo

Volkswagen I.D. Buzz Cargo | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Studie Transporteru, prezentovaná na veletrhu IAA Užitkové vozy v Hannoveru (20. až 27. září), je avantgardní variantou modelu I.D. BUZZ. Toto MPV bylo představeno jako koncepční vůz v roce 2017 v Detroitu a nadchlo motoristy na celém světě. Sériová verze se objeví na silnicích v roce 2022. Rovněž s ohledem na sériovou výrobu je koncipován i nový I.D. BUZZ CARGO. Značky Volkswagen Užitkové vozy a Volkswagen osobní vozy vyvinuly I.D. BUZZ společně. Značka Volkswagen osobní vozy se zaměřila na MPV, Volkswagen Užitkové vozy na užitkovou verzi. Oba modely jsou členy rodiny I.D. Family, nové generace síťově propojených elektromobilů, která boduje dojezdem srovnatelným se současnými vozy se zážehovým motorem, designem s progresivní DNA a pozoruhodně velkorysou nabídkou vnitřního prostoru. Zásadní předností modelů I.D. Family je navíc modulární koncepce akumulátorů. V závislosti na účelu využití a akceptovatelné ceně budou elektromobily dodávány s různě velkými sadami akumulátorů. A to platí i pro budoucí I.D. BUZZ CARGO, jehož základem je, stejně jako u všech modelů I.D. Family, nová modulární platforma MEB pro vozidla s elektrickým pohonem. V závislosti na velikosti akumulátorů a příslušném modelu umožňuje platforma MEB dojezd cca 330 až více než 550 km (podle metodiky WLTP).

Éra elektromobility začíná

Studie symbolizuje vstup značky Volkswagen Užitkové vozy do nové éry elektromobility. Již v srpnu oslavil světovou premiéru nový e-Crafter, první čistě elektricky poháněné vozidlo značky. Zatímco e-Crafter vstupuje na trh jako skříňový vůz s vnější délkou 5986 mm a užitečnou hmotností až 1,75 tuny, vstupuje studie I.D. BUZZ CARGO do segmentu Transporter. Užitečná hmotnost koncepčního vozu je 800 kg. I.D. BUZZ CARGO má vnější délku 5048 mm, vnější šířku 1976 mm a vnější výšku 1963 mm. Rozvor náprav je 3300 mm. Díky prodloužení zadního převisu o 106 mm je užitková verze modelu I.D. BUZZ ostatně výrazně delší než v Detroitu představené MPV.

Exteriér lehkého užitkového vozu se liší od MPV

Studie I.D. BUZZ CARGO se od MPV odlišuje mimo jiné novou střechou se solárním panelem, zadními křídlovými dveřmi s širokým úhlem otevření a novým zadním nárazníkem. Jak je u lehkých užitkových vozů běžné, nejsou s ohledem na optimální využití nákladového prostoru s regálovým systémem na straně řidiče žádné posuvné dveře. Přední a posuvné dveře se otevírají elektricky. Zvenku se otvírání aktivuje pomocí senzoru. I.D. BUZZ CARGO rozpozná oprávněnou osobu podle digitálního kódu, který je odeslán do vozidla z chytrého telefonu. Místo 22“ kol detroitské studie nalézají uplatnění nová 20“ kola s pneumatikami rozměru 235/55. I.D. BUZZ CARGO vychází detaily vstříc požadavkům na maximální užitnou hodnotu – v tomto případě však s notnou dávkou avantgardního stylu.

Do tohoto obrazu zapadá také solární modul na střeše. Fotovoltaický systém vyrábí tolik energie, že dokáže prodloužit dojezd studie I.D. BUZZ CARGO až o 15 km za den. Jinými slovy: čím déle bude vozidlo stát na slunci, tím dál později dojede.

Interiér se třemi sedadly vpředu a místem pro práci s počítačem

Také interiér je připraven až do nejmenšího detailu na komerční využití. I.D. BUZZ CARGO se může pochlubit originální koncepcí od pracoviště řidiče až po zadní část vozidla. Místo dvou samostatných sedadel je studie vpředu vybavena sedadlem řidiče a dvojsedadlem spolujezdce, což je v segmentu lehkých užitkových vozů typické řešení. Prostřední sedadlo lze sklopit. Tím vznikne pracoviště s integrovaným laptopem, na němž může řidič vyřizovat organizační záležitosti – v automatizovaném režimu „I.D. Pilot“ i během jízdy. Autonomní režim na úrovni 4 dle příslušné klasifikace německého sdružení automobilového průmyslu VDA (Verband der Automobilindustrie) aktivuje řidič jednoduše, pouhým několikasekundovým tlakem ruky na volant, který se zasune do nově koncipované přístrojové desky. Poté může být sedadlo řidiče natočeno o 15 stupňů vpravo, aby mohl řidič vykonávat v ergonomicky optimální poloze práci na počítači.

I.D. BUZZ CARGO nemá konvenční přístroje. Lehké užitkové vozidlo promítá nejdůležitější informace v prostorovém virtuálním zobrazení na vozovku prostřednictvím průhledového displeje s rozšířenou realitou. Řidič tak má vše neustále ve svém zorném poli a může se soustředit na řízení. Technika rozšířené reality doplňuje reálný prostor o elektronicky vytvářené obrazy. Více informací poskytuje tablet fungující jako displej. Vyjímatelný tablet umožňuje také ovládání různých funkcí, například informačního a zábavního systému nebo klimatizace. Zásadní ovládací prvky pro řízení se nacházejí na volantu. Jeho vnitřní plocha však není – jak je dnes běžné – vybavena rameny a tlačítky, nýbrž dotykovou plochou s kapacitními poli. Klasický volant se tak proměnil v multifunkční ovládací plochu. Rovněž vnější zpětná zrcátka jsou ve studii I.D. BUZZ CARGO minulostí. Nahradily je kamery, jejichž záběry může řidič intuitivně vnímat na malých displejích. Podobně jako v modelu Transporter „T6“ je navíc na přístrojové desce dostatek odkládacích přihrádek a schránek, protože účelem vozu I.D. BUZZ CARGO je především usnadňovat práci v automobilu a s automobilem.

img-responsive

Volkswagen I.D. Buzz Cargo | foto: Volkswagen

„Internet věcí“ v nákladovém prostoru

Za první řadou sedadel a dělicí stěnou je velký nákladový prostor, který byl – stejně jako celé lehké užitkové vozidlo – zcela nově koncipován. Volkswagen Užitkové vozy do něj přináší „internet věcí“. Ve spolupráci s německou specializovanou firmou Sortimo byl pro nákladový prostor vyvinut nový regálový systém, vybavený senzory a systémem světelné signalizace. Regálový systém je síťově propojený s vozidlem I.D. BUZZ CARGO prostřednictvím specifické funkční řídicí jednotky, připojené k rozhraní datové sběrnice CAN. Pomocí WLAN jsou informace přenášeny na tablety v nákladovém prostoru a na přístrojové desce. Funkční řídicí jednotka komunikuje prostřednictvím bezdrátové telefonní sítě například se systémem pro správu zakázek a objednávek společnosti, v jejíchž službách I.D. BUZZ CARGO jezdí. Veškeré vybavení, zboží či zásilky v regálech lze teoreticky sledovat. Díky tomu je po internetu a v reálném čase možná precizní správa nákladu a nářadí uvnitř vozidla, podle druhu i množství. Další data poskytuje již dnes nabízený systém pro správu vozového parku „ConnectedVan“.

Na pracovišti řidiče lze během autonomní jízdy přijímat, plánovat a zpracovávat zakázky. Na základě dat síťově propojeného regálového systému lze navíc během jízdy uskutečňovat inventarizaci podle objednávek. Rychlý příjem objednávek ve studii I.D. BUZZ CARGO umožňuje flexibilní plánování zásobování. Kromě toho lze optimálně a flexibilně plánovat trasy s ohledem na časové možnosti zákazníků. Funkce „Pick-by-Light“ ukazuje bodovým světlem umístění hledaného nářadí v regálu, což urychluje jeho vyhledání. Funkce „Safety-Check“ upozorňuje před začátkem jízdy na nezajištěné nářadí nebo chybějící díly. V neposlední řadě jsou vedeny záznamy o odebraných dílech a pracovní době. Systém také vystavuje faktury. Díky integrované velkoplošné stropní svítilně (0,8 m2) je přístup k jednotlivým položkám v regálech ještě snadnější a rychlejší.

Nový regálový koncept je promyšlený až do nejmenšího detailu. Přesto je jeho konstrukce překvapivě jednoduchá. Kompletní systém lze nákladovému prostoru studie I.D. BUZZ CARGO individuálně přizpůsobit, což umožňuje optimální využití. To ostatně vysvětluje, proč má studie I.D. BUZZ CARGO „jen“ jedny posuvné dveře na straně spolujezdce. Prostor u protilehlé podélné stěny nákladového prostoru je tak využitelný pro přepravu nákladu nebo regálové systémy, například od firmy Sortimo.

Malý průměr otáčení navzdory velkým rozměrům

Stejně jako všichni členové rodiny modelů I.D. se I.D. BUZZ CARGO vyznačuje mimořádně velkým vnitřním prostorem. Inovativní vnitřní uspořádání umožňuje platforma MEB. Pod podlahou jsou uloženy akumulátory. Tím se snížilo těžiště vozidla, což s sebou přináší výrazné zlepšení jízdní dynamiky. Nápravy lehkého užitkového vozu jsou posunuty až ke krajům karoserie, protože vpředu nezabírá místo žádný spalovací motor a vzadu je umístěn kompaktní elektromotor včetně převodovky. V přední části studie tak vznikl dodatečný prostor o objemu až 0,2 m3. Elektromotor pohání víceprvkovou zadní nápravu. Stejně jako u MPV může být vůz alternativně vybaven elektrickým pohonem všech kol, který poskytuje ještě lepší trakci a provozní vlastnosti. Pro I.D. BUZZ CARGO bylo navíc z detroitské studie převzato také řízení zadních kol. Ve spojení s velkým rejdem předních kol tak bylo možné realizovat extrémně malý průměr otáčení méně než 10,0 metru, což je ideální pro manévrování ve městě.

img-responsive

Volkswagen I.D. Buzz Cargo | foto: Volkswagen

I.D. BUZZ CARGO jako mobilní servisní dílna

Příjezd k nakládací rampě usnadňují symetrické zadní křídlové dveře s širokým úhlem otevření. Při otevřených zadních dveřích lze rozložit pracovní stůl. Elektrické zásuvky 230 V/16 A, připojené k akumulátoru, zajišťují napájení dokonce i výkonných pracovních nástrojů. I.D. BUZZ CARGO je tak nejen dopravním prostředkem, ale také zcela soběstačně fungující mobilní servisní dílnou.

Pohon s nulovými emisemi podrobně

Elektrický pohon studie I.D. BUZZ CARGO zahrnuje především elektromotor, integrovaný společně s výkonovou elektronikou a jednostupňovou převodovkou do poháněné zadní nápravy, lithium-iontové akumulátory a dodatečné agregáty uložené v přední části vozu. Výkonová elektronika reguluje toky vysokonapěťové elektrické energie mezi elektromotorem a akumulátory a zároveň přeměňuje stejnosměrný proud (DC) z akumulátorů na střídavý proud (AC) pro elektromotor. Elektronické systémy vozidla jsou napájeny napětím 12 V díky měniči DC/DC. V závislosti na oblasti a účelu využití může být I.D. BUZZ CARGO vybaven různě velkými akumulátory. Ujede-li lehké užitkové vozidlo ve městě za den a týden spíše průměrné vzdálenosti, postačí lithium-iontové akumulátory s kapacitou 48 kWh. Při požadavku delšího dojezdu lze kapacitu akumulátorů zvýšit až na 111 kWh.

Volkswagen Užitkové vozy kombinuje akumulátory v Hannoveru vystavené studie I.D. BUZZ CARGO s elektromotorem o výkonu 150 kW. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 160 km/h. Podobně jako u verze MPV je navíc možný i elektrický pohon všech kol.

Nabíjení zpravidla přes noc v podnikovém provozním areálu

Vysokonapěťové akumulátory studie I.D. BUZZ CARGO se nabíjí prostřednictvím kabelu. Se systémem rychlého nabíjení stejnosměrným proudem a výkonem 150 kW dosáhnou 48kWh akumulátory 80 procent kapacity již po 15 minutách. V případě největší verze akumulátorů s kapacitou 111 kWh je k tomu zapotřebí 30 minut. Alternativně lze vysokonapěťové akumulátory nabíjet z běžné domácí zásuvky, nabíjecích stojanů nejrůznějších výkonů i nástěnných nabíječek. Zatímco elektrická dodávka čerpá z normální 230V sítě elektrickou energii nabíjecím výkonem 2,3 kW, pracují nástěnné nabíječky, nabízené značkou Volkswagen Užitkové vozy, s výkonem až 11 kW. Toto řešení je vhodné zejména pro provozní areály společností, v nichž budou akumulátory nabíjeny na 100 % přes noc (často s výhodnějšími náklady).

Akumulátorový systém budoucí sériové verze je navíc připraven na indukční nabíjení, a to rovněž výkonem 11 kW. Studie je touto nabíjecí technikou již vybavena. Elektrický vůz přitom s pomocí elektronického řízení zaparkuje nad nabíjecí deskou. Jakmile řídicí a komunikační jednotka nabíjecí desky ve vozovce naváže spojení s vozidlem, může být zahájen bezkontaktní přenos elektrické energie prostřednictvím elektromagnetického pole mezi dvěma cívkami (v podlaze parkovacího místa a ve vozidle).

img-responsive

Volkswagen I.D. Buzz Cargo | foto: Volkswagen

Design ikony 21. století

Žádné jiné MPV a lehké užitkové vozidlo na světě není svým designem tak proslulé, úspěšné a jedinečné jako Transporter. Volkswagen Užitkové vozy tento design zdokonaluje již po sedm desetiletí a šest modelových generací. Přestože během této doby opakovaně docházelo k zásadním změnám, DNA modelové řady zůstala vždy zachována. S debutem modelů I.D. BUZZ a I.D. BUZZ CARGO bude v příštím desetiletí soutěžně s řadou „T6“, reprezentovanou modely Transporter, Caravelle, Multivan a California, k dispozici další řada všestranných automobilů, která přenáší design původního Transporteru do budoucnosti. Rodokmen této automobilové ikony se tak rozroste o novou, silnou větev.

Design studie I.D. BUZZ CARGO se vyznačuje střídáním známých i nových prvků DNA Transporteru. Zejména příď s charakteristickým „V“ a typicky sympatickou „tváří“ prozrazuje jednoznačně inspiraci první generací modelu Transporter. Zároveň se však jedná o zcela novou interpretaci. Místo kruhových světlometů prvního modelu je I.D. BUZZ CARGO vybaven interaktivními světlomety LED, které promění noc v den a zároveň – jako oči – interaktivně komunikují s chodci. Výrazný je navíc krátký přední převis karoserie. To samé platí i pro tvarové řešení střechy s charismatickým předním přesahem. Každý detail je však nově navržen a realizován v novém kontextu.

Za tmy vytváří nezaměnitelný noční design zespodu osvětlené logo VW na přídi a diody LED pro denní svícení ve světlometech a na předním nárazníku. I.D. BUZZ CARGO je originální také při pohledu zezadu. Mezi nejvýznamnější prvky kultovního designu zádě patří štíhlé světlomety LED a velké lakované plochy.

Vytisknout

Diskuze: Nové éra VW Transporter? I.D. Buzz Cargo slibuje autonomní řízení a dojezd až 550 km

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

reklama

Doporučujeme

Prezident Trump nastupuje do své nové "Bestie" (Twitter/Dan Scavino Jr.)

Donald Trump dostal novou limuzínu? Premiéra nové Bestie proběhla v tichosti

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud