Analýza brzdění - Čína

Petr Hlawiczka, 20. října 2008, 14:10 Google+

V tradiční analýze brzdění se podíváme na okruh v Číně, kde se jel předposlední závod letošní sezóny. Opět si projdeme různé údaje související s brzděním na této trati: rychlostí, vzdáleností, času přetížení i teploty brzd.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota

Toyota | foto: www.auto-news.cz

Sdílejte článek

Okruh nedaleko Šanghaje se řadí k okruhům středně náročným na brzdy. Brzdí se tady o něco více než v Japonské Fuji, celkem na devíti místech. Délka trati je o něco větší - 5451 metrů. Jedno kolečko si během závodu odkroužila většina jezdců 56-krát. Místa, kde jezdci museli brzdit, jsou očíslována na následujícím obrázku:



Na okruhu jsou pro brzdy nejnáročnější zatáčky číslo 4, 7 a 8, kde se brzdí z rychlosti kolem 300 km/h. Možná se vám zdá podivné to, že nejdelší brzdná dráha je před zatáčkou č. 1, zvlášt s ohledem na konečnou rychlost, pod kterou piloti nejdou: ta je 2 x vyšší než v zatáčce č. 7, zatímco brzdná dráha je o třetinu delší. To je dáno dvěma faktroy:
   a) brzdění z vyšších rychlostí trvá podstatně déle než u nižších (z 300 km/h na 200 km/h to zabere mnohem více času na brzdě než ze 140 km/h na 40 km/h);
   b) v počáteční fázi sešlápnutí brzdového pedálu vůz nereaguje. Brzdný účinek se dostavuje až se stoupající teplotou. V praxi to funguje tak, že jezdci dupnou na brzdu a chvíli se nic neděje, pak se najednou dostavuje prudce stoupající síla brzd.

Do zatáčky č. 1, které předchází dlouhá cílová rovinka, jezdci přijíždějí s poměrně chladnými brzdami, kdežto v zatáčce číslo 7 jsou o poznání teplejší, proto je brzdná dráha kratší, byť se zpomaluje na nižší rychlost. Delší doba brzdění v zatáčce č. 7 to (bez zohlednění teploty) neodpovídá brzdné dráze. V tomto místě na jezdce působí rovněž největší přetížení - 4,8 x silněji než na nás působí zemská gravitace. Jezdci zde rovněž vyvíjejí největší tlak na brzdový pedál - tlakem převyšujícím 140 kg.  Jednak nemají posilovače brzd a za druhé musí podstatně snížit rychlost monopostu před prudkou zatáčkou.

V tabulce jsem nejvyšší hodnoty (tj. nejvyšší počáteční rychlost, nejnižší konečnou rychlost, nejdelší brzdnou dráhu, nejdelší brzdění, největší přetížení, nejvyšší teplotu a největší tlak na brzdový pedál) zdůraznil červenou barvou fontu.



Na závěr dodám ještě jednu zajímavou věc. Na brzdě zde letos strávili  piloti pouze 11% času kola, což je o poznání více než loni, kdy to bylo 15%. Za to mohou nejvíce suché podmínky a pokrok v oblasti aerodynamiky a přilnavosti pneumatik.
Vytisknout

Diskuze: Analýza brzdění - Čína

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

Oscar Piastri vyhrál podivný trénink v Suzuce

První trénink přerušen po nehodě, v druhém se víc stálo než jezdilo. Vyhrál ho Piastri

  • Pátek

    • Trénink ()
    • Kvalifikace ()
  • Sobota

    • Trénink ()
    • Závod ()
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Räikkönen, Kimi

Räikkonenovi je jedno kto vyhrá

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

  2. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud