V závodě plném emocí se konečně dočkalo Ferrari díky Leclercovi

Robert RoBertino Pavelka, 1. září 2019, 16:43 Aktualizováno 1.9.2019, 17:35 Google+

Ferrari si od Grand Prix Belgie slibovalo prolomení dvojbloku Mercedes-Red Bull a podřídilo tomu opravdu vše. Nakonec však nechybělo mnoho, aby se opakovala historie ze závodu před letní přestávkou. Konec dobrý - všechno dobré. Ferrari tak zapisuje do Zlaté knihy vítězů nové jméno.

Počet komentářů:  295 komentářů (Poslední 06.09. 06:52) Napište svůj názor
Nové jméno mezi vítězi Grand Prix: Charles Leclerc

Nové jméno mezi vítězi Grand Prix: Charles Leclerc | foto: Mercedes AMG F1 Team

Sdílejte článek

Nad startovním polem se stále vznášela smrt dvaadvacetiletého francouzského pilota Anthoine Huberta, který po nehodě v zatáčce Radillon po kolizi s Juan Manuelem Coreou utrpěl natolik vážná zranění, že po půldruhé hodině přes veškerou snahu záchranářů a poté nemocničních odborníků zemřel. Na vozech a některých dalších místech se objevily zdravice vesměs oznamující, že závod se jede na Hubertovu počest.

Oproti včerejšku bylo chladněji, teploměr vystoupal na 17 °C, trať pak měla 28 °C a vlhkost vzduchu 56 % doplňoval vítr o síle 11,8 km/h. Přesto předpovědi nepredikovaly žádný déšť, takže se drama jako v Německu nedalo čekat. Postarali se o něj jiní. Startovní pole vyrazilo do závodu na nejměkčí směsi s výjimkou Russella, Albona, Giovinazziho, Kvjata a Kubici.

Start vyšel podle předpokladů první čtyřce, ale Max Verstappen zaváhal, takže se před něj záhy dostali Räikkönen a Pérez. Ten záhy zjistil, že před Fina neproklouzne a uklidil se na vnější okraj. Verstappen zkusil v La Source proniknout těsně u hrazení, ale došlo ke kontaktu s Alfou Romeo a fatálnímu poškození Holanďanova levého předního závěsu. Ten vydržel jen do Eau Rouge, kde Max skončil předkem vozu v bariéře.

Ještě než stačilo vyslat ředitelství na trať Safety car, Hamilton se dostal před Vettela, ale Němec využil vyšší rychlosti a na rovince Kemmel si vzal svou pozici zpět. Pak se startovní pole seřadilo za Bernátem Mayländerem, ovšem když už měl safety car zamířit do boxů, odstavil v únikové zóně za zatáčkou Bus stop svůj vůz Carlos Sainz. Tem byl také postižen kolizí s první zatáčce, zajel do boxů, kde mu navíc zhasl motor.  Po výjezdu na trať se už jenom trápil a odstoupení bylo logickým důsledkem.

Safety car tak setrval na trati ještě jedno kolo a poté už se jelo na ostro: první desítka jela ve složení Leclerc, Vettel, Hamilton, Bottas, Norris, Grosjean, Magnussen, Pérez, Gasly a Stroll. Charles na čele mírně navyšoval svůj náskok, ale v garáží Ferrari asi všem zatrnulo v 9. kole, kdy si Leclerc narovnal zatáčku Les Combes. I když na chvíli bylo avizováno vyšetřování, Monačan vyvázl z celého krizového momentu bez úhony.

První do boxů se vydal už ve 12. kole Hülkenberg, následovaný Haslým (14.) a poté přišla v 16. kole opět hra na nervy v podání Mercedesu – mechanici vytáhli pneumatiky, ale do boxů zamířil pouze Vettel následovaný Pérezem. Hamilton a Bottas však místo obvyklého overcutu ztráceli, takže po výměnách Leclerca (22. kolo), Hamiltona (23.) a Bottase (24.) bylo čelo v pořadí Vettel, Leclerc, Hamilton a Bottas. Hamilton mohl žehrat na problémy s levým zadním kolem, které mechanici museli dotahovat nadvakrát, takže zastávka se protáhla na 3,6 vteřiny. Když si uvědomíme, že Bottase mechanici odbavili za 2,3 vteřiny a co Hamiltonovi v závěru chybělo, byl to nejspíš jeden ze zásadních momentů závodu. Ale nepředbíhejme.

Ve 26. kole dostal Vettel zprávu, že má přepustit místo Leclercovi, protože „… strategie byla nečekaně dobrá a vynesla ho do čela, které mělo patřit Charlesovi“. Sebastian udělal v nájezdu do následujícího kola kolegovi způsobně místo a soustředil se na dvojici Mercedesů za sebou. Hamilton ho dostihl už ve 29. kole a zdálo se, že zkusí útok v Bus Stop, ale probrzdil a ztratil cenné vteřiny.

Další útok se mu povedl až ve 32. kole na obvyklém místě – na rovince Kemmel už Vettel nemohl odolávat. Na konci 34. kola už měl v patách i Bottase, proto raději zamířil podruhé do boxů a nazul opět měkkou směs – jediným výsledkem však bylo nejrychlejší kolo. Sebastian své šance ztratil především ve 36. kole, když chyboval na stejném místě jako jeho týmový kolega. Pak sice stahoval Mercedesy před sebou, ale do cíle už chybělo málo času.

Ten se krátil i Hamiltonovi. Vettel během oněch tří kol dokázal Lewise pozdržet, navíc se oba piloti dostali do provozu, takže ještě v nájezdu do posledního kola chybělo Hamiltonovi na první místo 1,4 vteřiny. Navíc v úseku Pouhon havaroval Giovinazzi, takže v této části okruhu vlály žluté vlajky, takže přišel o další možnost útoku. Nakonec se k němu vůbec nedostal, proto mohl Leclerc v cíli emotivně a se slzami na krajíčku oslavit své první vítězství – a vůbec první trimuf pro Monacké knížectví: žádný zástupce této minizemičky doposud nevyhrál, ani legendární Louis Chiron.

Po odpadnutí Sainze a Verstappena se naděje týmů McLaren a Red Bull upínaly na zbylé piloty. Lando Norris jel výborně a prakticky celý závod obhajoval pátou příčku. Osud ale umí být krutý – při nájezdu do posledního kola musel svůj vůz odstavit prakticky hned za cílovou čarou. Tím vypadl z bodovaných míst, kam naopak pronikl – a na jeho místo – právě Albon. Měl obrovské štěstí, protože také havaroval už zmíněný Giovinnazi, potíže měl i Gasly a Alexander v posledním kole dokázal zdola Péreze.

Trápili se piloti Renaultu, nakonec Hülkenbergovo umístění je za dané situace darem z nebes. Ricciardo byl dalším z těch, komu v úvodní zatáčce po startu jeho vůz poskakoval vzduchem, což se nejspíš podepsalo i na jeho vlastnostech. Postupně ztrácel jedno místo za druhým a nakonec i on skončil v poli poražených.

Frustrace dosáhla kritického bodu u týmu Haas. Magnussen po startu obhajoval 7. příčku, ale počínaje desátým kolem ho v každém okruhu předjel jeden ze soupeřů. Postupně tak spadl za Péreze, Gaslyho, Strolla, Kvjata, Giovinazziho, Albona a Ricciarda. Grosjean se rovněž propadal z původního šestého místa a když se ho snažil deset kol před cílem tým povzbudit, že s ohledem na pneumatiky ještě může mít šanci, zoufalý Francouz odpověděl: „Jakou šanci? Vždyť oni mě ani nepředjíždějí, jenom mě objíždějí! Ne, ne, ne, je to marné!“

Dojemným okamžikem bylo 19. kolo závodu, kdy diváci spontánně počali vestoje tleskat. Vzdali tak hold nešťastnému Hubertovi, jenž na svém voze měl startovní číslo 19.

Ferrari se tak dočkalo svého kýženého vítězství, které ale na vývoji v šampionátu mnoho nemění. Před námi je ale italský závod a ten je ze strany Ferrari maximálně prestižní.

GP Belgie (Circuit of Spa Francorchamps)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 16 Charles LECLERC mcoScuderia Ferrari 251:23:45,710
2. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 18+ 0,981
3. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 15+ 12,585
4. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 13+ 26,422
5. 23 Alexander ALBON thaAston Martin Red Bull Racing 10+ 1:21,325
6. 11 Sergio PÉREZ mexRacing Point F1 Team 8+ 1:24,448
7. 26 Daniil KVJAT rusRed Bull Toro Rosso Honda 6+ 1:29,657
8. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team 4+ 1:46,639
9. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda 2+ 1:49,168
10. 18 Lance STROLL canRacing Point F1 Team 1+ 1:49,838
 
 
11. 4 Lando NORRIS gbrMcLaren F1 Team  nedokončil
12. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  + 1 kolo
13. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  + 1 kolo
14. 3 Daniel RICCIARDO ausRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
15. 63 George RUSSELL gbrRokit Williams Racing  + 1 kolo
16. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finAlfa Romeo Racing  + 1 kolo
17. 88 Robert KUBICA polRokit Williams Racing  + 1 kolo
18. 99 Antonio GIOVINAZZI itaAlfa Romeo Racing  + 1 kolo
 DNF  55 Carlos SAINZ JR. espMcLaren F1 Team  nedokončil
 DNF  33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing  nedokončil
 
 Nejrychlejší kolo:
  5 Sebastian VETTEL Ferrari SF90
Ferrari 064
Pirelli   1:46,409
 

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: V závodě plném emocí se konečně dočkalo Ferrari díky Leclercovi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 295, poslední 06.09.2019 06:52 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 295 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Sebastian Vettel v tréninku v Maďarsku

Vettel jen těsně obral Bottase o nejrychlejší kolo, Giovinazzi s Alfou Romeo…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud