Lotus vs. Lotus: Proč?

Petr Hlawiczka, 8. prosince 2010, 15:45 Google+

Skupina Group Lotus dnes oznámila uzavření sedmileté několikamiliardové smlouvy s týmem Renault F1. Proč se nedohodla s týmem Lotus Tonyho Fernandese? Co je v pozadí sporu o název Lotus ve Formuli 1?

Počet komentářů:  9 komentářů (Poslední 11.12. 21:44) Napište svůj názor
Lotus

Lotus | foto: Caterham F1 Team

Sdílejte článek

Pro začátek bych stručně připomněl, které strany jsou ve sporu a kdo za nimi stojí:Fernandes 

Lotus Racing
Současný závodní tým, kterému šéfuje malajský úspěšný podnikatel (dle Forbesu letos nejúspěšnější) Tony Fernandes. Krom závodního týmu v poslední době velmi prosperuje jeho letecká společnost AirAsia. Tony společně s technickým ředitelem letos přivedl na start šampionátu Formule 1 tým Lotus Racing, který se od příštího roku bude jmenovat Team Lotus.

 

Group Lotus
Konkurenční skupina, která s týmem Lotus Racing nemá nic společného - krom toho, že si také činí nároky na značku Lotus a odvolává se na stejnou historii jako první jmenovaný. Majoritní podíl v ní má malajská státní automobilka Proton, která je v poslední době mimochodem ve ztrátě. V jejím čele stojí Dany Bahar, který se stal  generálním ředitelem poté, co přišel loni v říjnu z Ferrari, kde zastával seniorskou funkci prezidenta komerčního oddělení italské automobilky. Group Lotus dnes odkoupila majoritní podíl v závodním týmu Renaultu, s nímž bude příští rok působit v F1 pod jménem Lotus Renault GP.

bahar
Bývalý marketingový ředitel Ferrari Dany Bahar jde tvrdě za svým cílem

Jak se rozhořel spor, v němž vítězí lidské ego a prohrávají fanoušci
V létě roku 2009 si šéf marketingu Ferrari Dany Bahar uvědomil hodnotu značky Lotus a rozhodl se přijmout novou výzvu. Akcionářům v mateřském Protonu představil dojemný velkolepý obchodní plán, který se jim velmi zamlouval. Zatímco byl jmenován generálním ředitelem Group Lotus, charismatický Tony Fernandes tou dobou zrovna dostal povolení ke startu s novým týmem ve Formuli 1. Bahar zkrátka přišel pozdě, byť měl v plánu být první.

To jej však nikterak neodradilo a všemožně se od té doby snažil Fernandesovi házet klacky pod nohy a odklidit jej z cesty, aby se mohl ohánět značkou Lotus a její historií v motosportu on - k čemuž, jak se zdá, neměl právo. To si totiž ošetřil Fernandes. Bahar s ním odmítal uzavřít jakékoliv dohody či přijmout kompenzace v zájmu vyřešení problému.

Bude nyní na soudech, aby rozhodli, kdo má či nemá pravdu - podle všeho se však zdá, že Baharova skupina Group Lotus v právu není. Nechci nic předjímat, ale pokud by se skutečně ukázalo, že nemá pravdu, může očekávat rovněž žalobu domáhající se náhrady škod.

Mateřská automobilka Proton Bahara a jeho krok odkoupit akcie Renaultu (více zde) a stát se jeho hlavním sponzorem podporuje - kdyby to totiž neudělala, dala by najevo, že jeho jmenování bylo chybným krokem. Ano, zdá se, že sporu vládne lidské ego a pýcha.

Nakolik bylo angažování Bahara a zajištění jeho projektu dobrým krokem, se ukáže při prodeji automobilů Protonu (pokud se tedy projekt dostane tak daleko). Pokud se v tomto směru malajskému výrobci vozů nebude dařit, plán jasně selhal.

Bahar_2

Kdo by ale potom celou tu třímiliardovou legraci zaplatil? Protože je Proton vlastněný malajskou vládou, bude nucena splácet dluhy místo automobilky ona, respektive obyčejní lidé, daňoví poplatníci. Tony Fernandes pak bude moci ovládnout to, co z Group Lotus a Protonu zbyde a vybudovat automobilku založenou na rozumných obchodních principech. Ostatně, totéž se mu již v podobném měřítku podařilo s leteckou společností AirAsia.

Pokud však FIA s Ecclestonem přijmou dva týmy stejného jména do Formule 1, značka Lotus může utrpět značné škody. Nejen kvůli matení fanoušků Formule 1 po celém světě, ale i pro to, že Lotus již nebude představovat důvěryhodné jméno pro případné investice a sponzory. Spor o název, jehož jsme svědky, a který se ještě zřejmě nějakou dobu potáhne, totiž neprospěje vůbec nikomu.

Vytisknout

Diskuze: Lotus vs. Lotus: Proč?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 9, poslední 11.12.2010 21:44 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 9 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Bitva Lotusů začíná: Group Lotus podepsali s Renaultem smlouvu za 3 miliardy Kč

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud