Proč Schumacher už nikdy nebude tak dobrý

Petr Hlawiczka, 30. září 2010, 06:30 Google+

V uplynulém víkendu v Singapuru podal Michael Schumacher jeden ze svých nejhorších letošních výkonů. Proč již nikdy nebude dosahovat špičkové výkonnosti, s níž porážel ostatní piloty?

Počet komentářů:  30 komentářů (Poslední 04.10. 07:08) Napište svůj názor
gp maďarska

gp maďarska | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Zpočátku sezóny jeho příznivci vyzývali: "Dejte mu pár závodů, ať si zvykne na pneumatiky, pak ho můžete soudit. Ještě všem ukáže!" Místo toho jsme si ale zvykli na to, že v kvalifikaci končí o několik desetin za svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem - v Singapuru tento rozdíl činil 0,259 vteřiny.

V závodě to však bylo ještě horší: Schumi předvedl pomalou, nekonzistentní jízdu plnou chyb a podal další důkaz o tom, že se nezlepšuje - spíše naopak. Není divu, že si někteří kladou otázku, jestli bude pokračovat i v roce 2011. Svým neúspěšným návratem podpořil škarohlídky snižujících dokonce hodnotu jeho předcházejících titulů. Šéf Mercedesu Ross Brawn však tvrdí, že Schumi bude pokračovat i příští rok a že se zlepší, dle jiných nás ale žádný zázrak nečeká, a například bývalého majitel týmu Formule 1 Eddieho Jordan hlásá, že brzy se závoděním v F1 skončí definitivně.

schumi1

Co nám odhalují letošní čísla?
Nico Rosberg vede 12:3, bývalý sedminásobný mistr světa zaostává průměrně o tři desetiny. V závodech získal mladší z Němců 122 bodů, Schumi 46 (37,7 %).

Pokud bychom sezónu rozdělili zatím na dvě poloviny, v té první zaostával v kvalifikaci za Rosbergem průměrně o 0,136 vteřiny, ve druhé, v které měl být lepší, již 0,359 vteřiny. V první polovině získal v závodech polovinu z Rosbergových bodů, ve druhé pouze pětinu.

V Singapuru do prvních zastávek v boxech (nepočítaje kola za safety-carem) byl jeho průměrný čas na kolo o více než vteřinu horší než Rosbergův (1,54,790 vs. 1:53,761 min). Oba jeli na stejné směsi pneumatik minimálně 20 kol na "čistém vzduchu."

Michael se pohyboval na osmém místě, po chybě pod tlakem ze strany rychlejšího Marka Webbera v zatáčce číslo pět a zdržení při následné zastávce v boxech se propadl do hloubi pole. Krátce nato zkusil neohrabaně předjet Nicka Heidfelda na Sauberu, což skončilo vzájemnou kolizí.

schumi2

Kdyby byl nováčkem, těžko by si jej nějaký tým na základě těchto statistik ponechal i pro další sezónu. Mercedes ho samozřejmě nevyhodí, bude chtít ale Schumacher pokračovat? Jeho schopnosti se s přibývajícím věkem očividně vytrácejí.

Zlatá éra - v čem vynikal
V dobách svého působení u Ferrari bylo z průjezdu náročných zatáček vidět, že se jedná o génia za volantem. Dokázal se svým vozem vždy jezdit na limitu. Letos nic takového nepozoruji. Mercedes samozřejmě nemá takto konkurenceschopné auto, jaké měl obvykle u Ferrari, jenže geniálně jezdil pravidelně v letech 1996 - 2005 i s monoposty, které nebyly vždy nejrychlejší.

schumi3

V Singapuru vypadal tak, jako ve všech letošních závodech. S vozem se spíše pere, než že by jezdil s citem a předvídavostí na hraně. Snaží se, ale nedokáže překonat možnosti svého vozu, tak jako to nyní například předvádí Fernando Alonso.

V čem je problém
Schumacher uvádí, že to má co do činění s pneumatikami Bridgestone, které vpředu neposkytují tolik přilnavosti, kolik by potřeboval pro svou přirozenou dokonalou jízdu. Má to logiku. S dobře sedící přídí byl zvyklý nasměrovat vůz k vrcholu zatáčky o něco dříve, přičemž než ho dosáhl, používal svůj skvělý cit pro přenos váhy při brzdění a zatáčení pro směrování kolem něj, takže zatáčky projížděl s minimálním natočením volantu a brzkou změnou směru.

Nastavením menšího dorazu řízení, méně broušení pneumatik snižující rychlost, brzké nasměrování vozu při výjezdu ze zatáčky, dřívější akcelerace - tohle všechno mu současné pneumatiky neumožňují. V minulosti se však dokázal nedotáčivým vozům skvěle přizpůsobit. Dokázal přizpůsobit svůj jízdní styl každé zatáčce, v každém kole - jakkoliv to bylo potřeba.

schumi4

Byl výborný v tom, jak dokázal přizpůsobit svůj agresivní jízdní styl hned v prvním kole při výjezdu z boxů, takže dokázal velmi rychle zahřát pneumatiky, načež styl po dosažení provozní teploty úplně změnil. Kam se tato schopnost poděla?

Může se zlepšit?
Zlepší se díky novým pneumatikám Pirelli? Získá díky tomu na přední nápravě to, co potřebuje, a dokáže se zázračně vrátit a bojovat o titul? Pravidla v oblasti pneumatik se nezmění - zúžení předních pneumatik, jež vešlo před letošní sezónou v platnost, musí budoucí dodavatel obutí nadále respektovat.

Přizpůsobí lépe díky nové konstrukci a směsím svou jízdu? Jízdní styl je vyjádřením cítění a vnímání rovnováhy - zázračné kombinace citlivosti vnitřního ucha vůči bočnímu zrychlování a následné koordinaci končetin. V tomto býval vždy výjímečný. Na základě letošních výkonů se mi však zdá, že se tyto schopnosti spolu s přizpůsobivostí postupně vytrácejí.

Vytisknout

Diskuze: Proč Schumacher už nikdy nebude tak dobrý

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 30, poslední 04.10.2010 07:08 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 30 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kevin Magnussen ukázal, jak se bojuje za týmové barvy

Ohlédnutí za GP Saúdské Arábie

Letecký pohled na okruh v Džiddě

GRAFIKA: Startovní rošt v Džiddě - Red Bull v 1. řadě před Ferrari

Max Verstappen s novým Red Bull RB20 při testech v Bahrajnu

Kvalifikaci ovládl Verstappen, Bearman v bitvě s Hamiltonem

Max Verstappen v Bahrajnu

V závěrečném tréninku nejrychlejší Verstappen, Bearman desátý. Zhou havaroval

Carlose o víkendu za volantem neuvidíme

Ferrari náhle mění sestavu: Sainz se už v Bahrajnu nesveze, místo něj povolán nováček

Max Verstappen s novým Ferrari SF-24 při testech v Bahrajnu

První trénink v Saúdské Arábii pro Verstappena, druhý pro Alonsa

Lewis Hamilton, Max Verstappen a George Russell společně na pódiu

Verstappen k Mercedesu? "Bylo by to vzrušující," reaguje Russell

Fernando Alonso v Bahrajnu

Scházejí nám 3 či 4 desetiny, popisuje zklamaně Alonso. Briatore pro něj hledá tu nejlepší možnost

Max Verstappen pro sezónu 2024

U Red Bullu vládne napětí dál, Verstappen volá po konci Hornera. Odejde Max ke konkurenci?

Max Verstappen a Sergio Pérez přivezli Red Bullu 29. double

PROHLÁŠENÍ po závodě: Verstappen nečekal, že vše bude tak snadné

  • Pátek

    • 1. Trénink (2:30 - 3:30)
    • 2. Trénink (6:00 - 7:00)
  • Sobota

    • 3. Trénink (2:30 - 3:30)
    • Kvalifikace (6:00)
  • Neděle

    • Závod (5:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Brawn, Ross

Brawn: Michael Schumacher nekončí!

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud