6. GP Francie 1950
Reims-Gueux
2. července 1950
Grand Prix Francie se konala za mimořádného vedra, které zavinilo přehřívání některých strojů a jejich předčasné vyřazení ze závodu. Trať měla trojúhelníkový tvar a byla tvořena z veřejných cest. Skládala se z dlouhých rovinek ústících do pomalých pravotočivých zatáček. Celá trať byla díky svému profilu velmi náročná na motor, jenž byl nucen na rovinkách podávat maximální výkon a na brzdy, které musely před zatáčkami snížit rychlost na minimum. Jezdců, kteří se mohli pyšnit vítězstvím na Grand prix Francie nebylo mnoho. Ze startovního pole to byl jen Louis Chiron (5x) a Philippe Etancelin (1x).
V nejmenší třídě, závodní vozy o obsahu 500 ccm, bylo 19 startujících, z nichž dojelo do cíle jen sedm. Ostatní vyřadily havárie nebo defekty. Vítězem se stal Angličan Bottoms na voze vlastní konstrukce. Za 46 minut ujel 13 okruhů dlouhých přes 7 km. Dvanáct vozů se seřadilo na startu závodu formule 2 (do 2000 ccm). Zdaleka nejrychlejší z nich byly dva vozy Ferrari, řízené Ascarim a Villoresim; druhý však odpadl hned ve druhém kole. Jeho příkladu následovalo postupně dalších šest startujících, takže do cíle dojelo jen pět jezdců. Zvítězil Ascari, který ujel 26 okruhů za 1 hodinu a šestnáct minut. Druhý byl Simon a třetí Moss.
V hlavním závodě (formule 1) na 64 okruhů měly poměrně snadnou pozici vozy Alfa Romeo, samozřejmě opět bez vážnější konkurence. Alfetty obsadily první řadu, 3-2-3-2-3-2-3-1. Jediné Ferrari na startu patřilo Peteru Whiteheadovi. Ascari a Villoresi měli v kvalifikaci problémy s novým motorem V12 a tak raději zvolili kratší závod pro vozy F2.
Trojice Fangio, Farina, Fagioli se ujala hned od startu vedení a bez velké námahy si udržovala náskok před další trojicí Bonetto, Rosier, Etancelin. Farina musel v sedmnáctém kole zastavit v depu se špatným přívodem paliva a tak se na třetí místo dostal Angličan Whitehead na voze Ferrari. Neudržel jej však dlouho, protože Farina nasadil mohutné tempo, aby dohnal ztracený čas. Během několika kol se vypracoval z osmého místa na třetí. V 49. kole utvořil rekordní čas na jedno kolo, ale nakonec za něj bod nezískal. Fangio dostávající informace držet se pokynů svého depa, aby nestupňoval tempo, začal finišovat a v 52. kole dosáhl rekordního času. Potom všechny Alfetty zastavily doplnit pohonné hmoty a vyměnit pneumatiky. U žádného to netrvalo déle než 50 vteřin. Po 55. kolech odpadl pro poruchu Farina. Závod vyhrál klidným tempem Fangio před znovu druhým Fagiolim.
foto: www.f1-facts.com
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Čas / odstup |
---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 2:30.6 | |
2. | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | + 1.9 | |
3. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | + 4.1 | |
4. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | + 8.4 | |
5. | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | + 12.1 | |
6. | Louis ROSIER | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | + 15.4 | |
7. | Franco ROL | ita | Officine Alfieri Maserati | + 16.1 | |
8. | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Achille Varzi | + 17.4 | |
9. | Pierre LEVEGH | fra | Soukromý Talbot | + 18.4 | |
10. | Felice BONETTO | ita | Scuderia Milano | - | |
11. | Reg PARNELL | gbr | Scuderia Ambrosiana | - | |
12. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | - | |
13. | Louis CHIRON | mco | Officine Alfieri Maserati | - | |
14. | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | - | |
15. | Charles POZZI | fra | Soukromý Talbot | - | |
16. | Raymond SOMMER | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | - | |
17. | David HAMPSHIRE | gbr | Scuderia Ambrosiana | - | |
18. | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromé Ferrari | - |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Juan - Manuel FANGIO | arg | Alfa Romeo SpA | 9 | 2:57:52.8 | ||
2. | Luigi FAGIOLI | ita | Alfa Romeo SpA | 6 | + 25.7 | ||
3. | Peter WHITEHEAD | gbr | Soukromé Ferrari | 4 | + 3 kola | ||
4. | Robert MANZON | fra | Equipe Gordini | 3 | + 3 kola | ||
5. | Eugene CHABOUD | fra | Soukromý Talbot | 1 | + 5 kol | ||
5. | Philippe ETANCELIN | fra | Soukromý Talbot | 1 | |||
6. | Charles POZZI | fra | Soukromý Talbot | ||||
6. | Louis ROSIER | fra | Soukromý Talbot | + 8 kol | |||
DNF | Giuseppe FARINA | ita | Alfa Romeo SpA | motor | |||
DNF | Yves GIRAUD - CABANTOUS | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | přehřívání | |||
DNF | Pierre LEVEGH | fra | Soukromý Talbot | motor | |||
DNF | Felice BONETTO | ita | Scuderia Milano | motor | |||
DNF | Johnny CLAES | bel | Ecurie Belge | přehřívání | |||
DNF | Louis ROSIER | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | přehřívání | |||
DNF | Reg PARNELL | gbr | Scuderia Ambrosiana | motor | |||
DNF | Louis CHIRON | mco | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | Franco ROL | ita | Officine Alfieri Maserati | motor | |||
DNF | David HAMPSHIRE | gbr | Scuderia Ambrosiana | motor | |||
DNF | Raymond SOMMER | fra | Automobiles Talbot-Darracq SA | motor | |||
DNF | Jose - Froilan GONZALES | arg | Scuderia Achille Varzi | motor |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ