Začneme u Marka Webbera (Red Bull), který jako jediný společně s Rubensem Barrichellem (Williams) a Jarnem Trullim (Lotus) nezajeli během safety-car fáze v první čtvrtině závodu do boxů.
Strategie Lotusu v případě Trulliho nebyla příliš logická, protože se u mechaniků objevil krátce po té, co safety-car opustil závodní dráhu.
Webberova strategie - odvaha měla cenu zlata
Mark Webber se se svým inženýrem ovšem rozhodli zastávku co nejvíce oddálit v naději, že se mu podaří vytvořit dostatečný náskok na to, aby nepřišel o svou pozici, popř. o pozici hned za Sebastianem Vettelem. Vzhledem k tomu, že Němec byl penalizován, bojoval Webber o to, aby se po výměně pneumatik vrátil na trať před Ferrari Fernanda Alonsa.
Přehled jednotlivých stintů
zelené kolečko = super-měkká směs; černé = střední (tvrdší) směs pneumatik
Hlavním důvodem, proč se Red Bull rozhodl pro tuto strategii, bylo to, že Webber se již na startu propadl za Alonsa, a kdyby zajeli do boxů současně, vyjel by opět za ním. Red Bully trpí víc než vozy kterékoliv jiné stáje ztrátou přítlaku při těsném následování soupeřů (což šlo mimo jiné dobře vidět v případě Vettela, který se ani jednou nepokusil o útok na Alonsa), Mark by za Alonsem zřejmě zůstal až do konce závodu - proto museli vyzkoušet jinou strategii.
Když safety-car vyjel na trať, ztrácel na svého kolegu Vettela 12 vteřin. Pokud by se v boxech objevily oba Red Bully ve stejném kole, neztráceli by ve frontě za sebou - tato možnost tedy na rozhodnutí neměla žádný vliv.
To se nevyplatilo Massovi, který byl v době výjezdu safety-caru tři vteřiny za Alonsem, ale do boxů zajeli oba ve stejném 15. kole. Brazilcova zastávka byla o něco pomalejší, díky čemuž se před něj v boxech dostal Lewis Hamilton na McLarenu.
Ale zpět k Webberovi: po restartu závodu v 18. kole věděl, že si musí vybudovat minimálně 20vteřinový náskok pro to, aby se po zastávce v boxech udržel na čele před Alonsem. V té chvíli jezdil na super-měkké směsi a panovaly jisté obavy o to, zda pneumatiky vydrží v dostatečné kondici při pekelném tempu minimálně dalších 20 kol. Nesmíme zapomenout, že dostaly již pěkně zabrat na startu a v několika prvních kolech, kdy byl těžký monopost plně natankován. Z pohledu týmu se proto jednalo o velmi odvážné rozhodnutí.
Webber si přes pozdní zastávku vyjel v Maďarsku zlato
Tato strategie mohla fungovat pouze pro nejrychlejší vůz ve startovním poli - a ten Webber měl. Když se podíváme na zajížděné časy, ve 37. kole měl Australan již 19vteřinový náskok, v kole 40. již dokonce 22vteřinový. To už se ale levá přední pneumatika pomalu odporoučela, další dvě kola byla velmi pomalá, časy začaly znatelně stoupat k 1:25 min. Za tuto fázi je třeba vyseknout poklonu Alonsovi, který vytvářel na Webbera výbornou jízdou velký tlak.
Srovnání časů s Alonsem před Webberovou zastávkou
(od 18. do 42. kola)
Webber nakonec zastavil ve 43. kole a díky výborné práci mechaniků (druhá absolutně nejrychlejší zastávka závodu) se pohodlně vrátil zpět na první pozici. Je z toho patrné, jak bezpečná a stále až moc trvanlivá je i ta nejměkčí směs Bridgestonu. Jistě k tomu přispěly i vyšší teploty, tato směs se však ukázala jako jasně rychlejší a je otázkou, zda na ní i ostatní neměli strávit delší část velké ceny.
Barrichellova strategie - originální, ale špatná
Během závodních víkendu při startu na tvrdší směsi mají týmy dvě možnosti: vsadit na brzkou zastávku a zbytek závodu strávit na rychlejší měkčí směsi (v Maďarsku např. Liuzzi). Druhou volbou bývá odjet velmi dlouhý první stintem s rychlou koncovkou závodu. Tato strategie ale zatím letos nikomu moc nepomohla, snad vyjma Kobajašiho ve Valencii, kde mu ovšem dost pomohl safety-car.
Zajímavé bylo Barrichellovo rozhodnutí startovat na tvrdší směsi ze 12. místa na roštu a jet podobně jako Webber na velmi pozdní zastávku, a jeho srovnání se strategií Kamuje Kobajašiho, jenž z 23. místa vyrazil na super-měkkých pneumatikách.
Barrichello se brzy dostal ze 12. na 6. pozici díky tomu, že většina pilotů zajela při výjezdu zpomalovacího vozu do boxů, a také díky odstoupení Rosberga, Hamiltona a Kubicy. Pokud by tedy Brazilec zvolil strategii, pro niž se rozhodli i ostatní, tj. úvod na měkčí směsi se zastávkou během safety-car fáze, dojel by do cíle pohodlně na devátém místě. Jeho strategie byla pomalejší a zbytečně si tím zkomplikoval cestu k bodům.
Barrichello si cestu za body na Hungaroringu zkomplikoval horší strategií
Díky originálnímu rozhodnutí nám na konec připravil pohledný a odvážný souboj s Michaelem Schumacherem o 10. místo. Schumacher ovšem startoval až ze 14. místa na roštu na měkčí sadě - což svědčí v neprospěch Brazilcovy strategie.
Kobajašiho body - výborný úvod, klasická strategie
Naproti tomu Kobajaši senzačně zvládl první kola, během nichž se posunul až na 14. příčku. Do boxů zajel stejně jako ostatní během výjezdu safety-caru, ovšem nikoliv v 15. kole jako většina, ale až v 16. - aby se vyhnul čekání ve frontě u mechaniků za svým kolegou Pedrem de la Rosou, na nějž při nájezdu do 15. kola ztrácel pouze 6 vteřin. Po restartu se prodral před Schumachera (krásný souboj, který kameramanům uniknul) a dojel v chumlu jezdců, kteří se posunuli před Barrichella během jeho pozdní zastávky, na devátém místě, které by jinak zřejmě patřilo Rubensovi.