Sainz se obává dlouhodobých zdravotních následků jízdy se současnými vozy F1

Petr Hlawiczka, 20. května 2022, 06:40 Google+

Pilot F1 jako nemoc z povolání? Carlos Sainz otevírá debatu o dlouhodobých zdravotních dopadech jízdy s letošní generací monopostů F1. V důsledku přísavného efektu poskakují na rovinkách, tužší zavěšení a nízkoprofilové pneumatiky vedou k větším nárazům při přejíždění obrubníků. Podle něj by se vedení soutěže mělo zamyslet nad budoucími úpravami pravidel.

Počet komentářů:  7 komentářů (Poslední 20.05. 14:58) Napište svůj názor
Carlos Sainz v Bahrajnu

Carlos Sainz v Bahrajnu | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Formule 1 je letos přepracovala ve snaze zlepšit závodní podívanou, vozy jsou proto delší a těžší, větší porci přítlaku nyní vytváří podlaha díky návratu k přísavnému efektu. Týmy nové monoposty provozují níže na vozovkou a ty jsou navíc tužší díky novým 18" pneumatikám a jednoduššímu zavěšení.

Z poskakování mívají piloti často bolesti zad, podle některých je tento trend neudržitelný. Již v Imole si například postěžoval George Russell z Mercedesu, nyní se před svým domácím závodem přidává Sainz obávající se zdravotních komplikací.

"Už ty obrubníky v Miami byly v těchto autech dost agresivní. V Imole bylo několik hrbolů, které byly docela tvrdé vůči tělu. Myslím, že jako piloti a Formule 1 bychom se měli zamyslet nad tím, jakou daň si to může vybírat na zádech a zdraví jezdců během jejich kariér v F1 s touto filozofií vozů," popisuje Sainz.

img-responsive

Vozy jsou letos blíže k zemi, nastavení je tužší, těla pilotů více trpí | foto: Pirelli

"Více než cokoliv jinému musíme otevřít diskusi, abychom zjistili, jestli jsou pravidla skvělá. Z pohledu závodění dělají to, co jsme potřebovali. Musíme ale jezdit s takovou tuhostí s ohledem na naše krky a záda, jako v posledních závodech s tak těžkými vozy?" táže se pilot Ferrari.

"Pro mě jde spíše o filozofickou otázku, kterou stavím pro Formuli 1 a pro každého, aby popřemýšlel o tom, jakou cenu by piloti vlastně měli ve svých kariérách platit svým zdravím, aby s tím bojovali," pokračuje 27letý španělský jezdec.

Během běžných zdravotních prohlídek mu lékaři sdělili, že je letos "všude tužší." Uznává, že tato výtka je poměrně čerstvá a teprve se chystá na to, že by s ní formálně oslovil nadřazené orgány. Nejprve si o tom hodlá promluvit s dalšími piloty včetně zmiňovaného Russella, by zjistil, co může F1 a FIA navrhnout.

Carlos Sainz při jízdě přes agresivní obrubníky

Carlos Sainz při jízdě přes agresivní obrubníky | zdroj: Scuderia Ferrari

"Už to na sobě cítím. Nepotřebuji radu expertů na to, abych věděl, že za 10 let to bude těžké. Budu muset hodně pracovat na mobilitě, flexibilitěm hodně celkově investovat do tělesného zdraví. Je to možná i otázkou, protože jako piloti podle mě toho moc nenamluvíme, protože nechceme vypadat jako slaboši," vysvětluje Sainz.

"Já jsem silný, hodně fit, považuji se za jednoho z tělesně nejzdatnějších jezdců a během závodů v F1 jsem se nikdy netrápil. Je to spíše dlouhodobou záležitostí, jde o užitek pro nás všechny, možná bychom o tom měli hovořit a zjistit, jaké máme možnosti," přemítá rodák z Madridu.

"Jde o zájmy týmů o předjíždění, o všechno, o show... to musíte vše zvážit. Ale do když jedním z faktorů bude poprvé také trochu jezdec? Myslím, že by to mohlo být zajímavé," dodává Sainz před svým domácím závodem, v němž s Ferrari pomýšlí na vítězství.

Vytisknout

Diskuze: Sainz se obává dlouhodobých zdravotních následků jízdy se současnými vozy F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 7, poslední 20.05.2022 14:58 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 7 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso a Lewis Hamilton na tiskovce po závodě v Kataru

Alonso vítá Hamiltona ve svém světě a dodává, že auto je vždy klíčové

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud