Právo veta u Ferrari a důvod odchodu od Mercedesu, to Brawn odhaluje ve své knize

Robert RoBertino Pavelka, 19. října 2016, 11:00 Aktualizováno 19.10.2016, 11:15 Google+

V listopadu se můžeme těšit na zajímavou knihu z prostředí Formule 1. Zvláště proto, že její koncept je volen jako rozhovor mezi dvěma muži, kteří v F1 opravdu něco znamenali.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 20.10. 11:43) Napište svůj názor
Brawn se o právu veta dozvěděl až po osmi letech působení u Ferrari

Brawn se o právu veta dozvěděl až po osmi letech působení u Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Představovat osobnost, jakou je Ross Brawn asi netřeba, asi nejvíce proslul během svého působení u Ferrari a pak při prezentaci vlastního týmu, se kterým při první a jediné sezóně získal titul mistra světa a Pohár konstruktérů. Adam Parr je bývalým výkonnům ředitelem týmu Williams. Jejich společné dílo ponese název Total Competition: Lessons in Strategy from F1 a server F1NEWS.cz už o jeho existenci informoval (více zde). Kniha je v podstatě rozhovorem těchto osobností a zabývá se odhalováním informací týkajících se vedení jednotlivých týmů a politikou Formule 1.

Ross James Brawn, nositel Řádu britského impéria, působil v letech 1997 až 2006 u stáje Ferrari. Ve své knize přiznává, že vůbec neměl ponětí o právu veta Ferrari ohledně změny pravidel (týmu bylo uděleno v roce 1980) a dozvěděl se o něm vlastně až v roce 2005, kdy se italská stáj pokoušela oponovat zavedení nového pravidla týkajícího se zákazu výměny pneumatik. Na veřejnost pak informace o právu veta pronikly až o čtyři roky později, v sezóně 2009.

"O ničem takovém jsem vůbec neměl tušení. Nepoužili jsme ho a nemyslím si, že by tehdejší šéf Scuderie Ferrari Jean Todt o tom někdy uvažoval, protože by to bylo špatné," vysvětluje Brawn.

Ferrari se v roce 2005 obávalo, že zmíněná změna pravidel je záměrem podkopat jeho dominantní postavení, což byl výsledek těsné spolupráce stáje s dodavatelem pneumatik Bridgestone. Brawn rovněž tvrdí, že důsledkem těchto změn byla i Grand Prix USA 2005, v níž týmy obouvající pneumatiky Michelin, měly problémy v zatáčce 13, kde také v tréninku havaroval Ralf Schumacher. Proto byly po zahřívacím kole staženy vozy s michelinkami ze závodu a na trati zůstalo jen šest vozů jezdících tu sezónu na bridgestonkách. Brawn jako důvod tohoto incidentu označuje právě zavedení nových pravidel. Ferrari tehdy před závodem odmítlo přistoupit na kompromis, který by soupeřům umožnil Grand Prix odjet. Sami piloti rozhodnutí Michelinu kritizovali a do vysílaček v zahřívacím kole žádali, aby mohli závodit. 

"Byli jsme v situaci, kdybychom se cítili velmi poškozeni, protože jsme na nějaká pravidla přistoupili. Bylo to jako pronásledování. Takže jsme nechtěli ustoupit, když ti, kteří byli za tuto skutečnost odpovědní, měli problémy," vrací se po letech Brawn k osudné Grand Prix USA 2005.

Důvod Brawnova odchodu od Mercedesu? Nedůvěra

V další pasáži zmíněné publikace se Brawn zmiňuje i o svém odchodu od Mercedesu na sklonku roku 2013. Podle jeho vyjádření to bylo zapříčiněno nedůvěrou k Niki Laudovi a Toto Wolffovi. Brawn svůj tým Brawn GP po veleúspěšné sezóně 2009 prodal právě automobilce se sídlem ve Stuttgartu.

"V Mercedesu se stalo to, že jsem lidem, kteří byli v mém blízkém okolí, nemohl věřit. Nikdy jsem nevěděl, o co se pokoušejí. Myslím, že mi Niki něco řekl a pak jsem slyšel, že tvrdí něco jiného," vysvětluje Brawn. Vzpomíná také na kritické připomínky ze strany Toto Wolffa v rozhovoru zaznamenaném bývalým šéfemu týmu Colinem Collesem.

"Musel jsem tedy jednat s lidmi, kterým jsem nemohl věřit, s lidmi, kteří mě z hlediska jejich přístupu potopili. Na začátku roku 2013 jsem zjistil, že se k Mercedesu připojí Paddy Lowe a vše bylo ve Stuttgartu již podepsáno. Když jsem se na to zeptal Tota a Nikiho, házeli to jeden na druhého. A když jsem se jich zeptal obou naráz, ukázali jeden na druhého..." připomíná další epizodu Brawn.

Kniha, kterou bychom do češtiny přeložili jako Totální konkurence: Lekce ze strategie v F1, se objeví na pultech 3. listopadu prostředictvím amerického vydavatelství Simon & Schuster, divize společnosti CBS Corporation.

Vytisknout

Diskuze: Právo veta u Ferrari a důvod odchodu od Mercedesu, to Brawn odhaluje ve své knize

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 20.10.2016 11:43 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton v počítačové hře Call of Duty

Hamilton rozšiřuje své obzory, vstoupí do legendární herní série Call of Duty

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud