Valencii dobyl veterán Barrichello

Petr Hlawiczka, 23. srpna 2009, 15:45 Google+

Vítězem Velké ceny Evropy se stal Rubens Barrichello, který tak využil zaváhání McLarenu během poslední zastávky v boxech. Ze třetího místa se raduje Ferrari zásluhou Kimiho Räikkönena.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Horké počasí provázelo start dnešního závodu, jenž byl vypsán na 57 kol. Z první pozice startoval poprvé v letošní sezóně Lewis Hamilton následován svým stájovým kolegou Heikkim Kovalainenem. Lewis měl k dispozici jiné šasi než Heikki – využíval novou verzi šasi se zkráceným rozvorem, navíc s nejlehčím vozem díky nejmenšímu množství paliva.

Většina jezdců se na počátku rozhodla pro superměkkou směs, jež zde byla o 0,3 – 0,4 vteřiny rychlejší, ale také mnohem dřív odcházela, drobila se hlavně v příčném směru gumy. Tvrdší směs z první desítky zvolil Barrichello, Vettel a Alonso.



Na startu McLareny vybavené KERSem nikdo příliš neohrozil. Tato technologie významně pomohla i druhému týmu, jenž jej využívá – Ferrari. Kimi Räikkönen získal 2 místa k dobru, jeho kolega Luca Badoer startující jako poslední získal míst dokonce pět. Do první zatáčky tak najížděli jezdci v tomto pořadí: Hamilton, Kovalainen, Barrichello, Räikkönen, Vettel, Rosberg, Alonso a Button.

Start se ovšem neobešel bez drobných šťouchanců: nejprve přišel o své přední křídlo Sebastian Buemi po kontaktu se zadní části Toyoty Tima Glocka. Hned na to nasadil zbytečně k předjížděcímu manévru na nováčka Romaina Grosjeana Trulli v místě, kde se často nepředjíždí – odnesl to mladý Francouz s poškozeným spoilerem.



Jenson Button si krátce na to zkrátil průjezd šikanou, na což upozornil tým Mark Webber. Krátce na to jej Angličan proto pustil před sebe. Jensonovi to dnes příliš nejelo, od úvodu byl velmi pomalý a postupně se propadl až na 12. místo. Ve druhém kole se poprvé ocitl ve smyku Badoer a záhy tak přišel o vše, co na startu díky KERSu získal.

Mezitím si po drobných krůčcích budoval náskok Lewis Hamilton, kterému kryl záda před výborně jedoucím Barrichellem druhý jezdec McLarenu Kovalainen. Rubens měl však natankováno podstatně více a bylo jasné, že se Lewisova první příčka bude po zastávkách v boxech otřásat v základech. V 16. kole zamířil vedoucí muž ke svým mechanikům, mechanici ho odbavili za 9,4 vteřiny a nasadili mu opět superměkké gumy. Na trať se vrátil na šesté pozici. Ve stejném kole poprvé stavěli také Vettel s Kubicou. Vettelova zastávka se neobešla bez problémů, kvůli problémům s tankovacím zařízením musel do boxů znovu hned v dalším kole, v němž jej natankovali doplna a změnili strategii.



Barrichello se u svých mechaniků objevil o 4 kola později než Hamilton. I když jeho zastávka byla o 0,4 vteřiny kratší než v případě prvního McLarenu, stačilo to na předjetí pouze Kovalainenova McLarenu. Rubens opět zvolil tvrdší směs, změnu v tvrdosti pneumatik si tak nejrychlejší nechali na poslední stint.
Ve 23. kole tým upozornil Lewise na příliš vysokou teplotu pneumatik, proto musel mírně zvolnit. Krátce nato se zakouřilo s Vettelova motoru a závod tak pro Němce skončil. Sebastian má na motory Renault opravdu smůlu – jeden mu odešel během včerejšího dopoledního tréninku, další dnes v závodě. Do konce sezóny může hrozby penalizace využít již pouze 2 motory, které budou muset být nastaveny do konzervativnějšího režimu kvůli prodloužení životnosti, což ohrožuje jeho šance na úspěšný boj o titul.



Zajímavou bitvu v boxech spolu svedli nováčci španělského závodu. Grosjean na výjezdu z boxů předjel před ním stavějícího Badoera, jenž navíc přejel i bílou čáru ohraničující výjezd z boxů, za což byl následně potrestán dodatečným průjezdem boxovou uličkou. Bodejť by to také Francouz nezkusil, když mu tam nechal Luca prostoru jako někde na náměstí. Badoer tak i v závodě pokračoval ve velmi mizerném výkonu a Ferrari dělal řádnou ostudu. Marc Gené již čeká na telefonát (otázkou ovšem je, jestli by si s ním maranellští nějak pomohli – k dispozici mají mnohem lepší alternativy, o nichž jsem se zmiňoval včera v analýze hmotností jednotlivých vozů). Ve zbytku článku se již nebudu zastavovat nad každou jeho chybou (například smykem ve 36. kole, kdy naštěstí nikoho netrefil a těsně minul bariéru na vrcholu zatáčky).



Mezitím se spolu Barrichello s Hamiltonem přetahovali o nejrychlejší kola, mezi nimi se udržoval téměř konstantní odstup kolem 3 – 4 vteřin a bylo jasné, že poslední zastávky rozhodnou španělskou bitvu.

Hamilton zamířil do boxů 20 kol před koncem závodu – mechanici na něj dle záběrů čekali na svých místech, po jeho zastavení však najednou začali hledat pneumatiky – a než je vybalili a nasadili, protáhli Lewisovu zastávku nejméně o šest vteřin. A bylo po nadějích na zlato. Nepochopitelná chyba mechaniků protáhla zastávku na 13,4 vteřiny a Lewis se vrátil na trať na pátém místě. Barrichellovi do rádia hlásili s velkou radostí v hlase, ať zabere jako v kvalifikaci, že má na vítězství. O 3 kola později naposledy a již v pohodě zastavoval Rubens – odbaven o 6,6 vteřin rychleji než Lewis. Na trať se vrátil s pohodlným 10 vteřinovým náskokem na první pozici.



Mezitím zajížděl rekordní časy Räikkönen a díky skvělému závěru se dostal během posledních zastávek před svého krajana na McLarenu a dostal se na 3. místo. V závěru potkal defekt Nakajimu, který svou pneumatiku rozsekal na kaši a kousky gumy pocukroval trať.



Ke konci závodu dokázal zrychlit i Jenson Button, jenž se propracoval na sedmou pozici. Povedeným závěrem a poslední zastávkou v boxech se dokázal na poslední bodované místo prodrat i Robert Kubica na BMW před Marka Webbera. Hořký to závod pro Red Bull, když po odstoupení Vettela přišel o poslední bodovanou pozici. Výborný výkon podal doma také Fernando Alonso, jenž vybojoval šesté místo - zřejmě maximum, na co monopost R29 dnes měl.

Ke konci se vzpamatoval Timo Glock a jeho Toyota začala konečně lítat. Zaznamenal s ní absolutně nejrychlejší čas – takto však měl závodit od kola prvního, ne předposledního. Lewis se v závěru také snažil, seč mohl, ale na Barrichella již neměl. Brazilec si tak dnes zaslouženě dojel pro své desáté vítězství (první od závodu v Číně v roce 2004) a posunul se na druhé místo v průběžném bodování za svého kolegu Jensona Buttona.


 
GP Evropy (Valencia)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 23 Rubens BARRICHELLO braBrawn GP 101:35:51,289
2. 1 Lewis HAMILTON gbrVodafone McLaren Mercedes 8+ 2,3
3. 4 Kimi RÄIKKÖNEN finMarlboro Scudéria Ferrari 6+ 15,9
4. 2 Heikki KOVALAINEN finVodafone McLaren Mercedes 5+ 20,0
5. 16 Nico ROSBERG deuAT&T WilliamsF1 Team 4+ 20,8
6. 7 Fernando ALONSO espING Renault F1 Team 3+ 27,7
7. 22 Jenson BUTTON gbrBrawn GP 2+ 34,9
8. 5 Robert KUBICA polBMW Sauber F1 1+ 36,6
 
 
9. 14 Mark WEBBER ausRed Bull Racing  + 44,9
10. 20 Adrian SUTIL deuKingfisher Force India F1  + 47,9
11. 6 Nick HEIDFELD deuBMW Sauber F1  + 48,8
12. 21 Giancarlo FISICHELLA itaKingfisher Force India F1  + 63,6
13. 9 Jarno TRULLI itaPanasonic Toyota Racing  + 64,5
14. 10 Timo GLOCK deuPanasonic Toyota Racing  + 1:26,5
15. 8 Romain GROSJEAN fraING Renault F1 Team  + 1:31,7
16. 11 Jaime ALGUERSUARI espScudéria Toro Rosso  + 1 kolo
17. 3 Luca BADOER itaMarlboro Scudéria Ferrari  + 1 kolo
18. 17 Kazuki NAKAJIMA jpnAT&T WilliamsF1 Team  + 3 kola
19. 12 Sebastien BUEMI cheScudéria Toro Rosso  nedokončil
20. 15 Sebastian VETTEL deuRed Bull Racing  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  10 Timo GLOCK Toyota TF109
Toyota V8
Bridgestone   1:38,683
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Valencii dobyl veterán Barrichello

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

První testy nového Haasu VF-20

Nový start pro Haas - na konci sezóny končí Grosjean i Magnussen

Esteban Ocon s Renaultem RS20 v Barceloně

Šéf Renaultu nepovažuje výsledky Ocona za 'katastrofu,' Alonsův přínos na simulátoru oceňován

Lance Stroll v závodě ve Španělsku

Důvod německé absence Strolla? COVID-19

Práce na voze Sebastiana Vettela

Ferrari kvůli zmrazení vývoje optimismem neoplývá. Na jakou část vozu využije své žetony?

Nico Hülkenberg na Nürburgringu před Sebastianem Vettelem

Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

George Russell na Monze

Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

Wolff byl kdysi nakloněný spolupráci s Red Bullem

Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

Daniel Ricciardo se svou trofejí za třetí místo na pódiu na Nürburgringu

Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

Lewis Hamilton si dojel pro první místo v závodě na Nürburgringu

Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

Pohonná jednotka Honda

Mercedes až na 2. místě - Red Bull chce převzít projekt Hondy. Klade si však podmínky

  • Pátek

    • 1. Trénink (12:00 - 13:30)
    • 2. Trénink (16:00 - 17:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:10)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Massa, Felipe

Analýza hmotností - Hamilton je nejlehčí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Nečekaná škatulata na jezdeckém trhu? Odnést je může klenot Mercedesu

  2. Progres Renaultu? Rosberg tvrdí, že zná jeho důvod

  3. "Nové díly pomohly, Ferrari však ještě musí spoustu věcí pochopit," hlásí Leclerc

  4. Jak se od roku 2016 změnil názor Mercedesu na dodávky motorů Red Bullu

  5. Zběsilý vývoj? Ale kdeže, Mercedes už modernizaci letošního vozu „dávno" ukončil

  6. Racing Point obhajuje přechod na letošní zavěšení Mercedesu. Žetony nečerpá, soupeři se zlobí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud