Které závody mají nejvyšší pravděpodobnost výjezdu safety-caru?
Dle výpočtů vycházejících z dat za posledních deset let jsou 100% Singapur a Korea - zde se však jel zatím jen jeden závod. Safety-car byl v každé Velké ceně Singapuru nasazen na celkem 20 kol. Ve skutečnosti zde od roku 2008 pouze Fernando Alonso (93 kol) a Lewis Hamilton (57 kol) strávili na čele více kol než řidič safety-caru Bernd Mayländer.
Po Singapuru se za posledních 10 let mohou nejvyšší pravděpodobností nasazení safety-caru pochlubit závody v Brazílii, Monaku a Kanadě (všechny 70 %).
Jak byl safety-car využíván doposud v sezóně 2011?
Safety-car se objevil jen ve čtyřech ze třinácti závodů letošní sezóny: v Monaku, v Kanadě, v Belgii a v Itálii. Celkově na dráhu vyjel devětkrát, z toho pětkrát v Kanadě. Celkem za ním monoposty ujely 5,5 % kol všech závodů.
Pokud bychom to srovnali s loňskou sezónou, safety-car se v roce 2010 objevil v sedmi z prvních 13 závodů, nasazen byl celkem dvanáctkrát a vozy za ním odjely 5,1 % kol závodních kol.
Podstatně menší využívání safety-caru v letošní sezóně je vzhledem k těsnějším soubojům a většímu počtu předjížděcích manévrů možná překvapivé. Safety-car nebyl nasazen ani jednou během prvních pěti závodů sezóny 2011, což se stalo poprvé od roku 2004 a teprve podruhé za posledních deset let. Letos jsme navíc viděli dva závody, do nichž se startovalo za mokrých podmínek a zpomalovací vozidlo se neobjevilo vůbec: v Británii a v Maďarsku.
Safety-car: Mercedes SLS AMG (foto: Daimler AG)
Kolik kol letos odvedl safety-car?
Safety-car zatím vodil za sebou vozy ve celkem 49 kolech, což odpovídá 218,3 km. 140 km z toho připadá na Velkou cenu Kanady. V tomto závodě ujel safety-car ve vedení 45,7 % vzdálenosti závodu, což je vůbec nejvíce v posledních 10 letech.
Dlouho se na čele držel ve Velké ceně Koreje 2010 (26 kol, 146 km) a ve Velké ceně Japonska (26 kol, 119 km). Nejčastěji byl během jednoho závodu nasazován ve Velké ceně Kanady 2011 (5 x).
Ve které sezóně z poslední dekády byl safety-car viděn nejčastěji?
Od roku 2001 safety-car ujel v závodech téměř 2 500 km, což odpovídá přibližně vzdálenosti osmi velkých cen. V 75 závodech byl nasazen 117 krát na 510 kol.
Nejčastěji byl vidět na dráze v sezóně 2010: Mercedes SLS AMG se objevil ve 12 závodech 21krát na 7,8 % všech závodních kol - celkem 87 kol, což bylo 452,3 km - jeden a půl závodu.
Velkou cenu Kanady si Bernd Mayländer za volantem safety-caru užil (foto: Pirelli)
Ve kterých sezónách byl safety-car nasazován nejméně?
Nejméně byl nasazován v roce 2001 a 2002, v obou pouze pětkrát. V sezóně 2001 za ním monoposty odjely 2,6 %, v sezóně 2002 2,3 % všech závodních kol. V letech 2001 až 2010 tedy každou sezónu safety-car strávil ve vedení průměrně 4,2 % závodních kol každé sezóny.
Znamená to, že sezóna 2011 je ve využívání safety-caru nadprůměrnou (5,5 %). Kdybychom však do ní nezahrnovali Velkou cenu Kanady, dostali bychom se na 2 %, tedy pod desetiletý průměr.