Head o aktivním zavěšení, které Williamsu začátkem 90. let pomohlo k titulům

Petr Hlawiczka, 19. července 2011, 06:00 Google+

Williams FW14B bylo v roce 1992 zcela dominantní auto: vyhrálo deset závodů a oba šampionáty. Velkou zásluhu na tomto úspěch neslo inovativní aktivní zavěšení. Na počátky vývoje tohoto systému v Grove vzpomíná Patrick Head, který byl technickým ředitelem týmu.

Počet komentářů:  20 komentářů (Poslední 20.07. 13:50) Napište svůj názor
Prost - Hill D.

Prost - Hill D. | foto: Renault Sport F1

Sdílejte článek

Během éry suknic [po stranách podlahy] v letech 1981/82 jsme jezdili s vozy velmi blízko u země. Zavěšení bylo neuvěřitelně tvrdé a tehdy mě ohromilo, jak vozy na dráze pérují, poskakují přes hrboly a obrubníky. Tehdy jsme začali přemýšlet o aktivním zavěšení.

Cílem bylo jezdit s co nejměkčím vozem, ale abychom přitom nepřišli o kontrolu nad aerodynamickou platformou. Začali jsme pracovat hned z kraje roku 1985 a první systém jsme nasadili na FW09 na konci roku 85 s Nelsonem Piquetem za volantem. Musel to být jeden z prvních Nelsonových testů, protože k nám přestoupil na konci sezóny.

Prvotní systém neměl žádné zkrutné vzpěry - využíval plynové pružiny a byl řízený mechanickým řídicím systémem. Při nárůstu aerodynamického tlaku udržoval úroveň vozu pumpováním oleje do systému.

Při prvním testu v Silverstone se uvolnila hadice s hydraulikou a na zádi vozu vznikl rozsáhlý požár. Mnoho kilometrů jsme s tímto systémem neujeli, ale zjistili jsme, že vyžaduje mnohem sofistikovanější elektro-hydraulický regulátor.

Další jízdu s aktivním systémem jsme podnikli s vozem FW11. Měl mnohem lepší software a jednalo se o velký krok kupředu. Testovali jsme s Nelsonem a Nigelem [Mansellem], ale Nigel o to neměl zájem, protože měl nějaké špatné zkušenosti s tímto systémem v minulosti u Lotusu. Nelson ho však miloval a vyhrál s ním v Monze na konci roku 1987.

williams
Williams FW14B vyhrál v sezóně 1992 deset závodů z 16

Rok 1988 jsme zahájili s aktivním zavěšením na voze, ale v Silverstone jsme ho po sérii problémů se spolehlivostí odstranili. Nechladili jsme řádně olej a to činilo potíže se spolehlivostí s motorem Judd. S aktivním vozem jsme potom nejezdili až do roku 1992, i když s ním jsme v roce 1991 absolvovali dost intenzivní testovací program.

Software na voze 1992 byl mnohem pokročilejší, než s čímkoliv jsme dříve jezdili: byl jednak spolehlivý a také efektivní, auto bylo velmi rychlé. Pro rok 1993 jsme na FW15 ho dále vylepšili.

Byl jsem zklamaný, když bylo aktivní zavěšení na konci roku 1993 zakázáno. Nedošlo k tomu pro to, že by se jednalo o pomůcku pilota, ale dost lidí si stěžovalo FIA, že to je pro F1 špatné. A tak došlo k zákazu."

Google+ Vytisknout

Diskuze: Head o aktivním zavěšení, které Williamsu začátkem 90. let pomohlo k titulům

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 20, poslední 20.07.2011 13:50 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 20 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Kupříkladu tuto kombinaci v barvách Mercedesu zřejmě jen tak neuvidíme

Max Verstappen a Mercedes? Toto Wolff na něj prý nemá ani telefon...

Ferrari na rovinkách dosahuje nejvyšších rychlostí ze všech

Voní benzín Ferrari po grapefruitu? "Z ničeho je nepodezírám, dá se jím ale hodně získat," říká Horner

Průjezdu novým okruhem ve Vietnamu

GP Vietnamu: První onboard VIDEO z nového okruhu

Max Verstappen v čínském duelu se Sebastianem Vettelem

Verstappen se nadějí na titul s Hondou nevzdává, od poloviny sezóny chce začít vyhrávat

Nico Hülkenberg s nespolehlivým Renaultem RS19 v Číně

Opět to MGU-K: "Rozdáváme body zdarma," stěžuje si Hülkenberg. Proč byl Ricciardo mizerně pomalý?

Carlos Sainz během kvalifikace v Číně

Závodní tempo McLarenu bylo nejlepší ze zbytku pole, poukazuje Norris

reklama
  • Pátek

    • 1. Trénink (11:00 - 12:30)
    • 2. Trénink (15:00 - 16:30)
  • Sobota

    • 3. Trénink (12:00 - 13:00)
    • Kvalifikace (15:00)
  • Neděle

    • Závod (14:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

McLaren

Foto: Button prohání McLaren MP4-23 centrem Moskvy

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Ferrari zvolilo špatný aerodynamický koncept, s předěláním bude mít hodně práce," myslí si Rosberg

  2. Red Bull slevuje ze svých cílů: "Pět vítězství vymyslel optimista Marko," říká Horner

  3. Závodní tempo McLarenu bylo nejlepší ze zbytku pole, poukazuje Norris

  4. GP Vietnamu: První onboard VIDEO z nového okruhu

  5. Opět to MGU-K: "Rozdáváme body zdarma," stěžuje si Hülkenberg. Proč byl Ricciardo mizerně pomalý?

  6. Verstappen se nadějí na titul s Hondou nevzdává, od poloviny sezóny chce začít vyhrávat

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud