Společně s novým výfukovým systémem se zřejmě vzdají svého pasivního systému DDRS, který sice teoreticky představuje významný přínos, jeho vyladění na dráze je však mnohem obtížnější.
"Razili jsme si vlastní cestu s relativně jednoduchými výfuky maximalizujícími výkon. Od přestavení vozu E20 až do současnosti však probíhá paralelní vývoj v našem aerodynamickém tunelu založený na výfucích s Coanda efektem," přiznává technický ředitel James Allison.
Tento typ výfuků dokáže směrovat horké plyny k okrajům podlahy, přestože koncovka potrubí směřuje vzhůru, a napodobit tak efekt loňských výfukových difuzorů. Díky tomu se zlepšuje trakce a opotřebení pneumatik.
"Jakmile jsme viděli potenciální zisky Coanda systému, který převyšoval náš současný návrh, bylo jasné, že jej budeme muset implementovat - jak pro užitek v poslední čtvrtině sezóny, tak i pro seznámení se s tím, co pro nás bude příští rok představovat. Poprvé s tímto typem výfuků vyjedeme v Koreji," potvrzuje Allison.
Posledním ze špičkových týmů, který tyto výfuky nasadil, byl Mercedes. Německý tým si je nejprve vyzkoušel během testu mladíků v Magny-Cours, v následujícím Singapuru je pak hned nasadil do závodu. Ross Brawn však přiznal drobné problémy a to, že bude nějaký čas ještě trvat, než je vyladí a dokážou z nich dostávat maximum.
Lotus v pátek nastoupí s Coanda výfuky - jako poslední ze špičkových týmů (foto: Lotus F1 Team)
Protože se pravidla ohledně výfuků pro příští rok nezmění, budeme se s tímto typem setkávat i příští rok. Podle Allisona si však vyžádá přestavbu celé zadní části vozu pro správné vedení plynů a teplotní ochranu podlahy.
"Není to tak velká věc, jako výfukové difuzory v roce 2011. Minulý rok to bylo celkem náročné zajistit, aby nedošlo kvůli výfukům k zapálení auta. Coanda systém není tak přímý a proud vzduchu se trochu ochladí, než dorazí k podlaze, což věci mírně usnadňuje.
Stále však zbývá velké množství změn včetně karosérie, nových výfuků, karosérie kolem nich, teplotního stínění podlahy atd. Když to shrnu, jedná se o dosti velkou změnu, spíše než o změnu enormní. Rovněž je to jednodušší zaměňovat je v rámci vyhodnocování," uvádí technický ředitel Lotusu.
Vyladění DDRS v praxi bylo složitější, než si tým původně představoval (foto: Lotus F1 Team)
Své DDRS odloží až do testu mladíků v Abú Zabí, do té doby se bude Lotus soustředit na to, aby zoptimalizoval nový výfukový systém. V Suzuce jeho inženýři doufali konečně v průlom, k přepínání tohoto pasivního systému však docházelo i v místech, kde si to piloti nepřáli.
"Neprožili jsme zrovna nejšťastnější nasazení tohoto systému. S omezenými příležitostmi testovat pouze v trénincích to bylo těžší, než jsme čekali, přimět jej efektivně k přepínání. Sundáme jej, znovu si to promyslíme a dáme mu opět příležitost v testu mladíků v Abú Zabí, kde budeme mít více času na jeho vývoj systematickým způsobem," přibližuje plány Lotusu Allison.