1958 Monako: Poprvé s něžným pohlavím

iM3, 10. října 2007, 08:00 Google+

XVII. ročník Grand Prix Monaka byl svědkem mnoha nových tváří a dokonce i týmu, kteří měli jakýmkoliv způsobem změnit nastávající vzhled formule 1.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Zajímavou událostí během čtyřměsíční pauzy mezi závodem v Argentině a Monaku se stal únos Juana Manuela Fangia. Na konci února měl startovat v nemistrovském podniku na Kubě, ale před závodem byl unesen revolucionáři Fidela Castra protestujícími proti režimu diktátora Batisty. Únos spáchali tři revolucionáři za pomocí pistole přitlačené k Fangiově tělu. Argentinec v přítomnosti Stirlinga Mosse zachoval klid a s novými kamarády odešel. A slovo kamarády není daleko od věci, protože Fangio po propuštění řekl, že únosci se k němu chovali se vší úctou. Nešlo jim totiž o ublížení na zdraví nebo výkupné, ale jen zviditelnění Hnutí 26. července.

V ulicích Monte Carla se poprvé představila žena. Tou první do statistik formule 1 zapsanou byla Marie Teresa de Filippis, která zkusila své štěstí na soukromém modelu Maserati 250F, avšak sítem kvalifikace neprošla. Stejně dopadl i malý britský jezdec Charles Bernard Ecclestone, jenž však neodjel ani jedno měřené kolo. Nicméně panují dohady, že dnes všemocný supremo F1 Bernie Ecclestone se potřeboval zúčastnit Grand Prix Monaka z obchodních důvodů, protože v květnu 1958 již nějakou dobu vedl tým a na závodění zanevřel.

Do závodu promluvil i nový britský tým vedený Colinem Chapmanem. Nebyl to tedy nikdo jiný, než slavný Lotus. Nejvýraznější tým následujících pár desítek let. Za volant modelu Lotus 12 usedl budoucí dvojnásobný mistr světa Graham Hill. Oproti chabé účasti britských vozů v Argentině, kde do Buenos Aires přijel jen cooper pro Stirlinga Mosse, muselo italské Ferrari čelit převaze zelených monopostů. Kromě zmiňovaného Lotusu dorazily do Monte Carla ještě týmy Cooper, BRM a Vanwall.

Za favorita závodu byl označován Tony Brooks na vanwallu, který si vyjel pole-position. Vedle něj měli volný výhled do první zatáčky Jean Behra na BRM a Jack Brabhem s cooperem. Čtvrtý Roy Salvadori předvedl úžasný start, ale z ostré první zatáčky vyjel příliš zeširoka a ve druhém kole musel po kontaktu s jiným vozem do depa, nechat si opravit zavěšení kola. Behra převzal před Brooksem vedení a po sedmadvacet kol zběsile ujížděl pronásledovatelům. Již se zdálo, že mu před vítězstvím nestojí nic v cestě, ale francouzský smolař neměl dokončit třicáté kolo. Brzdy, častý problém u modelu BRM P25, našly i v Monaku své uplatnění.

To už dávno nepokračoval Tony Brooks i týmový kolega Stuart Lewis-Evans a krátce po Behrově odstoupení musel parkovat i Stirling Moss, Tony Vanderwall tak mohl balit. Rázem se rozpoutala bitva o vedení mezi Mikem Hawthornem a Luigi Mussem, oba na ferrari. Avšak Ferrariho „ztracený syn“ své ferrari do cíle nedovedl. V polovině závodu odstoupil s poruchou na palivovém čerpadle. Díky tomu se nenápadnou jízdou dostal do čela Maurice Trintignant na soukromém Cooperu-Climax T45 s motorem vzadu patřícím týmu Roba Walkera. Podruhé a naposled v kariéře se mu podařilo vyhrát závod Grand Prix, pokaždé v Monaku. Druhý dojel Musso a třetí Collins, který od svatby s americkou herečkou v roce 1957 ztratil něco ze své rychlosti a podle mnohých již nebyl tím rychlým pilotem jako dřív. Čtvrtý skončil Jack Brabham, který aniž by to tušil, získal poslední body v sezóně. Za páté místo si připsal dva body Harry Schell a jeden bod za nejrychlejší kolo obdržel Mike Hawthorn.

foto: www.f1-facts.com
GP Monaka (Circuit de Monaco)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd1:39.8
2.   Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation1:40.8
3.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company1:41.0
4.   Roy SALVADORI gbrCooper Car Company1:41.0
5.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team1:41.1
6.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:41.5
7.   Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd1:41.8
8.   Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd1:42.3
9.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:42.4
10.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari1:42.6
11.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation1:43.8
12.   Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari1:44.3
13.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus1:44.6
14.   Giorgio SCARLATTI itaSoukromé Maserati1:44.7
15.   Graham HILL gbrTeam Lotus1:45.0
16.   Jo BONNIER sweOfficine Alfieri Maserati1:45.0

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Monaka (Circuit de Monaco)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Maurice TRINTIGNANT fraRob Walker Racing Team 82:52:27.9
2.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari 6+ 20.2
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari 4+ 38.8
4.   Jack BRABHAM ausCooper Car Company 3+ 3 kola
5.   Harry SCHELL usaOwen Racing Organisation 2+ 9 kol
 
 
6.   Cliff ALLISON gbrTeam Lotus  + 13 kol
 DNF    Wolfgang VON TRIPS deuScuderia Ferrari  motor
 DNF    Jo BONNIER sweOfficine Alfieri Maserati  nehoda
 DNF    Graham HILL gbrTeam Lotus  motor
 DNF    Roy SALVADORI gbrCooper Car Company  převodovka
 DNF    Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  přívod paliva
 DNF    Stirling MOSS gbrVanderwell Products Ltd  motor
 DNF    Jean BEHRA fraOwen Racing Organisation  brzdy
 DNF    Giorgio SCARLATTI itaSoukromé Maserati  motor
 DNF    Tony BROOKS gbrVanderwell Products Ltd  motor
 DNF    Stuart LEWIS-EVANS gbrVanderwell Products Ltd  řízení
 
 Nejrychlejší kolo:
    Mike HAWTHORN Ferrari Dino 246
Ferrari 2.4 V6
    1:40,600
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1958 Monako: Poprvé s něžným pohlavím

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Alonso, Fernando

Alonso bol dnes vypočúvaný

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud