Měl Mercedes štěstí s nepotrestáním? Proč měly pneumatiky odlišný tlak?

Petr Hlawiczka, 7. září 2015, 06:10 Google+

Sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff vysvětluje, k čemu došlo během závodní neděle v Itálii. Proč komisaři začali vyšetřovat z podezření, že obchází technické předpisy týkajících se tlaků a teplot pneumatik? Jak došlo k tomu, že měly nižší než povolený tlak (19,5 PSI)?

Počet komentářů:  11 komentářů (Poslední 14.09. 10:36) Napište svůj názor
Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu

Pneumatika Pirelli na voze Mercedesu | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Toto, kdy jste si uvědomili, že máte problém s tlakem v pneumatikách na obou vozech – jak se k vám ta informace dostala a jak jste zareagovali?
Toto Wolff: Myslím, že to bylo 10 nebo 15 minut před koncem [závodu], když jsme od komisařů dostali informaci o tom, že jsou prošetřovány tlaky v pneumatikách naměřené na našich vozech. Bez dalších informací.

Můžeš vysvětlit, co se před závodem stalo s ohřívacími dekami pneumatik? Zahřívaly normálně?
TW: Dodržovali jsme procedury, na kterých jsme se dohodli s Pirelli. Měli jsme pneumatiky v dekách a tlak jsme kontrolovali s Pirelli. Kluk od Pirelli je tedy vždy s námi, a tlaky byly znatelně nad minimum, protože bezpečnost je pro nás důležitá.

Nasadili jsme ty pneumatiky na auto a z nějakého důvodu – možná jedna vychladla – byl u jedné z našich pneumatik nalezen odlišný tlak. Šlo o velmi drobnou odchylku. Nemám ponětí o tom, co se přihodilo – jestli fungovala nebo byla odpojena. Celé se to točí kolem procedur: kdy dochází k měření?

Proč byl tak velký rozdíl mezi Lewisovým a Nicovým autem? A proč jste ke konci závodu dali Lewisovi pokyn, aby pořádně zabral?
TW: Abych byl upřímný, tak nevím, proč byl rozdíl tak velký. A pokud má jedna pneumatika odlišný tlak než ostatní, tak vás to nakonec může přijít ve výkonnosti draho.

Proč jsme Lewisovi řekli, aby zabral? K tomu došlo tehdy, když jsme obdrželi informaci, že dochází k vyšetřování tlaků u našich pneumatik. Nechápali jsme, co se děje, ale mysleli jsme si, že by mohly přijít penalizace. Abychom získali trochu náskok, tak jsme je požádali o to, aby přidal.

Proč byste chtěli odpojit zahřívací deku příliš brzy a je třeba změnit předzávodní procedury týkající se pneumatik?
TW: Pokud pneumatiky neodpojíte od generátoru, pak byste za každou z nich potřebovali čtyři a všude byste měli plno kabelů. Normální procedurou tedy je - a myslím, že to dělají všechny týmy - že pneumatiky udržujete teplé, odpojíte je a nasadíte na auto. Podle mě to je o proceduře měření. Kdy to měřit?

img-responsive

Lewis Hamilton v Monze | foto: Mercedes AMG F1 Team

Ale když FIA 5 min před začátkem závodu přijde na to, že Lewisova pneumatika nemá správný tlak, pak stále máte dost času to napravit. Proč jste to neudělali?
TW: To je jednoduché - protože jsme tu informaci nedostali.

Když jste s komisaři po závodě hovořili, došlo na nějakou chvíli k tomu, že byste pomysleli na vyloučení ze závodu? Nebo bylo od počátku jasné, že máte pádné argumenty, díky kterým si je získáte na svou stranu?
TW: Popsali jsme jim procedury, kterých jsme se drželi, a tato procedura se zdála tou nejlogičtější a nejbezpečnější. A myslím si, že tomu porozuměli.

Kdo se sešel s komisaři? Ty a kdo ještě?
TW: Nebyl jsem u komisařů. Šel tam Paddy [Lowe, technický ředitel] s dvěma svými šéfinženýry.

Odpojili jste zahřívací deky tak, jak to děláte obvykle?
TW: Ano.

Cynici by si mohli myslet, že jste záměrně nastavili tlak v pneumatikách, aby splňoval požadavek na ten minimální, a pak jste ho nechali klesnout, jakmile pneumatiky ochladly, čímž byste získali výhodu.
TW: Proč byste to pak ale dělali pouze u jedné pneumatiky? Po Spa jsme velmi intenzívně spolupracovali s Pirelli na tom, aby tyto pneumatiky byly bezpečné - a teď byste měli udělat něco tak směšného? A proč jen u jednoho auta? To není cynické, to je hovadina!

Vytisknout

Diskuze: Měl Mercedes štěstí s nepotrestáním? Proč měly pneumatiky odlišný tlak?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 11, poslední 14.09.2015 10:36 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 11 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Renault

Red Bull končí s Renaultem, v roce 2016 od něj motory odebírat nebude

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud