McLaren tak všechny překvapil. Ne že by ostatní týmy nevěděli, že je rychlý, ale Hamilton na poslední chvíli nasadil čerstvé pneumatiky - a plnou nádrž také určitě neměl.
Byť já budu nyní z času formu týmů jen odhadovat, stáje moc dobře vědí, jak je kdo rychlý a jak si na tom ve srovnání s konkurencí stojí - mají k dispozici kompletní soupis všech časů, zvukové analýzy, mohou studovat, kdo měl na vymezené vzdálenosti jaké zrychlení a jaké rychlosti dosáhl, a spoustu dalších údajů a možností, o které jsme ochuzeni.
Dnešní den byl dnem dvou částí - zpočátku bylo mokro, a tak se smysluplně dalo jezdit až odpoledne. Dobrou zprávou je, že se Virginu podařilo vychytat pár dětských nemocí a problém s upevněním předního křídla, které jim ulétlo ve čtvrtek, když Glock s ním zavadil o obrubník. Při jízdách a některých záběrech se mi zdálo, že se na okrajích prohýbá směrem k zemi více než je zdrávo, což mohla být příčina problémů. Holt jedna věc je téměř dokonalá CFD simulace na počítačích, druhá realita na okruhu.
Cestu Virginu - vývoj vozu pouze na počítači - odsoudili jak Adrian Newey, tak i včera Mike Gascoyne. Všechny týmy k vývoji využívají i aerodynamické tunely, které dokážou lépe simulovat reálný svět. A některé z nich mají mnohem lepší počítačové vybavení (např. BMW do něj před rokem hodně zainvestovalo), přesto nespoléhají pouze na ně. Jedinou výhodu přístup Virginu má - náklady. Ale jak už jsem zmiňoval v jednom komentáři, i zde bude platit: za málo peněz, málo muziky. Virginu bude alespoň zpočátku na nejlepší pár vteřin zřejmě scházet.
Tabulka č. 1 - Nejrychlejší časy pilotů ze všech čtyř dní testování v Jerezu
McLaren tento týden prováděl spoustu aerodynamických měření s využitím nejrůznějších zařízení jako například za předním kolem umístěná "kosa," která dynamicky měnila výšku nad vozovkou, nebo vizualizační olej (flow-vis). Po minulém roce mnozí trnou, zda se nebude jednat o stejný propadák a zda se povedla aerodynamika. Jedná se podle mě o zbytečné obavy - většina inženýrů konkurenčních týmů řadí MP4-25 spolu s Ferrari F10 mezi nejrychlejší monoposty uplynulých testů. Navíc měří se nejen to, co je špatné. McLaren tak sbíral údaje i pro zpřesnění svých CFD systémů a kalibraci aerodynamického tunelu.
Hamilton byl tento týden opět rychlejší než jeho kolega Jenson Button. Ten se alespoň ve voze už cítí pohodlně. Až Barcelona za dva týdny asi prozradí, jak si na tom stojí jeden vůči druhému.
Michael Schumacher slízl v Jerezu smetánku - oba dva suché dny. Chudák Nico Rosberg si tentokrát příliš neužil, celé dva dny mu propršelo. Jednalo se o náhodu? Chápu, že počasí člověk příliš neovlivní, ale týmy měli k dispozici předpověď na pár dní předem, a některé dokonce udělaly na poslední chvíli změnu v ohlášeném jezdeckém složení. Raději z toho žádné závěry vyvozovat nebudu.
Panuje podezření, že u Mercedesu se trochu přepočítali při stanovení váhového rozložení vozu - vůz ji má v přední části více. Žel to není pouze otázkou závaží, ale koncepce návrhu. Pomoci s tímto problémem by ji mělo nové řešení zavěšení. Michael nicméně celý týden zůstával velmi pozitivní.
Tabulka č. 2 - Ujeté vzdálenosti v Jerezu
Red Bull představil svůj nový vůz RB6 a byl ihned středem pozornosti, nezajížděl ale zatím bleskurychlá kola, navíc je trápily různé technické problémy - ve středu zůstal na trati Webber, dnes odpoledne je zdrželo čerpadlo. Vettel z něj má však pozitivní dojmy: "Tohle auto není krokem vpřed díky lepším číslům, ale také díky ovladatelnosti. Vyvážení je stejné jako loni, ale v rychlých zatáčkách má lepší přilnavost."
Testy navštívil zajímavý host - bývalý technický ředitel BAR Hondy a Red Bullu - Geoff Willis. Ten si troufl seřadit týmy dle výkonnosti: "Z nových aut na mě udělal největší dojem McLaren. Bude na čele bojovat o titul s Red Bullem. Za nimi jsou Ferrari a Mercedes."
Tabulka č. 3 - Vzdálenosti dle motorů
Ferrari urazilo ze všech týmů v Jerezu největší vzdálenost - pouze dnes Massa najel přes 700 km - dvakrát více než Mercedes. Massa si F10ku pochvaluje: "Auto je dobře vyvážené." Scuderia jezdila velmi konzistentní časy. Nebyly sice již tak rychlé jako ve Valencii, přesto byl vůz při velké porci kilometrů hodně spolehlivý - což si pochvaloval Alonso už ve čtvrtek. Oba piloti ujeli tento týden dohromady 449 kol. Na odhalení skutečné rychlosti si budeme muset ještě chvíli počkat, minimálně do Barcelony, kdy by již měli testovat s finálním aerodynamickým balíkem.
Na tom má velký podíl Niccolo Petrucci, který do Ferrari přešel v prosinci z Toyoty a který má hlavní podíl na horečnaté přípravě novější verze vozu F10-B. Přišel údajně s chytrým řešením zadního difuzoru, jenž by měl mít obrovský otvor. Jsem zvědav, jestli bude větší než ten u McLarenu.
Rychlostí od začátku překvapuje BMW Sauber, za jehož volantem se střídá zkušený Pedro de la Rosa s mladíkem Kamujem Kobajašim. Ten byl ve čtvrtek dokonce nejrychlejší a dokonce se dušoval, že zdaleka ne s prázdným vozem.
Grafické znázornění odjeté vzdálenosti v Jerezu
Nový vůz první den také představila Force India, která prožila ve Španělsku dobrý první týden. Podařilo se jí najezdit hodně kol, dosahovala konzistentních časů i solidní spolehlivosti.
Pro Williams to byl týden smíšených pocitů - potýkali se často s technickými problémy. Nejprve s řazením, ve čtvrtek s hydraulikou a hnací hřídelí a dnes skončili také dříve kvůli potížím s převodovkou. Auto ale vypadá dobře, stejně tak si vedl i Nico Hülkenberg.
Souhrn obou testů (Valencie a Jerezu) - ujeté vzdálenosti
Nejvíce kilometrů za celé dva týdny najezdil Felipe Massa, který je po loňské nehodě evidentně fit a při chuti. Druhý je také Brazilec - veterán Rubens Barrichello, který v pátek obkroužil 120 kol, tj. o polovinu více km než ti nejpilnější ze soupeřů, celkově však ujel o 238 km méně než Massa. Solidní vzdálenost má za sebou také Robert Kubica s Renaultem - celkem 1585 km.
Smolař je Timo Glock, který většinu času asi strávil kousáním nehtů v motorhomu. Po problémech s uraženým předním křídlem toho opravdu moc nenajezdil - pouze 16 kol za oba dny, kdy měl monopost pro sebe.
Tabulka č. 4 - Součet odjetých kol a celkový počet kilometrů v obou testech dohromady
Z pohledu týmů to vypadá následovně: nejvíce má díky Massovi natestováno Ferrari. Druhý Williams předčí o více než 440 km.
Nesmíme zapomínat na to, že Red Bull, Force India a Virgin se objevili až druhý týden v Jerezu - proto se objevují na posledních třech místech.
Tabulka č. 5 - Celková ujetá vzdálenost dle týmů
Nejvíce dat o svých motorech nasbíralo opět Ferrari, jehož agregáty využívá také Toro Rosso a BMW Sauber. Vozy těchto tří týmů v obou testech urazily téměř 8400 km. Mercedes, byť ujel o více než 2 000 km méně, má také co studovat.
Renault, s nímž do testů v Jerezu nastoupil také Red Bull, ujel již podstatně méně - 3 630 km. Nejkratší vzdálenost urazil Cosworth, jehož motor si ale jak u Williamsu, tak i u Virginu celkem pochvalují. Uvidíme, jak na tom jsou s výkonem a spotřebou.
Tabulka č. 6 - Celková vzdálenost dle motorů
Grafické znázornění ujetých vzdáleností v obou testech
Druhé testy tedy máme za sebou. Oproti loňsku nikdo nevybočuje z řady, jak tomu bylo v případě Brawnu GP, jenž od počátku drtil konkurenci. Před námi jsou ještě dva testy: jeden v Jerezu, kde se přidá další z nováčků - Lotus, žel zřejmě opět za nepříznivého počasí, a finální v Barceloně. A za měsíc se to roztočí již naplno!
Zpomalené záběry z testování v Jerezu
Testy jsme sledovali živě, zde se můžete podívat, jak probíhaly:
- Valencie: první den
- Valencie: druhý den
- Valencie: třetí den
- Valencie: souhrn
- Jerez: první den
- Jerez: druhý den
- Jerez: třetí den
- Jerez: čtvrtý den