Jak dopadly souboje týmových kolegů v Malajsii?

Petr Hlawiczka, 27. března 2013, 00:00 Google+

Jak si vedli ve vzájemných soubojích týmoví kolegové během závodního víkendu v Malajsii? Porovnáme si jejich výkonnost v kvalifikaci i v nedělní velké ceně.

Počet komentářů:  32 komentářů (Poslední 31.03. 18:06) Napište svůj názor
Pirelli

Pirelli | foto: Pirelli

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní kvalifikace v Sepangu byla tradičně poznamenaná deštěm: začínalo se za sucha a ke konci Q2 se přihnala přeháňka, na což doplatil Maldonado, který se svým Williamsem skončil bez měřeného času.

Nejrychlejší byl opět Vettel, který předvedl nádherné kolo - plynulou jízdu téměř bez žádných korekcí na volantu. Naopak jeho týmový kolega Webber vlivem špatné komunikace nestihl najet do posledního měřeného kola, kdy byly podmínky nejlepší - scházela mu sekunda - a obsadil až páté místo. Na Sebastiana ztratil přes 2,5 sekundy a nebyl vůbec spokojený.

U Ferrari pokračuje v překvapivě dobrých výkonech Massa, který i podruhé za sebou porazil loňského vicemistra Alonsa, tentokrát o 14 setin sekundy.

U Mercedesu, Lotusu i McLarenu slavili své druhé kvalifikační vítězství také Hamilton (- 0,82 s), Räikkönen (- 0,996 s) a Button (- 0,961 s). McLaren se oproti Austrálii dokázal zlepšit, do karet mu hrála i charakteristika okruhu.

Sutil se s Force Indií opět probojoval do Q3, když byl v prostřední části o více než 7,6 sekundy rychlejší, a srovnal stav na 1:1.

Za zmínku rozhodně stojí i výborný výkon Bianchiho, který svými schopnostmi předčí monopost Marussie MR02. Z nováčku byl jasně nejrychlejší (nejblíže mu byl Pic s Caterhamem: + 0,88 s), k postupu do Q2 mu scházelo jen půl sekundy.

tk_kvalifikace_2
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Velká cena Malajsie nabídla několik kontroverzních okamžiků, když týmy Red Bull a Mercedes již ve druhém závodu sezóny aplikovaly týmovou režii. U prvního jmenovaného se obávali výdrže pneumatik v posledním stintu, ve druhém případě brzdil šéf týmu Ross Brawn Nica Rosberga kvůli tomu, že tým Lewisovi Hamiltonovi natankovali méně paliva, než potřeboval.

Red Bull se zachoval nezvykle již v úvodu závodu, kdy Vettela nechal velmi rychle (v pátém kole) přezout (viz přehled zastávek a strategií) z přechodných pneumatik na čerstvé středně-tvrdé. Webber se v boxech objevil až o dvě kola později, čímž se dostal před svého týmového kolegu. Australan poté kontroloval závod, jako první reagoval na zastávku o 2 sekundy zpět jedoucího Hamiltona ve 30. kole. Do boxů zajel ve 31. kole, aby jej pokryl, Vettel ve 32.

Drama nastalo po poslední čtvrté sadě zastávek, k níž Vettel zamířil dříve ve snaze Webbera podseknout. Před 42. kolem, kdy k přezutí zamířil úřadující mistr světa, měl Australan náskok 4,252 sekundy. Po své zastávce ve 43. kole byl však Vettel jen půl sekundy za ním na rychlejší středně-tvrdé směsi. Pokud by dříve zastavil Webber, svůj náskok by zvýšil.

Red Bull však měl dohodu, že po posledních zastávkách se jeho piloti nebudou předjíždět, sníží výkon motorů (kód Multi 21) a dojedou v daném pořadí do cíle. S čímž se soutěživý Vettel nesmířil a navzdory instrukcím týmu na Webbera zaútočil - využil možnosti, kterou mu otevřela strategie posledních zastávek a napravit strategickou chybu z úvodu.

Neuposlechl tým, který měl tak či tak zajištěných 43 bodů, zariskoval a vyjel si dodatečných 7 bodů v závodě, v jehož úvodu odpadl jeho největší soupeř - Fernando Alonso na Ferrari.

Holt Formule 1 má dva šampionáty - týmový (konstruktérský) a individuální jezdecký. Ten druhý je důležitý pro piloty, fanoušky a média, druhý pro týmy, protože od něj se odvíjejí finanční odměny a budoucnost týmu. Tento antagonismus pak vede ke vzniku situací, jichž jsme byli svědky (nejen) v Malajsii. Pokud však jezdec neuposlechne pokyn, v podstatě zrazuje svůj tým, zesměšňuje vedení a vytváří v něm atmosféru nedůvěry.

tk_nej-kola-zavod_02
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

V Sepangu se hodně hovořilo i o rozhodnutí Ferrari (či Alonsa?) zůstat na trati s poškozeným křídlem. Ze strategického hlediska to bylo pochopitelné - vydržet ještě pár kol na osychající dráze, aby Fernando nemusel znovu po 3 - 5 kolech znovu do boxů pro hladké pneumatiky, a ušetřit 21 sekund.

Riskantní rozhodnutí se však obrátilo proti nim, místo alespoň několika bodů a chvály úžasné konzistence Španěl skončil ve druhém kole hned v první zatáčce po kolapsu předního křídla při brzdění z vysoké rychlosti. Jinak by pravděpodobně dojel na šestém místě za svým týmovým kolegou Massou, který v závěru mocně finišoval, a před Grosjeanem na Lotusu, jenž se v Malajsii s rychlostí při své třízastávkové strategii trápil.

tk_prum-kola_zavod_02
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Nádherné souboje předváděli piloti Mercedesu, než jejich snahy zmrazily pokyny z boxové zídky. Na pódiu jsme tak paradoxně neviděli žádnou radost z umístění na špici, pouze kyselé či zachmuřelé tváře, ale o tom jste si již přečetli spoustu komentářů. Dobrou zprávou pro německý tým je jeho rychlost, pokud by nemuseli šetřit palivo, možná by Red Bully ještě v závěru potrápili.

Bianchi i v závodě nakládal svému týmovému kolegovi průměrně přes jednu sekundu na kolo a cílovou pásku protnul i před oběma Caterhamy na 13. pozici. Marussia může být nakonec ráda za Raziovy problémy se sponzory.

graf-top6

Graf - Vývoj časů na kolo nejrychlejších šesti pilotů v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


Týmoví kolegové dle mistrovských bodů

body_02


Rozsáhlou fotogalerii více než 420 snímků z Malajsie s možnosti filtrování najdete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Malajsii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 32, poslední 31.03.2013 18:06 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 32 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Webber, Mark

Reportérka BBC o rozhovorech s piloty: jak to vypadalo po konci závodu v…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  3. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

  4. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud