Zajímavá čísla: Safety-car v sezóně 2011 a v posledním desetiletí

Petr Hlawiczka, 20. září 2011, 15:45 Google+

Důležitým prvkem, který je třeba zohlednit při plánování závodní strategie, je nasazování safety-caru. To závisí na několika faktorech, jako je konfigurace dráhy, náročnost úklidu vozidel po nehodě či předpověď počasí. Singapur z tohoto pohledu představuje sázku na jistotu: během tří závodů od roku 2008 zde safety-car vyjížděl hned pětkrát.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 22.09. 11:53) Napište svůj názor
Mercedes

Mercedes | foto: Daimler AG

Sdílejte článek

Které závody mají nejvyšší pravděpodobnost výjezdu safety-caru?
Dle výpočtů vycházejících z dat za posledních deset let jsou 100% Singapur a Korea - zde se však jel zatím jen jeden závod. Safety-car byl v každé Velké ceně Singapuru nasazen na celkem 20 kol. Ve skutečnosti zde od roku 2008 pouze Fernando Alonso (93 kol) a Lewis Hamilton (57 kol) strávili na čele více kol než řidič safety-caru Bernd Mayländer.

Po Singapuru se za posledních 10 let mohou nejvyšší pravděpodobností nasazení safety-caru pochlubit závody v Brazílii, Monaku a Kanadě (všechny 70 %).

Jak byl safety-car využíván doposud v sezóně 2011?
Safety-car se objevil jen ve čtyřech ze třinácti závodů letošní sezóny: v Monaku, v Kanadě, v Belgii a v Itálii. Celkově na dráhu vyjel devětkrát, z toho pětkrát v Kanadě. Celkem za ním monoposty ujely 5,5 % kol všech závodů.

Pokud bychom to srovnali s loňskou sezónou, safety-car se v roce 2010 objevil v sedmi z prvních 13 závodů, nasazen byl celkem dvanáctkrát a vozy za ním odjely 5,1 % kol závodních kol.

Podstatně menší využívání safety-caru v letošní sezóně je vzhledem k těsnějším soubojům a většímu počtu předjížděcích manévrů možná překvapivé. Safety-car nebyl nasazen ani jednou během prvních pěti závodů sezóny 2011, což se stalo poprvé od roku 2004 a teprve podruhé za posledních deset let. Letos jsme navíc viděli dva závody, do nichž se startovalo za mokrých podmínek a zpomalovací vozidlo se neobjevilo vůbec: v Británii a v Maďarsku.

safetycar
Safety-car: Mercedes SLS AMG (foto: Daimler AG)

Kolik kol letos odvedl safety-car?
Safety-car zatím vodil za sebou vozy ve celkem 49 kolech, což odpovídá 218,3 km. 140 km z toho připadá na Velkou cenu Kanady. V tomto závodě ujel safety-car ve vedení 45,7 % vzdálenosti závodu, což je vůbec nejvíce v posledních 10 letech.

Dlouho se na čele držel ve Velké ceně Koreje 2010 (26 kol, 146 km) a ve Velké ceně Japonska (26 kol, 119 km). Nejčastěji byl během jednoho závodu nasazován ve Velké ceně Kanady 2011 (5 x).

Ve které sezóně z poslední dekády byl safety-car viděn nejčastěji?
Od roku 2001 safety-car ujel v závodech téměř 2 500 km, což odpovídá přibližně vzdálenosti osmi velkých cen. V 75 závodech byl nasazen 117 krát na 510 kol.

Nejčastěji byl vidět na dráze v sezóně 2010: Mercedes SLS AMG se objevil ve 12 závodech 21krát na 7,8 % všech závodních kol - celkem 87 kol, což bylo 452,3 km - jeden a půl závodu.

safetycar
Velkou cenu Kanady si Bernd Mayländer za volantem safety-caru užil (foto: Pirelli)

Ve kterých sezónách byl safety-car nasazován nejméně?
Nejméně byl nasazován v roce 2001 a 2002, v obou pouze pětkrát. V sezóně 2001 za ním monoposty odjely 2,6 %, v sezóně 2002 2,3 % všech závodních kol. V letech 2001 až 2010 tedy každou sezónu safety-car strávil ve vedení průměrně 4,2 % závodních kol každé sezóny.

Znamená to, že sezóna 2011 je ve využívání safety-caru nadprůměrnou (5,5 %). Kdybychom však do ní nezahrnovali Velkou cenu Kanady, dostali bychom se na 2 %, tedy pod desetiletý průměr.

Vytisknout

Diskuze: Zajímavá čísla: Safety-car v sezóně 2011 a v posledním desetiletí

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 22.09.2011 11:53 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Force India

Sutilův manažer: Adrian s Williamsem nejedná

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  3. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. "Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud