První den v Jerezu trápila týmy spousta problémů, Hamilton havaroval, na čele Räikkönen (+foto)

F1NEWS.CZ, 28. ledna 2014, 08:40 Google+

TESTOVÁNÍ V JEREZU - 1. DEN; Sledovali jsme podrobně průběh prvního dne testování v Jerezu, kde dnes v úterý 28. ledna začalo společné testování týmů Formule 1. Poprvé byly v akci nejen nové monoposty, ale také nové pohonné jednotky s přeplňovanými interními spalovacími motory a pokročilými systémy pro rekuperaci energie.

Počet komentářů:  121 komentářů (Poslední 29.01. 09:39) Napište svůj názor
Mercedes F1 W04

Mercedes F1 W04 | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Po krátké dvouměsíční přestávce se kolotoč Formule 1 znovu rozbíhá. Ve Španělsku začíná první ze tří čtyřdenních testů, další dva budou následovat v Bahrajnu od 19. do 22. února a od 27. února do 2. března.

V Jerezu mají týmy první příležitost začít s laděním svých vozů na dráze, navíc nejen s novými motory, ale i s novými pneumatikami. Pirelli přivezlo speciální "zimní" směsi hladkých pneumatik, které se již nikde jinde neobjeví, v pátek bude trať uměle skrápěna a testovat se budou pneumatiky přechodné a do deště.

Konečné pořadí (17:05 hod)

casz

Fotografie z 1. dne najdete pod článkem.

 

Průběh prvního dne:

19:05: Kimi Räikkönen hodnotí svůj první den za volantem Ferrari pozitivně: "Hodně jsme se toho dnes museli naučit. I když bychom rádi odjeli více kol, myslím, že to na první den bylo v pořádku. Ke konci byla trať mokrá a nechtěli jsme riskovat. Nyní máme před sebou kus práce, ale sečteno a podrženo - jsem s prvním dnem spokojen. Nejtěžší je, aby všechno dohromady fungovalo. Je to náročnější, než jsme byli zvyklý. Ale co se řízení týče, nemyslím, že je to nějak zvlášť rozdílné." A dodal také, že v ideálním světě by existovalo mnohem méně tlačítek, která musí mačkat.

19:00: Valtteri Bottas byl s vozem spokojen a je to prý velká změna oproti loňsku . Uvedl, že jejich pozdní start byl způsoben nutnou výměrou senzoru, zatímco Jean-Eric Vergne uvedl, že za jejich potíže mohlo zřejmě mapování motoru.

17:15: SHRNUTÍ Během prvního dne se týmy potýkaly s nejrůznějšími problémy, nejvíce kol a zároveň nejrychlejší čas zajel v Jerezu Kimi Räikkönen. Lewis Hamilton se dlouho držel na čele, ale nehoda v zatáčce číslo jedna znamenala pro Brita předčasný konec prvního dne testů. Pár minut před koncem se na trať vydal i obhájce titulu Sebastian Vettel, nezajel však měřený čas. Zato McLaren zůstal zatím v garáži a pracují na odstranění problémů. Později odpoledne také poprvé na trati představil svůj vůz Williams a nové auto představil i Caterham, jehož koncept vzbudil v paddocku velkou pozornost.

17:00 První den (poněkud chaotický první den) testů končí.

16:59: Pérez i Bottas jsou stále na trati. Pérez se zlepšil na čas 1:33,161s.

16:59: Na rozdíl od Red Bullu dnes McLaren na trať nevyjel vůbec. "Ačkoliv jsme minulý týden úspěšně vůz nastartovali, dnes auto postihly elektronické problémy a jejich inspekce a náprava znamenala, že jsme dnes nemohli vyjet na trať. Přes noc budeme instalovat systém a očekáváme, že Jenson (Button) zítra vůz otestuje."

16:55: Bottas se svým Williamsem zajíždí třetí nejrychlejší čas dne, 1:30,028s. Pérez zajel čas 1:38,434s.

16:52: Pérez zajel do boxů, ven vyráží Bottas.

16:50: Zatímco se jeho týmový kolega Sebastian Vettel už prohání po trati a zajel instalační kolo, Daniel Ricciardo dnes uvedl, že od léta shodil čtyři kilogramy.

16:46: A poprvé dnes také vyrazil na trať Sebastian Vettel se svým RB10, jen patnáct minut před koncem dnešního dne testů. Déšť prý ustal.

16:44: Williams však prý chce ještě zajet měřené kolo... Je to však Pérez s Force Indií, který ještě vyrazil na trať. 

16:39: A v Jerezu začalo pršet!

16:34: Do konce prvního dne testů chybí necelá půl hodina a McLaren ani Red Bull na trať vůbec nevyjeli a Marussia je na cestě do Španělska... Nad okruhem zní ticho. Celkový počet ujetých kol je 78 a pouze čtyři piloti zajeli měřené kolo. To nejrychlejší patří Räikkönenovi.

16:30: Do druhého kola vyráží Valtteri Bottas, zatímco Räikkönen dokončil 30 kol a mizí v garáži... 

16:26: Na trati je pouze Räikkönen, avšak zajel čas o sedm sekund pomalejší než jeho předchozí pokusy s hodnoutou nad 1:27m. 

16:19: Nejvíce kol má na svém kontě Ferrari (24), následuje Mercedes (18), Toro Rosso (15), Sauber (7), Force India (4) a po jednom kole si připsali týmy Caterham a Williams. 

16:16: Toro Rosso informovalo, že se připravují a za chvíli budou opět na trati.

16:12 Räikkönen je zpět v boxech, akci na trati zachraňuje Pérez. Stále však nezajel měřený čas.

Embedded image permalink
Nový Williams vyráží na trať (foto: Williams F1)

16:02 Bottas zajel instalační kolo a zamířil do garáže, stejně jako jeho krajan Raikkonen.

15:58: V boxové uličce se pomalu připravuje k výjezdu Williams. Zatímco Kimi Räikkönen zajel již 20 kol a svůj nejlepší čas vylepšil na 1:27,1047s. 

15:53: Fin svůj zatím druhý nejlepší čas zlepšuje. Zajel okruh za 1:28,686, tedy o 0,9s pomaleji než Lewis Hamilton. V dalším kole se ale ještě zlepšuje a zajíždí nejrychlejší čas dnešního dne, který má hodnotu 1:27,427s.

15:51: Nestalo se tak, Mexičan opět zamířil do garáže. Opačným směrem míří Ferrari Kimiho Räikkönena.

15:46: Ticho na trati přerušuje Pérez s Force Indií. Zatím ještě nezajel měřené kolo. Možná se jej dočkáme nyní.

15:42: A opět  zelená.

15:40: Stále platí červená vlajka, odtahuje se vůz Toro Rosso. Akce na trati je dnes poskrovnu...

15:36: Původní název nového Caterhamu zněl CT04, tým však potvrdil, že to není správně a vůz se jmenuje CT05.

15:30: Stojíme, Vergne zastavil mezi zatáčkami 4 a 5.

15:28: Vergne opět vyráží na trať se svým Toro Rosso.

15:20: Raikkonen zamířil po čtyřech kole do boxů. Ven naopak míří Pérez i Ericsson (zatím bez měřených časů). Čeká se na výjezd Williamsu. Otázkou také zůstává, zda uvidíme v akci McLaren a Red Bull.

15:18: Caterham představil svůj vůz a v záplavě ohlasů na Twitteru napsal: "Letošní auta nemusí být pěkná, ale rozhodně nám dávají možnost, o čem mluvit."

15:15: Ericsson po instalačním kole míří zpět do garáže, na trať míří Ferrari Kimiho Räikkönena.

15:12: Nico Hülkenberg uvedl, že jej zvuk nových šestiválců zklamal. Přirovnal je k DTM.

15:10: Na trať vyráží Marcus Ericsson za volantem Caterhamu. 

caterham
Nos nového Caterhamu (foto: Tony Fernandes)

14:59: I přes nehodu během svého prvního dne v novém voze je Lewis Hamilton pozitivně naladěn. "Pro mě to byl pozitivní start, byl jsem první na trati a odjel dost kol. Ostatní jezdili jen málo. Začali jsme náš testovací program, což je povzbudivé. Pochopitelně je smůla, že to dopadlo takhle, ale je lepší, když to stane teď než třeba v Melbourne," uvedl.

14:55 Všechny týmy dnes v Jerezu zatím ujely pouhých 50 kol. Bída.

14:43 Startuje i Williams.

caterham
Nastartování Caterhamu v boxech (foto: Team Caterham F1)

14:40 Caterham konečně nastartoval.

14:35 Gutiérrez se pokoušel o další výjezd, ujel však jen 15 metrů a je zatlačován zpět.

14:30 Mercedes pro dnešek balí, nemá náhradní přední křídlo.

14:27 Po delší době se ukázuje Vergne, druhé kolo zakončuje v boxech.

14:25 McLaren zřejmě sužují potíže s pohonnou jednotkou Mercedesu. Inženýři z Brixworthu se od rána snaží vyřešit hydraulické či elektrické problémy. Na dráze jsme ho dosud neviděli.

14:20 Caterham by se měl do 10 min objevit na trati.

14:10 Mladý Mexičan dokončil letmé kolo - 1:42,257 min.

14:07 Boxy opouští Gutiérrez se Sauberem.

13:55 Fin s Ferrari opět rychleji 1:29,474 min. Jeho první zastavení ráno způsobil výpadek telemetrie, inženýři mu proto raději sdělili, aby svůj vůz odstavil.

13:50 Red Bull nejezdí kvůli špatně nasazené pružině v zadním zavěšení. Na nápravě pracuje.

13:48 Ferrari se na trati zlepšuje - 1:32,917 min.

13:46 Caterham doobědvala hlásí, že se blíží prvnímu nastartování a výjezdu.

13:33 Räikkönen zvládá kolo za 1:33,131 min, na závěr třetího kola míří znovu do garáže.

kimi
Kimi Räikkönen u svých mechaniků, Ferrari je letos jediný vůz s pull-rod zavěšením vpředu
(foto: Scuderia Ferrari)

13:28 Ferrari znovu na dráze.

13:17 Fin se však do měřeného kola nepouští a mizí v boxech.

13:14 Na trať se vrací Räikkönen s Ferrari.

13:13 Technický ředitel Lotusu Nick Chester o jejich řešení nosu: "FIA o naše řešení nemá žádné starosti. Jak víte, prošli jsme všemi potřebnými nárazovými testy a pevně věříme, že náš návrh vyhovuje všem legální požadavkům FIA." Jak je to se stavbou vozu? "Probíhá teď hodně dobře. Stavba je v pokročilé fázi a myslíme si, že budeme v dobré formě pro příští test v Bahrajnu."

13:07 Testování v Jerezu je podle Adriana Neweyho o kontrole systémů, honba za výkonností podle něj začně teprve v Bahrajnu příští měsíc. Teď je na trati zatím klid.

13:04 Force India uvádí, že Péreze zastavila v jeho instalačním kole elektronika.

12:58 Mercedes potvrzuje, že Hamilton vyjel mimo trať kvůli technické závady, kterou nyní v garáži vyšetřují. Bylo zjevné, že mu před nárazem upadlo přední křídlo. To může znamenat pro německý tým předčasný konec dne.

12:56 Dráha je čistá, vozy mohou znovu na trať.

12:52 Zdá se, že to Lewis rozibl rozbil v první zatáčce. Na dráze je spousta úlomků, zřejmě něco v jeho Mercedesu selhalo. Komisaři čistí trať.

12:42 Hamilton překonává svůj předchozí nejlepší čas (1:27,621), ale poté zastavuje v prvním sektoru. Opět stojíme.

12:35 Na další jízdu se chystá Hamilton s Mercedesem.

12:31 V Jerezu není žádná oficiální obědová pauza, ale soudě podle aktivity týmů se zdá, že se právě koná.

12:28 Na trati je pořád klid. Musíme doufat, že odpoledne týmy své vozy rozpohybují.

12:25 Gary Anderson očekával problémy (viz 10:34), avšak to, že jsme ještě neviděli Williams, McLaren ani Red Bull, k tomu se navíc přidává Caterham a Marussia, a ostatní týmy prakticky neujely vůbec nic, překvapilo i jeho samotného.

12:20 Opět slabší chvilku můžeme využít k prostudování technické specifikace Mercedesu W05, který ujel doposud nejvíce kol (13 kol).

12:13 Lewis Hamilton jel na hlavní rovince v nájezdu do měřeného kola 270 km/h. Začíná se tedy zrychlovat. Na nové nejrychlejší kolo to díky špatnému druhému sektoru nestačilo. Po třetím kole opět zamířil do boxů.

casy
Pořadí ve 12:05 hod

12:10 Po delší pauze máme na trati opět vůz - je jím Mercedes W05.

12:00 Zatímco Brit opět zmizel v boxu britsko-německého týmu, Francouz pokračuje a vidíme první delší výjezd - v jeho průběhu časy padají, po úvodním 1:41,398 následují: 1:39,161 a 1:36,530. Po 5 kolech však i on zajíždí do boxů. 

11:55 Nový nejrychlejší čas v podání Lewise - 1:29,622 min. Vergne projíždí fotobuňkou za ním v čase 1:41,398 min. 

11:54 Adrian Newey se nechal slyšet, že Red Bull má připraveno více variant nosů pro monopost RB10.

11:52 Mercedes i Toro Rosso se vrací na trať. Oba týmy mají zatím na svém kontě nejvíc kol (Hamilton 7 a Vergne 6).

11:45 Před startem testů se začalo debatovat o regulérnosti nosu Lotusu, který však ve Španělsku není přítomný a přicestuje až do Bahrajnu. Podle informací italského Autosprintu je jejich řešení legální. Otazník také visel nad regulérností turba Ferrari. I to by nakonec mělo být uznáno za odpovídající předpisům. 

10:44 Vergne po třech kolech a svém prvním měřeném času roku 2014 míří do boxů.

11:42 V naší fotogalerii se můžete podívat na další fotky Red Bullu a Force Indie.

11:40 Vergne ukončuje ticho a vyjíždí na trať. A máme tu druhý měřený čas: 1:43,299 min. 

11:39 Důvod zastavení Force Indie zatím stále nevíme. Na trati jsme ještě neviděli McLaren, Williams a také Red Bull.

11:35 Máme první měřené kolo a tak můžeme porovnávat: Vloni zajel v prvním dnu tetsů na této trati nejrychlejší kolo Button časem 1:18,861 min. První měřené kolo zajel tehdy Felipe Massa s Ferrari a mělo hodnotu 1:35,607 min.

11:29 Druhý pokus pro Ferrari a Kimiho Räikkönena, Fin podruhé, po téměř dvou hodinách, vyjíždí na trať, po jednom kole auto zaparkoval u mechaniků.

11:25 Hamilton (po třech kolech) i Vergne (ve svém druhém kole) se vrací do boxů.

11:23 Sauber (bez měřeného kola) na trati vystřídalo Toro Rosso.

11:20 Prvního měřeného okruhu jsme se dočkali v podání Hamiltona. Brit zajel čas 1:33,305 min, na rovince jel rychlostí 206 km/h.

11:16 Na okruhu zavlála zelená. Sauber na nic nečeká a vyjíždí na trať. Připojuje se i Mercedes.

11:12 Rychá reakce ze strany Force India, stejně jako předtím v případě Ferrari. Část týmu rychle nastoupila do auta a jede k odstavenému vozu. Ten stojí opět v zadní části tratě.

hamilton
Lewis Hamilton vyráží do akce (foto: Mercedes AMG F1 Team)

11:09 Sauber po vyvěšení zelených vlajek vyrazí na trať, tým potvrdil, že Gutiérrez je přiraven vyrazit na trať. 

11:03 Opět na okruhu vlají červené vlajky. 

11:00 Nový rekrut týmu Force India, Sergio Pérez vyjel s vozem VJM07 na trať.

10:54 Jean-Eric Vergne po jednom kole zajel hned do boxů. Celkem tak letošní auta odjela (včetně přerušeného pokusu Ferrari) za téměř dvě hodny 6 kol.

10:52 K Mercedesu se přidává Toro Rosso, třetí z letošních aut je v Jerezu k vidění na trati.

10:48 Konečně je slyšet nastartovaný motor. Jde o pilný Mercedes.

10:42 U Caterhamu stále neví, kdy auto ukáží: "V garáži stále pracujeme na voze pro sezonu 2014. Pořád nedokážeme říci, kdy auto odhalíme, ale rozhodně doufáme, že ještě dnes. Noční směna mechaniků byla odeslána na hotel a na autě již pracuje denní směna. Část lidí z týmu nespala od časného včerejšího rána... Není to jen test auta..."

10:37 V boxech jsme byli svědky zajímavé situace, když nákladní automobil dovezl monopost Ferrari do boxů. Při jeho vykládní se snad všichni přítomní členové týmu shromáždili kolem auta, aby nebylo možné nic vyfoti ani zpozorovat.

10:34 Rob White se snaží vysvětlit, proč auta nejezdí - podle něj neježdění jen dokazuje, jak těžké je umístit nový motor do šasi. Také Gary Anderson se přidává: "Není to překvapení, protože pokaždé když nastartujete, přijdete na nové věci, které je zapotřebí ještě udělat."

10:23 Lewis Hamilton opět, už potřetí, vyjíždí na trať. Ve druhém kole zajel (pochopitelně) nejrychleji v 1. i 2. sektoru, avšak prvního měřeného kola jsme se nedočkali.

10:20 Během čekání na první další "odvážlivce" si můžete prohlédnout nové fotky Mercedesu, Force Indie nebo Red Bullu. Poslední dva jmenovaní se snaží chytře zamaskovat dlouhý nos černou barvou.

10:19 Po hodině a čtvrt stále nemáme jediný měřený čas, viděli jsme pouze Ferrari a Mercedes.

10:10 Dobré zprávy od Marussie: "Jsme moc rádi, že můžeme oznámit, že auto MR03 míří do Jerezu. Skvěle týme, vyřešili jsme problém. Čekáme na tebe v garáži v Jerezu!" Mechanici měli údajně na voze těsně před odjezdem z UK objevit technický problém, který zdržel odjezd do Španělska.

10:08 Testování pokračuje zelenou vlajkou.

ferrari f14t
Ferrari F14 T před výjezdem na trať (foto: Scuderia Ferrari)

10:07 Mechanici překryli vůz při cestě do boxů plachtou.

10:04 Ferrari informuje: "F14T vyjelo ven, avšak už se nevrátilo. Auto preventivně zastavili inženýři přímo na trati. Teď ho zkontrolujeme. Vůz je na cestě zpět do garáže."

9:53 Technický génius Red Bullu, Adrian Newey, není spokojen s novými pravidly: "Auta jsou škaredá a těžko ovladatelná. Podle mě je vzhled vozu důležitý. Auta by měla vypadat hezky." Problém je také se zúženým předním křídlem, které má konce přesně uprostřed předních pneumatik.

9:52 Také Williams nás informuje, že si na jeho FW36 budeme muset počkat chvilku déle. Britský tým slibuje, že brzy vyjede na trať.

9:51 Mechanici Ferrari ihned naskočili do auta a jedou ke svému monopostu, který stojí hned za výjezdem z Curva Sito Pons.

9:48 Máme tu první červené vlajky. Ferrari zůstalo stát na trati v nájezdu na zadní rovinku okruhu.

9:43 Kromě již zmíněného Caterhamu má problémy také Marussia, která dnes v Jerezu nevyjede. Více se dočtete v tomto článku.

9:39 S autem osazeným pitotovými trubicemi vyjíždí na trať navrátilec do týmu Ferrari, Kimi Räikkönen. Zvuk motoru Ferrari není tak hlasitý jako u starého V8.

9:36 Mistr světa z roku 2008 však opět ihned mizí v garáži.

9:33 Hamilton opět míří na trať. 

9:32 Kolik sad jakých druhů pneumatik mají týmy pro zimní testování (Jerez a Bahrajn I, II) k dispozici? A co Pirelli změnilo na svých produktech pro sezonu 2014? O velmi podstatných změnách si můžete přečíst v tomto článku.

9:27 Caterham měl dnes ráno před startem testů představit nový monopost, avšak zeleného vozu jsme se nedočkali. Tým prvně na svém twitteru uvedl, že musíme počkat chvíli déle. Později napsal, že se proti němu vše spiklo! Zároveň ale ujistil, že jej ještě dnes uvidíme.

9:20 Mercedes znovu nastartoval motor a jeho auto na půl vyjelo z garáže, pak ale motor zhasl a mechanici Hamiltona okamžitě zatlačili zpět.

9:18 Podle Jamese Keye, technického ředitele Toro Rosso, dnes bude zajímavý den: "Myslím, že se dnes dočkáme spousty červených vlajek. Je zde hodně neznámých. Nás tento týden nezajímá výkon, ale spolehlivost. Do dalšího testu v Bahrajnu máme dost času na to, abychom se vyrovnali s případnými problémy."

9:10 Po Hamiltonově instalačním kole je na trati pořád prázdno. Na okruhu tak zatím jezdily pouze tři letošní vozy - Mercedes W05 (Silverstone v rámci tzv filmových dní a dnes Jerez), Force India VJM07 v Silverstone a Toro Rosso STR9 (Misano).

9:05 Brit zamířil po velmi pomalém prvním instalačním kole do boxů.

9:01 Lewis Hamilton jako první vyjíždí na trať a zvuk motoru Mercedes nezní vůbec špatně.

9:00 Na semaforu na konci boxové uličky svítí zelené světlo. 

8:56 První motory byly v boxech nastartovány.

8:48 V Jerezu již vyšlo slunce. Přesto je zatím poměrně dost zima, 6 °C. Teplota tratě je ještě o trošku nižší.

Vytisknout

Diskuze: První den v Jerezu trápila týmy spousta problémů, Hamilton havaroval, na čele Räikkönen (+foto)

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 121, poslední 29.01.2014 09:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 121 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Mistrovská stáj odhaluje Red Bull RB10 (+video)

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud