Většina jezdců se na počátku rozhodla pro superměkkou směs, jež zde byla o 0,3 – 0,4 vteřiny rychlejší, ale také mnohem dřív odcházela, drobila se hlavně v příčném směru gumy. Tvrdší směs z první desítky zvolil Barrichello, Vettel a Alonso.
Na startu McLareny vybavené KERSem nikdo příliš neohrozil. Tato technologie významně pomohla i druhému týmu, jenž jej využívá – Ferrari. Kimi Räikkönen získal 2 místa k dobru, jeho kolega Luca Badoer startující jako poslední získal míst dokonce pět. Do první zatáčky tak najížděli jezdci v tomto pořadí: Hamilton, Kovalainen, Barrichello, Räikkönen, Vettel, Rosberg, Alonso a Button.
Start se ovšem neobešel bez drobných šťouchanců: nejprve přišel o své přední křídlo Sebastian Buemi po kontaktu se zadní části Toyoty Tima Glocka. Hned na to nasadil zbytečně k předjížděcímu manévru na nováčka Romaina Grosjeana Trulli v místě, kde se často nepředjíždí – odnesl to mladý Francouz s poškozeným spoilerem.
Jenson Button si krátce na to zkrátil průjezd šikanou, na což upozornil tým Mark Webber. Krátce na to jej Angličan proto pustil před sebe. Jensonovi to dnes příliš nejelo, od úvodu byl velmi pomalý a postupně se propadl až na 12. místo. Ve druhém kole se poprvé ocitl ve smyku Badoer a záhy tak přišel o vše, co na startu díky KERSu získal.
Mezitím si po drobných krůčcích budoval náskok Lewis Hamilton, kterému kryl záda před výborně jedoucím Barrichellem druhý jezdec McLarenu Kovalainen. Rubens měl však natankováno podstatně více a bylo jasné, že se Lewisova první příčka bude po zastávkách v boxech otřásat v základech. V 16. kole zamířil vedoucí muž ke svým mechanikům, mechanici ho odbavili za 9,4 vteřiny a nasadili mu opět superměkké gumy. Na trať se vrátil na šesté pozici. Ve stejném kole poprvé stavěli také Vettel s Kubicou. Vettelova zastávka se neobešla bez problémů, kvůli problémům s tankovacím zařízením musel do boxů znovu hned v dalším kole, v němž jej natankovali doplna a změnili strategii.
Barrichello se u svých mechaniků objevil o 4 kola později než Hamilton. I když jeho zastávka byla o 0,4 vteřiny kratší než v případě prvního McLarenu, stačilo to na předjetí pouze Kovalainenova McLarenu. Rubens opět zvolil tvrdší směs, změnu v tvrdosti pneumatik si tak nejrychlejší nechali na poslední stint.
Ve 23. kole tým upozornil Lewise na příliš vysokou teplotu pneumatik, proto musel mírně zvolnit. Krátce nato se zakouřilo s Vettelova motoru a závod tak pro Němce skončil. Sebastian má na motory Renault opravdu smůlu – jeden mu odešel během včerejšího dopoledního tréninku, další dnes v závodě. Do konce sezóny může hrozby penalizace využít již pouze 2 motory, které budou muset být nastaveny do konzervativnějšího režimu kvůli prodloužení životnosti, což ohrožuje jeho šance na úspěšný boj o titul.
Zajímavou bitvu v boxech spolu svedli nováčci španělského závodu. Grosjean na výjezdu z boxů předjel před ním stavějícího Badoera, jenž navíc přejel i bílou čáru ohraničující výjezd z boxů, za což byl následně potrestán dodatečným průjezdem boxovou uličkou. Bodejť by to také Francouz nezkusil, když mu tam nechal Luca prostoru jako někde na náměstí. Badoer tak i v závodě pokračoval ve velmi mizerném výkonu a Ferrari dělal řádnou ostudu. Marc Gené již čeká na telefonát (otázkou ovšem je, jestli by si s ním maranellští nějak pomohli – k dispozici mají mnohem lepší alternativy, o nichž jsem se zmiňoval včera v analýze hmotností jednotlivých vozů). Ve zbytku článku se již nebudu zastavovat nad každou jeho chybou (například smykem ve 36. kole, kdy naštěstí nikoho netrefil a těsně minul bariéru na vrcholu zatáčky).
Mezitím se spolu Barrichello s Hamiltonem přetahovali o nejrychlejší kola, mezi nimi se udržoval téměř konstantní odstup kolem 3 – 4 vteřin a bylo jasné, že poslední zastávky rozhodnou španělskou bitvu.
Hamilton zamířil do boxů 20 kol před koncem závodu – mechanici na něj dle záběrů čekali na svých místech, po jeho zastavení však najednou začali hledat pneumatiky – a než je vybalili a nasadili, protáhli Lewisovu zastávku nejméně o šest vteřin. A bylo po nadějích na zlato. Nepochopitelná chyba mechaniků protáhla zastávku na 13,4 vteřiny a Lewis se vrátil na trať na pátém místě. Barrichellovi do rádia hlásili s velkou radostí v hlase, ať zabere jako v kvalifikaci, že má na vítězství. O 3 kola později naposledy a již v pohodě zastavoval Rubens – odbaven o 6,6 vteřin rychleji než Lewis. Na trať se vrátil s pohodlným 10 vteřinovým náskokem na první pozici.
Mezitím zajížděl rekordní časy Räikkönen a díky skvělému závěru se dostal během posledních zastávek před svého krajana na McLarenu a dostal se na 3. místo. V závěru potkal defekt Nakajimu, který svou pneumatiku rozsekal na kaši a kousky gumy pocukroval trať.
Ke konci závodu dokázal zrychlit i Jenson Button, jenž se propracoval na sedmou pozici. Povedeným závěrem a poslední zastávkou v boxech se dokázal na poslední bodované místo prodrat i Robert Kubica na BMW před Marka Webbera. Hořký to závod pro Red Bull, když po odstoupení Vettela přišel o poslední bodovanou pozici. Výborný výkon podal doma také Fernando Alonso, jenž vybojoval šesté místo - zřejmě maximum, na co monopost R29 dnes měl.
Ke konci se vzpamatoval Timo Glock a jeho Toyota začala konečně lítat. Zaznamenal s ní absolutně nejrychlejší čas – takto však měl závodit od kola prvního, ne předposledního. Lewis se v závěru také snažil, seč mohl, ale na Barrichella již neměl. Brazilec si tak dnes zaslouženě dojel pro své desáté vítězství (první od závodu v Číně v roce 2004) a posunul se na druhé místo v průběžném bodování za svého kolegu Jensona Buttona.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 23 | Rubens BARRICHELLO | bra | Brawn GP | 10 | 1:35:51,289 | |
2. | 1 | Lewis HAMILTON | gbr | Vodafone McLaren Mercedes | 8 | + 2,3 | |
3. | 4 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Marlboro Scudéria Ferrari | 6 | + 15,9 | |
4. | 2 | Heikki KOVALAINEN | fin | Vodafone McLaren Mercedes | 5 | + 20,0 | |
5. | 16 | Nico ROSBERG | deu | AT&T WilliamsF1 Team | 4 | + 20,8 | |
6. | 7 | Fernando ALONSO | esp | ING Renault F1 Team | 3 | + 27,7 | |
7. | 22 | Jenson BUTTON | gbr | Brawn GP | 2 | + 34,9 | |
8. | 5 | Robert KUBICA | pol | BMW Sauber F1 | 1 | + 36,6 | |
9. | 14 | Mark WEBBER | aus | Red Bull Racing | + 44,9 | ||
10. | 20 | Adrian SUTIL | deu | Kingfisher Force India F1 | + 47,9 | ||
11. | 6 | Nick HEIDFELD | deu | BMW Sauber F1 | + 48,8 | ||
12. | 21 | Giancarlo FISICHELLA | ita | Kingfisher Force India F1 | + 63,6 | ||
13. | 9 | Jarno TRULLI | ita | Panasonic Toyota Racing | + 64,5 | ||
14. | 10 | Timo GLOCK | deu | Panasonic Toyota Racing | + 1:26,5 | ||
15. | 8 | Romain GROSJEAN | fra | ING Renault F1 Team | + 1:31,7 | ||
16. | 11 | Jaime ALGUERSUARI | esp | Scudéria Toro Rosso | + 1 kolo | ||
17. | 3 | Luca BADOER | ita | Marlboro Scudéria Ferrari | + 1 kolo | ||
18. | 17 | Kazuki NAKAJIMA | jpn | AT&T WilliamsF1 Team | + 3 kola | ||
19. | 12 | Sebastien BUEMI | che | Scudéria Toro Rosso | nedokončil | ||
20. | 15 | Sebastian VETTEL | deu | Red Bull Racing | nedokončil | ||
Nejrychlejší kolo: | |||||||
10 | Timo GLOCK |
Toyota TF109 Toyota V8 |
1:38,683 | ||||
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ