Technické parametry okruhu v Monze

Petr Hlawiczka, 8. září 2009, 10:00 Google+

13. podnik letošní sezony Formule 1 zavítá na nejrychlejší okruh letošního kalendáře. Co italská Monza nabízí? Dlouhé rovinky, nejvyšší průměrnou rychlost, nejvyšší maximální rychlost a monoposty nastavené na minimální přítlak.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Itálie (Monza)

GP Itálie (Monza) | foto: Honda Racing F1

Sdílejte článek

Okruh měřící 5793 m během závodu piloti objedou 53krát (což odpovídá vzdálenosti 306,72 km).  Obsahuje 11 zatáček - 7 pravotočivých a 4 levotočivé. Některé z nich jsou jedinečné a mezi piloty oblíbené - například kombinace zatáček č. 8 - 10 (Variante Ascari) nebo známá zatáčka č. 11 (Parabolica), jejíž poloměr se postupně zvětšuje. Svým charakterem (součet úhlů zatáček je 800°) je okruh druhým "nejrovnějším." Kvůli častému přejíždění obrubníků v první šikaně zde budou o víkendu nově namontovány větší obrubníky (tito "tlusťoši" již letos dali zabrat vozům v Barceloně a na Nürburgringu).

Nejvyšší rychlost dosahovaná v Monza na konci cílové rovinky byla loni 343 km/hod, víkend byl však poměrně chladný a deštivý. Letos by mohly vozy (zejména ty s KERSm) výrazněji překročit 350 km/hod. Z těchto čísel již je patrné, že úroveň aerodynamiky bude optimalizovaná pro nižší přítlak. Opotřebení pneumatik je zde nízké, okruh je však velmi náročný na brzdy a na motory - na plný plyn se jede přes 70% času.



V Monze by měla být nejrychlejší jednozastávková strategie. Vliv množství paliva na časy na kolo není tak výrazný jako na ostatních okruzích, protože zde poměrně málo míst, kde se prudce brzdí či prudce akceleruje. Rychlejší jezdci zde volí i 2 zastávky, nechtějí dělat příliš velké kompromisy v nastavení a výkonnosti z kvalifikace. Rozdíl mezi těmito odlišnými strategiemi je zvýrazněn vysokými rychlostmi - během necelé půlminuty v boxech ostatní urazí mnohem větší vzdálenost - průměrná rychlost na kolo zde přesahuje 250 km/hod.

Délka boxové uličky a její profil také ovlivňují palivovou strategii. Průjezd boxy v Monze stojí kolem 25 vteřin, což je největší ztráta ze všech letošních okruhů. Průměrná spotřeba zde činí kolem 2,53 kg paliva na kolo, což je pro změnu v této sezoně nejméně (průměr všech okruhů činí v přepočtu na tuto vzdálenost 2,8 kg).

Výkon motorů je značně ovlivňován i hustotou a tlakem vzduchu (procentní rozdíly mezi letošními závody tvoří i dvojciferná čísla). Zatímco hustota je dána převážně přetrvávající teplotou okolí a během sezony se tedy dost mění, tlak vzduchu je úzce spojen s nadmořskou výškou a v menší míře i s vlhkostí. Monza se nachází ve výšce 160 m n. m., díky čemuž ji patří pátá příčka co se nejnižšího tlaku týče (997 mbaru) mezi hostiteli Velkých cen. Okolní charakteristika zde má tedy jen nepatrný vliv na výkon motoru.
Vytisknout

Diskuze: Technické parametry okruhu v Monze

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Felipe Massa absolvoval plastickou operaci

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  5. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud