Grand Prix Rakouska: Mercedesy kolidovaly v posledním kole, Manor má bod

Robert RoBertino Pavelka, 3. července 2016, 15:00 Aktualizováno 3.7.2016, 16:20 Google+

Rakouský závod, devátý v pořadí, měl poměrně dramatickou předehru jak ve zdemolovaných monopostech, praskajících závěsech a proměnlivém počasí. Do hry vstoupily také penalizace, takže se dal očekávat zajímavý závod..

Počet komentářů:  66 komentářů (Poslední 05.07. 17:39) Napište svůj názor
Právě v místech pod reklamním panelem postihl Vettela defekt

Právě v místech pod reklamním panelem postihl Vettela defekt | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Sdílejte článek

Nejen počasí, ale také žluté obrubniky promluvily do vývoje tréninků a kvalifikace, takže startovní rošt se hodně promíchal. Také použití různých pneumatik a tím i rozdílných strategií naznačovalo, že se můžeme dočkat několika dramat. V každém případě už jenom proto, že vedoucí muž průběžné klasifikace startoval z hloubi první desítky - důsledek jeho sobotní nehody za začátkou Remus.

Piloti se také museli vypořádat s faktem, že trať byla oproti pátku a sobotě podstatně chladnější (27°C), což mělo vliv na opotřebení pneumatik. Mercedesy startovaly do závodu na ultraměkké směsi, Ferrari a Red Bully si vyjely v Q2 právo odstartovat na superměkké směsi. 

Start se vůbec nepovedl Hülkenbergovi, takže za vedoucího Hamiltona se prosadil Button a dokázal celých sedm kol odolávat soustředěným útokům Räikkönena. Zezadu ale také postupoval velice rychle Rosberg, kterému bylo víc než jasné, že úspěch v závodě mu přinese jen kontakt se špicí. V 10. kole zamířil německý pilot do boxů pro měkkou směs a vrátil se na trať až na 15. místě, ale velice rychle se opět vrátil do potředí, v 16. kole (i díky zastávkám soupeřů) už byl zase čtvrtý. Hamilton ale zvolil odlišnou strategii s cílem co nejdéle udržet za sebou Ferrari. Nakonec zamířil do boxů v 22. kole. 

V čele se v tu chvíli ocitl Vettel a bylo jasné, že jeho pneumatiky jsou na samé hranici opotřebení. To se nakonec potvrdilo v nájezdu do 28. kola. Těsně poté, co Ferrari se startovním číslem 5 přejelo cílovou čáru, explodovala Sebastianovi pravá zadní pneumatika, neovladatelný vůz vystřelil doprava a přídí se zabořil do svodidel lemujících boxy. Rosberg i Wehrlein se dokázali vyhnout, pak už žluté vlajky nahradila informace o vyjetí safety caru.

img-responsive

Vettel měl potíže už v tréninku, na tenhle závod nebude rozhodně vzpomínat v dobrém | foto: Petr Hlawiczka / F1NEWS.cz / INCORP images

Velká část startovního pole pochopitelně využila této možnosti k výměně pneumatik, ale pak musel být v boxech klid, protože aby bylo možné očistit rychlý úsek na startovní rovince, musel safery car s celým vláčkem pilotů za sebou dvakrát projet boxy. 

Závod pak vyústil do závěrečného souboje Rosberga s Hamiltonem, který do jisté míry ovlivnila i rozdílná strategie. Piloti Mercedesu jeli na dohled s odstupem cca 1 - 2 vteřin. Hamilton zamířil do boxů na konci 55. kola a dostal další směs měkkých, tedy žlutě označených pneumatik. O kolo později byl v boxu Rosberg, ale ten vyrazil na trať na superměkkých. Hamilton se později ptal, proč má on jinou směs než v té době vedoucí Rosberg, ale byl ujištěn, že rozhodnutí bylo správné. 

V čele jel v tu chvíli Verstappen, u nějž ale bylo jisté, že pokud nezajede do boxů, nemůže na podstatně starších měkkých pneumatikách Rosbergovi s Hamiltonem odolat. Což se také stalo, ale Rosberg Holanďana zdolal (i díky některým vozům o kolo zpět) v 61. okruhu, tedy o dvě kola dříve než Hamilton, což se mohlo zdát jako rozhodující faktor. Další opozdilci (Wehrlein, Bottas) navíc Nicovi umožňovali využití systému DRS. Pro polovinu předposledního a poslední kolo už to ale neplatilo. Hamilton načasoval svůj útok do zatáčky Remus a už při průjezdu předcházejícího úseku bylo evidentní, že je rychlejší. Do zmíněné zatáčky najížděl zvenčí a Rosberg do něj z boku narazil. Hamilton musel mimo trať a při návratu došlo málem ke druhému kontaktu, ale vzápětí bylo jasné, že Rosbergovy šance jsou pryč - zničená levá část předního spoileru za sebou zanechávala snop jisker. Aby těch zmatků nebylo málo, v daném úseku navíc vlály žluté vlajky, protože v zatáčce Schlossgold se nacházel havarovaný vůz Sergia Péreze. Rosberg však musel dramaticky zpomalit, takže ho předjel ještě na rovince před třetí zatáčkou Hamilton, ale mezi zatáčkami Rauch a Wirth i Verstappen a Räikkönen. Fanoušci na Red Bull Ringu však měli o viníkovi nehody své mínění a Hamiltona ze stupňů vítězů vypískali.

img-responsive

Podobný souboj se odehrál loni po startu, jenže tentokrát měl pro Rosberga podstatně horší následky | foto: Mercedes AMG F1 Team

Räikkönen se po začátku závodu zdál tak trochu ztracený ve startovním poli, ale vsadil na pozdějí výměnu (do boxů jel ve 23. kole) a dojetí. Tím se vrátil na 4. místo a do posledních metrů bojoval s Verstappenem, který měnil pneumatiky o 6 kol dříve. Holanďan se jevil v závodě agresivnějším než jeho kolega, kterého udolal už ve 2. kole. Cílem projel bohužel pro Ferrari o polovinu délky vozu vpředu a Icemana odsoudil na bronzový stupínek. Ricciardo se rozhodl neriskovat a v 58. kole, kdy ho předjel Räikkönen, zamířil do boxů pro ultraměkkou směs. Díky ní se dokázal po krátkém souboji dostat zpět před Buttona, ale na ploužícího se Rosberga už nestačil.

img-responsive

Pro Buttona to byl vydařený závod, třebaže se oproti startu propadl v pořadí | foto: McLaren

Pro McLaren to mohl být úžasný závod, Button se dlouho držel ve středu první desítky, později se oba vozy propadly mimo bodované příčky, ale bylo zřejmé, že se na "point place" mohou zase vrátit. Jenže Alonsovi prostě není v téhle sezóně přáno. Po většinu závodu sváděl tvrdé souboje s Nasrem, oběma piloty Force Indie, aby sedm kol před cílem musel opět zajet do boxů a závod předčasně ukončit. Buttonovi se ale podařilo dotáhnout dílo do úspěšného konce.

Force India bude chtít na Rakousko hodně rychle zapomenout. Hülkenberg prohospodařil výbornou startovní pozici prakticky ihned poté, co zhasla červená světla a pak se i nadále postupně propadal. V polovině závodu si stěžoval na silné vibrace a hodlal závod vzdát, což nakonec také udělal ve stejném momentu jako Alonso. Pérez se pokoušel prodrat na avizované bodované příčky, ale jeho ambice byly větší než schopnosti - v předposledním kole při marném stíhání Grosjeana vůbec nezvládl nájezd do zatáčky Schlossgold a pokračoval přímo až do chvíle, kdy čelně narazil do bariéry. 

Před Rakouskem byly posledními týmy, které ještě nebodovaly, Sauber a Manor. Ve švýcarských barvách statečně a dlouho bojoval Felipe Nasr, který sváděl při obhajobě sedméno místa statečný duel nejdříve s Buttonem, Hülkenbergem, Gutiérrezem a Bottasem, později po výměnách pneumatik figuroval na osmé příčce před Grosjeanem, Massou, Pérezem, Alonsem a Sainzem. Od 43. kola se však projevily nedostatky jeho vozu a Brazilec postupně padal dozadu. 

img-responsive

40 Grand Prix to Manoru trvalo, než opět zabodoval. Díky Wehrleinovi (ilustrační foto) | foto: Manor Racing

To Pascal Wehrlein po skvělém startovním místě měl namále hned v úvodu závodu. Před ním stojící Massa byl kvůli výměně předního spoileru za starší komponent nucen vyrazit do závodu z boxů a Pascal nevědomky zamířil na jeho startovní místo, které mělo zůstat prázdné. Naštěstí se mu podařilo zacovat zpět a Charlie Whiting počkal, až tuto nečekanou proceduru dokončí. Mladý Němec se pak v jednu chvíli pohyboval na sedmém místě, ale po výměně se propadl na konec startovního pole a nevypadalo to na nějaký převratný výsledek. Rozhodla ale poslední třetina závodu, ve které se Wehrlein dokázal dostat do Bottasova závětří a po Pérezově nehodě mohl u Manoru propuknout gejzír nadšení. Po Julesi Bianchim, jehož deváté místo v Grand Prix Monaka bylo mnohokrát zmíněno, zapsal podruhé v pohnuté historii Manoru tento malý tým do výsledkové listiny na bodovaném místě. 

Pri závodě přišla ke slovu i sportovní komise, která udělila Magnussenovi penalizaci 5 vteřin za nebezpečné blokování Wehrleina v úseku mezi zatáčkami 1 a 2, dále pak Hülkenberg a Grosjean vyfasovali rovněž pět vteřin za nedodržení rychlosti za safety carem. A to si ještě Kimi Räikkönen stěžoval, že někteří opozdilci na trati nerespektují modré vlajky nebo jim prostě nejsou ukazovány.

Rosberg tak přišel opět o část svého náskoku, proto se dá čekat, že následující Grand Prix Velké Británie, která se jede už příští týden, bude mít náležitou atmosféru. Hamilton pojede na domácí půdě, své bude chtít předvést Williams, kterému se většinou na Silverstone daří, Ferrari má co napravovat a Red Bull cítí šanci se dotáhnout do závětří italské stáje.

GP Rakouska (Spielberg)Závod
Poř. # Jezdec ZeměTým / Šasi, motorBodyČas / odstup
1. 44 Lewis HAMILTON gbrMercedes AMG Petronas F1 251:27:38,107 hod
2. 33 Max VERSTAPPEN nldRed Bull Racing 18+ 5,719
3. 7 Kimi RÄIKKÖNEN finScuderia Ferrari 15+ 6,024
4. 6 Nico ROSBERG deuMercedes AMG Petronas F1 12+ 26,710
5. 3 Daniel RICCIARDO ausRed Bull Racing 10+ 30,981
6. 22 Jenson BUTTON gbrMcLaren - Honda 8+ 37,706
7. 8 Romain GROSJEAN fraHaas F1 Team 6+ 44,668
8. 55 Carlos SAINZ JR. espScuderia Toro Rosso 4+ 47,400
9. 77 Valtteri BOTTAS finWilliams Martini Racing 2+ 1 kolo
10. 94 Pascal WEHRLEIN deuManor Racing MRT 1+ 1 kolo
 
 
11. 21 Esteban GUTIÉRREZ mexHaas F1 Team  + 1 kolo
12. 30 Jolyon PALMER gbrRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
13. 12 Felipe NASR braSauber F1 Team  + 1 kolo
14. 20 Kevin MAGNUSSEN dnkRenault Sport Formula One Team  + 1 kolo
15. 9 Marcus ERICSSON sweSauber F1 Team  + 1 kolo
16. 88 Rio HARJANTO idnManor Racing MRT  + 1 kolo
17. 11 Sergio PÉREZ mexSahara Force India F1 Team  + 2 kola
18. 14 Fernando ALONSO espMcLaren - Honda  + 7 kol
19. 27 Nico HÜLKENBERG deuSahara Force India F1 Team  + 7 kol
20. 19 Felipe MASSA braWilliams Martini Racing  + 8 kol
 DNF  5 Sebastian VETTEL deuScuderia Ferrari  nedokončil
 DNF  26 Daniil KVJAT rusScuderia Toro Rosso  nedokončil

VÝSLEDKOVÝ SERVIS: F1NEWS.CZ

Vytisknout

Diskuze: Grand Prix Rakouska: Mercedesy kolidovaly v posledním kole, Manor má bod

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 66, poslední 05.07.2016 17:39 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 66 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Havárie po prvním restartu GP Číny 2024

Piastri zkritizoval Strolla, McLaren zjišťuje, proč byl v Číně tak rychlý + VIDEO

Lewis Hamilton se v letošním ročníku nadále trápí

PROHLÁŠENÍ PO ZÁVODĚ: U Red Bullu se slaví, nadšený je i Norris

Daniel Ricciardo dostal postih pro příští závod (ilustrační foto)

Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

Lando Norris se možná překvapivě vklínil mezi dominantní Red Bully (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

Max Verstappen zajistil Red Bullu jubilejní sté pole position (ilustrační foto)

SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Max Verstappen a Sergio Pérez v Bahrajnu

Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

Fernando Alonso se stal smutným hrdinou sprintu (ilustrační foto)

GP ČÍNY - Sprint ovládl Verstappen, dramatický boj o bronzovou příčku

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lewis Hamilton v závodě v Baku

PROHLÁŠENÍ po závodě: Vztek u Mercedesu, Rosberg se brání

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kvalifikační double Red Bullu, Hamilton vyhořel

  2. Tresty v Šanghaji i po závodě, potrestán je i Ricciardo

  3. GP ČÍNY - Drama uprostřed závodu míchalo pořadím, Verstappen byl opět na vlastní vlně

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  5. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  6. SPRINT ČÍNY - Prohlášení po sprintu a kvalifikaci. Red Bull slaví, ostatní opatrně doufají

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud