FIA ví, FIA zná, poručí i větru a dešti?

Daniel Šupa, 30. dubna 2009, 22:26 Google+

Mezinárodní automobilová federace si skutečně prosadila svou a vnesla do současné formule 1 prvek duality. Ponechala sice stájím možnost volby, ale jsou její předpoklady založeny na seriózním podkladu a nebo se jedná o pokus radikálního snížení rozpočtových nákladů s nejistým výsledkem?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Mosley, Max

Mosley, Max | foto: FIA

Sdílejte článek

Laická veřejnost byla seznámena s výškou rozpočtového stropu pro rok 2010, který byl stanoven na 40 miliónů liber (asi 45 milionů euro). Stáje F1 mají dvě možnosti, buď se vejít do této částky se svými ročními náklady, přitom peníze pro marketing, reklamu, platy jezdců, juniorské programy a motory jsou neomezeny a nebo hospodařit s vlastním, třeba několikanásobně vyšším rozpočtem.

Autokraticky stanovená hodnota 40 milionů liber je výrazně nižší, než suma, kterou považovaly tovární týmy za přijatelnou. Při redukci nákladů takovým způsobem by musely propustit řadu zaměstnanců, redukovat technické vývojové programy a “poškozovat“ tak hodnotu vlastní značky.

„K sumě 40 milionů liber jsme dospěli zkoumáním příjmů a výdajů v F1. Víme jaké příjmy bude mít v budoucnu Formula One Management, i jak velké investice mohou jít do týmů od sponzorů. Díky tomu umíme spočítat, kolik peněz budou schopny týmy vydělat. Při rozpočtu 40 milionů by mělo být 70% stájí ziskových a vlastnit tým F1 se vyplatí jak soukromému subjektu, tak automobilce. Věříme, že 40 milionů a velká volnost v technické oblasti bude správnou motivací. Týmy budou moci připravit zajímavější a progresivnější vozy, než ty současné,“ vysvětlila FIA stanovení definitivní hodnoty stropu.

Volnost v technické oblasti nebyla zatím jasně konkretizována, objevily se informace o možnosti testovat mezi závody, pracovat více v aerodynamických tunelech a na simulátorech, tedy v podstatě uvolnění přísných restrikcí, která FIA zavádí s účinností od letošní sezony.

Logiku věci představa FIA nepostrádá, ale je založena na reálné skutečnosti? Jak má tým postavit radikální, rychlý, spolehlivý a současně levný monopost za asi pětinovou cenu? Vždyť zákaz testů a omezení práce v aerotunelech byl zaveden právě pro snížení nákladů? FIA otvírá k radosti fanoušků a určitě i konstruktérů prostor pro technické inovace, ale z čeho bude vývojová práce konstruktérů placena zůstává poněkud záhadou.

FIA tvrdí, že budou platit jedny technické předpisy a jedna pravidla pro obě skupiny týmů, osobně se však ve skutečnosti “dvojího metru“ v jediném šampionátu obávám. Výsledek může předčit očekávání, ale může být také pohromou. Představy a předpoklady bývají často na míle vzdálené realitě, kde tedy bere FIA jistotu, že její analýzy, restrikce a navržená uvolnění přinesou očekávaný výsledek? Nedojde znovu k obnovení snah rozbít šampionát a vytvořit konkurenční sérii? Je skutečně nezbytně nutné se současnou a velmi zajímavou sérií až tak výrazně manipulovat a riskovat možné budoucí potíže? Příliš mnoho otázek a zatím bez seriózních odpovědí.

Jedna věc však bude platit i nadále, formule 1 zůstane středem pozornosti. Není nakonec právě tohle pravou hnací silou budoucích změn…

Vytisknout

Diskuze: FIA ví, FIA zná, poručí i větru a dešti?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Ecclestone, Bernie

Ecclestone: Potrebujeme niekoho ako Beckham!

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  5. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

  6. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud