Dlouhé rovinky i prudké zatáčky - čím je zajímavý okruh v Koreji?

Petr Hlawiczka, 3. října 2013, 00:00 Google+

Čím je zajímavý okruh v Koreji, kde bude o víkendu pokračovat 14. dílem letošní šampionát Formule 1, a jaké technické výzvy skýtá pro týmy a piloty?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 09.10. 21:35) Napište svůj názor
Ferrari

Ferrari | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Jedno kolo na okruhu 400 km vzdáleném od metropole Soulu měří 5 615 metrů, a protože je závod vypsán na 55 kol - celková vzdálenost Velké ceny Koreje činí 308,630 km.

Asfalt je zde jemný a povrch bez větších obrubníků a hrbolů, drobné nerovnosti jsou patrné snad jen v zatáčce č. 7. a 8. Protože se nejezdí přes obrubníky, které zde většinou chybí, mohou týmy jezdit s vozy velmi nízko nad povrchem, což pomáhá tvorbě většího přítlaku podlahou.

Přilnavost povrchu se v průběhu víkendu prudce vyvíjí, protože v průběhu roku není příliš intenzívně využíván. Loni její úroveň byla vyšší, než týmy očekávaly.

Pro dosažení rychlého času sice důležitá maximální rychlost na rovinkách, potřeba vysokého aerodynamického přítlaku však větší odpor ospravedlňuje. Na předním křídle se volí o něco méně přítlaku než v Silverstone či v Suzuce, na zadním podobně jako v Suzuce (blíže Spa či Montrealu, spíše než maximům v Monaku či v Maďarsku).

V nastavení zavěšení se volí rozumný kompromis mezi změnami směru ve vysokých rychlostech až při 270 km/hod v zatáčce 7/8), což klade důraz strukturální tuhost kvůli preciznímu řízení a snadnějšímu udržení ideální stopy, a opačnými požadavky pomalých zatáček 1, 4 a 6, jež vyžadují měkčí nastavení.

mapa-korea
Mapa okruhu (podklad: Formula1.com)

Korea nabízí 18 zatáček, z toho 7 pravotočivých a 11 levotočivých a jezdí se proti směru hodinových ručiček, což je pro piloty o něco náročnější, protože je více zatěžována druhá strana svalstva, než tomu bývá na většině tratí letošního kalendáře.

Jejich škálu je pestrá: od těch šesti pomalých (pod 100 km/hod), technicky náročných (č. 4 - 6, 15, 16) až po tři velmi rychlé (přes 250 km/hod). Nalézt optimální vyvážení a nastavení není jednoduché. Průměrná rychlost průjezdu zatáčkou dosahuje 130 km/hod.

Průměrná rychlost na kolo se v kvalifikaci pohybuje kolem 203 km/hod. Na plný plyn se jezdí 62 % vzdálenosti (50 % času) jednoho kola, rovinky tvoří 42 % okruhu.

Nejvyšší rychlost dosáhnou na 1 150 m dlouhé rovince mezi zatáčkami číslo dva a tři, vozy F1 zde jedou na plný plyn 14,4 sekundy v kuse. Startovní/cílová rovinka měří 700 m, úsek mezi zatáčkami č. 3 a 4 je dlouhý 560 m - vše v prvním sektoru, jehož 80 % se jede na plný plyn. Dalších souvislých 700 m se jede naplno mezi zatáčkami č. 6 - 9.

Nejrychlejší je osmá zatáčka, kde rychlost neklesá pod 275 km/hod, v té předchozí zažívají piloti po dobu 2 sec přetížení ve výši 3,5 G. Nejpomalejším místem je třetí zatáčka na konci dlouhé rovinky, která se projíždí kolem 65 km/hod.


Meteorologové předpovídají Koreji na neděli déšť
(zdroj: Formula1.com)

FIA zde poprvé sáhne po dvou DRS zónách - první začíná 320 m za druhou zatáčkou, časové odstupy mezi monoposty se měří 90 m před zatáčkou č. 1. Maximální rychlost zde bude dosahovat až 325 km/hod. Kratší druhá zóna se nachází na startovní/cílové rovince.

Nároky kladené na motory jsou někde uprostřed poměru požadavků na výkon a ovladatelnost, blíží se těm z Austrálie. Je zapotřebí směsice dobré ovladatelnosti v pomalých až středně rychlých zatáčkách, ovladatelnost na výjezdech z těch pomalý společně s dobrým maximálním výkonem na třech dlouhých rovinkách. Dobrá trakce je klíčová v pomalejších zatáčkách (č. 1, 4 a 6), jemné dávkování výkonu motoru je zde výhodou.

Spotřeba je v Jeongamu kvůli častému brzdění a zrychlování vysoká: kolem 2,75 kg paliva na jedno kolo, zrychlení v důsledku úbytku 10 kg paliva činí vysokých 0,37 sekund na kolo. Na startu musí mít vozy tudíž natankováno přes 148 kg paliva.

Převodovka bude muset změnit poměry 54krát během jednoho kola, za závod celkem 2 970krát, nároky na ní kladené jsou nízké. První rychlostní stupeň se během kola řadí dvakrát, a to v zatáčkách č. 3 a 10. Vítr hraje důležitou roli při volbě sedmého rychlostního stupně pro dlouhou rovinku.

korean-gp
V Koreji se pojede velká cena teprve počtvrté
(foto: McLaren Mercedes)

Na brzdě piloti stráví 13 %, své monoposty musí zpomalit ve 12 místech, z toho do tří zatáček velmi prudce - nároky na chlazení ani na opotřebení brzd proto nejsou vysoké.

Nejtvrději se brzdí do zatáčky č. 3, kde je třeba během 2,24 sekundy zpomalit na 110 metrech z 317 na 88 km/hod. Piloti musí na brzdový pedál vyvinout tlak až 166 kg, k čemuž jim částečně pomáhá přetížení 6,14 G. Výkon brzd při tom dle společnosti Brembo dosahuje 2753 kW.

Zabrat naopak dostanou pneumatiky. Pirelli veze super-měkkou (supersoft - červená barva) a středně-tvrdou (medium, bílá barva). V kvalifikaci by rozdíl mezi nimi mohl dosahovat až 2 sekundy na kolo, podobně jako v Singapuru.

Problémem nebude zahřívání, ale zvládnutí co nejvyššího počtu kol na super-měkké směsi. Nejvíce zatěžovanou je pravá přední pneumatika. Problémem může být drolení na počátku víkendu za nižší přilnavosti. to vzniká, když se auto příliš smýká.

Loni většina pilotů vsadila ve strategiích na 2 zastávky, pouze tři se v boxech objevili jednou či třikrát. Boxová ulička měří 399 m, při rychlosti 80 km/hod ji vozy projedou za 18 sekund (23 s včetně výměny kol). Z prvního místa na roštu to je do první zatáčky jen 250 m.

Riziko výjezdu safety caru je vysoké, zatím zasáhl do dvou ze tří závodů, které se v Jeongamu uskutečnily. Na trať bylo zpomalovací vozidlo vysláno celkem šestkrát. Pravděpodobnost jeho výjezdu na základě minulých ročníků tedy činí 66,7 %.


Video: Průjezd okruhem s Lewisem Hamiltonem (zdroj: Youtube)

Závodní rekord drží Sebastian Vettel s Red Bullem z roku 2011 - 1:39,605 min. Němec zde loni v kvalifikaci předvedl kolo za 1:37,642.

 

Údaje z roku 2012

- první trénink: 1:39,148 (Hamilton)
- druhý trénink: 1:38,832 (Vettel)
- třetí trénink: 1:37,642 (Vettel)

Kvalifikace
- Q1: 1:38,208 (Vettel)
- Q2: 1:37,767 (Vettel)
- Q3: 1:37,242 (Webber)
- rozdíl Q1 - Q3: 0,966 s
- rozdíl P1 - Q3: 1,906 s

Počet normálních/"DRS" předjetí: 11/20
Celkový počet zastávek: 41 (-16,3 % oproti 2011)
Maximální rychlost v závodě: 324,5 km/hod (Vergne)

 

Loňský závodní víkend v Koreji si můžete prostřednictvím 426 fotografií připomenout zde.

Vytisknout

Diskuze: Dlouhé rovinky i prudké zatáčky - čím je zajímavý okruh v Koreji?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 09.10.2013 21:35 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Rosberg, Nico

Jak vyřešil Mercedes problém s přehřívajícími se pneumatikami?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  5. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  6. GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud