GP Brazílie: Hamilton vyhrál dvakrát přerušený závod a chová naději na zisk titulu

Robert RoBertino Pavelka, 13. listopadu 2016, 18:00 Aktualizováno 13.11.2016, 20:20 Google+

Předposlední závod letošní sezóny byl ostře sledován kvůli souboji Nica Rosberga a Lewise Hamiltona o mistrovský titul, ale nakonec ho ovlivnily povětrnostní podmínky, které byly předvídány už při včerejší kvalifikaci.

Počet komentářů:  39 komentářů (Poslední 14.11. 14:19) Napište svůj názor
Závodu v Brazílii zatím dominuje safety car

Závodu v Brazílii zatím dominuje safety car | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Za stálého deště se teplota vzduchu pohybovala kolem 18 °C, trať byla jen o dva stupně vyšší, vítr kolísal od 5,8 km/h až do praktického bezvětří, zatímco vlhkost vzduchu byla skoro absolutní - 97 %.

Že půjde o hodně složitou záležitost, dokazuje případ Romaina Grosjeana. Francouz zhruba 25 minut před startem při nájezdu do prostoru startu a cíle nezvládl svůj Haas, otočil se do protisměru a o zeď urazil kola na levé straně. Proto mohl na závod zapomenout, protože nebylo v silách mechaniků vůz před startem opravit.

Vedení závodu odsunulo start o 10 minut, což vlastně nic neřešilo, protože podmínky se neměnily. Hamilton byl evidentně v dobrém rozmaru, dokonce poskytl svou teplou bundu dívce na startovním roštu, která držela ceduli s jeho startovním číslem.

Nakonec se ve 14:10 vydalo startovní pole za Mercedesem Bernda Mayländera na trať a sedm kol kroužili pomalejším tempem. Když pak safety car zajel do boxů, překvapivě se někteří piloti, jmenovitě Magnussen a Button, pokusili přejít na zeleně označené pneumatiky, protože podle predikce měl déšť zhruba na deset minut polevit. Mezitím přímo na trati se hned v první zatáčce Verstappen poměrně snadno dostal před Räikkönena, takže v prvních kolech po "startu" se ustálilo pořadí Hamilton, Rosberg, Verstappen, Räikkönen, Vettel, Ricciardo. 

img-responsive

Mayländer odkroužil v Brazílii na trati 30 kol (ilustrační foto) | foto: Daimler AG

Pokračovaly výměny pneumatik, vedle Alonsa se Williams rozhodl pro doublepit-stop, na čemž poněkud prodělal Massa. Ten měl ještě jeden problém, protože ještě před překonáním čáry umožňující závodit předjel Haas Estebana Gutiérreze. Na trati v problematické 12. zatáčce zvládl hororovou situaci Sebastian Vettel, když mu jeho vůz "uklouzl" a po seznámení se z trávou na levé straně trati skončil v protisměru na straně opačné. Dokázal z místa incidentu odjet a spojit potíže se zastávkou v boxech, kde měli mechanici problém s levou zadní pneumatikou, takže čtyřnásobný mistr světa spadl na 18. místo.

Další drama přichystal divákům Marcus Ericsson, rovněž v předposlední zatáčce "lízl" levou stranou vozu bílou čáru a jeho sauber se začal točit. Byla to vlastně kopie Grosjeanovy nehody, Švéd rovněž pocuchal levou část svého monopostu a ztratil přední spoiler, který zůstal na trati. Doklouzal do vjezdu k boxům, takže tím přichystal pernou chvilku Verstappenovi, ihned poté byla boxová ulička uzavřena, což ignoroval Ricciardo a dojel si také pro pneumatiky do přechodných podmínek.

Trvalo šest kol, než byl Ericssonův vůz uklizen a trať v nájezdu na cílovou rovinku vyčištěna, ale další restart trval několik vteřin. Při nájezdu do 20. kola byl Kimi Räikkönen dalším, kdo neudržel vůz na trati, evidentně mu uškodilo přejetí bílé čáry, následovaly hodiny s kontaktem nejdřív pravé bariéry (o ní si urazil přední spoiler) a poté se vůz zapíchl předkem do boxové zídky a zastavil se u ní se zdemolovanými pneumatikami. S velkým štěstím se mu vyhnulo následujících pět aut, Nico Hülkenberg najel na trosky Kimiho spoileru, opravdu těsné to bylo v případě Estebana Ocona. Ihned se rozevlály žluté vlajky a vzápětí, aniž by Mayländer stačil vrátit na trať, byla vyvěšena červená vlajka. Závod tak byl přerušen po 21. kole.

Určité intermezzo se odehrálo při nájezdu na cílovou rovinku ještě pod režimem safety caru mezi Palmerem a Kvjatem. Brit se dostal do těsné blízkosti ruského pilota, najel do jeho levého boku a zaklínil se za něj pravým předním kolem. Kolo jeho renaultu takové zacházení nevydrželo, takže Palmer už ke druhému restartu nenastoupil.

img-responsive

Daniel Ricciardo v závodě moc důvodů k úsměvu neměl - špatná strategie a penalizace zhatily jeho šance | foto: Red Bull Content Pool

V mezičase se rozdávaly aspoň penalizace - Massa dostal 5 vteřin za neoprávněné předjetí, Ricciardo zase za vjezd do boxů v době, kdy byla pit lane uzavřena. Na trati zatím kroužil Mayländerův mercedes, aby posoudil, zda je možné v závodu pokračovat, protože podmínky se podle předpovědi neměly lepšit, spíš ještě zhoršovat.

Závod byl znovu odstartován v 15:20 (18:20 minut našeho času) opět za safety carem, vozy vyjely z boxů a kroužily po trati až do 28. kola, kdy Charlie Whiting opět nechal za hromového pískotu publika vyvěsit červené vlajky.

Někteří piloti (Vettel, Nasr) v průběhu druhé části hovořili o velice těžkých až neregulérních podmínkách, Hamilton naproti tomu žádal, aby se začalo závodit, Verstappen hovořil o lepším podmínkách než v první části, na což mu inženýr odpoveděl, že může jít o konflikt zájmů. Jediná zaznamenáníhodná událost proběhla ve 23. kole, kdy Hülkenberg musel zajet kvůli defektu pravé přední pneumatiky do boxů a propadl se ze čtvrtého místa na patnácté.

img-responsive

Räikkönen doplatil na kritické podmínky na startovní rovince | foto: Scuderia Ferrari

Závod byl potřetí odstartován v 16:02 brazilského času a opět z boxové uličky. Poslední pasáž byla ostře odstartována na konci 31. kola, startovní pole vyrazilo ve složení Hamilton, Rosberg, Verstappen, Pérez, Sainz, Nasr, Ricciardo, Ocon, Wehrlein, Alonso. Také v této části zkoušely některé týmy s ohledem na předpověď alternativní strategie, takže postupně přešli na intermediate pneumatiky Magnussen, Massa, Bottas, Button a posléze i Ricciardo, který si ve 40. kole odbyl i svou pětivteřinovou penalizaci.

Hamilton se dokázal udržet v čele, i když ve 49. kole vyjel na trať popáté Bernd Mayländer. Důvodem byl v místě, kde havarovali Grosjean a Ericsson, vůz Felipe Massy, který okopíroval chování svých kolegů - nejdřív smyk, pak rána na pravé straně a konec s ulámanými koly u svodidel vlevo. Massa tak mohl s vlajkou nad hlavou rozvášnit publikum a jeho cesta do boxů byla hodně emotivní, tleskali mu mechanici Mercedesu, několik mechaniků od Ferrari ho objalo a poplácalo po ramenou, aby ho přímo na pit lane objala manželka se synem a posléze i jeho otec.

Po restartu sice Rosberg vypadal, jako by chtěl znervóznit Hamiltona, ale ten si situaci pohlídal a vpředu už k ničemu zásadnímu nedošlo. Nakonec tedy dorazily oba Mercedesy do cíle v očekávaném pořadí a dokonce na chlup přesně v dvouhodinovém limitu. Toto pořadí neovlivnil nijak ani polosmyk Rosberga ve 46. kole, který ho stál pouze zhruba pět vteřin.

img-responsive

Max Verstappen předvedl na Interlagosu opravdu spanilou jízdu | foto: Red Bull Content Pool

Velkolepý výkon předvedl Max Verstappen. Nejdřív prožil vteřinu hrůzy ve 39. kole, když ve 13. zatáčce šel jeho red bull pravým bokem do smyku, ale Holanďan dokázal situaci zvládnout, ani se neotřel o bariéru na jedné či druhé straně a dokonce neztratil ani své v té době druhé místo před Rosbergem. Ve 44. kole zamířil i on do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek, ale ukázalo se, že to nebylo nejlepší řešení. Proto ještě během režimu safety caru zajeli jak Ricciardo (53. kolo) tak Verstappen (54. kolo) zpět pro modře označené pneumatiky a pustili se do stíhání startovního pole. A Verstappen jel skutečně jako utržený z řetězu.

Jak vypadal jeho závodní záznam a zdolaní soupeři? 59. kolo: Ricciardo, 60. kolo: Kvjat, 61. kolo: Ocon, 62. kolo: Nasr, 65. kolo: Hülkenberg, 66. kolo: Vettel po souboji za hranou trati, 67. kolo: Sainz a konečně 69. kolo: Pérez. Pokud mohl Verstappen něčeho litovat, pak špatné strategie, protože - proč to neříci, mohl bojovat o vítězství. Jistěže k jeho fenomenální jízdě přispěly novější pneumatiky, protože všichni jeho soupeři jeli na gumách, které nazuli po posledním přerušení.

Srdnatý boj o body sváděli outsideři - v jednu chvíli hájil Felipe Nasr 6. příčku a Ocon s Wehrleinem uzavírali bodovanou desítku. Zatímco oba manory nedokázaly nadějné příčky uhájit, Nasr sice přišel v soubojích o dvě pozice, ale nakonec vybojoval nesmírně cenné body a především posun v Poháru konstruktérů právě před Manor. Body sklidil i Fernando Alonso, přestože předvedl ve 13. zatáčce v 55. kole hodiny. Jeho kolega Button zoufale střídal pneumatiky, ale nepodařilo se mu nijak vylepšit jízdní vlastnosti jeho vozu. 

Nenápadný, ale účelný závod jel Carlos Sainz jr. a dlouho hájil čtvrtou příčku. Sice neodolal drtivému náporu Verstappena a zdolal ho i Vettel, který se právě za Španělem zasekl a musel svůj útok na Carlose kvůli souboji s Verstappenem odložit. V závěru ještě došlo k dramatickému boji tria Sainz jr., Hülkenberg a Ricciardo, ale tady už se pozice neměnily. 

img-responsive

Lewis Hamilton s ojedinělým designem přilby poprvé vyhrál GP Brazílie | foto: Daimler AG

Hodně dusno bylo ve stáji Haasu. Grosjean mohl ony tři hodiny a 40 minut, co závod dohromady se všemi pauzami trval, pouze sledovat z boxů. Esteban Gutiérrez kvůli problémům s elektronikou nedojel a do boxů dorazil pořádně nasupený, takže ho musel umravňovat sám Günther Steiner a nejspíš to nebyla nijak přátelská rozprava.

Za dva týdny v Abú Zabí tedy padne rozhodnutí, zda se šampionem stane počtvrté Hamilton, nebo premiérově Rosberg. Syn mistra světa z roku 1982 má výchozí pozici lepší o 12 bodů, což mu dává možnost dojet v případě Hamiltonova vítězství na druhém i třetím místě. Ale jak už se v mnoha případech ukázalo, nemá smysl cokoli předvídat.

GP Brazílie (Autodromo Carlos Pace)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 253:01:01,335
2. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 18+ 11,455
3. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 15+ 21,481
4. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team 12+ 25,346
5. 5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari 10+ 26,334
6. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 8+ 29,160
7. 27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team 6+ 29,827
8. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 4+ 30,486
9. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team 2+ 42,620
10. 14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda 1+ 44,432
 
 
11. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing  + 45,292
12. 31 Esteban OCON fraManor Racing MRT  + 45,809
13. 26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso  + 51,192
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team  + 51,555
15. 94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT  + 1:00,498
16. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda  + 1:21,994
 DNF  21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  nedokončil
 DNF  19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  nedokončil
 DNF  30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  nedokončil
 DNF  7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  nedokončil
 DNF  8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: GP Brazílie: Hamilton vyhrál dvakrát přerušený závod a chová naději na zisk titulu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 39, poslední 14.11.2016 14:19 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 39 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton po vyhrané kvalifikaci v Brazílii

PROHLÁŠENÍ po závodě v Brazílii: Samá chvála směrem k Verstappenovi

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud