Jak dopadly souboje týmových kolegů v Koreji

Petr Hlawiczka, 27. října 2010, 06:45 Google+

Jak si vedli týmoví kolegové ve vzájemném srovnání během závodního víkendu v Jižní Koreji, v níž bylo s oběma vozy klasifikováno pouze pět týmů?

Počet komentářů:  8 komentářů (Poslední 27.10. 22:45) Napište svůj názor
GP Koreje

GP Koreje | foto: Bridgestone

Sdílejte článek

Ferrari
Fernando Alonso ve Velké ceně Koreje znovu zazářil. Za deště jezdil výborně - dobře se staral o pneumatiky, které měl ke konci v lepším stavu než nejbližší soupeři. Druhý Hamilton neměl po celou dobu ani pomyšlení na útok. K vítězství Španělovi pomohla i smůla pilotů Red Bullu: nejprve vedoucí Webber chyboval ve 2. kole po zajetí safety-caru do boxů a rozbil o zeď svůj vůz, 10 kol před koncem potom vypadl i druhý, tou dobou také vedoucí, Red Bull. Vettelovi odešel motor.

Spolehlivost bude v závěru sezóny klíčová, zejména co se týče motorů. Kvůli poruchám v úvodu sezóny Fernando v Brazílii a Abú Zabí použije motor, s nímž závodil v Monze. Monza patřila k nejnáročnějším okruhům z pohledu motorů, Interlagos bude pro ně kvůli své nadmořské výšce také náročný.

V závodě, v němž chybovali všichni, si svou horší chvilku vybral při nájezdu do boxů, kdy u mechaniků špatně zastavil, čímž jim ztížil práci. Jednomu z nich při výměně pravého předního kola upadla matka, zastávka se protáhla nad 9 vteřin a Hamilton šel před něj na druhou příčku. Ne nadlouho, po chybě Brita při brzdění si ji vzal pilot Ferrari zpět.

Alonso si v kvalifikaci opět jasně poradil s Massou, když zajel o 8 desetin sekundy rychlejší kolo, jasně rychlejší byl i v závodě. Není pochyb, kdo je ve Ferrari faktickou jedničkou. Felipe nicméně podal mnohem lepší výkon a v domácí Brazílii by mohl být velmi silným soupeřem.

McLaren
Stáj z Wokingu se snaží, seč může, ujišťuje nás o tvrdé práci a novinkách - ty však buď nefungují tak, jak očekává, nebo je zkrátka potenciál monopostu MP4-25 vyčerpaný. F-kanál již navíc nepředstavuje konkurenční výhodu, jako na počátku sezóny. Na posledních závodů však v křečovité snaze získat titul ještě pár novinek chystá. Krom toho již pracuje na příštím MP4-26, který má vepředu připomínat Toyotu TF110, akorát nos by měl být o něco širší; KERS má údajně obsahovat méně elektroniky a více hydrauliky.

Button v Koreji podal velmi slabý výkon. Prohrál v kvalifikaci se svým kolegou o téměř 7 desetin, ještě horší byl v závodě. Stejně jako v závěru loňské sezóny nedokázal zahřát v chladných a deštivých podmínkách přední pneumatiky. Své v tom jistě sehráli i problémy s brzdami - Jenson si velmi stěžoval na blokování kol, díky čemuž si s ním poradil Michael Schumacher.

Hamilton druhým místem v cíli opět trochu oživil své šance na titul. V rádiu vynikal svými komentáři - zatímco si většina soupeřů stěžovala na množství vody a později i šero, Lewis nadšeně hlásil: "Podmínky jsou dobré, trať je čím dál tím sušší," "Nepotýkám se vůbec s aquaplaningem." A byť si někteří soupeři stěžovali na vůbec nejhorší podmínky, v jakých kdy jezdily, Brit v rádiu řekl: "Není o nic více mokro, než v jiných mokrých závodech, které jsme jeli." Na Alonsa nyní ztrácí 21 bodů. Před posledními dvěma závody, v nichž se bude hrát ještě o 50 bodů, tedy má stále teoretickou šanci na titul.


Tabulka č. 1 - Srovnání dle výsledků v kvalifikaci

Williams
Rubens Barrichello zvyšuje své kvalifikační skóre nad Hülkenbergem na 12:5. Podařilo se mu postoupit mezi nejlepších deset, mladý Němec, na jehož místo si brousí zuby bohatší Maldonado, však vypadl již v prostřední části. Na Rubense mu chyběla desetina.

Brazilec byl však po startu závodu široký v zatáčce č. 4, čehož jeho kolega spolu se Sutilem využil. Po zastávkách v boxech a odpadnutí soupeřů se dostal až na pátou příčku. Tři kola před koncem však udělal chybu, po níž ho předjeli jak Robert Kubica, tak i Vitantonio Liuzzi.

Hülkenberg jel velmi dobrý závod, ve 26. kole dokonce předjel Kubicu. Žel kvůli nešťastně načasované zastávky v boxech těsně před výjezdem safety-caru přišel o dvě pozice, před něj postoupil Barrichello a Petrov. Ke konci měl smůlu, když začal unikat vzduch z jeho pneumatiky - neplánovaně proto musel pět kol před cílem zamířit do boxů. V posledním kole se mu podařilo předjet Alguersuariho a dosáhnout tak na jeden bod.

Sauber
Švýcarský tým dojel opět s oběma vozy na bodech. V kvalifikaci byl o chlup (-0,072 sec) rychlejší Kobajaši, Heidfeld jej ale po startu předjel. Kamuj pozici po druhém zajetí safety-caru vybojoval zpět a dojel před svým kolegou. Ve 36. kole se těsně vyhnul poškození předního spojleru, když jej v zatáčce číslo tři předjížděl Liuzzi, a finišoval jako osmý v pořadí.

Před oba se během závodu propracoval Petrov a Buemi, ani jeden z této dvojice však do cíle nedojel.

HRT
Po šesté se letos během závodního víkendu u Hispanie spolu utkali Bruno Senna se Sakonem Jamamotem a poprvé byl v kvalifikaci úspěšnější Japonec, který byl o více než 8 desetin  sekundy rychlejší. Na druhý Virgin mu scházela pouze desetina, na Kovalainenův Lotus necelých sedm desetin.

V závodě, v němž španělský tým získal své dosud nejlepší umístění, byl pro změnu o něco lepší Brazilec, který se před svého kolegu dostal v boxech. Jamamoto Sennu trápícího se s opotřebovanými pneumatikami sice stahoval, cílem ale projel až za ním.

Mercedes
Německou stájí začínám stručné hodnocení pilotů týmů, jejichž oba vozy nebyly klasifikovány. Z kvalifikace odešel Schumacher opět poražen Rosbergem, který byl v úvodu závodu sestřelen Webberem. Michaelovi scházelo na mladšího kolegu něco přes 4 desetiny. V závodě jej s týmovým kolegou srovnávat kvůli brzkému odpadnutí nelze, na vodě si však vedl znamenitě, když předjel Buttona a dojel si pro čtvrté místo.


Tabulka č. 2 - Srovnání dle nejrychlejších kol v závodě

Renault
U francouzského týmu vše při starém - Petrov tradičně prohrává v kvalifikaci, v jejíž prostřední části dostává smyk a vypadává, a v závodě vyrábí ve 40. kole další hrubku. Jedinými jeho světlejšími záblesky v neděli byly předjížděcí manévry na oba Saubery a Glocka.

Kubica se v závodě trápil s přilnavostí, dostal se kvůli tomu před něj jak Schumacher, tak i Hülkenberg, svůj vůz však dovezl do cíle na slušném pátém místě.

Force India
Adrian Sutil vyšel ze sobotní části vítězně, když se jeho kolega poroučel již v první části kvalifikace spolu s nováčky. Ovšem za to, co předváděl v závodě, jej rozhodně pochválit nelze. Předváděl jedno vyjetí z tratě za druhým. Ve 36. kole se mu vyjetím mimo jen tak tak vyhnul Button. Němec to zkoušel za mokra i v místech, kdy by se rozumný pilot nepokoušel o předjetí ani za sucha.

Ze závodu odešel s pokutou 10 tisíc dolarů za to, že věděl o svých problémech s brzdami, ale přesto nebezpečně pokračoval místo toho, aby svůj vůz odstavil. Ve 42. kole navíc narazil do Kobajašiho, přičemž si poškodil své pravé přední kolo a skončil. Za tento incident si odnáší do příštího závodu také trest v podobě odsunu o pět míst na startovním roštu.

Toro Rosso
Alguersuari podruhé za sebou a již pošesté v tomto roce vyhrává kvalifikační duel s Buemim o velkým rozdílem (0,741 sec) a v závodě dojíždí těsně za body. Švýcar jej naproti tomu nedokončil. Během tří kol trefil dva vozy soupeřů: Kovalainenův Lotus a Virgin Tima Glocka.

Lotus
Velmi vyrovnané je to v kvalifikaci mezi piloty Lotusu, v Koreji byl však jasně rychlejší Trulli. Do cíle velké ceny dojel i přes kolizi s Buemim pouze Kovalainen.

Problémy s převodovkou potrápily Trulliho v pátek, hydraulika pak stála za jeho odstoupením ze závodu. Tým se již těší na to, až se zbaví problematických zastaralých systému Xtracu a nasadí výkonnější sytémy Red Bullu. Na příští sezónu slibuje lepší výsledky, k nimž by jim měla pomoci i stavba nového aerodynamického tunelu přímo v továrně v Anglii. Minulý pátek nový monopost již prošel bočními crash-testy a také prvními crash-testy pod dohledem FIA.

Virgin
Největší rozdíl mezi týmovými kolegy byl v kvalifikaci vidět mezi Glockem a Di Grassim. Tima, který měl v závodě zaděláno na nejlepší výsledek sezóny, jelikož tou dobou jezdil na dvanácté příčce, vyřadil zbrklý Buemi. Lucas toho nepředvedl příliš ani v závodě, když boural při pokusu o předjetí Jamamota.

Red Bull
Rakouská stáj byla po celou sezónu bezesporu nejrychlejší, žel doplácí na nespolehlivost a chyby svých pilotů. Nebýt jich, bylo by rozhodnuto již v srpnu jako za nejlepších časů Michaela Schumachera. Kvůli nepřekonatelné rychlosti a efektivní aerodynamice by si vítězství zasloužila, body se však udělují za pořadí v cíli - co že modré vozy startovaly opět z první řady?

Po Koreji to s Red Bullem kvůli Webberově chybě a poruše Vettelova motoru vypadá opět nahnutě, do vedení v šampionátu jednotlivců jde opět pilot konkurence. Vettel již potřetí letos kvůli nespolehlivosti monopostu musel odstoupit ze závodu, v němž vedl.

V kvalifikaci byl letos již podesáté rychlejší než jeho kolega Mark Webber, který v šampionátu vedl. Bylo to však těsné, dělilo je 74 tisícin vteřiny.


Tabulka č. 3 - Srovnání dle průměrného času na kolo během závodu

V tabulce č. 1 jsou kvůli vyšší vypovídací hodnotě  (podobné počasí, teplota tratě a vzduchu, hustota provozu, pogumování dráhy, pneumatiky, motor) srovnány časy týmových kolegů z poslední části kvalifikace, které se oba účastnili (např. u Renaultu jsem v případě Kubicy počítal s jeho nejrychlejším časem z Q2, nikoliv z Q3).

V tabulce č. 2 a 3. jsem srovnával pouze páry, v nichž byli klasifikováni oba piloti.

Při průměrování časů v poslední tabulce č. 3 jsem nebral v úvahu první kolo, kola za safety-carem ani ta, v nichž piloti zajížděli (in-lap) či vyjížděli (out-lap) z boxů. Nejedná se tedy o prostý průměr všech odjetých kol.

Velká cena Koreji - shrnutí článků:
- představení okruhu a jeho parametry
- startovní rošt
- reportáž ze závodu + výsledky
- prohlášení týmů
- zastávky v boxech a stinty
- nejrychlejší kola závodu
- fotogalerie

Vytisknout

Diskuze: Jak dopadly souboje týmových kolegů v Koreji

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 8, poslední 27.10.2010 22:45 Vložte komentář

Zobrazeno posledních 8 komentářů. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Pohonná jednotka Hondy

Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Lando Norris po startu zádovu v Austrálii

McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

Lewis Hamilton s Mercedesem W15 v Bahrajnu

Alonso už nepovažuje Mercedes za atraktivní. Zůstává u Aston Martinu, opět s Hondou za zády

Sebastian Vettel

Vettel k Mercedesu a Sainz k Red Bullu? Vyjádřují se Russell i Marko

Max Verstappen s Red Bullem RB20

"Maxe už letos nikdo nedostihne," mrzí Wolffa. Hamilton odešel z tiskové konference

Alexander Albon a celý Williams zatím mají ke spokojenosti hodně daleko

PROHLÁŠENÍ po GP Japonska: Rozjásaný Cunoda, pohřební nálada u Williamsu

Juki Cunoda rozjásal davy domácích fanoušků

GP JAPONSKA: Pohodové vítězství Red Bullu, Ferrari strategicky na výši

McLarenům se kvalifikace mimořádně vydařila

PROHLÁŠENÍ po kvalifikaci: Red Bull na koni, u McLarenu vládne bojovná nálada

Max Verstappen bez konkurence opanoval kvalifikaci na okruhu Suzuka

KVALIFIKACE GP JAPONSKA: Red Bull zpět na vítězné vlně, úspěšný McLaren, potrestaný Mercedes

Aston Martin přivezl do Suzuky několik drobných aerodynamických změn

Poslední trénink opanovaly Red Bully s Mercedesy v zádech, Ferrari ztrácí

  • Pátek

    • Trénink (5:30 - 6:30)
    • Kvalifikace (9:30 - 10:14)
  • Sobota

    • Závod (5:00 - 6:00)
    • Kvalifikace (9:00 - 10:00)
  • Neděle

    • Závod (9:00)

Průběžné pořadí šampionátu:

1. VERSTAPPEN, 2. PÉREZ, 3. L... Celé pořadí

dní | hod | min | sek

reklama

Doporučujeme

gp bahrajnu

Red Bull doufá, že se Vettel vyhne nasazení devátého motoru

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. McLaren doufá, že i letos dokáže ve vývoji předčit své soupeře. Kdy nasadí další novinky?

  2. Honda odhaluje ambiciózní cíl pro svůj návrat do F1 v roce 2026

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud