Oproti pátečnímu dešti a sobotnímu podmračenému počasí tentokrát bylo počasí natolik dobré, že se piloti mohli plně soustředit na samotné závodění. Očekávalo se, že Hamilton si v poklidu zajistí pátý titul, který ho postaví na roveň legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi, neboť jeho největší soupeř Vettel startoval až z 5. místa na startovním roštu.
Jenže už na startu obhájce titulu zaskočil Räikkönen, který - pravda - vyrazil do závodu na ultraměkkých pneumatikách. Hned v prvních zatáčkách se odehrálo několik karambolů, k nimž se ještě dostaneme.
Lights out - and Kimi's off to a flier 🚀#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/odlaIhGUel
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018
Ten nejdůležitější jsme zaznamenali v zatáčce 13. Vettel za dlouhou rovinkou vyrovnával malý smyk a na jeho úroveň se dostal Ricciardo. Ve zmíněném úseku se oba soupeři lehce dotkli předními koly, přičemž ťukanec do Vettelova levého předního pro něj měl vážnější důsledky. Němec skončil v hodinách a než se otočil do protisměru, spadl na patnáctou pozici.
Vettel's race and title hopes were almost over before the end of Lap 1 👀 #USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/o13JaOxub8
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
Vpředu zatím Räikkönen Hamiltonovi trochu poodjel, ale nikterak dramaticky, takže když v 10. kole odstavil na nájezdu na dlouhou protilehlou rovinku svůj Red Bull nešťastný Ricciardo - a vedení po váhání trvajícím téměř jedno kolo spustili režim virtuálního safety caru - nastala otázka, jak na danou situaci strategicky zareagovat. Räikkönen v závěru 12. kola naznačil uhnutí do boxů, ale nakonec na trati zůstal, zatímco Hamilton si zajel pro měkkou směs. Z boxů vyjel na třetím místě a už v nájezdu do 14. kola mu ochotně udělal místo Bottas.
No words @DanielRicciardo 😢#USGP 🇺🇸 pic.twitter.com/hU1zGJIshL
— Formula 1 (@F1) October 22, 2018
Souboj těchto dvou pilotů se opět stal aktuálním ve 20. kole, kdy Lewis Kimiho dotáhl, ale Iceman se mu dokázal bránit až do konce 21. kola, kdy zamířil do boxů také on pro žlutě označené pneumatiky. Ferrari ve snaze eliminovat Hamiltona nechávalo Vettela na superměkké směsi nadále na trati a ve 27. kole opět v nájezdu do první zatáčky dokonce dostal Vettel pokyn, aby týmového kolegu pustil před sebe.
Italové předpokládali, že Hamilton bude muset ještě jednou do boxů, což potvrzoval stav jeho zadních pneumatik. Od 30. do 37. kola stáhl Räikkönen jeho sedmnáctivteřinový náskok na polovinu, takže na konci 37. kola zamířil Hamilton k mechanikům podruhé. O tři kola později ho opět pustil Bottas před sebe a Lewis vyrazil ke stíhačce dvojice Räikkönen - Verstappen. Přestože se do jejich závětří dostal prakticky 12 kol před cílem, k pořádnému útoku nasadil až v 54. kole a od konce dlouhé rovinky sváděl souboj bok po boku s Verstappenem. Nakonec byla rozhodující zatáčka 18, v níž Lewis neudržel stopu a vyjel mimo trať. Tím jeho ztráta narostla a Kimi Räikkönen tak mohl oslavit své první vítězství od GP Austrálie 2013.
Mužem dne byl titulován Verstappen - a dodejme, že plným právem. Odstartoval z 18. místa na měkké směsi, v 7. kole už byl pátý. Ve 23. kole přezul na superměkkou směs a postupně se dokázal dotáhnout do závětří Finova Ferrari. Rozestup osciloval od dvou vteřin po odstup umožňující použití DRS, ale Renault za Holanďanovými zády nebyl dostatečně silný, Max si navíc stěžoval na problémy s brzdami.
LAP 36/56
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
Curveball... can Hamilton's tyres hold on for the remaining 20 laps? 🤔#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/Ov0R68uGSx
Podařilo se mu však uhájit velmi cenný výsledek, když zhatil veškeré naděje Hamiltona a navzdory své pověsti tentokrát velice čistě obhájil svou pozici. Lewis si navíc v závěru závodu stěžoval na potíže s pohonnou jednotkou, která mu dle jeho vlastních slov dokonce jednou zhasla, ale naštěstí pro Brita mu motor znovu naskočil.
Vettel dokázal z 15. místa postupovat kupředu, ale jeho zastávka přišla až ve 27. kole, navíc měl tým drobné problémy s nasazením pravého zadního kola.. Nicméně jeho cílem bylo 4. místo a k tomu se přiblížil v samotném závěru, kdy útočil na Bottase. Valtteriho Mercedes doslova obětoval, Fin jel od 24. kola na měkké směsi a v závěru měl Sebastiana nalepeného na zadním spoileru. Nakonec rozhodlo v předposledním kole obvyklé místo - Vettel zaútočil na protilehlé rovince, Valtteri šel později na brzdy, ale už se nevešel do následující zatáčky.
V prvním kole skončily naděje Fernanda Alonsa, do jehož pravého boku narazil v zatáčce 6 Stroll. Kanaďan byl za tento incident penalizován průjezdem boxovou uličkou, Alonso zajel na konci prvního kola do boxů, ale vzápětí svůj McLaren odstavil. Podobné trable měl Grosjean, který nedobrzdil na konci dlouhé rovinky a trefil Sauber Charlese Leclerca. I on vyměnil pneumatiky, ale vůz mu šel natolik šejdrem, že i on k lítosti amerického publika ukončil své působení v závodě. Dalším potrestaným byl Carlos Sainz jr., který podle komisařů v první zatáčce po startu vyjetím mimo trať získal nepovolenou výhodu, ale pětivteřinový trest ho příliš nemrzel, protože mu ve "zbytku světa" patřilo druhé místo - za týmovým kolegou Hülkenbergem.
So, here it is...
— Formula 1 (@F1) October 21, 2018
The Iceman's winning moment 💪 🇫🇮#USGP 🇺🇸 #F1 pic.twitter.com/c0E9uUzjUW
Koloritem byly stížnosti Sergia Péreze, kterého údajně zpomaloval týmový kolega Ocon. Jak to bylo doopravdy naznačil další vývoj závodu: Pérez nakonec prohrál souboj o devátou příčku s Magnussenem, který přezouval jako jeden z posledních (31. kolo).
Na závěr dovolte několik statistických čísel. Kimi Räikkönen musel čekat na své jedenadvacáté vítězství pět let, nebo též 115 Grand Prix. Pro Ferrari, jemuž mimochodem přivezl 235 vítězství, vyhrál po dlouhých devíti letech - naposledy v rudém voze triumfoval v Grand Prix Belgie 2009. Od jeho prvního triumfu v Malajsii 2003 uteklo 15 let.
Poř. | # | Jezdec | Země | Tým / Šasi, motor | Body | Čas / odstup | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | 7 | Kimi RÄIKKÖNEN | fin | Scuderia Ferrari | 25 | 1:34:18,643 h | |
2. | 33 | Max VERSTAPPEN | nld | Aston Martin Red Bull Racing | 18 | + 1,281 | |
3. | 44 | Lewis HAMILTON | gbr | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 15 | +2,342 | |
4. | 5 | Sebastian VETTEL | deu | Scuderia Ferrari | 12 | + 18,222 | |
5. | 77 | Valtteri BOTTAS | fin | Mercedes-AMG Petronas Motorspo | 10 | + 24,744 | |
6. | 27 | Nico HÜLKENBERG | deu | Renault Sport Formula One Team | 8 | + 1:27,210 | |
7. | 55 | Carlos SAINZ JR. | esp | Renault Sport Formula One Team | 6 | + 1:34,994 | |
8. | 11 | Sergio PÉREZ | mex | Sahara Force India F1 Team | 4 | + 1:41,080 | |
9. | 28 | Brendon HARTLEY | aus | Red Bull Toro Rosso Honda | 2 | + 1 kolo | |
10. | 9 | Marcus ERICSSON | swe | Alfa Romeo Sauber F1 Team | 1 | + 1 kolo | |
11. | 2 | Stoffel VANDOORNE | bel | McLaren F1 Team | + 1 kolo | ||
12. | 10 | Pierre GASLY | fra | Red Bull Toro Rosso Honda | + 1 kolo | ||
13. | 35 | Sergej SIROTKIN | rus | Williams Martini Racing | + 1 kolo | ||
14. | 18 | Lance STROLL | can | Williams Martini Racing | + 2 kola | ||
DNF | 16 | Charles LECLERC | mco | Alfa Romeo Sauber F1 Team | nedokončil | ||
DNF | 3 | Daniel RICCIARDO | aus | Aston Martin Red Bull Racing | porucha | ||
DNF | 8 | Romain GROSJEAN | fra | Haas F1 Team | kolize | ||
DNF | 14 | Fernando ALONSO | esp | McLaren F1 Team | kolize | ||
DQ | 31 | Esteban OCON | fra | Sahara Force India F1 Team | průtok paliva | ||
DQ | 20 | Kevin MAGNUSSEN | dnk | Haas F1 Team | spotřeba paliva |
VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ