Stahování náskoku Mercedesu v roce 2016: Který tým nejvíce zrychlil a který zpomalil?

Petr Hlawiczka, 13. prosince 2016, 06:40 Google+

Týmy se během sezóny 2016 usilovně snažily stáhnout náskok dominantního Mercedesu. Komu se ve vývoji dařilo oproti začátku a kdo naopak ve srovnání s prvním závodem ztrácel relativně nejvíce?

Počet komentářů:  6 komentářů (Poslední 14.12. 12:06) Napište svůj názor
Nico Rosberg na startu Velké ceny Bahrajnu

Nico Rosberg na startu Velké ceny Bahrajnu | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

První a poslední kvalifikace

Při výpočtu těchto údajů jsem vycházel z nejrychlejšího kola, který předvedl vždy ten lepší jezdec z dvojice daného týmu. Sečetl jsem jeho nejlepší sektory (ideální kolo) a porovnal jej se součtem sektorů vítěze kvalifikace, což byl letos v 20 případech z 21 pilot Mercedesu (Stříbrné šípy byly v kvalifikaci poraženy pouze Red Bullem v Monaku).

V první tabulce jsem srovnával první kvalifikaci sezóny z Austrálie s tou poslední v Abú Zabí. Největší zlepšení předvedl Manor (o 3,8 %), kterému úvod s nevyladěným vozem vůbec nevyšel - v předsezónních testech ujel nejméně (1182,37) kilometrů a učil se za pochodu.

Velký pokrok je vidět také u Red Bull, jenž stáhl 1 % z náskoku Mercedesu, naopak jeho sesterská stáj Toro Rosso ztratila 1,45 %. Okruh Jas Marina ji nesedl, svůj narůstající deficit navíc svalují na pohonnou jednotku Ferrari loňské specifikace - tu Scuderia letos již nevyvíjela. Na začátku to moc velká výhoda nebyla, postupně ji ale překonal Renault i Honda (zejména díky lepšímu systému pro rekuperaci energie).

Relativní ztráta na Mercedes v první a poslední kvalifikaci sezóny 2016

Relativní ztráta na Mercedes v první a poslední kvalifikaci sezóny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Prvních pět vs. posledních pět

Jak asi tušíte, kvůli možnosti jednorázových výkyvů ve výkonnosti týmů nejde o to nejpřesnější porovnání. Proto jsem se ve druhé části zaměřil na větší vzorek - zprůměroval jsem ztrátu na Mercedes v prvních pěti (Austrálie, Bahrajn, Čína, Rusko, Španělsko) a v posledních pěti (Japonsko, USA, Mexiko, Brazílie, Abú Zabí) kvalifikacích sezóny 2016.

Jak se tedy změnila relativní výkonnost, pokud srovnáme kvalifikační rychlost každého týmu z první a z poslední čtvrtiny letošního ročníku? Největší zlepšení předvedli v závěru startovního pole Manor (- 1,48 %) a Renault (- 0,77 %), ze špičkových týmů vyčnívá Red Bull, jenž ve vývoji předčil všechny soupeře z Top 8 (- 0,72 %). Nutno podotknout, že velkou měrou se na tom u obou podílel výrobce pohonných jednotek Renault, který do Monaka přivezl nový, výkonnější motor.

Na druhou stranu je dobře vidět stagnace Ferrari, jež letos ve vývoji zcela zaspalo (z náskoku Stříbrných šípů stáhlo jen 0,06 %). Zlepšovat se nedokázal ani Williams, jehož ztráta dokonce o 0,29 % narostla, a postupně se se starým motorem propadalo i Toro Rosso (+ 0,6 %), které do závodu v Austrálii startovalo jako třetí nejrychlejší tým.

Průměrná relativní ztráta na Mercedes v prvních pěti a v posledních pěti kvalifikacích sezóny 2016

Průměrná relativní ztráta na Mercedes v prvních pěti a v posledních pěti kvalifikacích sezóny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Dominance Mercedesu

Na závěr se podívejme na to, jak byl na tom se svým náskokem letošní mistr světa. Stříbrné šípy potřetí za sebou ovládli šampionát Formule 1 - a pokud soupeři věřili v zákon klesajících zisků a v to, že se jim již nemůžou vzdalovat kvůli teoretickému výkonnostnímu stropu, šeredně se mýlily. Mercedes letos dominoval ještě více, než Red Bull ve svých nejslavnějších letech - na soupeře měl průměrně náskok 0,87 %. 

Stížností na to bylo ale o něco méně kvůli tomu, že spolu oba jeho jezdci bojovali až do posledního závodu o titul. To zaručovalo skvělé titulky, zajímavé příběhy a spoustu zájmu. Pokud by tým stanovil jedničku a jel pouze na jednoho z nich, pak by zaúřadovala politika a soupeři by se snažili o dřívější a razantnější změnu pravidel. Není to sportovní, ale tak už to v F1 chodívá.

Nyní nezbývá doufat v to, že změny před sezónou 2017 dostatečně zamíchají rozložením sil a že vítězný tým závodu nebude znám předem. Vzhledem k rozpočtu a zdrojům Mercedesu to však není zaručeno a je možné, že jeho nadvláda bude pokračovat i příští rok.

Porovnání letošní dominance Mercedesu s předchozími sezónami

Porovnání letošní dominance Mercedesu s předchozími sezónami | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Stahování náskoku Mercedesu v roce 2016: Který tým nejvíce zrychlil a který zpomalil?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 6, poslední 14.12.2016 12:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 6 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Sebastian Vettel v rámci třetího dne předsezonních testů v Barceloně

Ecclestone předpovídá Vettelův konec u Ferrari. Kam by podle něj mohl Němec zamířit?

Zůstane Alfa Romeo zavřená déle, než se původně očekávalo?

Uzavření továren by mohlo být podle šéfa Alfy Romeo prodlouženo. V čem je Räikkönen horší než Alonso?

Haas se snaží přežít

Steiner má co dělat, aby udržel Haas při životě. Jak zachránit menší týmy?

Nejlepší jezdci po kvalifikaci v Soči

Leclerc a Hamilton. To je Massův vysněný jezdecký tandem u Ferrari

Christian Horner, Bernie Ecclestone a Helmut Marko v Brazílii

Ecclestone má jasno: Letos žádné závody. Co na to šéf Ferrari?

Sebastian Vettel v tréninku v Abú Zabí

"FIA neměla o tajné dohodě s Ferrari nic říkat," říká Ecclestone. Red Bull se právních kroků nevzdá

Nico Rosberg a Lewis Hamilton po kvalifikaci v Austinu

"Všichni by měli napodobit Rosbergův přístup." Hill přemýšlí o slabinách Hamiltona

Kimi Räikkönen během své poslední sezóny za Ferrari

"Ferrari mělo vzít Leclerca dřív, s Räikkönenem se nikdy nikam nedostanete," tvrdí Briatore

Piloti běmeh předsezónních testů v Barceloně

"Koronavirus Verstappena děsí. Měl by ho dostat teď," přeje si Marko. Hamilton test odmítl

Kdy se dočkáme prvního letošního závodu?

Upravený kalendář bude čítat 15 - 18 závodů, ujišťuje šéf F1. Jak chce letos experimentovat?

  • Pátek

    • 1. Trénink (6:00 - 7:30)
    • 2. Trénink (10:00 - 11:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (7:00 - 8:00)
    • Kvalifikace (10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. ALBON, 2. BOTTAS, 3. GASLY... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Kevin Magnussen v Abú Zabí

Sezóna 2017 - zhubnout či přibrat? Magnussen s Kristensenem nesouhlasí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Všichni by měli napodobit Rosbergův přístup." Hill přemýšlí o slabinách Hamiltona

  2. Ecclestone má jasno: Letos žádné závody. Co na to šéf Ferrari?

  3. "FIA neměla o tajné dohodě s Ferrari nic říkat," říká Ecclestone. Red Bull se právních kroků nevzdá

  4. "Koronavirus Verstappena děsí. Měl by ho dostat teď," přeje si Marko. Hamilton test odmítl

  5. Leclerc a Hamilton. To je Massův vysněný jezdecký tandem u Ferrari

  6. Steiner má co dělat, aby udržel Haas při životě. Jak zachránit menší týmy?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud