Proč "plný plyn" už nebude znamenat "plný výkon"

Petr Hlawiczka, 7. února 2014, 06:35 Google+

Technický ředitel Renaultu Naoki Tokunaga vysvětluje, proč už letos plný plyn nebude odpovídat požadavku na plný výkon pohonné jednotky.

Počet komentářů:  26 komentářů (Poslední 08.02. 22:58) Napište svůj názor
Renault

Renault | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Omezení
"Plný plyn už nepředstavuje požadavek po plném výkonu motoru. Je to znamení, které dává jezdec pohonné jednotce, aby jel co nejrychleji je možné s danou energií," vysvětluje technický ředitel Renaultu pro nové pohonné jednotky - Naoki Tokunaga.

Výkon nových V6 turbomotorů, nahrazujících atmosférické V8 motory, je pravidly omezen maximálním průtokem ve výši 100 litrů paliva na hodinu a jeho množstvím na startu závodu - to nesmí přesáhnout 100 kg (cca 133 litrů).

Pohonnou jednotku dotváří i sofistikovaný systém pro rekuperaci energie (ERS) - kinetické (MGU-K) při brzdění i tepelné (MGU-H) z výfukových plynů pomocí turba. ERS je letos mnohem výkonnější než loňský KERS.

motor
Součásti nové pohonné jednotky (foto: Renault Sport F1)

Výkonu bude dostatek
Ředitel motorové divize Mercedesu Andy Cowell včera prozradil, že výkon letošních pohonných jednotek bude vyšší než původně očekávaných 600 koní (+ 120 kW z MGU-K). Kombinace V6 interního spalovacího turbomotoru s ERS by podle Mercedesu mohla dávat přes 850 koní.

I Renault nám dříve potvrdil, že výkon jejich motoru při testech v továrně naplnil ty nejlepší předpoklady. "Když jsme měřili výkonnost pohonné jednotky na testovací stolici, vyrovnali jsme se těm nejoptimističtějším odhad," uvedl zástupce technického ředitele Renaultu, Rob White (více zde).

Plný výkon ale nebude k dispozici vždy
Co se tedy stane, když pilot přišlápne plynový pedál na podlahu? "Jakmile pilot sešlápne plyn naplno, řídicí systémy vedou pohonnou jednotku s cílem minimalizovat čas v rámci dané energie," odpovídá Tokunaga.

"Samozřejmě budou existovat určité pilotem řízené módy, které mu umožní potlačit řídicí systém, například pro to, aby dosáhl maximálního výkonu při předjíždění. Využívání tohoto módu bude přirozeně záviset na závodní strategii.

Teoreticky ho můžete aktivovat, kolikrát chcete, ale když využijete více paliva či elektrické energie, pak se z toho musíte dostat zpět. Plný výkon (boost) můžete dostat na jedno či dva kola, ale nemůžete ho udržet," pokračuje Tokunaga.

schema
Schéma fungování nové pohonné jednotky a využívání ERS systému (zdroj: Renault Sport F1)

Proč bude spolehlivost ERS důležitá
Spolehlivost ERS systému bude letos klíčová. Výpadek jeho předchůdce - KERSu - loni znamenal ztrátu tří až čtyř desetin sekundy na kolo, zatímco ztráta MGU-K zhorší časy na kolo o více než sekundu a povede k vyšší spotřebě.

Auto bude schopno jet i bez MGU-H, opožděný nástup turba však povede k dalšímu problému. "Ztráta elektrických přístrojů je špatnou zprávou," shrnuje Cowell. Více zajímavostí o nových motorech prozradil v tomto rozsáhlém rozhovoru.

Vytisknout

Diskuze: Proč "plný plyn" už nebude znamenat "plný výkon"

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 26, poslední 08.02.2014 22:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 26 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Pirelli

Alonso: Vozy F1 jsou na vrcholnou disciplínu motorsportu příliš škaredé (+foto)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud