1958 Argentina: Revoluce v F1

iM3, 3. října 2007, 08:00 Google+

Začátek sezóny roku 1958 se již klasicky uskutečnil v Argentině poblíž Buenos Aires a právem byl označen jako nejpřekvapivějších z poválečných podniků.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor

Sdílejte článek

Pětinásobný mistr světa Fangio již nepociťoval ze závodů takové potěšení jako v předcházejících letech a pomalu začal uvažovat nad odchodem: „Závody mě už unavují. A myslím, že i diváky nebaví vidět stále stejnou hvězdu,“ komentoval své rozhodnutí Fangio. Nicméně domácí podnik si nemohl nechat ujít a na soukromém Maserati 250F, se kterým získal v minulém roce poslední titul, odstartoval z prvního místa. Když nebudeme počítat kontroverzní Grand Prix USA 2005, kde odstartovalo šest vozů, zúčastnilo se roku 1958 argentinské Grand Prix pouhých deset monopostů, což je nejméně v historii F1. Celé depo hýřilo červenou barvou, protože dorazila jen stáj Ferrari a soukromé modely Maserati 250F. Vanwall se rozhodl zůstat doma a přes Atlantik necestovat, ale Moss chtěl za každou cenu závodit. Sehnal si proto soukromý vůz Cooper-Climax T43, revoluční monopost s motorem umístěným za jezdem před zadní nápravou. První cooper s motorem vzadu se představil na Grand Prix Velké Británie 1955 za jejímž volantem seděl neznámý Jack Brabham. Tehdy tento vůz nikdo nebral vážně a ani v roce 1958 se mínění veřejnosti nezměnilo. To by jej ovšem nesměl řídit obávaný Stirling Moss. Kvalifikaci tedy vyhrál Fangio, vedle něj se do první řady postavili Hawthorn a Collins na ferrari. Odepisovaný Moss startoval sedmý, jako jediný na neitalském voze.

Okamžitě po mávnutí světle modrobílé vlajky šel do čela Behra, ale od druhého kola jej ve vedení vystřídal Hawthorn. To už byl mimo hru Collins, který odstoupil s problémem na hnací hřídeli. V desátém kole k radosti domácích fanoušků získal první místo Fangio. Avšak největší pozornost na sebe poutal Moss, který se výbornou jízdou propracoval na druhé místo a poté, co musel Fangio do depa pro nové pneumatiky, vedl Grand Prix Argentiny mladý Brit. Fangio se podle předpokladů nehodlal smířit se čtvrtý místem a započal stíhací jízdu. Behra spálil šanci na dobré umístění smykem a Fangio se posunul na druhé místo za Mosse. Jenže tento rok nebylo Argentinci souzeno na domácí trati vyhrát. Motor Maserati začal vynechávat a Musso s Hawthornem neváhali. Ke konci závodu dokonce začal Musso ohrožovat vedoucího Mosse, ale Ital se smykem připravil o možné vítězství.

Poprvé se z vítězství mohl radovat John Cooper, konstruktér stejnojmenného vozu, se kterým projel Moss cílem jako první. A poprvé od dob stříbrných Auto-Unionů ve 30. letech vyhrál vůz s motorem vzadu. Nadšení diváků nesdílel Enzo Ferrari, který považoval motory za jezdcem za naprostý nesmysl: „Osli mají být vždy zapřažení před kočárem,“ tvrdil několik měsíců Ferrari, než musel definitivně přistoupit na novou variantu konstrukce závodních vozů.

foto: www.f1-facts.com
GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Kvalifikace
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorČas / odstup
1.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Sud Americana1:42.0
2.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari1:42.6
3.   Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari1:42.6
4.   Jean BEHRA fraKen Kavanagh1:42.7
5.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari1:42.9
6.   Carlos MENDITEGUY argScuderia Sud Americana1:43.7
7.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team1:44.0
8.   Harry SCHELL usaJoakim Bonnier Racing Team1:44.2
9.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales1:49.3
10.   Horace GOULD gbrHorace Gould1:51.7

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

GP Argentiny (Autodromo Oscar Alferedo Galve)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1.   Stirling MOSS gbrRob Walker Racing Team 82:19.33.7
2.   Luigi MUSSO itaScuderia Ferrari 6+ 2.7
 
 
3.   Mike HAWTHORN gbrScuderia Ferrari  + 12.6
4.   Juan - Manuel FANGIO argScuderia Sud Americana 4+ 53.0
5.   Jean BEHRA fraKen Kavanagh 2+ 2 kola
 
 
6.   Harry SCHELL usaJoakim Bonnier Racing Team  + 3 kola
7.   Carlos MENDITEGUY argScuderia Sud Americana  + 4 kola
8.   Francesco GODIA espFrancesco Godia-Sales  + 5 kol
9.   Horace GOULD gbrHorace Gould  + 9 kol
 DNF    Peter COLLINS gbrScuderia Ferrari  zadní náprava
 
 Nejrychlejší kolo:
    Juan - Manuel FANGIO Maserati 250F
Maserati 2.5 L6
Pirelli   1:41,800
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: 1958 Argentina: Revoluce v F1

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ - GP ČÍNA: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Howett, John

Toyota akceptuje Schumacherovo rozhodnutí

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  3. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  4. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  5. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  6. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud