Kauza rozpočtové stropy

x-o, 1. července 2009, 13:53 Google+

Při nedávném sporu mezi FIA a FOTA se zdálo, že mezi hlavní problémy týmů patří zavedení rozpočtových stropů. FIA proto zveřejnila zápis z jednání z ledna 2008. Zde je z něj stručný výtah.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GP Španělska (Barcelona)

GP Španělska (Barcelona) | foto: Lucky Strike B.A.R Honda

Sdílejte článek

11. ledna 2008, sídlo FIA, Paříž

Zúčastnění

FIA: Max Mosley, Tony Purnell, Charlie Whiting, Peter Wright
FOM: Bernie Ecclestone

BMW Sauber: Peter Sauber, Burkhard Göschell, Mario Theissen
Ferrari:
Jean Todt, Aldo Costa
Force India: Colin Kolles, Vijay Mallya
Honda: Nick Fry, Ross Brawn, Otmar Szafnauer
McLaren:
Martin Whitmarsh
Red Bull: Christian Horner
Renault: Flavio Briatore, Pat Symonds
Super Aguri: Daniel Audetto
Toro Rosso: Gerhard Berger
Toyota: Tadashi Yamashina, John Howett
Williams: Frank Williams, Adam Parr


Max Mosley připomenul, že v šampionátu je vysoký počet automobilek - šest. Některé z nich ale zvažují další účast kvůli následujícím důvodům: vysoké náklady, nutnost vysokých investice do vývoje vozidel s nízkými emisemi a možnost příchodu ekonomické krize. Je proto potřeba náklady snížit. Vyzval proto vedení týmů, aby odložili vlastní priority a přemýšleli v zájmu budoucnosti sportu.

Návrh na zmražení motorů po dobu deseti let

FIA navrhla, aby byly motory zmraženy od nadcházející sezóny po dobu deseti let. S návrhem musí souhlasit všechny týmy.

Podle Johna Howetta je problém v tom, že by Toyota zmrazila příliš drahý motor a chce najít levnější řešení.

Jean Todt navrhuje kratší období - na 4 až 5 let. Souhlasí s Johnem Howettem, motor totiž stojí přibližně 300 000 až 400 000 eur. Měl by se proto vyvinout nový, levnější.

Mario Theissen prohlásil, že motory F1 momentálně technologicky zaostávají za těmi sériovými. Souhlasí s návrhem Todta na čtyř nebo pětileté zmražení. Poté by měl být uveden nový motor, který bude technologicky vyspělý a ovlivní sériovou produkci.

Nick Fry souhlasí s Johnem Howettem. Jean Todt navrhuje prodloužení životnosti motorů na tři nebo čtyři závody. Aldo Costa navrhuje povolení změn na motorech v zájmu spolehlivosti nebo snížení nákladů.

Flavio Briatore navrhuje pětileté zmražení a úplný zákaz úprav na motorech. Motor Renaultu stojí přibližně 200 000 eur.

Podle Maxe Mosleyho jsou náklady tak vysoké nejen kvůli samotné ceně motoru, ale také kvůli tomu, že týmy nesnížily počet zaměstnanců v motorových odděleních. Ti po zmražení začali pracovat na těch součástech, které se daly upravovat. Proto se mu nelíbí návrh Ferrari na povolení změn - nemotivuje ke snížení stavů.

Martin Whitmarsh řekl, že Mercedes by přijal čtyř až pětileté zmražení, ale že změny z pohledu spolehlivosti by měly být povoleny.

Ross Brawn prohlásil, že snahy o snížení nákladů v minulosti neuspěly. Proto navrhuje zavedení rozpočtových stropů na některé nebo i všechny oblasti vývoje vozů. Je to podle něj jediný spolehlivý způsob.

Christian Horner se zmražením souhlasí, pokud se to projeví i v nákladech nezávislých týmů. Flavio Briatore navrhuje jeden záložní motor, po jehož nasazení nepřijde penalizace.

Podle Johna Howetta je zapotřebí určit rozpočtový cíl. Slevy pro zákazníky u Toyoty nejsou možné, protože se do cen nepromítají náklady na vývoj. Snížení samotného počtu motorů na sezónu podle něj zvýší jednotkovou cenu motoru. Toyota má navíc specifické problémy, které bez týmu motorářů nedokáže vyřešit. Nejjednodušší je podle něj zavést rozpočtový strop na motory a šasi společně se skupinou pro vývoj jednotného KERSu.

Flavio Briatore řekl, že je třeba jasně určit, že práce na motorech jsou na pět let zakázány, jinak týmy počet zaměstnanců nesníží. Max Mosley souhlasí a dodává, že by v budoucnu mohl existovat jednotný motor, zatímco by se vývoj soustředil na jiné oblasti.

Po další diskuzi navrhl Mosley následující:
- jednu předčasnou výměnu motoru bez penalizace (s výjimkou posledního závodu    sezóny)
- zmražení aktuálního motoru na pět let
- FIA společně s automobilkami vypracuje návrh na nové motory od roku 2013
- do konce roku 2010 budou zveřejněny definitivní pravidla, podle kterých budou nové motory zkonstruovány.
Všichni souhlasili.

Komentář: Všichni sice souhlasili, ale zdá se, že s něčím jiným. Zatímco Renault a Honda s úplným zákazem úprav motorů, Ferrari nebo Mercedes s povolením úprav v zájmu spolehlivosti.

Podle Nicka Frye má motor Hondy několik komponent, které nevydrží dva závody. Charlie Whiting odpověděl, že homologované díly (jako výfuky) mohou být vyměněny bez penalizace.
Ross Brawn požádal o posunutí termínu zmražení, Honda už zaplatila za provedení úprav na motorech. Mosley žádost zamítnul.

Charlie Whiting dodal, že pro úpravy motoru zůstává starý systém, kdy tým podá žádost k FIA, ta rozhodne vzhledem ke spolehlivosti a nákladům a pošle podklady ostatním týmům, které se mohou vyjádřit. Zatím se objevil jen jeden problém týkající se Ferrari.

Prostředky ke snížení nákladů na vývoj šasi

Max Mosley prohlásil, že šasi nelze zmrazit, protože na každou sezónu se vyvíjí nové.

Frank Williams navrhnul rozpočtový strop na vývoj šasi. Nick Fry s Williamsem souhlasí.

Max Mosley řekl, že rozpočtový strop by měl pokrýt vše, pak by o oblasti, do kterých se investuje, rozhodovalo vedení týmu. Jezdci by mohli být placeni FOM z peněz, které by FOM daly týmy. Systém by musel být komplexní, aby nikdo neprotestoval. S dostatečným promyšlením a plánováním to považuje za zvládnutelné.

Burkhard Göschell souhlasí a navrhuje pro tento účel samostatnou pracovní skupinu. Ross Brawn souhlasí a dodává, že systém by nebyl složitější, než sportovní a technická pravidla. Navíc by žádný tým nebyl znevýhodněn tak jako se to stává při omezování technických možností.

Bernie Ecclestone dodává, že by při stropech měly být omezeny některé aktivity - například povolení jen jednoho aerodynamického tunelu, jinak by týmy mohly dostávat nabídky na jejich využití zdarma. Mosley reaguje, že by záleželo jen na auditorovi, který by takové aktivitě přiřadil odpovídající částku.

Peter Wright namítá, že by bylo zapotřebí zavést složitý ceník na dodávky od technických partnerů týmů. Mosley odpovídá, že každé položce by náležela cena, za kterou je dostupná všem týmům.

Burkhard Göschell říká, že rozpočtovému stropu by musela předcházet přechodná fáze.

Frank Williams navrhuje rozpočtový strop už od roku 2008.

Bernie Ecclestone namítá, že rozdíly v příjmech a výdajích jednotlivých týmů je příliš vysoký a bylo by lepší jen přidělit cenu ke každé aktivitě.

Ross Brawn soudí, že při změně myšlení by stropy mohly fungovat. Martin Whitmarsh souhlasí, ale dodává, že náročnost takové změny by se neměla podcenit.

Frank Williams soudí, že nemožnost použití více než jednoho tunelu by jeho tým diskriminovala. Rozpočtový strop je proto nejspravedlivější řešení od roku 2009 dále.

Vijay Mallya prohlašuje, že rozpočtový strop už v roce 2008 by znevýhodnil jeho tým, který je příliš pozadu v oblasti aerodynamiky a momentálně využívá tři tunely ke stáhnutí ztráty. S omezením použití tunelů v roce 2008 by ostatní nikdy nedohnali. Podporuje Franka Williamse v zavedení rozpočtového stropu. V souvislosti s jeho realizovatelností dodává, že se tímto zabývá několik společností po celém světě.

Po další diskuzi Mosley navrhuje založení pracovní skupiny, která určí výši rozpočtového stropu a způsob jeho realizace. Christian Horner namítá, že některé týmy mohou v roce 2008 investovat do zařízení, které se potom stane přebytečným. Mosley odpovídá, že nebude přebytečné, ale mohlo by mít vysokou hodnotu. Navrhuje, aby týmy samy určily, jakou hodnotu jednotlivým položkám přiřadí.

Jean Todt si myslí, že z krátkodobého hlediska není rozpočtový strop dosažitelný. Aktuální náklady jsou podle něj příliš vysoké a raději by chtěl konkrétní technická omezení. Mosley odpovídá, že to chápe, ale že by měl Todt nechat posouzení stropů na dobu, kdy bude stanoven jejich systém. Věří, že se to může povést. Týmy by v roce 2008 měly zvážit, do čeho budou investovat. Jean Todt to nepovažuje za vhodné pro tým, který je součástí automobilky. Mosley nesouhlasí, prostředkům Fiatu, které Ferrari využívá, by se přiřadila nějaká hodnota. Navrhuje snížení počtu zaměstnanců.

Frank Williams nechápe, proč by Ferrari u šasi nemohlo udělat něco, s čím už souhlasilo u motorů. Mosley souhlasí, lidé by mohli být přeřazeni do automobilových sekcí. Při zavedení rozpočtových stropů je snížení počtu zaměstnanců nevyhnutelné. Jean Todt zopakoval, že Ferrari není schopné to udělat. Mosley nesouhlasí, Ferrari to zvládne, pokud bude strop dostatečně vysoký.

Po další diskuzi Mosley navrhnul, aby se co nejdříve setkal Tony Purnell s finančními řediteli a dohodli se na rozpočtu pro roky 2009, 2010 a 2011, který nebude zahrnovat náklady na motory, jezdce a marketing. To bylo všemi odsouhlaseno. Dále bylo odsouhlaseno, že o definitivním čísle rozhodnou Mosley a Ecclestone a že se v této záležitosti nebudou vydávat tisková prohlášení. Ta by totiž měla vliv na zaměstnance a na sponzory, kteří by tlačili na snížení poplatků.

Komentář: To Mosley několik dní po setkání porušil, když zveřejnil dopis týmům, který výsledky jednání shrnoval.

Kapitola 15. Mezinárodního sportovního řádu

F1 dostane výjimku pro patnáctou kapitolu kvůli zmražení motorů. To také umožní FIA zavést vlastní pravidla, pokud pracovní skupiny nedosáhnou cíle. Všichni souhlasili.

"Zelené" technologie

Mosley navrhuje zavést technologie pro rekuperaci tepelné energie od roku 2011. Také chce zavést s novými motory pro rok 2013 turbodmychadla.

Christian Horner se ptá, zda budou náklady na KERS zahrnuty do rozpočtových stropů. Podle Mosleyho by měly být zahrnuty do nákladů na motory.

Komisaři

Podle Mosleyho by komisaři neměli pocházet ze stejných zemí jako jezdci kvůli možnému tlaku na neudělení penalizace. Také by se měli častěji střídat a měl by být zvolen šéf komisařů (který nerozhoduje o penalizacích). Ten zajistí rychlé rozhodování. Navrhnul Alana Donellyho. Všichni souhlasili.


Komentář: Z konverzace vyplývá, že proti rozpočtovým stropům bylo jen Ferrari, i to ale nakonec s jeho vypracováním souhlasilo. V lednu 2008 se některé týmy vyjádřili pro rozpočtové stropy i veřejně, proti byl naopak David Richards, který se ale o rok později díky nim přihlásil s novým týmem do F1.
V květnu 2008 se pak mluvilo o následujících částkách: 175 milionů eur v roce 2009, 140 milionů v roce 2010 a 110 milionů v roce 2011. To se nelíbilo Briatoremu, který tvrdil, že už nyní utrácí méně, než je navrhovaný limit. Ron Dennis vyjádřil obavu, že FIA nedokáže rozpočtové stropy dostatečně kontrolovat.
Diskuze o výši rozpočtových stropů zřejmě v roce 2008 nedosáhly zdárného konce, protože FOTA na konci sezóny začala zavádět změny jako omezení testování a provozu aerodynamických tunelů (i když ještě začátkem roku 2008 byly týmy proti) a ještě v březnu 2009 nebyla připravena navrhnout konkrétní číslo, na kterém se týmy dohodly (Mosley už v té době zavedl limit na 40 milionů liber). To však zpočátku nebyl největší problém, většina týmů se stropy souhlasila, hlavní problém ležel v možnosti dvojitých pravidel. Na jejich zrušení se obě strany dohodly v květnu.
Nejde sice o žádné nové zjištění, ale ve světle těchto událostí se zdá, že jediným problémem pro týmy byla skutečně jen Mosleyho osoba.
Vytisknout

Diskuze: Kauza rozpočtové stropy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Model monopostu F1 v aerodynamickém tunelu Mercedesu

Proč se Mercedes nemůže dostat do formy? Wolff přiznává vážné problémy s korelací

Carlos Sainz v Austrálii

Šéf Red Bullu potvrzuje, že uvažují o Sainzovi jako o náhradě za Péreze

Pro pilota není nikdy příjemné, když se místo závodu jenom dívá - to platí i pro Logana Sargeanta

Proč Williams neměl v Melbourne rezervní vůz? Zpověď šéfa stáje

Lando Norris s McLarenem MCL38

"Na stříbrného Leclerca jsme měli, blížíme se Ferrari i Red Bullu," těší Norrise

Sargeant závod vůbec nejel a Albon neskrýval rozčarování

PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

Fernando Alonso sice o body nepřišel, ale pohoršil si v pořadí

Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

George Russell skončil závod na první pohled děsivou havárií

GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

Start závodu v Austrálii

GRAFIA: Startovní rošt v Melbourne po penalizaci Péreze - těží z toho oba McLareny

Sergio Pérez a Christian Horner museli zkousnout Mexičanovu penalizaci

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

Hamilton prozatím tápe a v Melbourne mu brány Q3 zůstaly zavřené

KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. LECLERC, 3. ... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Bridgestone

Bridgestone pro letní závody mění strategii

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso vyfasoval trest za podíl na Russellově nehodě, pořadí se mění + VIDEO

  2. GP AUSTRÁLIE: Spanilá jízda Ferrari s dramatickou havárií v závěru

  3. PROHLÁŠENÍ po závodě v Austrálii: Ferrari na vrcholu blaha, ostatní doufají ve zlepšení

  4. KVALIFIKACE: Verstappen ve finále zabral, Leclerc zkazil poslední pokus, Pérez potrestán

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Verstappen skromný, Ferrari odhodlané

  6. V pátek byli v Austrálii nejrychlejší Norris a Leclerc

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud