Mosley hovoří o setkání s týmy F1 v Monaku

Daniel Šupa, 5. května 2004, 13:42 Google+

Prezident Mezinárodní automobilové federace očekával spory, namísto nich bylo však jednání velmi konstruktivní.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Zástupci současných 10 týmů startovního pole byli seznámeni se všemi návrhy ze strany FIA, které by měly vejít v platnost nejpozději od sezony 2008. Max Mosley po skončení včerejší schůzky v Monaku na tiskové konferenci prohlásil: „Prošli jsme všechny oblasti a diskutovali jsme o některých detailech podrobněji.“

Obecně se účastníci schůzky shodli na tom, že se změnami je potřeba začít co nejdříve a ne čekat až do roku 2008. Největším úskalím se zdály býti návrhy týkající se hnacích agregátů, proti nimž vystoupili někteří představitelé automobilek již v minulém týdnu. Podle Mosleyho mohou být změny přijaty již pro rok 2006 a společně odsouhlaseným cílem je redukce stávajících nákladů na 50%.

„Hovořili jsme o tom, zda je pro ekonomičnost výhodnější prodloužit životnost třílitrového desetiválce na tři, čtyři a nebo až šest závodů a nebo přejít na osmiválcové motory s objemem 2,4 litru a životností na dva závody a s výhledem na další prodloužení jejich životnosti v budoucnu. Ale koncepce motorů pro několik závodů byla odsouhlasena,“ prohlásil Mosley a dodal také, že se všichni shodli na potřebě redukovat jejich výkon.

Dalším sporným bodem měl být návrh jednotné řídící elektronické jednotky ECU pro všechny týmy, kterou by dodávala FIA. Na jednání se řešilo, že by dnes standardní elektronické systémy v F1 zůstaly, ale byly by pod kontrolou FIA. Návrat k manuálním převodovkám byl odmítnut, neboť by to byl krok zpět a další investice, navíc zbytečná. V této věci se bude i nadále jednat a snahou FIA je i nadále, aby z F1 zmizela kontrola trakce a další elektronické pomůcky.

Ve věci snížení minimální hmotnosti se ukázalo, že by tato mohla být snížena ještě více. „Při vyloučení některých elektronických technologií budou vozy ještě lehčí, a proto může být redukce váhy ještě větší a tím i menší energie při havárii. S tím jde však ruku v ruce potřeba redukce přítlaku od aerodynamiky a změny pneumatik,“ dodal prezident FIA.

Účastníci jednání se shodli na tom, že jediný dodavatel pneumatik by přinesl finanční úsporu, neboť by odpadla část testů, kterým je dnes věnována nebývalá pozornost. Jednoznačně odmítnuta byla pochopitelně myšlenka jediného šasi, ale lze počítat se zákazem náhradního vozu. „Důležitý je i aspekt bezpečnosti. Při jediném dodavateli budou mít všichni stejné podmínky a bude snadnější ovlivnit velikost gripu a tím i snížení rychlostí v zatáčkách. Dokonce bychom se mohli vzdát drážkovaných pneumatik a vrátit se ke slickům.“

Jednoznačně byla odsouhlasena potřeba změny kvalifikačního systému. Týmy mají navrhnout řešení, která by však brala v úvahu komerční zájmy, tedy televizní přenosy a zájem diváků.

Mosley je překvapivě optimistický ve věci přinucení výrobců motorů, aby dodávaly svoje agregáty i soukromým stájím. „Myslím si, že nebude příliš obtížné přijít se zajímavým řešením.“

Dalším výsledkem jednání je souhlas se zaměřením pozornosti na rozšíření počtu stájí a zlepšení podmínek pro vstup nových týmů do F1. Stáje se však ohradily proti prodávání jejich šasi, neboť by se mohl v budoucnu objevit nový seriál se staršími podvozky a menšími náklady.

Max Mosley se zmínil i o v roce 2007 končící Concordské smlouvě a případné smlouvě následné. Zájmem všech je zjednodušit a zrychlit projednávání technických změn a změn předpisů. Většinové hlasovací právo bylo prozatím akceptováno a jednalo se i o tom, že by například ve věcech motorů hlasovali jen zástupci výrobců motorů, neboť by bylo divné, aby o tom rozhodovali i ti, kterých se to netýká. Takový systém hlasování by měl být základem, na kterém by byla postavena další dlouhodobá smlouva.

„Myslím si, že s výjimkou menších detailů je to faktické přijetí revolučních návrhů a souhlas se společnými cíly. Sedm výrobců motorů zasedne a společně budou hledat cestu k redukci ceny motorů na 50%. Opravdu jsem od tohoto setkání nemohl čekat více,“ prohlásil závěrem spokojený prezident FIA.


Foto: Archiv

Vytisknout

Diskuze: Mosley hovoří o setkání s týmy F1 v Monaku

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Barrichello, Rubens

Bridgestone očekává silnější Michelin

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud