Jak dopadly souboje týmových kolegů v Malajsii?

Petr Hlawiczka, 27. března 2013, 00:00 Google+

Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové během závodního víkendu v Malajsii? Porovnáme si jejich výkonnost v kvalifikaci i v nedělní velké ceně.

Počet komentářů:  32 komentářů (Poslední 31.03. 18:06) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní kvalifikace v Sepangu byla tradičně poznamenaná deštěm: začínalo se za sucha a ke konci Q2 se přihnala přeháňka, na což doplatil Maldonado, který se svým Williamsem skončil bez měřeného času.

Nejrychlejší byl opět Vettel, který předvedl nádherné kolo - plynulou jízdu téměř bez žádných korekcí na volantu. Naopak jeho týmový kolega Webber vlivem špatné komunikace nestihl najet do posledního měřeného kola, kdy byly podmínky nejlepší - scházela mu sekunda - a obsadil až páté místo. Na Sebastiana ztratil přes 2,5 sekundy a nebyl vůbec spokojený.

U Ferrari pokračuje v překvapivě dobrých výkonech Massa, který i podruhé za sebou porazil loňského vicemistra Alonsa, tentokrát o 14 setin sekundy.

U Mercedesu, Lotusu i McLarenu slavili své druhé kvalifikační vítězství také Hamilton (- 0,82 s), Räikkönen (- 0,996 s) a Button (- 0,961 s). McLaren se oproti Austrálii dokázal zlepšit, do karet mu hrála i charakteristika okruhu.

Sutil se s Force Indií opět probojoval do Q3, když byl v prostřední části o více než 7,6 sekundy rychlejší, a srovnal stav na 1:1.

Za zmínku rozhodně stojí i výborný výkon Bianchiho, který svými schopnostmi předčí monopost Marussie MR02. Z nováčku byl jasně nejrychlejší (nejblíže mu byl Pic s Caterhamem: + 0,88 s), k postupu do Q2 mu scházelo jen půl sekundy.

tk_kvalifikace_2
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Velká cena Malajsie nabídla několik kontroverzních okamžiků, když týmy Red Bull a Mercedes již ve druhém závodu sezóny aplikovaly týmovou režii. U prvního jmenovaného se obávali výdrže pneumatik v posledním stintu, ve druhém případě brzdil šéf týmu Ross Brawn Nica Rosberga kvůli tomu, že tým Lewisovi Hamiltonovi natankovali méně paliva, než potřeboval.

Red Bull se zachoval nezvykle již v úvodu závodu, kdy Vettela nechal velmi rychle (v pátém kole) přezout (viz přehled zastávek a strategií) z přechodných pneumatik na čerstvé středně-tvrdé. Webber se v boxech objevil až o dvě kola později, čímž se dostal před svého týmového kolegu. Australan poté kontroloval závod, jako první reagoval na zastávku o 2 sekundy zpět jedoucího Hamiltona ve 30. kole. Do boxů zajel ve 31. kole, aby jej pokryl, Vettel ve 32.

Drama nastalo po poslední čtvrté sadě zastávek, k níž Vettel zamířil dříve ve snaze Webbera podseknout. Před 42. kolem, kdy k přezutí zamířil úřadující mistr světa, měl Australan náskok 4,252 sekundy. Po své zastávce ve 43. kole byl však Vettel jen půl sekundy za ním na rychlejší středně-tvrdé směsi. Pokud by dříve zastavil Webber, svůj náskok by zvýšil.

Red Bull však měl dohodu, že po posledních zastávkách se jeho piloti nebudou předjíždět, sníží výkon motorů (kód Multi 21) a dojedou v daném pořadí do cíle. S čímž se soutěživý Vettel nesmířil a navzdory instrukcím týmu na Webbera zaútočil - využil možnosti, kterou mu otevřela strategie posledních zastávek a napravit strategickou chybu z úvodu.

Neuposlechl tým, který měl tak či tak zajištěných 43 bodů, zariskoval a vyjel si dodatečných 7 bodů v závodě, v jehož úvodu odpadl jeho největší soupeř - Fernando Alonso na Ferrari.

Holt Formule 1 má dva šampionáty - týmový (konstruktérský) a individuální jezdecký. Ten druhý je důležitý pro piloty, fanoušky a média, druhý pro týmy, protože od něj se odvíjejí finanční odměny a budoucnost týmu. Tento antagonismus pak vede ke vzniku situací, jichž jsme byli svědky (nejen) v Malajsii. Pokud však jezdec neuposlechne pokyn, v podstatě zrazuje svůj tým, zesměšňuje vedení a vytváří v něm atmosféru nedůvěry.

tk_nej-kola-zavod_02
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

V Sepangu se hodně hovořilo i o rozhodnutí Ferrari (či Alonsa?) zůstat na trati s poškozeným křídlem. Ze strategického hlediska to bylo pochopitelné - vydržet ještě pár kol na osychající dráze, aby Fernando nemusel znovu po 3 - 5 kolech znovu do boxů pro hladké pneumatiky, a ušetřit 21 sekund.

Riskantní rozhodnutí se však obrátilo proti nim, místo alespoň několika bodů a chvály úžasné konzistence Španěl skončil ve druhém kole hned v první zatáčce po kolapsu předního křídla při brzdění z vysoké rychlosti. Jinak by pravděpodobně dojel na šestém místě za svým týmovým kolegou Massou, který v závěru mocně finišoval, a před Grosjeanem na Lotusu, jenž se v Malajsii s rychlostí při své třízastávkové strategii trápil.

tk_prum-kola_zavod_02
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Nádherné souboje předváděli piloti Mercedesu, než jejich snahy zmrazily pokyny z boxové zídky. Na pódiu jsme tak paradoxně neviděli žádnou radost z umístění na špici, pouze kyselé či zachmuřelé tváře, ale o tom jste si již přečetli spoustu komentářů. Dobrou zprávou pro německý tým je jeho rychlost, pokud by nemuseli šetřit palivo, možná by Red Bully ještě v závěru potrápili.

Bianchi i v závodě nakládal svému týmovému kolegovi průměrně přes jednu sekundu na kolo a cílovou pásku protnul i před oběma Caterhamy na 13. pozici. Marussia může být nakonec ráda za Raziovy problémy se sponzory.

graf-top6

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

body_02


Rozsáhlou fotogalerii více než 420 snímků z Malajsie s možnosti filtrování najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Malajsii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 32, poslední 31.03.2013 18:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 32 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Nejlepší jezdci na pódiu po závodě na Monze

Jordan Strollovi věří: Může to dotáhnout až k titulu, říká. Co potřebuje zlepšit?

Leclerc vyráží na trať

"Perfektní den, skvělý pocit," hodnotí Leclerc první test s Ferrari v roce 2021 + VIDEO

Tvarování sedačky pro Micka Schumachera

Na adresu Schumachera zní slova chvály, ale Tost a Steiner zdvihají varovný prst

Charles Leclerc v rámci třetího dne druhých předsezonních testů v Barceloně

Britští sázkaři prozradili, co je potřeba při sázení na F1 sledovat

Sergio Pérez během první návštěvy Milton Keynes

Verstappenovu rychlost poznám až po pěti závodech, tvrdí natěšený Pérez

Fernando Alonso v rámci filmovacího dne v Barceloně

Byl Renault nucen podepsat s Alonsem? Ano, ale podepsaly rády obě strany

Sebastian Vettel v závodě v Turecku

Ferrari bude bojovat o třetí místo, předpovídá Marko. Co Aston Martin?

Carlos Sainz během předsezónních testů v Barceloně

McLaren má letos za cíl zlepšení ve 2 klíčových oblastech. Key promlouvá o silných i slabých stránkách

Nicholas Latifi v rámci sezónních testů v Barceloně

Není pilot jako pilot, zvláště platící. Williams a Nicholas Latifi...

Fernando Alonso v továrně Renaultu

Alonso: Teď je ten správný čas na návrat, cítím se mladý

Průběžné pořadí šampionátu:

1. HAMILTON, 2. BOTTAS, 3. VER... Celé pořadí

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Reportérka BBC o rozhovorech s piloty: jak to vypadalo po konci závodu v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Hamilton stále není jezdcem Mercedesu. Divadlo nebo vyhazov?

  2. Byl Renault nucen podepsat s Alonsem? Ano, ale podepsaly rády obě strany

  3. Max je lepší než Hamilton, říká Horner. Kde bere tu jistotu?

  4. Leclerc a Sainz budou s Ferrari testovat už příští týden

  5. Na adresu Schumachera zní slova chvály, ale Tost a Steiner zdvihají varovný prst

  6. "Perfektní den, skvělý pocit," hodnotí Leclerc první test s Ferrari v roce 2021 + VIDEO

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud