Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Petr Hlawiczka, 26. srpna 2010, 06:40 Google+ Trať

Třináctý závod letošního ročníku Formule 1 bude hostit nádherný a mezi piloty velmi oblíbený okruh v belgickém Spa. Čím je zajímavý a jaké jsou jeho technické parametry?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 27.08. 11:52) Napište svůj názor
Sutil, Adrian

Sutil, Adrian | foto: Spyker F1

Sdílejte článek

Spa-Francorchamps je jedním ze čtyř okruhů, který hostil závody Formule 1 v jejím prvním ročníku v roce 1950. Jeho délka dnes přesahuje o 4 metry 7 kilometrů, což je sice jen polovina původní vzdálenosti (14,12 km), přesto patří k nejdelším v kalendáři. Na vítěze nedělní Velké ceny Belgie čeká 44 kol a celkem 308,052 km.

Ke zkrácení a zvýšení bezpečnosti došlo po dlouhé pauze (1971 - 1982, 1984) až v 90. letech. Jen pro zajímavost: v roce 1970 zajel nejrychlejší kolo Chris Amon průměrnou rychlostí 244,7 km/hod - raději ani nepomýšlet, o kolik by byla vyšší dnes s moderními monoposty, které zde při absenci původních extrémně dlouhých rovinek jezdí průměrně 237 km/hod.


Mapka okruhu, zdroj: Formula1.com

Úchvatná trať vedoucí převážně po úzkých veřejných silnicích ardenskými lesy si přesto zachovala svůj charakter, byť s historickou verzí ji spojují pouze tři zatáčky: rychlý Blanchimont, vlásenka La Source uzavírající cílovou rovinku a slavná Eau Rouge.

Týmy zde volí střední aerodynamický přítlak. První a třetí sektor s dlouhými rovinkami sice vyžadují co nejnižší odpor, druhý sektor si však říká o maximální přítlak, což týmy nutí na rozdíl od okruhu v Monze k větším kompromisům.

Spa_Ferrari_Eau_Rouge
Eau Rouge

Nachází se zde celkem 19 zatáček: 10 levotočivých a 9 pravotočivých, většinou středně až velmi rychlých, spojených dlouhými rovinkami. Piloti zde mají sešlápnutý plný plyn po 66% času. Nejdelší úsek, který jedou na plno, měří 1 865 m (z La Source přes Eau Rouge po Les Combes), což zvládnou ujet během 23 vteřin. Maximální rychlost na konci této rovinky dosahuje 320 km/hod.

Nejzajímavější ze zákrut je (zvláště za mokra) technicky náročná Eau Rouge, kde monoposty na plný plyn v rychlém sledu prolétnou levotočivou, pravotočivou a opět levotočivou. Kombinace s vertikálním převýšením, kdy nejprve klesají a po terénním zlomu rychle stoupají, z ní činí jedinečnou zákrutu Formule 1, jejíž průjezd je obrovským zážitkem i pro piloty, kteří v ní zažívají v rychlosti téměř 300 km/hod přetížení ve všech směrech o síle až 3,5 G. Je to jediné místo, kde během sezóny piloti zažívají vertikální negativní přetížení.

Spa_top

Dochází zde k průměrnému opotřebení pneumatik a brzd. Bridgestone do Belgie veze letos tvrdou (prime, bez proužku) a měkkou (option, zelený proužek) směs ze svého portfolia.

Časová ztráta za průjezd boxovou uličkou ve Spa činí 19 vteřin, a tak i bude většina týmů volit pouze jednu zastávku. Během jednoho kola monoposty spotřebují kolem 3,1 kg paliva.

Další zajímavostí okruhu v Ardenských horách je to, že díky jeho rozloze se jezdci setkávají během jednoho kola s různým počasím. Zatímco v některých místech leje jako z konve, jiná jsou zcela suchá. O víkendu by mělo dle meteorologů hodně pršet, což představuje skvělou zábavu pro diváky, ale kopu starostí pro týmové inženýry, kteří budou muset volit další kompromisy v nastavení monopostů.


Průjezd okruhu na simulátoru Red Bullu s Markem Webberem

Oficiální rekord okruhu drží Kimi Räikkönen, jenž zde v roce 2004 během závodu ujel v McLarenu jedno kolo za 1:45,108 min. Loni v kvalifikaci zvládl nejrychleji jedno kolo Jarno Trulli s Toyotou TF109 - 1:44,503, v závodě pak Sebastian Vettel na Red Bullu - 1:47,263 min.

spa
Letecký pohled na okruh

Vytisknout

Diskuze: Okruh v belgickém Spa - Čím je zajímavý?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 27.08.2010 11:52 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Williams

Williams ve Spa s novými křídly a důvody k oslavám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud