Jak dopadly souboje týmových kolegů ve Valencii?

Petr Hlawiczka, 28. června 2011, 13:00 Google+

Jak si vedli týmoví kolegové v rámci interních duelů během závodního víkendu v Barceloně? Opět si porovnáme jejich výkony v kvalifikaci i v závodě.

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 30.06. 07:04) Napište svůj názor
Red Bull

Red Bull | foto: Red Bull Racing

Sdílejte článek

Red Bull
Letos posedmé byl v kvalifikacích úspěšnějších Sebastian Vettel. Po celý víkend jezdil bezkonkurenčně. V závodě jezdil tak jak potřeboval - když bylo nutné zabrat, lehce dokázal, že je nejrychlejší. Dominantním vítězstvím se jeho náskok v šampionátu zvýšil na 77 bodů.

Webberovi v kvalifikaci scházely necelé dvě desetiny, ale na trati, která neměla Red Bullu vůbec vyhovovat, odjel díky zlepšené práci s pneumatikami výborný závod. Ve 21. kole jej sice předjel v (tentokrát ne příliš efektivní) DRS zóně Alonso, ale díky zastávce o jedno kolo dříve pro další sadu měkkých dokázal vyjel opět před Španělem.

Jeho finální zastávka však nebyla moc dobře načasovaná - pomalou středně tvrdou směs nazul o tři kola dříve než pilot Ferrari, proto nedokázal udržet potřebný náskok pro udržení se před Alonsem. Opotřebovaná měkčí směs byla stále rychlejší, než nová střední. Zbytečná chyba Red Bullu, protože to bylo dobře patrné z prostředního stintu Kobajašiho. Ke konci jej navíc začala zlobit převodovka, která se přehřívala. Rádiem dostal příkaz, aby dříve řadil směrem nahoru, což mělo dopad na jeho výkonnost. Pokus o útok na Alonsa proto musel brzdy vzdát.

Ferrari
Felipe Massa zatím prohrál všechny kvalifikace, byť i ve Valencii to bylo podobně jako v Kanadě velmi těsné - pouze o 8 setin sekundy. Předvedl fantastický start do Velké ceny Evropy, když se prodral před Hamiltona i Alonsa, při pokusu o předjetí Webbera před první zatáčkou se však kvůli nevýhodné stopě a dřívějšímu brzdění propadl znovu za svého týmového kolegu.

Během závodu držel v pohodě tempo s McLareny, ale na Alonsa ztrácel v každém kole průměrně kolem půl sekundy a cílem projel o 40 sec později. Kvůli nepovedené zastávce v boxech, kdy mechanikovi u levého zadního kola selhala pistole, se propadl za Hamiltona.

Fernando odjel doma parádní závod, když jako jediný byl schopný zle zatápět Red Bullům a vklínit se na pódiu mezi ně. V kvalifikaci na Vettela ztratil 0,5 sec, v závodě to však bylo průměrně jen 0,13 sec na kolo.

McLaren
Lewis Hamilton sice o čtvrt sekundy i pošesté letos porazil v kvalifikaci Jensona Buttona a získal třetí místo na startu, ten se mu ale nevyvedl, když se kolem něj prohnala obě Ferrari. Ztrácel na ně i v dalším průběhu, vůz MP4-26 byl ve Valencii očividně až tím třetím nejrychlejším vozem.

Nové přední křídlo fungovalo, ale chybí mu přítlak v zadní části. Pneumatiky se v důsledku toho přehřívaly, Lewis byl proto vyzýván, aby na ně více dbal a zvolnil. Rádiem však na to svému inženýrovi odsekl: "Pomaleji už jet nemůžu!" V závodě na Alonsa ztrácel průměrně 0,6 sec v každém kole.

Button se svou kvalifikací nebyl vůbec spokojený, startoval až ze šestého místa za oběma Ferrari, po startu se navíc před něj dostal i Rosberg, kterého ale předjel před druhou zatáčkou mimo DRS zónu. O naději na lepší výsledek přišel v polovině závodu, když mu odešel KERS. Stálo jej to zhruba půl sekundy na kolo, neměl tedy žádnou šanci dostat pátého Massu pod tlak.

tk_kval_8
Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Mercedes
Sedm z osmi kvalifikací v sezóně 2011 vyhrál Nico Rosberg, tentokrát ale opravdu o fous: dělilo je 9 tisícin, nebo chcete-li 62 cm. Mladší z Němců absolvoval vydařený závod a vcelku nenápadně si dojel pro sedmé místo v cíli. Mercedes pro něj původně připravoval pouze dvě zastávky, protože díky úpravě zadního zavěšení (změna geometrie, uchycení horního závěsu na těhlici je nyní výše a blíže středu) se jim podařilo zlepšit opotřebovávání pneumatik. Nakonec se v reakci na soupeře před sebou rozhodli také pro tři.

Michael Schumacher se v závodě dopustil chyby, když si před první zatáčkou pozdě všiml Petrova. Když poznal, že zatáčkou neprojedou společně, snažil se prudce přibrzdit, ale zablokoval kolo a ruský rozjetý rychlík mu přitom ustřihl přední křídlo. "Uklouzlo mi to do něj, což byla jasně moje chyba," uznal veterán za volantem Mercedesu. I tak nejezdil ale nikterak výjimečně, dle průměrných časů nebýt oné chyby by se zařadil až na třinácté místo.

Toro Rosso
Sébastien Buemi byl v kvalifikaci sice o více než půl vteřiny rychlejší než domácí Jaime Alguersuari, na jeho závodní tempo ale odpověď neměl. "Nejsem si jistý, proč jsem nebyl dostatečně rychlý, protože po prvním stintu jsem už nedokázal jezdit takové časy, jako můj týmový kolega, takže se budeme muset podívat na data."

Alguersuari se však po celý víkend soustředil na závodní nastavení a k nečekanému úspěchu mu pomohla i netradiční strategie dvou zastávek. Po své poslední sice vyjel na 11. pozici, ale tři vozy před ním čekala ještě poslední zastávka. Navíc předvedl famózní 23kolový stint: nehledě na to, že některé týmy by na měkké gumě tolik kol neujely, Španěl předváděl velmi rychlá kola na úrovni Mercedesu a Renaultu.

Z jeho výkonu spadly nejbližším soupeřům brady. Ti totiž nečekali, že by vydržel na měkké směsi uprostřed závodu se stále vysokým množstvím paliva v nádrži na trati tak dlouho - Toro Rosso nikdy nebylo k pneumatikám tak šetrné, jako například Sauber. V závěru za sebou udržel i Sutila, přesto že mohl využívat nastavitelné zadní křídlo a i bez něj byl na rovinkách o 4 km/hod rychlejší. V cíli se proto mohl radovat z osmé pozice a slušných čtyř bodů.

Force India
Adrian Sutil si s Paulem Di Restou poradil v kvalifikaci letos podruhé, těsně proklouzl do její poslední části, když na poslední chvíli zkazil radost Petrovovi. Velmi dobrý výkon podal i ve velké ceně, v níž za sebou udržel Heidfelda, kterého předjel hned po startu, a dojel si pro dva body za deváté místo.

Di Restovi se víkend nevydařil, po závodě si stěžoval i na špatně načasované zastávky: "Několik kol v mém posledním stintu jsem musel odjet na odrovnaných pneumatikách, nezastavili jsme dostatečně včas." Cílem projel až jako čtrnáctý.

tk_nejrychlejsi_8
Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

Renault
Heidfeld podruhé za sebou porazil v kvalifikaci Petrova, rozdíl činil 0,287 sec. Velká cena Evropy pro něj byla ale frustrující: na startu jej předjel Sutil, kterého po zbytek závodu nedokázal předjet. Tým byl ze své výkonnosti viditelně zklamaný, protože před desátým Heidfeldem dojel nejen Sutil, ale i Alguersuariho Toro Rosso. Pódia se ztrácejí v dáli.

Petrov tentokrát nepostoupil ani do Q3 a rozhodl se startovat na tvrdší směsi, což se mu dost vymstilo - během několika metrů po zhasnutí zelených světel přišel o čtyři pozice, když se trápil s přilnavostí. Ve čtvrtém kole si jej podal i Alguersuari, Rus se ocitl na šestnáctém místě a v 15. kole zamířil pro měkčí sadu pneumatik. Ve zbytku velké ceny ale předjel už jen Kobajašiho a finišoval až jako patnáctý.

Sauber
Kamuj Kobajaši ve Valencii srovnal kvalifikační skóre s Pérezem na 3:3. Sergio, který se po nehodě v Monaku konečně vrátil, zvolil podobně jako v Austrálii odvážnou strategii jediná zastávky, skoro mu to vyšlo: po startu z 16. místa byl v cíli těsně za body jako jedenáctý.

Kamuj zvolil podivnou strategii, kdy při dvouzastávkové strategii zvolil pro svůj prostřední stint pomalou středně tvrdou směs pneumatik Pirelli. Technický ředitel Sauberu James Key po závodě přiznal: "Zkoušeli jsme využít měkkou směs na konci dvouzastávkové strategie. Moc to nefungovalo."

Williams
Rubens Barrichello uspěl letos teprve počtvrté v kvalifikačním duelu s nováčkem Pastorem Maldonadem. Williams však neměl dostatečnou rychlost. Do Valencie přivezl dost novinek (výfukový systém, přední a zadní křídlo), nefungovaly ale dle představ, proto do kvalifikace a závodu nasadil pouze upravené zadní křídlo.

Rubens cílem projel jako dvanáctý, Pastor až jako osmnáctý. V jeho případě se nevyplatil start na tvrdší z nabízených směsí, při pomalém rozjezdu přišel o několik pozic.

tk_prumerne_8
Tabulka č. 3. - Srovnání dle čístých průměrných kol závodu

Lotus byl svou výkonností ve Valencii zklamaný, střed pole se mu totiž opět o něco vzdálil. Trulli letos posedmé podlehl v kvalifikaci Kovalainenovi a zapěl tradiční ódu na posilovač řízení. Tým chtěl původně stavět pouze jednou, ale kvůli vyššímu opotřebení pneumatik se Kovalainen v boxech objevil třikrát. Při 100% spolehlivosti všech vozů nakonec skončili na očekávané 19. (Kovalainen) a 20. pozici (Trulli).

Glock pokračuje v dominantních výkonech u Virginu, během prvního kola velké ceny si vyšlápl dokonce na oba Lotusy i Toro Rosso. Jakmile bylo ve třetím kole povoleno používání DRS, nedokázal za sebou už Lotusy udržet a jel si svůj osamocený závod, jehož cílem projel 16 sekund po Trullim. Jeho kolega D'Ambrosio se trápil bez přísunu tekutin a dle týmu byl v cíli o 3 kg lehčí.

HRT se doma po celý víkend trápilo s opotřebením zadních pneumatik, na souboje s Virginem proto mohlo zapomenout. Liuzzi v kvalifikaci překonal Karthikeyana o téměř 8 desetin, cílem projel jako předposlední, Ind byl jako první pilot v historii Formule 1 klasifikován na 24. pozici.

vyvoj_casu_8
Graf č. 1 - Vývoj časů na kolo v průběhu závodu
(pro zvětšení klikněte)

 

sampionat_8

Graf č. 2 - Znázornění relativních bodových rozdílu mezi piloty


Fotografie z Valencie najdete zde, tapety ve vysokém rozlišení zde.

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů ve Valencii?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 30.06.2011 07:04 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohled na startovní rovinku v Číně

GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Norrisovi se podařilo ovládnout povětrnostní ruletu v Šanghaji (ilustrační foto)

Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

Lance Stroll využil podmínek na trati

V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

Red Bull

Horner doufá, že se Webber zlepší a že omezení výfuků se Red Bullu moc nedotkne

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

  2. V Číně hořelo, trénink rozhodly poslední minuty, vynesly na piedestal Strolla

  3. Kvalifikaci sprint v Číně ovlivnil déšť a traťové limity, Norrisovi pršelo štěstí

  4. GRAFIKA: Startovní rošt sprintu v Číně - McLaren s Mercedesem z 1. řady

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud