Nudné závody - Co je příčinou a jak je vylepšit?

Petr Hlawiczka, 17. března 2010, 13:00 Google+

Po Velké ceně Bahrajnu se vzedmula velká vlna kritiky na adresu Formule 1, resp. na zábavu, kterou v nové sezóně po zákazu tankování nabídla. Čím to je a jak z toho ven?

Počet komentářů:  10 komentářů (Poslední 19.03. 10:09) Napište svůj názor
gp bahrajnu

gp bahrajnu | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

V nedělním závodě se toho vskutku moc nedělo, ale co se zábavy týče, nikterak podle mě nevybočoval z loňského průměru (nezábavnosti). Mnoho lidí to však vidí jinak - takovou nudu údajně neviděli. Část z těchto lidí to připisuje na vrub zákazu tankování.

Jenže loni tankování povoleno bylo a přesto Velké ceny neoplývaly předjížděcími manévry. Kořen problému je totiž někde jinde - v aerodynamice a v mechanické přilnavosti. Pneumatiky v F1 mají totiž o cca 2/3 větší přilnavost než pneumatiky v jiných závodních sériích.

Aerodynamika dnešních monopostů způsobuje, že vozy nemohou jezdit těsně za sebou - v zatáčkách chybí přítlak a nepomáhá ani nastavitelné přední křídlo, na rovinkách se zase přehřívají. V tomto nezbývá než spoléhat na Pracovní skupinu pro předjíždění (Overtaking Working Group), jejíž snahy byly v loňském roce částečně torpédovány povolením dvojitých difuzorů.

Ty budou od sezóny 2011 zakázány, věci by se dle mě mohli o trochu zlepšit. Ale ne moc. Loni si piloti Toyoty stěžovali, že nejtěžší bylo následovat Renaulty - které ovšem dvojitý difuzor neměly.

Příčinou nudných závodů spočívá dle Franka Dernieho - jednoho z nejzkušenějších aerodynamiků F1 (Hesketh, Williams, Lotus, Benetton, Ligier, Arrows, Lola, Toyota), průkopníka aktivního zavěšení a praktického využití aero tunelů - někde jinde než v aerodynamice: v mechanické přilnavosti a v nedostatku chyb při řazení, kterých se piloti s poloautomatickými převodovkami pochopitelně nemohou dopustit.

"Žáden z dokladů za posledních 30 let nepodporuje teorii, že zvýšení přilnavosti pneumatik a snížení aerodynamického přítlaku usnadní předjíždění. Pokud by snížení přítlaku bylo řešením, projevilo by se to jasně v roce 1983, kdy byla díky pravidlům snížena efektivita aerodynamiky o 80 %. Předjížděcích manévrů ale nepřibylo!" uvádí z vlastních zkušeností Dernie.

tyre

"Zde je důkaz - pokud by přítlak bránil předjíždění, tak by se nejmíň předjíždělo za mokra, kdy všichni jedou s maximálním přítlakem. Proč si pořád všichni myslí, že redukce aerodynamiky je řešením, když tady máme důkazy, to pro mě zůstává záhadou i zklamáním," dodává smutným tónem 60letý profík.

"Příliš velké rozdíly mezi přilnavostí v závodní stopě a mimo ní jsou způsobeny zejména velkou přilnavostí pneumatik - mají příliš mnoho mechanického gripu. Brzdné vzdálenosti do pomalých zatáček jsou díky lepícím pneumatikám příliš krátké."

"Dalším důvodem, proč je obtížné někoho v současné F1 předjet je fakt, že nejrychlejší vozy jsou vpředu a nejpomalejší vzadu, není tedy důvod očekávat nějaké předjížděcí manévry, pokud se někdo nedopustí chyby."

"Za těchto okolností se dá předjíždět jen díky chybám, kterých se piloti se super přilnavými pneumatikami, velkými únikovými zónami a poloautomatickými převodovkami dopouštějí zřídka."

Co by podle tohoto zkušeného aerodynamika tedy pomohlo? Vyzdvihl dva body:

- jedna sada pneumatik na celý závod (Micheliny dle něj pro tento účel byly vhodnější)
- jediné kvalifikační kolo (rychlejší vozy by častěji startovali z horších pozic - nebylo to ovšem nikdy populární, protože to není zcela fér).

Vytisknout

Diskuze: Nudné závody - Co je příčinou a jak je vylepšit?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 10, poslední 19.03.2010 10:09 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 10 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Valtteri Bottas v F1 se závoděním brzy skončí

Stake F1 úplně obmění svou jezdeckou sestavu, místo Bottase přichází nováček z Brazílie

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Button, Jenson

Button si na Hamiltona věří

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  4. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  5. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud