1958 Portugalsko: Wrong Way

iM3, 9. prosince 2007, 12:00 Google+

Tři týdny po tragické smrti Petera Collinse se formule 1 přesunula do Portugalska na městský okruh v ulicích Oporta. Smutek nad ztrátou Collinse však ještě nepominul.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Enzo Ferrari neměl v úmyslu nahradit britského rychlíka a ani za Luigiho Musse (zahynul při GP Francie) neposlal žádného jezdce. Stáj Ferrari nastoupila do Portugalska jen s dvěma vozy pro vedoucího muže šampionátu Hawthorna a osvědčeného nováčka von Tripse. Vanwall neměl důvod sestavu jakkoliv měnit a na přihlášku uvedl jména Moss, Brooks a Lewis-Evans. Chudé startovní pole ještě doplňovaly týmy BRM, Cooper, Lotus a pár soukromých maserati.

Pole-position ukořistil Moss před Hawthornem a Lewis-Evansem. Krátce před zahájením závodu začalo pršet, ale odstartováním portugalské Grand Prix začala trať osychat. Moss si první místo udržel a po krátkém zahřívání vozu začal ujíždět pronásledovatelům v čele s Hawthornem. Brit na ferrari chtěl Mossovi znepříjemnit život, ale ve snaze držet se největšího soka o titul dostal hodiny a roztočil se do protisměru jízdy. Ke vší smůle neudržel motor v chodu. Kolem projíždějící Moss neváhal konkurentovi pomoci. Hawthorn na radu Mosse roztlačil vůz z mírného kopce do protisměru a motor náhle ožil.

Hawthorn v závodě pokračoval a postupně dobýval ztracené pozice. Již se zdálo, že cíl spatří na třetím místě za Mossem a Behrou na BRM. Ale věčná smůla lepící se na Francouzovy paty zapříčinila vynechávání motoru. Behra se propadl za Hawthorna, který dojel na druhém místě. Nicméně Grand Prix Portugalska měla ještě dohru u zeleného stolu…

Komisaři chtěli Hawthorna vyškrtnout z výsledkové tabulky. Podnět jim k tomu dal jízdou v protisměru ve snaze oživit motor. Do hry se vložil Moss, který dosvědčil krajanovu nevinu. Hawthorn totiž sjížděl z kopce podél tratě, nikoliv po ní. Stirling Moss tak šlechetným gestem daroval Hawthornovy šest bodů, které v konečném hodnocení hráli podstatnou roli.

foto: www.f1-facts.com
GP Portugalska (Circuito da Boavista)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd2:34.2
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari2:34.2
3.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd2:34.6
4.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation2:34.9
5.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd2:35.9
6.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari2:37.0
7.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation2:37.0
8.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company2:37.4
9.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team2:37.9
10.   Carroll SHELBY usaScuderia Centro Sud2:40.4
11.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company2:43.0
12.   Graham HILL gbrTeam Lotus2:46.2
13.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus2:46.2
14.   Jo BONNIER sweJoakim Bonnier Racing Team2:46.6
15.   Maria Teresa DE FILIPPIS itaScuderia Centro Sud3:01.9

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Portugalska (Circuito da Boavista)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd 82:11:27.80
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari 7+ 5:12.75
3.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd 4+ 1 kolo
4.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation 3+ 1 kolo
5.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari 2+ 1 kolo
 
 
6.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation  + 1 kolo
7.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company  + 2 kola
8.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team  + 2 kola
 DNF    Carroll SHELBY usaScuderia Centro Sud  nehoda
 DNF    Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  + 4 kola
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  nehoda
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  nehoda
 DNF    Jo BONNIER sweJoakim Bonnier Racing Team  fyzické vyčerpání
 DNF    Maria Teresa DE FILIPPIS itaScuderia Centro Sud  motor
 DNF    Cliff ALLISON gbrTeam Lotus  nehoda
 
 Nejrychlejší kolo:
    Mike HAWTHORN Ferrari Dino 246
Ferrari 2.4 V6
    2:32,370
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1958 Portugalsko: Wrong Way

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

GP USA (Indianapolis)

Ironie hrála prim

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud