Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v USA?

Petr Hlawiczka, 21. listopadu 2012, 00:00 Google+

Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v Austinu a jak si ve vzájemných srovnání stojí po 19. podniku letošní sezóny?

Počet komentářů:  5 komentářů (Poslední 23.11. 06:56) Napište svůj názor
Webber, Mark

Webber, Mark | foto: circuitoftheamericas.com

Sdílejte článek

Kvalifikace

Sobotní odpoledne dle očekávání ovládl Sebastian Vettel poté, co byl nejrychlejší ve všech třech trénincích i ve všech částech kvalifikace. Svého kolegu Marka Webbera předčil o více než půl sekundy a zvýšil skóre ve svůj prospěch na 11:8.

Jen o desetinu pomalejší byl Lewis Hamilton, kterého v Brazílii čeká loučení s McLarenem. Jenson Button kvůli technickým problémům s plynem nakonec do Q3 nepostoupil, v Q1 však byl o 5 a v Q2 o 8 desetin pomalejší než Lewis.

Velmi slibnou kvalifikaci odjely Lotusy, které předvedly 4. a 5. nejrychlejší čas. Podesáté byl lepší Romain Grosjean, kvůli výměny převodovky však byl odsunut o pět míst dozadu. Kimi Räikkönen byl ve vše částech pomalejší, v Q3 o 0,121 s.

U Ferrari se situace obrátila: tým žádný velký pokrok v Austinu neučinil, Felipe Massa však byl po celý víkend rychlejší než Fernando Alonso a v kvalifikační si připsal jeho druhý letošní skalp. Jediný rozdíl mezi oběma vozy tvořil difuzor: Fernando jezdil s novým, který ale nefungoval tak dobře, jako ten starý, s nímž nastoupil jeho týmový kolega.

Scuderia se v neděli rozhodla porušit převodovku na voze Brazilce, aby oba vozy - a zejména ten o titul bojující Španělův - dostala na čistou stranu startovního roštu, který poskytoval podstatně větší přilnavost, za což byla některými lidmi kritizována.

Mercedes nasadil dvě různé konfigurace vozů - s novější s Coanda výfuky se proháněl Michael Schumacher, jenž zajel šesté nejrychlejší kolo. Nico Rosberg se se starší konfiguraci s konvenčními výfuky trápil a v neděli startoval až ze 17. místa. Oba německé jezdce od sebe dělil největší rozdíl: 1,4 sekundy. Německý tým se již naplno věnuje přípravě na rok 2013 a ve vývoji nového vozu v aerodynamickém tunelu přešel z 50% na 60% modely.

U Williamsu svého týmového kolegu dále válcuje Pastor Maldonado. Na nové trati byl v Q3 o téměř 6 desetin sekundy rychlejší a vede 17:2. Bruno Senna kvůli chybě v 19. zatáčce při svém nejlepším pokusu do závěrečné části kvalifikace nepostoupil.

tk austin kvalifikace
Tabulka č. 1 - Srovnání výsledků v kvalifikaci

Závod

Strategie týmů ve Velké ceně Spojených států ovlivnila velmi konzervativní rozhodnutí Pirelli přivézt tu nejtvrdší kombinaci směsí, které letos vyrábí. Rozdíl mezi tvrdou a středně-tvrdou činil kolem půl sekundy na kolo (více o jednotlivých strategiích a použitých typech pneumatik jednotlivými jezdci v průběhu závodu zde).

S degradací ani s opotřebením nebyly žádné větší problémy: u středně-tvrdé se pohybovala kolem dvou a u tvrdé kolem jedné setiny na kolo. Piloti na to tedy mohli tlačit naplno po celou dobu závodu, nebylo třeba pneumatiky šetřit. Problémy byly pouze se rovnoměrným zahříváním tvrdších směsí vpředu i vzadu za chladnějších teplot. Přilnavost zpočátku byla velmi nízká, oproti pátku stoupla vlivem pogumování o 10 %.

Na čele sváděli krásný souboj Lewis Hamilton a Sebastian Vettel, který má v šampionátu 13 bodový náskok. Red Bull dokázal pneumatiky zahřívat rychleji, potřeboval k tomu dvě kola, McLaren tři. Britský tým však měl v závodní rychlosti navrch, Lewis se na svého soupeře vždy dokázal dotáhnout, s předjetím to však bylo horší.

tk austin zavod nejrychlejsi kola
Tabulka č. 2 - Srovnání výsledků dle nejrychlejšího kola v závodu

Hamilton v úvodu zlikvidoval 2,5 s ztrátu, ale v jízdě za Red Bullem výkonnost jeho pneumatik před zastávkou začala klesat. V 16. kole na Vettela ztratil 0,109 s, v 17. kole 0,411 s, v 18. kole 1,119 s, v 19. kole 0,686 s a bylo jasné, že je výměna pneumatik již nelze odkládat. Z boxů vyjel za Räikkönen a trvalo mu 4 kola, než pneumatiky zahřál a Fina předjel.

Red Bull Hamiltona pokryl zastávkou hned v dalším, 21. kole. McLaren ale potvrzoval i na tvrdé směsi, že je o něco rychlejší. V polovině závodu se Lewis na vedoucího jezdce znovu dotáhl, jenže Sebastian dokázal vždy v kritickém místě v 9. zatáčce před DRS zónou dostatečně poodjet, aby se Brit přes vyšší maximální rychlost (+ 11 km/hod) a výhodu DRS (+ dalších 10 km/hod) na konci dlouhé rovinky před zatáčkou č. 12 k útoku nedostal.

Povedlo se to až ve 42. kole, kdy v rychlých esíčkách připomínajících pasáž ze Silverstone Vettel dojel o kolo zpět jedoucího Karthikeyana. Ten v tomto místě žel neměl kam uhnout a Hamilton mohl zaútočit. Přes nebezpečné kličkování Vettela na rovince manévr i brzdění úspěšně zvládl a dojel si pro letošní čtvrté vítězství. Vettel se kvůli svému nastavení (vysoký přítlak v zatáčkách, nižší maximální rychlost na rovinkách - více viz analýza sektorů) pokusu o předjetí nedostal.

tk austin zavod prumerna kola
Tabulka č. 3 - Srovnání výsledků dle "čistého" průměrného kola v závodu
(bez započtení prvního kola a jednotlivých kol nájezdů do/výjezdů z boxů)

Ferrari rychlostně ztrácelo, Alonso na vedoucí dvojici ztrácel průměrně přes 0,6 s v každém kole, se zahříváním tvrdých pneumatik se trápilo ještě více než McLaren, což před posledním závodem v Brazílii, kde Pirelli doveze stejné směsi, není moc dobrou zprávou.

Massa však podal jeden z nejlepších výkonů v této sezóně a rychlejší byl i v závodě - musel se však vyrovnávat s horší startovní pozicí a provozem. Scuderia veze do Sao Paula několik menších novinek a nahrát by ji mohlo počasí, které dokáže zdramatizovat závod a zamíchat pořadí: meteorologové na víkend hlásí přeháňky.

Zajímavou strategií zvolil Button: start na tvrdé směsi, což mnozí stratégové nepovažovali za dobrou volbu. Ze 14 pilotů, kteří si mohli volně volit pneumatiky, se k tomuto kroku odhodlali pouze dva jezdci.

Start se mu vůbec nepovedl a po prvním kole byl až patnáctý, ve čtvrtém kole se před něj navíc dostal Maldonado a kolem šesti vteřin strávil i ve vláčku za Di Restou s Pérezem. Dokázal ale odjet delší první stint a získávat v době, kdy většina ostatních absolvovala své zastávky v boxech.

Button zajel k mechanikům poměrně brzy - ve 35. kole, kdy jeho časy stále klesaly. McLaren však reagoval na Grosjeana, který byl ve 34. kole rychlejší. Francouz se před něj po výjezdu z boxů stejně dostal a Britovi chvíli trvalo, než měkčí směs zahřál a využil její rychlost k předjetí ve 38. kole. O sedm kol později si podal i jeho kolegu Räikkönena, na znovu ožívajícího Massu však už neměl.

austin - graf

Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo nejrychlejších pěti závodníků v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)


V šampionátu si o jednu příčku pohoršili Webber, kterého předběhl Hamilton, a Rosberg, jehož na osmé pozici vystřídal Grosjean.

austin - sampionat
Tabulka č. 4 - Pořadí a body v šampionátu

 

austin - vyvoj sampionatu - relativni

Graf č. 2 - Vývoj relativních bodových rozdílů mezi nejlepšími šesti piloty sezóny 2012
(pro zvětšení klikněte)


Fotogalerii z první Velké ceny Spojených států v Austinu naleznete zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak pokračovaly souboje týmových kolegů v USA?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 5, poslední 23.11.2012 06:56 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 5 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pierre Gasly pokračuje v dobrých výsledcích (ilustrační foto)

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

George Russell si vyjel letošní třetí pole-position

Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

Lance Stroll bude očekávat, zda defekt jeho vozu bude do kvalifikace možné opravit

Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Alexander Albon v druhém tréninku strávil více času v boxech (ilustrační foto)

Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

Lewis Hamilton si v prvním tréninku připomněl „staré časy“

V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

Ferrari SF-24 Carlose Sainze na startovním roštu

"Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

Max Verstappen vyváží Landa Norrise mimo trať

"V takové situaci jsem poprvé." Norris o tom, jak jeho přátelství s Verstappenem ovlivňuje boj o titul

Carlos Sainz stříhá v Maranellu metr

"Zbývající závody s Ferrari nebudou mou poslední šancí na vítězství," věří Sainz mířící k Williamsu

McLaren je jedním z témat našeho ohlédnutí za předposlední částí sezóny

Jednou z mála jistot současné F1 je rekordman Fernando Alonso

Max Verstappen se svou trofejí

Colapinto varován před přestupem k Red Bullu: "Zničí tě!"

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. NORRIS, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Lotus

Räikkönen se vrací na místo, kde zažil nejkrásnější chvíle svého života

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. "Las Vegas nám bude sedět více než McLarenu." Ferrari zaútočí na titul

  2. Druhý trénink v Las Vegas noční můrou pro Williams, v čele opět Hamilton

  3. Kvalifikaci v Las Vegas provázely trosky - Williams a Pérez prožili další černý víkend, fantastický výkon Russella v čele

  4. V Las Vegas pod nadvládou Mercedesu - první trénink opanoval Hamilton

  5. PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci v Las Vegas: všichni se shodují, že v závodě bude možné vše

  6. Třetí trénink v USA nevybočil z „normálu“ - poněkud humorný závěr nesebral Mercedesu prvenství

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud