Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Petr Hlawiczka, 31. března 2013, 13:00 Google+

Williams byl podobně jako McLaren překvapen svou rychlostí na počátku sezóny. Věří však, že již nalezl alespoň některé odpovědi při pátrání po příčinách svého trápení.

Počet komentářů:  3 komentáře (Poslední 31.03. 19:18) Napište svůj názor
Williams

Williams | foto: Williams F1 Team

Sdílejte článek

Po loňském vítězství ve Velké ceně Španělska tým před letošní sezónou věřil, že letos bude ještě úspěšnější. Jako jediný tým (nepočítaje Caterham, který stále jezdí s loňským hybridem - více zde) ale nestihl připravit nový vůz pro první předsezónní test v Jerezu. Tým tvrdil, že kvůli příliš drsnému asfaltu, který znemožňoval poznávání nových pneumatik Pirelli, o nic moc nepřišel.

V Austrálii však zklamání, když Pastor Maldonado vypadl již v první části kvalifikace a vůz FW35 označil za neovladatelný - přitom si při testech v Barceloně pochvaloval. Technický ředitel Mike Coughlan má za to, že největší problémy má na svědomí oblast výfuků nového vozu.

Williams již loni několikrát testoval Coanda výfuky, do závodů je však nikdy nenasadil. Trápil se i Mercedes, jenž se ke konci sezóny 2012 vrátil zpět ke konvenčnímu řešení.

"Neměli jsme v roce 2012 Coandu, ale v Brazílii jsme s ní jezdili. Mohli jsme pozorovat její potenciál, byl jsem však kvůli ní nervózní, protože s tím souvisela spousta práce," říká pro Autosport Coughlan.

fw34 fw35 vyfuky
Srovnání letošních Coanda výfuků (dole) s loňským řešením Williamsu
(foto: Williams F1 Team)

Problémem je, že bez špičkové počítačové simulace je téměř nemožné zvládnout horké výfukové plyny v zadní části vozu a přimět je k řádnému fungování.

"Není to něco, co byste mohli obzvlášť dobře udělat v aerodynamickém tunelu, protože musíte porozumět přechodu z pomalé rychlosti auta, ale při rychlém průtoku plynu, po vysokou rychlost a pomalé proudění z výfuků," vysvětluje Coughlan.

"Rozhodně tam vidíte obrovský potenciál, protože někdy kontrolujete tlaky na podlaze a pomyslíte si: 'Wau.' Ale na trati se pak pneumatika pohybuje kolem a mění se rychlost zatáčení. Vidíme však směr a myslím si, že to před příštím závodem můžeme vylepšit," pokračuje technický ředitel Williamsu.

Připouští, že můžou zvážit krok zpět k loňské konfiguraci výfuků, dokud Coandu nezvládnou. K pokrokům pak jednoduše povede nejen získání bodů přítlaku navíc, ale i větší důvěru pilotů v auto při brzdění a zatáčení.

"Musíme se vydat jinam a získat konzistentnější platformu pro jezdce. Když dochází v nájezdech do zatáček k poklesu přítlaku, je pilot trochu vystrašený, takže zatáčí s nízkým potenciálem. I když mu ukážete, že má teď mnohem více přilnavosti, problémem je, že si nevěří. Poskytli jsme jezdcům náročnou platformu pro používání," přiznává Coughlan.

maldonado
Piloti nemají k vozu po ztrátách přítlaku v nájezdu do zatáček potřebnou důvěru
(foto: Williams F1 Team)

Vyřešení problémů s výfuky však pro Williams nebude záležitostí okamžiku, tým však nyní má nějaký čas k dobru před dalšími závody. Již naplánoval nějaké aerodynamické testy a přes současný stav nevidí důvod, proč by pravidelně nemohli bojovat o body.

"Zamluvili jsme si na dva dny test na rovince v Barceloně, který vykonáme. Připravujeme se na nějaké testy, které nám otevřou cestu k tomu, o čem hovoříme. Vidíme tady a v tunelu dostatek náznaků  pro to, že pokud něco vyřešíme, otevře se nám velký potenciál. Myslíme si, že v základu máme auto, které má na nižší pozice v první desítce," dodává Coughlan.

Vytisknout

Diskuze: Williams postupně nalézá řešení svého trápení, věří v brzké zlepšení

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 3, poslední 31.03.2013 19:18 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 3 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Marussia MR02

Rozhovor s Bianchim: O roce 2014 a přestupu do většího týmu ještě nepřemýšlím

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud