FIA chce zakázat FRIC zavěšení již od příštího závodu. Je odklad nereálný?

PH, 9. července 2014, 06:20 Google+

Mezinárodní automobilová federace hodlá zakázat hydraulicky propojené zadní a přední zavěšení (tzv. FRIC) již od Velké ceny Německa příští týden. Týmy již informovala o tom, že je nelegální.

Počet komentářů:  53 komentářů (Poslední 10.07. 11:51) Napište svůj názor
Mercedes F1 W04

Mercedes F1 W04 | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Po celá léta přitom proti němu nic nenamítala, týmy FRIC zavěšení proto postupně zaváděly a složitě ladily. Prvním týmem, který v F1 tento nápad po zákazu aktivního zavěšení zavedl, byl Lotus v roce 2008 (tehdy ještě jako Renault).

Dnes už jej mají všechny týmy, ale Mercedes jej dokázal vylepšit a dostat na vyšší úroveň. Podle zpráv z paddocku provozuje nejsložitější systém a mohl by být zákazem postižen nejvíce. Před závodem v Hockenheimu najednou přichází změna: podle FIA je najednou nelegální, jak včera informovala v dopise týmy.

Charlie Whiting v něm píše: "Poté, co jsme shlédli a prostudovali téměř všechny současné návrhy propojeného systému předního a zadního zavěšení, tak jsme my - FIA - formálně došli k závěru, že může být zpochybněna legálnost takových systémů."

Technickému delegátovi FIA vadí zejména to, že tyto systémy zavěšení pomáhají řídit sklon vozu při brzdění a akceleraci a také náklony do stran v zatáčkách. FRIC systémy propojují přední a zadní zavěšení, aby udržovali v zájmu stabilní aerodynamiky a lepší výkonnosti konstantní světlou výšku během jízdy (více o něm zde). To by podle něj mohlo být v rozporu s článkem 3.15 technických pravidel.

Tento článek se týká pohyblivých aerodynamických zařízení. Staví mimo pravidla jakoukoliv část vozu, která ovlivňuje aerodynamiku, pokud není "pevně spojen s celkově odpruženou součástí vozu," tedy pokud nemá žádný stupeň volnosti.

zaveseni
Letošní vozy jsou postaveny kolem FRIC zavěšení, FIA však proti těmto systémům
hodlá již příští týden zakročit (foto: Red Bull Racing)

Zakázat ihned nebo odložit? Záleží na souhlasu všech týmů
Vzhledem k omezenému testování před závodem v Hockenheimu příští týden a k tomu, že kolem FRIC zavěšení jsou postaveny letošní vozy, je FIA ochotna s týmy jednat o odložení zákazu, pokud dojdou jednomyslné shody.

Whiting se týmů zeptá, zda jsou pro odklad zákazu až na příští rok spíše než okamžitě, tj. od Velké ceny Německa. S tím by ale museli souhlasit všichni, což v roztříštěné F1 po krachu FOTA, kde si každý hledí jen svých zájmů, může být problémem. Dokážu si představit, že týmy, které nemají tak kvalitní FRIC jako Mercedes - nebo jej nemají vůbec - nebudou s odkladem souhlasit.

V tom případě budou FRIC systémy zavěšení v Německu příští týden zakázány a kdokoliv by jej použil, bude povolán ke komisařům za porušování pravidel. To, že FIA otočila a považuje takové systémy nyní za nelegální, také otevírá týmům možnost od příštího závodu zažalovat svého soupeře za to, že používá nelegální řešení.

Vytisknout

Diskuze: FIA chce zakázat FRIC zavěšení již od příštího závodu. Je odklad nereálný?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 53, poslední 10.07.2014 11:51 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 53 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Whiting, Charlie

Whiting reaguje na kritiku Laudy: Je to směšné

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud