Výběr pneumatik 2016: Více předjíždění, pestřejší strategie, rychlejší časy

Petr Hlawiczka, 29. března 2016, 06:50 Google+

Ve spolupráci s Mercedesem jsme připravili odpovědi na časté otázky, které se týkají nominací pneumatik pro závody v sezóně 2016. Na rozdíl od minulého ročníku Pirelli nabízí tři místo dvou směsí, což vede k většímu počtu předjížděcích manévrů, většímu rozsahu použitelných strategií i k rychlejším časům na kolo.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2016

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2016 | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Proč třetí dostupná směs pneumatik vede k větší rozmanitosti strategií?
Jde o jednoduchou matematiku. Když si vyberete tři čísla, pak je množství různých kombinací, jak můžou být uspořádána, znatelně vyšší než v případě výběru ze dvou. Když má každý tým k dispozici pro závodní víkend tři směsi pneumatik, je to podobné - otevírá to další dvě či tři reálné strategické možnosti.

Měla dostupnost třetí směsi pneumatik vliv na závod v Melbourne?
Ve Velké ceně Austrálie 2015 byl každý pilot veden k tomu, aby ji odjel pouze na jednu zastávku - po startu ně měkké a finiši na středně-tvrdé směsi. A kdyby stejné volby byly dostupné v roce 2016, pak by zřejmě udělali totéž.

Alokace pneumatik pro prvních osm závodů sezóny 2016

Alokace pneumatik pro prvních osm závodů sezóny 2016 | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Rozdíl letos spočíval v tom, že týmy ve svém rozsahu mohly vybírat ze dvou nebo ze tří strategií, které potenciálně konvergovaly v jedno zhruba stejné řešení na konci závodu, což vedlo k zajímavé a nepředvídatelné směsici jedno- a dvouzastávkových strategií. I bez červených vlajek by šlo o velmi zábavný závod.

Jaký to mělo dopad na závodění?
V Melbourne jsme se dočkali více předjíždění než v předchozích letech - 40 manévrů ve srovnání s 13 v roce 2015 - a to z nemalé části připadá na vrub novým pravidlům pro pneumatiky. Na ostatních okruzích, kde se předjíždí obtížně - například v Barceloně, v Monaku, v Budapešti či v Singapuru - bude pozice na dráze teoreticky opět méně významným faktorem. Rozdíly mezi pneumatikami mohou nyní se třemi směsmi vytvářet scénáře pro předjíždění.

Byl závod v Melbourne jednorázovou záležitostí nebo tento trend bude pokračovat i na ostatních okruzích?
Už teď máme příznaky toho, že více možností otevře v příštím závodě v Bahrajnu více možností a že Čína bude opět ještě více vzrušující. Povede to k závodům, kde se jedna strategie může zpočátku zdát lepší než druhá, to se však může otočit.

Směsi hladkých pneumatik, které měli piloti k dispozici v Austrálii

Směsi hladkých pneumatik, které měli piloti k dispozici v Austrálii | zdroj: Pirelli

Jestli se rozhodne více aut pro jedno, dvě nebo tři zastávky, to není důležité. To, co vytváří variace a vzrušení je to, že náhradní strategie jsou nyní zcela platnými možnostmi vedoucími k vítězství v závodě, což vede k většímu množství předjíždění a více neznámým ke konci závodu.

Samozřejmě, že existuje hranice mezi zajímavými strategickými rozdíly a chaosem. Pokud by týmy měly svobodu volby směsí pro každý závod, pak by existovala potenciální možnost, že by někdo mohl vážně zdeformovat soutěžní pořadí. Zdá se však, že u současného konceptu došlo k nalezení toho správného vyvážení mezi vzrušením a srozumitelným závoděním.

Grafický přehled stragegií, které piloti použili ve Velké ceně Austrálie 2016

Grafický přehled stragegií, které piloti použili ve Velké ceně Austrálie 2016 | zdroj: Pirelli

Jak se se změnou vyrovnávají týmy?
Pirelli vytvořilo škálu směsí, které vedou ke vzrušení, pokud jsou nasazeny a využity správným způsobem. Svět chce vidět týmy a jezdce, jak zkoušení odlišné věci, a tato pravidla je k tomu zmocňují. Pneumatiky jsou nyní pozitivním námětem předzávodních rozhovorů. Například rozdíl mezi výběrem pneumatik Stříbrných šípů a Ferrari přitáhl spoustu pozornosti.

Navíc díky dodávání měkčích směsí pro každý podnik už bylo z větší části dosaženo cíle zrychlení vozů. V kvalifikaci v Melbourne jsme díky tomu mohli pozorovat, jak se časy na kolo blížily rekordům. Současné vozy disponují historicky nejvyšší výkonností šasi a motoru - a to se nyní začíná projevovat v hlavních časech.

Pneumatiky, které si piloti vybrali pro Velkou cenu Bahrajnu 2016

Pneumatiky, které si piloti vybrali pro Velkou cenu Bahrajnu 2016 | zdroj: Pirelli

Existuje prostor pro zlepšení?
Jak se čekalo, existuje pár počátečních problémů. Týmy byly například požádány o nahlášení svého výběru pneumatik pro jinou sadu pravidel, než která v současnosti v kvalifikaci platí. Ale to je jen malá stížnost.

Změna v pravidlech pro pneumatiky měla pravděpodobně větší vliv, než kterákoliv jiná v nedávné historii. Zdá se, že velká většina lidí je spíše nadšená jejím dopadem. Kéž by to dlouho vydrželo.

Vytisknout

Diskuze: Výběr pneumatik 2016: Více předjíždění, pestřejší strategie, rychlejší časy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Start závodu v Barceloně

GRAFIKA: Startovní rošt GP Španělska po penalizaci Gaslyho

George Russell byl jedním z účastníků dramatického momentu

Vypadáme poněkud "hloupě", zhodnotil Wolff vzájemný incident svých jezdců

Lando Norris s přebarveným McLarenem MCL60

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Norris v úžasu

Max Verstappen s Red Bullem

V kvalifikaci nejrychlejší Verstappen, Leclerc předposlední

Max Verstappen se zlatou medialí za vítězství v závodě v Monaku

V neobyčejném tréninku nejrychlejší Red Bully

Fernando Alonso gratuluje Maxovi Verstappenovi k vítězství po závodě Monaku

Také druhý trénink opanoval Verstappen. Alonso v závěsu

Max Verstappen v závodě v ulicích Monaka

Na úvod v Barceloně nejrychlejší Verstappen

Španělská trať se v závěrečné pasáži vrací do historie

Úprava barcelonské trati slibuje více soubojů

Esteban Ocon v ulicích Monaka

Výkon v Monaku nás překvapil, přiznává Alpine. "V Barceloně porazíme Mercedes i Ferrari," věří

Rob Marshall

McLaren zbrojí. Zlákal top inženýra Red Bullu

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. A... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Nico Rosberg

Rozhovor s Rosbergem: Jedinečné věci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ferrari se po chybě v Monaku Leclercovi omlouvá

  2. GP MONAKA: Verstappen ovládl proměnlivý závod, Ferrari nadále klesá

  3. Také druhý trénink opanoval Verstappen. Alonso v závěsu

  4. McLaren zbrojí. Zlákal top inženýra Red Bullu

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Norris v úžasu

  6. "Trať byla z 99% suchá, když jsem zajel do boxů." Alonso lituje promarněné šance na vítězství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud