Sauberu pomohly změny pneumatik i úpravy výfuků. Dostane se před Toro Rosso?

Petr Hlawiczka, 27. září 2013, 06:30 Google+

Před letní přestávkou Sauber bojoval s Williamsy, ve Velké ceně Singapuru ale již dokázal držet tempo s McLareny. Co mu pomohlo k vzestupu?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 28.09. 09:52) Napište svůj názor
Hülkenberg, Nico

Hülkenberg, Nico | foto: Sauber Motorsport AG

Sdílejte článek

Švýcarský tým musel navíc řešit vážné finanční problémy, které mu pomohli zažehnat až noví ruští sponzoři. Po změně pneumatik uprostřed sezóny, kdy Pirelli po nátlaku týmů pro letošní směsi použilo loňské konstrukce, se Sauber dokázal opět zvednout.

Esteban Gutiérrez během posledního víkendu v Singapuru poprvé postoupil do poslední části kvalifikace a Nico Hülkenberg se držel McLarenů - a nebýt vrácení pozice po zásahu komisařů, nejspíše by cílem projel před Pérezem na osmém místě.

O dva týdny dříve v Monze, na jedinečném okruhu vyžadujícím nízký přítlak, se kvalifikoval dokonce na třetím místě a v cíli Velké ceny Itálie byl klasifikován jako pátý. Ale i na tratích pro vyšší přítlak, které budou nyní následovat, je zřejmé, že Williams, Toro Rosso a nyní i Force India začínají na Saubery ztrácet.

Problém v pomalých zatáčkách, pomohly změny pneumatik a výfuků
"Po celý rok jsme měli problémy v zatáčkách s velkým natočením volantu. Tak ve všech projížděných pod 140 km/hod. V takových místech se výkon zcela vytrácel. To se týká i zatáček, v nichž k přítlaku hodně přispívají výfuky. I v nich jsme v první polovině sezóny ztráceli," vysvětluje hlavní inženýr Sauberu Tom McCullough.

hulkenberg
Sauber začíná překvapivě držet tempo i s McLareny, Force Indii nechává za sebou
(foto: Sauber Motorsport AG)

Do Hungaroringu před přestávkou přivezl nové výfuky s tunely pod bočnicemi ve stylu Red Bullu. Po letní přestávce Sauberu pomohly k velkému zlepšení drobné úpravy na předním a na zadním křídle. Před Singapurem se změnila také poloha výfuků - úpravy však nejsou moc patrné, protože se jednalo o optimalizaci v řádu milimetrů. Viditelnou změnu v posledním závodě ale představovaly nové deflektory pod nosem.

Veškerá tato opatření však měla velký vliv a piloti pociťovali významné pokroky. "Zlepšili jsme se všude. Nyní můžu v zatáčkách znovu útočit," popisoval Hülkenberg.

Sauber nikterak nezastírá, že mu významně pomohla i změna pneumatik, ke které bylo Pirelli donuceno po defektech v Silverstone. "Loňské pneumatiky nám pomohly. Vpředu můžeme jít níže a vzadu světlou výšku dostáváme do rámce, při němž difuzor funguje lépe," říká McCullough.

"Od Nürburgringu jezdíme s odlišnou filozofií nastavení, což nám poskytlo výhodu také na jiných tratích," pokračuje inženýr. Švýcarskému tým tedy posunul aerodynamické vyvážení více dozadu, získal více přítlaku a zároveň i mechanické přilnavosti v přední části.

vyfuk - sauber c32
Milimetrové změny v umístění výfuků jsou těžko postřehnutelné, na výkon ale mají vliv
(foto: Sauber Motorsport AG)

Dostane se před Toro Rosso na 7. místo?
Tým z Hinwilu potvrdil, že od ruských sponzorů již obdržel první peníze, může se tedy věnovat vozu pro příští sezónu. Ale cítí, že by si mohl polepšit ještě letos. Zatímco na začátku sezóny bojoval o osmou příčku s Williamsem, nyní by chtěl zaútočit na Toro Rosso před sebou.

Rozdíl šest závodů před koncem činí jen 12 bodů, což by na odměnách od Bernieho Ecclestona na konci roku udělalo 3 miliony dolarů (57 mil. Kč). "Jsme hned za McLarenem, ale před Force Indií, Toro Rosso a Williamsem," těšil se po Singapuru Hülkenberg. Týmy se přitom již musí spíše soustředit na příští sezónu, kdy je čekají velké změny a testování s novými motory již v lednu.

A společně s lepšící se formou se také rozšiřují řady zájemců o závodní místo u Sauberu příští rok. Kromě Sergeje Sirotkina vyjádřili zájem Adrian Sutil, Rubens Barrichello či Felipe Massa, který v Hinwilu v minulosti (2002, 2004, 2005) již působil.

Vytisknout

Diskuze: Sauberu pomohly změny pneumatik i úpravy výfuků. Dostane se před Toro Rosso?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 28.09.2013 09:52 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Mercedes F1 W04

Brawn: Rozdíly mezi Hamiltonem a Rosbergem jsou velmi malé

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud