Přibude brzy více týmů F1?

Daniel Šupa, 21. dubna 2003, 21:57 Google+

Kde jsou ty časy, kdy se před samotnou kvalifikací jezdila ještě předkvalifikace, jenž měla za úkol zredukovat počet přihlášených vozů do samotného závodu Grand Prix. F1 je o změnách a jejich kombinace může přinést více vozů?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Když jsem vzpomínal na časy mnoha soukromých týmů v F1, zapomněl jsem zdůraznit jednu základní věc, a tou byly tehdejší motory. Stejně jako tehdy, tak i dnes existují v F1 tovární motory. V roce 2003 je na deset týmů 7 továrních motorů, tehdy byly 2-3 motory přímo od automobilky na nějakých 15 týmů. Všechny ostatní stáje většinou používaly staré, dobré a osvědčené Cosworthy, nebo různé další málo úspěšné hnací agregáty.

Se vstupem automobilek do F1 přišly na řadu velké finanční dotace a jasná nadvláda týmů s jejich spoluúčastí, nebo týmů přímo vlastněných některým automobilovým gigantem nad soukromými týmy, které berou zavděk pouze zákaznickými motory za hříšné peníze. Navíc jsou tyto motory starší specifikace, a tedy nepříliš konkurenceschopné.

Ale Mercedes přichází se zajímavou nabídkou. V tuto chvíli stojí zákaznické motory na jednu sezonu asi 20-25 milionů USD a Mercedes hodlá nabídnout svoje hnací agregáty za cenu kolem 10 milionů USD, tedy za méně než polovinu! „V budoucnu budeme nabízet naše motory, v život tuto nabídku uvedeme již příští rok, a to za cenu 10 milionů USD. Určitě je snazší platit za rok 10 milionů místo 25 a jsme rádi, že tuto možnost můžeme týmům nabídnout,“ prohlásil v Imole šéf Mercedesu Norbert Haug.

V tuto chvíli dodávají tzv. zákaznické motory pouze Ford a Ferrari. S motory Ford startují týmy Jordan a Minardi, i když Minardi je dodáván motor britským oddělením Fordu Cosworth. Motory Ferrari pod názvem Petronas využívá stáj Sauber. Haug však nezmínil, zda se bude Mercedes také ubírat směrem těchto dvou předchůdců, totiž, že bude dodávat rok staré motory a pouze stáj McLaren, ve které má Mercedes majetkový podíl, bude používat nenovějších verzí. Nicméně je to více než pravděpodobné a kdyby to Mercedes udělal jinak (jako například Niki Lauda loni u Jaguaru, kdy dodával stejné motory i konkurenčnímu týmu Arrows), asi bychom se všichni divili.

Můžeme tedy opět očekávat nárůst počtu týmů? Nová pravidla, jiný systém přerozdělování peněz plynoucích do F1 a snaha FIA o zlevnění nákladů spolu s nárůstem sledovanosti a dostatkem hnacích agregátů by tomu mohlo nahrávat. Potíž je ale v tom, že se starými motory se díra do světa udělat nedá. Příklad Sauberu, Jordanu a Minardi je dostatečně výmluvný. Navíc který začínající tým bude mít k dispozici jen namátkou třeba vlastní aerodynamický tunel, bez kterého to dnes v F1 nejde ani omylem? I přes zlevnění zákaznických motorů, které vstup Mercedesu na trh s nimi vyvolá, situace ještě pravděpodobně není zralá pro růst počtu týmů startovního pole…

Vytisknout

Diskuze: Přibude brzy více týmů F1?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fisichella v hledáčku týmu Williams? - anotační foto

Fisichella v hledáčku týmu Williams?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud