Technické parametry okruhu v Monze

Petr Hlawiczka, 8. září 2009, 10:00 Google+

13. podnik letošní sezony Formule 1 zavítá na nejrychlejší okruh letošního kalendáře. Co italská Monza nabízí? Dlouhé rovinky, nejvyšší průměrnou rychlost, nejvyšší maximální rychlost a monoposty nastavené na minimální přítlak.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Itálie (Monza)

GP Itálie (Monza) | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Okruh měřící 5793 m během závodu piloti objedou 53krát (což odpovídá vzdálenosti 306,72 km).  Obsahuje 11 zatáček - 7 pravotočivých a 4 levotočivé. Některé z nich jsou jedinečné a mezi piloty oblíbené - například kombinace zatáček č. 8 - 10 (Variante Ascari) nebo známá zatáčka č. 11 (Parabolica), jejíž poloměr se postupně zvětšuje. Svým charakterem (součet úhlů zatáček je 800°) je okruh druhým "nejrovnějším." Kvůli častému přejíždění obrubníků v první šikaně zde budou o víkendu nově namontovány větší obrubníky (tito "tlusťoši" již letos dali zabrat vozům v Barceloně a na Nürburgringu).

Nejvyšší rychlost dosahovaná v Monza na konci cílové rovinky byla loni 343 km/hod, víkend byl však poměrně chladný a deštivý. Letos by mohly vozy (zejména ty s KERSm) výrazněji překročit 350 km/hod. Z těchto čísel již je patrné, že úroveň aerodynamiky bude optimalizovaná pro nižší přítlak. Opotřebení pneumatik je zde nízké, okruh je však velmi náročný na brzdy a na motory - na plný plyn se jede přes 70% času.



V Monze by měla být nejrychlejší jednozastávková strategie. Vliv množství paliva na časy na kolo není tak výrazný jako na ostatních okruzích, protože zde poměrně málo míst, kde se prudce brzdí či prudce akceleruje. Rychlejší jezdci zde volí i 2 zastávky, nechtějí dělat příliš velké kompromisy v nastavení a výkonnosti z kvalifikace. Rozdíl mezi těmito odlišnými strategiemi je zvýrazněn vysokými rychlostmi - během necelé půlminuty v boxech ostatní urazí mnohem větší vzdálenost - průměrná rychlost na kolo zde přesahuje 250 km/hod.

Délka boxové uličky a její profil také ovlivňují palivovou strategii. Průjezd boxy v Monze stojí kolem 25 vteřin, což je největší ztráta ze všech letošních okruhů. Průměrná spotřeba zde činí kolem 2,53 kg paliva na kolo, což je pro změnu v této sezoně nejméně (průměr všech okruhů činí v přepočtu na tuto vzdálenost 2,8 kg).

Výkon motorů je značně ovlivňován i hustotou a tlakem vzduchu (procentní rozdíly mezi letošními závody tvoří i dvojciferná čísla). Zatímco hustota je dána převážně přetrvávající teplotou okolí a během sezony se tedy dost mění, tlak vzduchu je úzce spojen s nadmořskou výškou a v menší míře i s vlhkostí. Monza se nachází ve výšce 160 m n. m., díky čemuž ji patří pátá příčka co se nejnižšího tlaku týče (997 mbaru) mezi hostiteli Velkých cen. Okolní charakteristika zde má tedy jen nepatrný vliv na výkon motoru.
Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Monze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nico Rosberg a Lewis Hamilton těsně za sebou

"Škody po vzájemných kolizích jsme s Lewisem museli od Barcelony 2016 hradit," prozrazuje Rosberg

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

SPRINT ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Felipe Massa absolvoval plastickou operaci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  2. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  3. Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprintu v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud