Po pěti letech vyhrává závod Räikkönen, Hamiltonova korunovace odložena

Robert RoBertino Pavelka, 21. října 2018, 21:59 Aktualizováno 21.10.2018, 22:40 Google+

Osm bodů potřeboval najet Lewis Hamilton na Sebastiana Vettela, aby se mohl těšit z páté koruny automobilového krále F1. Nakonec mu chybělo k radosti pár zlomků vteřiny. Ty znamenaly, že se boj o mistrovský titul přenese do Mexika.

Počet komentářů:  123 komentářů (Poslední 24.10. 15:56) Napište svůj názor
Kimi Räikkönen po pěti letech vystoupal na nejvyšší stupínek

Kimi Räikkönen po pěti letech vystoupal na nejvyšší stupínek | foto: Scuderia Ferrari

Sdílejte článek

Oproti pátečnímu dešti a sobotnímu podmračenému počasí tentokrát bylo počasí natolik dobré, že se piloti mohli plně soustředit na samotné závodění. Očekávalo se, že Hamilton si v poklidu zajistí pátý titul, který ho postaví na roveň legendárnímu Juanu Manuelu Fangiovi, neboť jeho největší soupeř Vettel startoval až z 5. místa na startovním roštu.

Jenže už na startu obhájce titulu zaskočil Räikkönen, který - pravda - vyrazil do závodu na ultraměkkých pneumatikách. Hned v prvních zatáčkách se odehrálo několik karambolů, k nimž se ještě dostaneme.

Ten nejdůležitější jsme zaznamenali v zatáčce 13. Vettel za dlouhou rovinkou vyrovnával malý smyk a na jeho úroveň se dostal Ricciardo. Ve zmíněném úseku se oba soupeři lehce dotkli předními koly, přičemž ťukanec do Vettelova levého předního pro něj měl vážnější důsledky. Němec skončil v hodinách a než se otočil do protisměru, spadl na patnáctou pozici.

Vpředu zatím Räikkönen Hamiltonovi trochu poodjel, ale nikterak dramaticky, takže když v 10. kole odstavil na nájezdu na dlouhou protilehlou rovinku svůj Red Bull nešťastný Ricciardo - a vedení po váhání trvajícím téměř jedno kolo spustili režim virtuálního safety caru - nastala otázka, jak na danou situaci strategicky zareagovat. Räikkönen v závěru 12. kola naznačil uhnutí do boxů, ale nakonec na trati zůstal, zatímco Hamilton si zajel pro měkkou směs. Z boxů vyjel na třetím místě a už v nájezdu do 14. kola mu ochotně udělal místo Bottas.

Souboj těchto dvou pilotů se opět stal aktuálním ve 20. kole, kdy Lewis Kimiho dotáhl, ale Iceman se mu dokázal bránit až do konce 21. kola, kdy zamířil do boxů také on pro žlutě označené pneumatiky. Ferrari ve snaze eliminovat Hamiltona nechávalo Vettela na superměkké směsi nadále na trati a ve 27. kole opět v nájezdu do první zatáčky dokonce dostal Vettel pokyn, aby týmového kolegu pustil před sebe.

Italové předpokládali, že Hamilton bude muset ještě jednou do boxů, což potvrzoval stav jeho zadních pneumatik. Od 30. do 37. kola stáhl Räikkönen jeho sedmnáctivteřinový náskok na polovinu, takže na konci 37. kola zamířil Hamilton k mechanikům podruhé. O tři kola později ho opět pustil Bottas před sebe a Lewis vyrazil ke stíhačce dvojice Räikkönen - Verstappen. Přestože se do jejich závětří dostal prakticky 12 kol před cílem, k pořádnému útoku nasadil až v 54. kole a od konce dlouhé rovinky sváděl souboj bok po boku s Verstappenem. Nakonec byla rozhodující zatáčka 18, v níž Lewis neudržel stopu a vyjel mimo trať. Tím jeho ztráta narostla a Kimi Räikkönen tak mohl oslavit své první vítězství od GP Austrálie 2013.

Mužem dne byl titulován Verstappen - a dodejme, že plným právem. Odstartoval z 18. místa na měkké směsi, v 7. kole už byl pátý. Ve 23. kole přezul na superměkkou směs a postupně se dokázal dotáhnout do závětří Finova Ferrari. Rozestup osciloval od dvou vteřin po odstup umožňující použití DRS, ale Renault za Holanďanovými zády nebyl dostatečně silný, Max si navíc stěžoval na problémy s brzdami.

Podařilo se mu však uhájit velmi cenný výsledek, když zhatil veškeré naděje Hamiltona a navzdory své pověsti tentokrát velice čistě obhájil svou pozici. Lewis si navíc v závěru závodu stěžoval na potíže s pohonnou jednotkou, která mu dle jeho vlastních slov dokonce jednou zhasla, ale naštěstí pro Brita mu motor znovu naskočil.

Vettel dokázal z 15. místa postupovat kupředu, ale jeho zastávka přišla až ve 27. kole, navíc měl tým drobné problémy s nasazením pravého zadního kola.. Nicméně jeho cílem bylo 4. místo a k tomu se přiblížil v samotném závěru, kdy útočil na Bottase. Valtteriho Mercedes doslova obětoval, Fin jel od 24. kola na měkké směsi a v závěru měl Sebastiana nalepeného na zadním spoileru. Nakonec rozhodlo v předposledním kole obvyklé místo - Vettel zaútočil na protilehlé rovince, Valtteri šel později na brzdy, ale už se nevešel do následující zatáčky. 

V prvním kole skončily naděje Fernanda Alonsa, do jehož pravého boku narazil v zatáčce 6 Stroll. Kanaďan byl za tento incident penalizován průjezdem boxovou uličkou, Alonso zajel na konci prvního kola do boxů, ale vzápětí svůj McLaren odstavil. Podobné trable měl Grosjean, který nedobrzdil na konci dlouhé rovinky a trefil Sauber Charlese Leclerca. I on vyměnil pneumatiky, ale vůz mu šel natolik šejdrem, že i on k lítosti amerického publika ukončil své působení v závodě. Dalším potrestaným byl Carlos Sainz jr., který podle komisařů v první zatáčce po startu vyjetím mimo trať získal nepovolenou výhodu, ale pětivteřinový trest ho příliš nemrzel, protože mu ve "zbytku světa" patřilo druhé místo - za týmovým kolegou Hülkenbergem.

Koloritem byly stížnosti Sergia Péreze, kterého údajně zpomaloval týmový kolega Ocon. Jak to bylo doopravdy naznačil další vývoj závodu: Pérez nakonec prohrál souboj o devátou příčku s Magnussenem, který přezouval jako jeden z posledních (31. kolo).

Na závěr dovolte několik statistických čísel. Kimi Räikkönen musel čekat na své jedenadvacáté vítězství pět let, nebo též 115 Grand Prix. Pro Ferrari, jemuž mimochodem přivezl 235 vítězství, vyhrál po dlouhých devíti letech - naposledy v rudém voze triumfoval v Grand Prix Belgie 2009. Od jeho prvního triumfu v Malajsii 2003 uteklo 15 let. 

GP USA (Circuit of the Americas)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 251:34:18,643 h
2. 33 Max VERSTAPPEN nldAston Martin Red Bull Racing 18+ 1,281
3. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes-AMG Petronas Motorspo 15+2,342
4. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 12+ 18,222
5. 77 Valtteri BOTTAS finMercedes-AMG Petronas Motorspo 10+ 24,744
6. 27 Nico HÜLKENBERG deuRenault Sport Formula One Team 8+ 1:27,210
7. 55 Carlos SAINZ JR. espRenault Sport Formula One Team 6+ 1:34,994
8. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 4+ 1:41,080
9. 28 Brendon HARTLEY ausRed Bull Toro Rosso Honda 2+ 1 kolo
10. 9 Marcus ERICSSON sweAlfa Romeo Sauber F1 Team 1+ 1 kolo
 
 
11. 2 Stoffel VANDOORNE belMcLaren F1 Team  + 1 kolo
12. 10 Pierre GASLY fraRed Bull Toro Rosso Honda  + 1 kolo
13. 35 Sergej SIROTKIN rusWilliams Martini Racing  + 1 kolo
14. 18 Lance STROLL canWilliams Martini Racing  + 2 kola
 DNF  16 Charles LECLERC mcoAlfa Romeo Sauber F1 Team  nedokončil
 DNF  3 Daniel RICCIARDO ausAston Martin Red Bull Racing  porucha
 DNF  8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  kolize
 DNF  14 Fernando ALONSO espMcLaren F1 Team  kolize
 DQ  31 Esteban OCON fraSahara Force India F1 Team  průtok paliva
 DQ  20 Kevin MAGNUSSEN dnkHaas F1 Team  spotřeba paliva

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Po pěti letech vyhrává závod Räikkönen, Hamiltonova korunovace odložena

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 123, poslední 24.10.2018 15:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 123 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton s Mercedesem v Austinu

Nejrychlejší kolo závodu předvedl Hamilton před Verstappen a Vettelem

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud