Jedná se o krátké shrnutí historie trojboje mezi Bernie Ecclestoneem, SLEC a automobilkami v F1 zúčastněnými. Do poloviny roku 2001 fungovalo vše dle roky používaných způsobů šéfa Formule 1 Bernieho Ecclestonea. Formule 1 se však změnila. Od konce 90. let minulého století se na Formuli 1, více než kdy dříve, zaměřily velké automobilky, které buď koupily celé týmy a nebo se v nich majetkově podílí. S rostoucí konkurencí se výrazně zvýšily i náklady a automobilky nebyly spokojeny s množstvím peněz, které do týmů plynou zpět.
Ferrari, Mercedes, BMW, Ford a Renault založili holdingovou společnost GPWC pod vedením Paola Cantarella. Ten jejich jménem požádal Bernieho Ecclestonea o zvýšení podílu, který připadne týmům. Při GP Itálie 2001 však supremo F1, s vědomím svého silného postavení prohlásil, že s GPWC vyjednávat nebude. Na oplátku druhá strana potvrdila přípravu projektu, který měl odstartovat po skončení platnosti Concordské dohody nový seriál monopostů, jenž by byl kontrolován světovými výrobci automobilů a byl by přímou konkurencí F1.
Kritika GPWC byla zaměřena na rozdělování peněz, týmy dostávají po uzavření účetnictví pouze 47% peněz vydělaných prodejem televizních práv. Podle GPWC je to však jen 23% celkových peněz, které si Formule 1 vydělá. A to například i poplatky od promotérů jednotlivých závodů Grand Prix, jejichž výše se mění od 8 milionů až po 40 milionů USD za závod a sezonu. Výše celkové sumy je těžko odhadnutelná, ale hovoří se o 200 milionech amerických dolarů ročně.
Věci se však pro Bernieho Ecclestonea nevědomky zkomplikovaly ve chvíli, kdy prodal magnátu Leo Kirchovi 75% akcií společnosti SLEC, vlastnící vysílací práva na Formuli 1. Kirch měl v úmyslu vysílat závody Grand Prix pouze na placených kanálech. Avšak jeho vláda nad televizními přenosy neměla dlouhého trvání. Leo Kirch zbankrotoval a podíly ve SLEC přešly do rukou bankovních domů Bayerische Landesbank, JP Morgan a Lehman Brothers.
Z deště pod okap. Noví vlastníci neměli o akcie SLEC valného zájmu. Navíc s novým seriálem, který připravovalo GPWC, čekali jejich propad a znehodnocení. Nabídli proto GPWC 30% akcií za 2,4 bilionu USD. Automobilky však nabídku odmítly s tím, že si nehodlají podíly kupovat. Bernie Ecclestone chtěl nyní koupit akcie SLEC zase zpět, ale výše jeho nabídky nebyla pro banky zajímavá.
Formule 1 čelí klesající sledovanosti a zákazu tabákové reklamy, která financuje drtivou většinu předních týmů i pořadatelů závodů. Jak mohl onen trojboj skončit? Současná sledovanost motorismu by dva podobné seriály neuživila. Automobilky se musí chovat tržně a může nadejít okamžik, kdy nebudou schopny své týmy více provozovat, seriál GPWC by tak nemohl nabídnout dostatečnou jistotu.
Co SLEC a její vlastníci? Peníze půjčené Kirchovi prodejem akcií zpět nezískají. Další seriál i tuto nízkou sumu znehodnotí.
A co Bernie Ecclestone? Bylo jasné, že pokud se strany nedohodnou a továrny odejdou spolu se sponzory, jezdci, techniky, konstruktéry atd., nebude F1 schopna tuto ránu přežít a Berniemu by se zhroutilo celoživotní dílo.
Jediným řešením, které mohlo přinést užitek každé ze tří stran, tak bylo, najít pro všechny přijatelnou dohodu. To se nakonec i podařilo po skončení letošní sezony, kdy byla podepsána smlouva o spolupráci. Tato zajistí týmům a potažmo výrobcům větší procenta, banky přijaly ztrátu, ale věří, že z dlouhodobého hlediska se jim vložené finance vrátí. Formule 1 si udrží již tak hubené startovní pole i po roce 2008, přežije kritický okamžik své historie a nevyroste jí přímá konkurence...
Foto: Archiv