"Bylo to nebezpečné, měli by vyrábět lepší pneumatiky!" Pirelli vyšetřuje defekty z Kataru

Petr Hlawiczka, 23. listopadu 2021, 06:00 Google+

Pirelli zahájilo vyšetřování série defektů, které postihly některé jezdce v průběhu Velké ceny Kataru. Po pátečních trénincích přitom nic nenaznačovalo na možné problémy.

Počet komentářů:  120 komentářů (Poslední 25.11. 20:25) Napište svůj názor
Lando Norris v závodě v Kataru

Lando Norris v závodě v Kataru | foto: McLaren

Sdílejte článek

Během nedělního závodu postihly náhlé defekty Valtteriho Bottase (Mercedes), Nicholase Latifiho (Williams), Landa Norrise (McLaren) i Georgea Russella (Williams). Šlo přitom o premiéru Formule 1 v Kataru, takže týmy ani výrobce pneumatik neměli o okruhu žádná data.

Pouze Latifi kvůli tomu musel ihned odstoupit, jelikož se u něj problém objevil hned za výjezdem z boxů. Bottas se po výměně pneumatik do velké ceny vrátil, kvůli poškození vozu však nakonec do garáže zamířil předčasně.

Pirelli nic nechtělo nechat náhodě, proto přivezlo to nejtvrdší ze svého portfolia - směsi C1 až C3. Vědělo, že nejnamáhanější bude levá přední pneumatika, jenže po pátečních trénincích vypadalo vše v pořádku.

Piloti si stěžovali, že k defektům docházelo náhle, aniž by před tím měli nějaké náznaky či pociťovali vibrace: "Ani jsme toho neměli moc najetého, zhruba 20 kol - a pneumatika by měla zvládnout mnohem více než 20 kol. Na každé trati o ně trochu pečujete kvůli opotřebení, ale nečekáte, že by úplně selhaly. Bylo to pro mnoho lidí dnes celkem nebezpečné. Nemělo by se to stávat," upozorňuje Norris.

"Pokud by tam byla zeď nebo něco, tak by to bylo mnohem nebezpečnější. Měli by vyrábět lepší pneumatik. Pro nás piloty to je nebezpečné. Pokaždé dost riskujeme, a když s vozem F1 nemůžeme jezdit po okruhu, tak co naděláte? Nejel jsem moc dlouhý stint, měl bych být schopen kroužit po dráze," pokračuje pilot McLarenu.

Jenže Pirelli nemělo žádné známky toho, že by něco mělo být v pořádku, žádná varování: "Když jsme v pátek zkontrolovali simulace a porovnali je z údaji z telemetrie, nepřišli jsme na nic, co by nebylo v souladu s našimi očekáváními. Proto jsme potvrdili předpisy," vrací se Mario Isola k víkendovému podniku v Kataru.

"Existuje spousta věcí, které musíme zvážit. Určitě k nim patří vysoké opotřebení, protože všechny pneumatiky byly zcela sjeté, vliv obrubníků ve vysokých rychlostech, protože se téměř ve všech kolech jezdilo přes obrubníky," připomíná dále.

"To, že jsme se setkali se zářezy do pneumatik, mohlo být způsobeno něčím před či po ztrátě tlaku, těžko říct. Ztráta tlaku byla náhlá, ale ne okamžité, protože všichni jezdci krom Latifiho se byli schopni vrátit do garáže s prázdnou pneumatikou - žel Latifi by musel ujet celé kolo. Jde tedy o spoustu prvků. Posíláme pneumatiky letecky zpět do Milána. A jako obvykle zahajujeme vyšetřování, abychom pochopili, co se vlastně stalo."

img-responsive

Obavy o selhání pneumatik vedly Red Bull k tomu, že po defektu Bottase povolali Péreze k druhé zastávce v boxech | foto: Red Bull Content Pool

Sjeté pneumatiky jsou podle Isoly náchylnější k poškození při průjezdech přes obrubníky: "Samozřejmě, že když je pneumatika sjetá, tak je méně chráněna proti nárazům, dále ji ničíte."

Mohly být selhání způsobeny úlomky na dráze? "Viděli jsme, co se dělo s předními křídly. Několik aut si poškodilo další prvky, jako je podlaha, křídla, šasi. Nechceme nic vylučovat. Když ztratíte tlak, tak si kvůli odklonu kol poškodíte vnitřní hranu, jelikož tlačíte na vnitřní stranu, kterou u pneumatiky ničíte."

"Jakýkoliv drobný úlomek, jakýkoliv obrubník může způsobit drobný defekt. A pak při ztrátě vzduchu, když je pneumatika poškozená, není schopna ustát vysoké úrovně energie, kterou tyto vozy zatěžují pneumatiky. Musíme pochopit, proč došlo k únikům vzduchu, proto musíme vyšetřit to, co se stalo před tím," vysvětluje šéf Pirelli.

Pneumatikové strategie Velké ceny Kataru 2021

Pneumatikové strategie Velké ceny Kataru 2021 | zdroj: Pirelli

Vytisknout

Diskuze: "Bylo to nebezpečné, měli by vyrábět lepší pneumatiky!" Pirelli vyšetřuje defekty z Kataru

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 120, poslední 25.11.2021 20:25 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 120 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Fernando Alonso senzačně třetí mezi Red Bully

Ocon zdržel Péreze a oplatil Alonsovi službu z Maďarska, Alpine je k…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud