Jak velká je krize McLarenu s Hondou? Co je špatně a jaká je naděje?

Petr Hlawiczka, 14. března 2017, 06:40 Google+

I když se čelní představitelé McLarenu a Hondy snaží své fanoušky po neúspěšném předsezónním testování maximálně uklidnit, tak není pochyb o tom, že se tým na začátku sezóny 2017 nachází v krizi. Jak velká je?

Počet komentářů:  43 komentářů (Poslední 15.03. 15:48) Napište svůj názor
Honda má s novým motorem velké problémy

Honda má s novým motorem velké problémy | foto: McLaren

Sdílejte článek

Neúspěšné předsezónní testy
Honda v uplynulých dvou týdnech v Barceloně spotřebovala více motorů, než je povoleno pro celý ročník, jezdila s nižším výkonem než v předchozí sezóně, a piloti proto na rovinkách byli o 20 km/h pomalejší. Navíc McLaren nezvládl ani jednou v kuse více než 11 kol, ztratil na dráze spoustu cenného času, který potřeboval v poznávání nového šasi MCL32.

Jeden z členů týmu na otázku, jak moc je situace v týmu špatná, uvedl, že je horší než vaše nejhorší možná noční můra. Pokud by se nyní vydali do Austrálie, tak by piloti v kvalifikaci skončili na startovním roštu vzadu, závod by nedokončili a navíc by do té doby spotřebovali dva z letos povolených čtyř kusů pohonných jednotek.

Co je špatně?
V zákulisí se hovoří o tom, že Honda se zcela novým motorem zřejmě nedosáhla původně avizovaných zisků. Její sportovní ředitel Jusuke Hasegawa sice hovořil o tom, že se do startu sezóny dostanou na loňskou úroveň Mercedesu, ten však společně s ostatními výrobci učinil další pokrok. Nepomůže ani slušný pokrok na straně šasi, o kterém je McLaren přesvědčený.

img-responsive

McLaren v testech ujel nejmenší vzdálenost | foto: Honda Racing F1

První problémy se objevily už první filmovací den, což už bylo příliš pozdě. Auto pak hned na začátku testů zůstalo trčet v garáži kvůli problému s olejovým systémem, který zavinila nová konstrukce nádrže. Výměna motoru a nasazení specifikace č. 2 nepomohlo - vyskytovaly se další potíže, za které nejspíše mohou nadměrné vibrace, jež poškozovaly spoje.

Za osm dní zvládl jen 425 kol (1978,4 km), což je ve srovnání s Mercedesem (1096 kol) či Ferrari (956 kol) tristní. Pokud se podíváme na ujeté vzdálenosti z pohledu výrobců motorů, je situace ještě zoufalejší: Mercedes 12480 km, Ferrari 11446,6 km a Honda jen 1978,4 km.

Růžové to nebylo ani s výkonem, Honda dosahovala o 45 - 50 koní méně než v poslední Velké ceně Abú Zabí. Hvězda týmu Fernando Alonso k tomu řekla: "Jo, momentálně máme méně výkonu než loni, ale nastavení, se kterými jsme až dosud jezdili, se z různých důvodů a různých problémů s motorem ani zdaleka nepřiblížila těm, jež bychom používali v závodě. Ten výkon neuvidíme do té doby, dokud nevyřeší spoustu problémů, které máme."

Ujeté vzdálenosti při testech podle týmů

Ujeté vzdálenosti při testech podle týmů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Řešení?
"Očekávám ze strany týmu neuvěřitelně silnou reakci," uvedl dále Alonso, aniž by poukázal na detaily. Honda potřebuje rychle vyřešit své potíže. Ty se stále táhnou, což je dáno odlišnou japonskou kulturou. Projevuje se neochotou přijmout jakoukoliv pomoc z vnějšku, naslouchat vedení odborníkům, což je patrné například z ukončení spolupráce se zkušeným Gillesem Simonem.

Honda potřebuje přijmout nový přístup, nové linie komunikace, nové technologie, čerstvé nápady a musí být otevřenější vůči změnám. Je ale také možné, že Alonso začal myslet na to, zda by nebylo lepší přejít k jinému dodavateli pohonných jednotek. Ke kterému - to by záleželo na losování kvůli tomu, že všichni zbývající mají po dva zákazníky (Mercedes: Force India a Williams; Ferrari: Haas a Sauber; Renault: Red Bull a Toro Rosso).

img-responsive

Fernando Alonso není z nové Hondy vůbec nadšený | foto: McLaren

Navíc by nešlo o snadný krok vzhledem k dlouhodobému kontraktu a finanční pomoci McLarenu z Japonska. Kolik času však může stáj z Wokingu ještě Hondě poskytnout? Další neúspěchy se mohou podepsat na odchod těch nejlepších inženýrů, poklesu finančních odměn a schopnosti nalézat nové sponzory.

Naděje
Závodit se ještě nezačalo, nic není ztraceno. Stačí vzpomenout na katastrofální začátek Red Bullu s Renaultem v roce 2014 po přechodu na hybridní pohonné jednotky. Usilovná společná snaha tehdy vyústila ve vítězství ve třech závodech. Honda však bude muset pořádně zabrat a změnit spoustu věcí.

Vytisknout

Diskuze: Jak velká je krize McLarenu s Hondou? Co je špatně a jaká je naděje?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 43, poslední 15.03.2017 15:48 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 43 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2017

Od Austrálie po Ázerbájdžán: Jaké pneumatiky dodá Pirelli pro prvních 8 závodů?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  6. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud