Shrnutí předsezónních testů: Ferrari s nejrychlejšími časy, Mercedes nejspolehlivější

Petr Hlawiczka, 4. března 2016, 20:40 Aktualizováno 5.3.2016, 15:00 Google+ 2016-Test-Barc2

Předsezónní testovování je za námi, pojďme se nyní ohlédnout za oběma týdny v Barceloně. Kdo byl nejrychlejší a kdo zvládl nejvíce kilometrů? Co můžeme z časů před prvním závodem v Melbourne vyvodit?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 06.03. 09:21) Napište svůj názor
Kimi Räikkönen při posledních předsezónních testech v Barceloně s vozem  Ferrari SF16-H

Kimi Räikkönen při posledních předsezónních testech v Barceloně s vozem Ferrari SF16-H | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Nejrychlejší kola předváděli piloti Ferrari - minulý týden Sebastian Vettel už druhý den 1:22,810 min, tento týden ve čtvrtek jeho týmový kolega Kimi Räikkönen 1:22,765 min - obojí na nové ultra-měkké směsi pneumatik Pirelli, které jsou o 0,4 - 0,6 s na kolo rychlejší než super-měkké.

Pro zajímavost: Loni byl ve druhém testu v Barceloně nejlepší Nico Rosberg na měkkých pneumatikách - 1:22,792 min. Znamená to tedy, že týmy rozhodně neukázaly všechny své trumfy. Z pozorování se zdá, že se Ferrari podařilo svou ztrátu stáhnout na přibližně 0,4 sekundy - jedná se však jen o hrubý odhad, protože nevíme přesně, jaký měli jezdci program, jaké módy motoru používali a kolik jim zbývalo v nádrži benzínu. Zlepšili se také ve výkonu motoru, letos budou blíže a pro Mercedes budou představovat větší hrozbu, zdá se ale, že jej zatím nepřekonali.

"Dříve to bylo o tom, s jak velkým či malým množstvím paliva všichni jezdí. Dnes je ale dalších 10 věcí,  které musíte vzít v úvahu, když sledujete tabulky s časy. Nakonec to je tedy všechno o odhadu, když něco prohlašujete o pořadí. Mám dobrý pocit, a to je pro mě důležité," uvedl Sebastian Vettel.

Jeho týmový kolega Räikkönen ve čtvrtek sice předvedl absolutně nejrychlejší kolo na ultra-měkkých pneumatikách, za zmínku však stojí zejména jeho předchozí výkon na měkkých pneumatikách, které jsou o půl sekundy pomalejší než super-měkké: 1:23,009 min.  To zaujalo i šéfa týmu Maurizia Arrivabeneho: "Víme, že když používal měkčí směs [ultra-měkkou], tak si stěžoval na silný vítr na dráze, a zřejmě nevyužil plně její potenciál."

Včera i dnes si vyzkoušeli ochranu kokpitu typu "halo," úspěch u našich čtenářů ale nezaznamenala - 90 % z vás se nelíbí a v F1 by zavedena být neměla, smířit se s ní je naopak ochotna pouze 10 %.

Přehled nejrychlejších časů a ujetých kol za druhý týden v Barceloně

Přehled nejrychlejších časů a ujetých kol za druhý týden v Barceloně | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Třetí nejrychlejší čas jsme zaznamenali v úterý, pátý den testů, u zmíněného Rosberga - 1:23,022 na měkké směsi, která je teoreticky o 1,15 sekundy pomalejší. Potvrdil tak sílu Mercedesu, který se nehonil za rychlými časy a který ignoroval ultra-měkké a super-měkké směsi. Většinou jezdili na středně-tvrdých pneumatikách, které jsou o přibližně 1,7 sekundy pomalejší než super-měkké (za 8 dní použili jen 4 sady měkkých pneumatik). Nasadil spoustu novinek, v kvalifikačním režimu navázal na závěr loňské sezóny Rosberg, jenž s lehkým vozem dokázal jezdit lépe než Hamilton.

Průměrný čas závodních simulací u obou nejsilnějších týmů vychází takto:
- Hamilton 1:29,1
- Rosberg 1:29,3
- Räikkönen 1:29,4
- Vettel 1:29,5

To by mohlo nasvědčovat na menší rozdíly mezi stříbrnými a rudými vozy. Máme zaděláno na vzrušující šampionát nebo toho dokázal Mercedes skrýt více než ostatní?

Analýza závodních simulací Mercedesu a Ferrari

Analýza závodních simulací Mercedesu a Ferrari | zdroj: Formula1.com

Čtvrtý absolutně nejrychlejší čas za 8 dní předvedl Nico Hülkenberg minulý týden na super-měkké směsi, zřejmě s velmi lehkým vozem. Force India by ale i tak mohla navázat na svou formu z minulého roku a patřit k nejlepším týmům středu pole.

Blíže k ní letos bude mít i Toro Rosso - Carlos Sainz byl tento týden rychlejší než oba Williamsy, pomohl si k tomu ale ultra-měkkou směsí - 1:23,134 min. Stáj z Faenzy přešla na pohonné jednotky Ferrari, ovšem pouze loňské specifikace. I tak si změnu v týmu velmi pochvalují.

"Když jsem dorazil tady do Barcelony k prvnímu testu, tak jsem si dělal docela starosti, zda jsme stihli připravit kompletní balík tím nejlepším způsobem. Dnes můžu říct, že nové auto, které jsme navrhli a postavili jen za několik měsíců, fungovalo mnohem lépe, než jsme čekali - obzvlášť z pohledu spolehlivosti. Byl jsem přesvědčený, že výkonnost naplní naše očekávání, protože STR11 vychází z úspěšného STR10. Nyní jsem před nadcházející sezónou optimistou... Carlos ani Max nedostali ani jeden smyk a jejich technická zpětná vazba týkající se auta a pneumatik se mi obzvlášť zamlouvala," hodnotí po dnešku šéf týmu Franz Tost.

Přehled nejrychlejších kol, použitých směsí pneumatik a ujetých kol za oba dva týdny v Barceloně

Přehled nejrychlejších kol, použitých směsí pneumatik a ujetých kol za oba dva týdny v Barceloně | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Mateřský Red Bull skončil až na 9. (Daniel Ricciardo) a 13. (Daniil Kvjat) místě, tento týden ale sáhli maximálně po měkkých pneumatikách a na tvářích měli mnohem širší úsměvy. Renaultu se podařilo stáhnout z náskoku Mercedesu půl sekundy a stejně velký pokrok hodlají udělat v průběhu sezóny. Ricciardo dokonce prohlásil, že mají opět nejlepší šasi a že by mohli letos skončit v šampionátu konstruktérů na třetím místě.

Williams, jenž během zimy dosáhl velkého pokroku, však s jejich hodnocením nesouhlasí - podle nich na Mercedes ztrácejí 4 desetiny stejně jako Ferrari, ale Red Bull je o další 2 desetiny pomalejší. Felipe Massa s Valtterim Bottasem obsadili 6. a 7. pozici v celkových výsledcích. Tým si hodně slibuje od nového, o dalších 5 cm kratšího nosu, který však tento týden neprošel povinnými nárazovými testy. Mohlo by se to podařit příští týden s tím, že by se dostal do druhého či třetího závodu poté, co jej v Austrálii řádně otestují. K podlaze a difuzoru se má dostat více vzduchu, což má vést k dobrému kroku vpřed. Zatím nastupovali s loňským nosem.

Všechny nové díly nezvládli otestovat ani u McLarenu. Na voze se sice objevilo nové zadní křídlo a dvě verze předního, podle závodního ředitele Erica Boulliera však většina dílů ještě nebyla ve specifikaci pro rok 2016. Dnes mělo do Barcelony dorazit nové křídlo, podlaha a nos, tým je však nestihl vyrobit a odeslat, jak měl původně v plánu. K jejich testování se tak dostane až během tréninků před prvním závodem u Protinožců.

Eric Boullier si pochvaluje korelaci dat mezi tratí a továrnou, což jim dodává sebevědomí. Tým se dnes zaměřil na závodní nastavení, cvičení startů a zkoumání vlastností pneumatik včetně těch ultra-měkkých, i když to vítr trochu ztěžoval. Přitom jej netrápili žádné potíže se spolehlivostí, a tak si Button dnes mohl připsat dalších 121 kol.

"Stále však necítím, že jsme připraveni. Na voze dojde ještě k mnoha změnám před jeho prvním závodem - a vy potřebujete vždy více testování, než máte k dispozici, abyste nalezli to správné vyvážení před prvním závodem. Máme s tím ale zkušenosti, než vyrazíme do Melbourne. Stále máme několik oblastí, na nichž musíme zapracovat, ale celkově jsme během testování dosáhli zlepšení v mnoha oblastech. Potřebujeme se soustředit a nasazovat v každém závodě nové díly a tlačit na to ve vývoji," říká Button.

Přehled maximálních rychlostí druhého týdne testů v Barceloně

Přehled maximálních rychlostí druhého týdne testů v Barceloně | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Honda na motor Mercedes stále hodně ztrácí - zřejmě kolem 80 koní, někteří dokonce hovoří až o 100 koní. Nový šéf Jusuke Hasegawa zanechal dobrý prvotní dojem a týmu roste důvěra, že by se mohla během roku dále zlepšit. Nový motor si podle něj při druhých testech už vyzkoušela naplno.

Renault dokázal zajíždět rychlejší kola než McLaren, jeho motor dosahuje vyššího výkonu, šasi je nicméně slabší. Francouzský tým bude po převzetí Lotusu zřejmě bojovat ve středu pole, postupně se ale díky zdrojům mateřské automobilky bude zlepšovat. Kevin Magnussen ujel skoro dvakrát více kol než nešťastný nováček Jolyon Palmer, jenž doplácel na technické problémy.

V ještě větších potížích je Haas, který zvládl tento týden jen 193 kol, zatímco minulý týden 281. V úterý ho trápil palivový systém, ve středu turbo, včera Romain Grosjean třikrát zapříčinil červené vlajky kvůli elektronickému brzdovému systému brake-by-wire, o něco lépe se mu dařilo až dnes, kdy si připsal 91 kol (pátek rozdělil mezi své piloty, podobně jako to každý den dělal kvůli velkému nájezdu kilometrů Mercedes).

Zdá se ale, že je na tom lépe než Manor, který přešel na motory Mercedes a po dvou letech konečně postavil nové šasi. Britský tým vycházející z Marussie neoplývá ani rychlostí, ani spolehlivostí - dnes celé dopoledne stál kvůli mechanické závadě a za celý týden zvládl jen 230 kol.

 

Pneumatiky

img-responsive

Pneumatiky Pirelli pro sezónu 2016 | foto: Pirelli

Nejrychlejší časy druhého testu podle směsí:
ultraměkká: Räikkönen (Ferrari) - 1:22,765 (3. den)
superměkká:
Vettel (Ferrari) - 1:22,852 (4. den)
měkká:
Räikkönen (Ferrari) - 1:23,009 (3. den)
středně-tvrdá:
Rosberg (Mercedes) - 1:24,126 (3. den)
tvrdá
: Bottas (Williams) - 1:25,402 (4. den)

Přibližné rozdíly mezi pneumatikami:
ultraměkká - superměkká: 0,65 s
superměkká - měkká: 0,5 s
měkká - střednětvrdá: 0,95 s

Nejdelší stinty druhého testu dle směsí:
ultra-měkká: Bottas (Williams) - 7 kol (1. den)
super-měkká: Massa (Williams) - 7 kol (3. den)
měkká: Magnussen (Renault) - 14 kol (1. den)
středně-tvrdá:
Verstappen (Toro Rosso) - 29 kol (3. den)
tvrdá:
Massa (Williams) - 20 kol (3. den)

 

Počty ujetých kilometrů

Počty ujetých kilometrů za oba předsezónní testy podle týmů

Počty ujetých kilometrů za oba předsezónní testy podle týmů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

V této oblasti jednoznačně dominuje Mercedes, který za 8 dní zvládl "nalétat" 6023,57 km. Druhá příčka patří Toro Rosso s 4883,1 km, třetí Williamsu s 3984,68 km. Stříbrné šípy se pouze jedinkrát zadrhli - to když se jim dnes před obědem porouchala převodovka.

Na druhém konci tabulky se s nejmenším počtem kilometrů řadí McLaren, který se však proti loňsku výrazně zlepšil: 3305,05 km (loni v obou katalánských testech jen 1401,16 km), za ním desátý skončil Manor s 2253,02 km a poslední zůstává nespolehlivý Haas s 2206,47 km.

Počty ujetých kilometrů za oba dva testy v Barceloně dle výrobců motorů

Počty ujetých kilometrů za oba dva testy v Barceloně dle výrobců motorů | zdroj: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Pokud se na to podíváme z pohledu výrobců motorů, největší vzdálenost má v kapse opět Mercedes (15887,52 km), druhá příčka patří Ferrari (14965,83 km), třetí Renaultu (7415,42 km) a poslední Hondě (3305,05 km).

V potaz je však nutno vzít počet zákaznických týmů - s motory Mercedes jezdí také Force India, Manor a Williams; Ferrari zásobuje Haase, Sauber a loňskou specifikací i Toro Rosso; Renault má svůj tovární tým a pokračuje s Red Bullem, zatímco Honda pohání pouze McLaren. Pokud vzdálenosti upravíme dle počtu týmů, nejsou rozdíly nikterak dramatické: 1. Mercedes 3971,88 km; 2. Ferrari 3741,46 km; 3. Renault 3707,71 km a 4. Honda 3305,05 km.

 

Podrobné reportáže ze všech testovacích dnů:
První týden: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den, shrnutí
Druhý týden: 1. den, 2. den, 3. den, 4. den

Fotogalerie (s možností filtrování)
1. test (přes 400 snímků)
2. test (přes 400 dalších snímků)

Vytisknout

Diskuze: Shrnutí předsezónních testů: Ferrari s nejrychlejšími časy, Mercedes nejspolehlivější

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 06.03.2016 09:21 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso je dalším z těch, kterým se komplikovaná kvalifikace nelíbí

Alonso přiznal, že ho trápí představa kvalifikačních zmatků

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud