Neúspěšné předsezónní testy
Honda v uplynulých dvou týdnech v Barceloně spotřebovala více motorů, než je povoleno pro celý ročník, jezdila s nižším výkonem než v předchozí sezóně, a piloti proto na rovinkách byli o 20 km/h pomalejší. Navíc McLaren nezvládl ani jednou v kuse více než 11 kol, ztratil na dráze spoustu cenného času, který potřeboval v poznávání nového šasi MCL32.
Jeden z členů týmu na otázku, jak moc je situace v týmu špatná, uvedl, že je horší než vaše nejhorší možná noční můra. Pokud by se nyní vydali do Austrálie, tak by piloti v kvalifikaci skončili na startovním roštu vzadu, závod by nedokončili a navíc by do té doby spotřebovali dva z letos povolených čtyř kusů pohonných jednotek.
Co je špatně?
V zákulisí se hovoří o tom, že Honda se zcela novým motorem zřejmě nedosáhla původně avizovaných zisků. Její sportovní ředitel Jusuke Hasegawa sice hovořil o tom, že se do startu sezóny dostanou na loňskou úroveň Mercedesu, ten však společně s ostatními výrobci učinil další pokrok. Nepomůže ani slušný pokrok na straně šasi, o kterém je McLaren přesvědčený.
První problémy se objevily už první filmovací den, což už bylo příliš pozdě. Auto pak hned na začátku testů zůstalo trčet v garáži kvůli problému s olejovým systémem, který zavinila nová konstrukce nádrže. Výměna motoru a nasazení specifikace č. 2 nepomohlo - vyskytovaly se další potíže, za které nejspíše mohou nadměrné vibrace, jež poškozovaly spoje.
Za osm dní zvládl jen 425 kol (1978,4 km), což je ve srovnání s Mercedesem (1096 kol) či Ferrari (956 kol) tristní. Pokud se podíváme na ujeté vzdálenosti z pohledu výrobců motorů, je situace ještě zoufalejší: Mercedes 12480 km, Ferrari 11446,6 km a Honda jen 1978,4 km.
Růžové to nebylo ani s výkonem, Honda dosahovala o 45 - 50 koní méně než v poslední Velké ceně Abú Zabí. Hvězda týmu Fernando Alonso k tomu řekla: "Jo, momentálně máme méně výkonu než loni, ale nastavení, se kterými jsme až dosud jezdili, se z různých důvodů a různých problémů s motorem ani zdaleka nepřiblížila těm, jež bychom používali v závodě. Ten výkon neuvidíme do té doby, dokud nevyřeší spoustu problémů, které máme."
Řešení?
"Očekávám ze strany týmu neuvěřitelně silnou reakci," uvedl dále Alonso, aniž by poukázal na detaily. Honda potřebuje rychle vyřešit své potíže. Ty se stále táhnou, což je dáno odlišnou japonskou kulturou. Projevuje se neochotou přijmout jakoukoliv pomoc z vnějšku, naslouchat vedení odborníkům, což je patrné například z ukončení spolupráce se zkušeným Gillesem Simonem.
Honda potřebuje přijmout nový přístup, nové linie komunikace, nové technologie, čerstvé nápady a musí být otevřenější vůči změnám. Je ale také možné, že Alonso začal myslet na to, zda by nebylo lepší přejít k jinému dodavateli pohonných jednotek. Ke kterému - to by záleželo na losování kvůli tomu, že všichni zbývající mají po dva zákazníky (Mercedes: Force India a Williams; Ferrari: Haas a Sauber; Renault: Red Bull a Toro Rosso).
Navíc by nešlo o snadný krok vzhledem k dlouhodobému kontraktu a finanční pomoci McLarenu z Japonska. Kolik času však může stáj z Wokingu ještě Hondě poskytnout? Další neúspěchy se mohou podepsat na odchod těch nejlepších inženýrů, poklesu finančních odměn a schopnosti nalézat nové sponzory.
Naděje
Závodit se ještě nezačalo, nic není ztraceno. Stačí vzpomenout na katastrofální začátek Red Bullu s Renaultem v roce 2014 po přechodu na hybridní pohonné jednotky. Usilovná společná snaha tehdy vyústila ve vítězství ve třech závodech. Honda však bude muset pořádně zabrat a změnit spoustu věcí.